Te duur, te klein en gasloos: nieuwbouw is minder in trek II LAND 2de bezoek GRATIS ECONOMIE 17 Cijfers tonen daling aan in de verkoop nog t/m 30 augustus! phantasialand.nl/actie In Nederland werden er afgelopen kwartaal 6900 bouwkavels en nieuwbouwwoningen verkocht. Dat is 13 procent minder dan een jaar eerder, in Amsterdam werden in dezelfde periode 185 nieuw bouwhuizen verkocht, tegen 298 in 2018. Dit blijkt uit cijfers van de Ne derlandse Vereniging van Make laars (NVM) Anton van Klooster van het Am sterdamse Hallie Van Klooster Makelaardij merkt dat kopers af wachtend zijn. ,,De verkoop duurt langer, doordat kopers afhaken," zegt hij. ,,Een heleboel mensen schrijven zich in voor elk project en gaan zich er pas in verdiepen als wij hen uitnodigen voor een gesprek. Als ze dan zien wat ze moeten be talen, passen ze vaak." De hoge prijzen vormen voor huizenzoekers het voornaamste obstakel. In Nederland is een nieuwbouwhuis gemiddeld 80.000 euro duurder dan een, toch ook al niet goedkope, bestaande woning. Ook uit recent onderzoek van de TU Delft blijkt dat de verkoop van nieuwbouw in Nederland afneemt. Peter Boelhouwer, hoogleraar hui zenmarkt aan de TU Delft, herkent het beeld dat Van Klooster schetst. ,,Ik was laatst op Oostenburger eiland. Daar staat nieuwbouw te koop voor soms wel 10.000 euro per vierkante meter. In Rotterdam zijn de prijzen lager dan in Amsterdam, maar evengoed nog fors. Die markt raakt verzadigd." Probleem is dat bouwers de ver liezen die ze op nieuwe sociale en middelbare huurwoningen afwen telen op het relatief kleinere aantal de vrije sectorwoningen. Om ge noeg winst te behalen worden die steeds duurder verkocht. Volgens NVM zijn de prijzen zo hoog door een 'stapeling van re gels', zoals de eis om gasloos en duurzaam te bouwen. Inmiddels wordt 80 procent van de nieuwe huizen gasloos opgeleverd. Daar komen de almaar stijgende kosten van personeel en materiaal nog bij. Bovendien, constateert Boelhou wer, worden er woningen gebouwd waarnaar geen grote vraag meer is. In steden gaat het veelal om hoog bouw: kleine appartementen zon der grote buitenruimte. Kopers zijn niet meer bereid om daar enorme bedragen voor te betalen. Zoals het er nu uitziet worden er dit jaar maximaal 66.000 nieuwe woningen gebouwd, minder dan vorig jaar en beduidend minder dan de jaarlijkse 75.000 huizen waarnaar het kabinet streeft. Erfpacht In Amsterdam speelt nog een an der probleem, zegt Van Klooster: de erfpacht. De erfpachtcanon voor nieuwbouwwoningen is een paar jaar geleden verhoogd. ,,Voor een woning in een populaire buurt be taalt de koper 8.000 euro per jaar, dat is bijna 700 euro per maand." Zulke hoge erfpachtkosten heb ben niet alleen financiële, maar ook psychologische effecten. Kopers In een populaire buurt betaalt de koper 8.000 euro per jaar aan erfpachtcanon kunnen zulke prijzen niet meer voor zichzelf verantwoorden. En dan is er nog een factor voor de teruglopende verkoop: het aantal nieuwe huizen neemt af. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde gisteren dat het aantal verleende vergunnin gen voor nieuwbouwhuizen in een jaar tijd ruim 14 procent is gedaald. Volgens Boelhouwer speelt dit al langer. Stikstofuitstoot Het is de vraag of de nieuwbouw snel op gang komt. Uit een ana lyse van ABN Amro blijkt dat woningbouw veel last krijgt van de strenge eisen ten aanzien van stikstofuitstoot in de buurt van natuurgebieden. Eind mei zette de Raad van State, de hoogste be stuursrechter van Nederland, een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Deze re geling maakte het mogelijk om stikstof-uitstoot vanwege bouw projecten pas op de langere ter mijn te compenseren. Nu de stikstofcompensatie niet afdoende is, zijn honderden bouwvergunningen in heel Ne derland ten onrechte verleend. In het Limburgse Roermond werd eerder deze maand de nieuwbouw van 468 woningen afgeblazen. ,,Maar het probleem is veel groter", zei directeur Jan Fokkema van de vereniging voor projectontwikkelaars NEPROM eerder tegen deze krant. ,,Ik hoor van ontwikkelaars dat gemeen ten en provincies hun loket sim pelweg sluiten. Oftewel: als een ontwikkelaar vergunningen wil aanvragen, krijgt hij nul op het rekest." Al met al houdt de schaarste op de woningmarkt aan en blij ven de prijzen onaantrekkelijk hoog. China gaat import heffen op VS-auto's Minder banen bij VDL Nedcar komend jaar Douglas sluit 70 filialen in geheel Europa tHëtLAND va"ANWBI Al vanaf de volgende dag geldig zaterdag 24 augustus 2019 Het aantal verleende vergunningen voor nieuwbouwhuizen is ruim 14 procent gedaald. foto hh Nieuwbouwhuizen raken uit de gratie. Hoge bouwkosten en de eis dat huizen gasloos zijn, hak ken erin. 'Op een gegeven mo ment houdt het op.' Michiel Couzy Amsterdam -Anton van Klooster, makelaar HANDELSOORLOG China gaat import heffingen instellen op 75 miljard dollar aan Amerikaanse goederen, waaron der auto's, ruwe olie en sojabonen. Dat heeft de Chinese re gering aangekon digd. Een deel van de Chinese import heffingen wordt per 1 september van kracht. De heffingen op auto's, die van 15 procent naar 40 procent stijgen, gaan pas op 15 de cember in. De maat regelen zijn de reac tie van de Aziatische grootmacht op de Amerikaanse heffin gen op Chinese goe deren. AUTOMOTIVE Autofabriek VDL Nedcar denkt vol gend jaar minder personeel nodig te hebben door de krimpende auto markt. Het perso neel in het Lim burgse Born is in middels daarover in gelicht. Definitieve zekerheid over de personeelsbehoefte in 2020 kan pas worden dit najaar gegeven na afspra ken met partner BMW. VDL Nedcar bekijkt volgens de zegsman ieder jaar aan het einde van het jaar hoeveel personeel er na de jaarwisse ling nodig is. PARFUMERIE Parfumerieketen Douglas gaat 70 van zijn 2400 filialen in Europa sluiten. De zaken, vooral buiten thuisland Duitsland, presteren te slecht, aldus het concern. Ze worden voor eind 2020 opgedoekt. Douglas telt in Ne derland ruim negen tig vestigingen. Of ook in ons land win kels moeten sluiten is nog niet duidelijk. BESTE ATTRACTIE EUROPA 201» TRAVELERS' CHOICE DIAMONO THEMEPARK AWARDS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17