RECENSIE 'Moederlijke gevoelens zal Lisbeth nooit koesteren' Prinses op het witte paard ren, kopen ze nu een plek in een expeditie en zigzaggen ze omhoog langs de lichamen van omgekomen voorgangers. Bizar.'' Lagercrantz blijkt - evenals Lisbeth Salan- der - bepaald geen lachebekje. Hij vermoedt dat ons een duistere toekomst te wachten staat door opkomend extremisme, nep- nieuws en klimaatverandering. ,,Ik probeer zelf wat bij te dragen. Ik eet geen vlees meer, heb mijn auto weggedaan en koop minder kleding. Aan de andere kant: ik tour straks drie maanden door Amerika, Europa en Azië om Millennium 6 te promoten en lezers en uitgevers te ontmoeten. Vliegtuig in, vliegtuig uit, ik slaap in grote hotels en zit in dure restaurants. Ik zie de paradox.'' Hoewel hij zich als opvolger van Stieg Larsson (de auteur overleed in 2004, red.) aanvankelijk steeds afvroeg of hij de perso nages wel recht deed, zegt hij nu dat ze in zijn dna verankerd zijn. ,,Ik durf nu ook meer met hen. Zowel Lisbeth als Mikael zijn in de loop der jaren veranderd. Hij is gestopt met roken en drinkt wijn in plaats van whiskey, net als ik. In plaats van een vaderfiguur is hij nu een middelbare man die zich afvraagt wat zijn plek precies is. Zij is nog steeds een einzelganger, in het begin was ik bang van haar. Nu durft ze zich kwetsbaarder op te stellen, ze ziet bijvoor beeld dat haar zus het in haar jeugd ook moeilijk heeft gehad. Maar moederlijke gevoelens zal ze nooit koesteren. Ook qua uiterlijk is ze veranderd: de piercings en het extreme punkuiterlijk hebben plaats gemaakt voor een pak en een blouse. Haar motor en tattoo's blijven uiteraard.'' Hij zegt dat het feministische personage Salander zorgde voor een golf nieuwe vrou welijke (anti)helden. Onafhankelijk, hard en niet per definitie mooi zoals de Lara Crofts of Charlie's Angels. Over de drie actrices die in haar huid kropen: ,,Ik vond Claire Foy, die ook de queen speelde in The Crown, de beste: complex, aanraakbaar en strijdbaar. Noomi Rapace in de oorspronke lijke Zweedse reeks was te veel een slacht offer, terwijl Rooney Mara in de Ameri kaanse variant wat eendimensionaal en hard was. Overigens vond ik de boekverfil- ming met Claire Foy vreselijk. Zij en Sylvia Hoeks maakten het kijken draaglijk, maar verder was het een stupide, plat actie- verhaal dat voorbijging aan allerlei plot wendingen. Maar ja, dat is de vrijheid van de regisseur, ik ga daar niet over. Die erva ring heeft er wel voor gezorgd dat ik bij de totstandkoming van de Zlatan-film nauw betrokken wil blijven. Ik wil niet nog een keer meemaken dat ik zo ontevreden ben.'' Of er een zevende deel komt, geschreven door een andere auteur, is nog onduidelijk. Het zal van het succes van Zij die moet sterven afhangen. Lagercrantz is inmiddels begonnen aan een nieuw boek: opnieuw een misdaadverhaal met twee hoofdperso nen die de wereld recht willen doen. ,,We willen het zelf niet ervaren, maar we willen wel lezen en schrijven over moord, trage dies, doodslag en wraak om onszelf beter te voelen, bij wijze van therapie. Ik had een nieuwe uitdaging nodig om niet te verval len in routine. Daarom was ik een beetje opgelucht dat ik afscheid kon nemen van Lisbeth. Het verdriet zal later komen, als ik besef dat ik er definitief een punt achter heb gezet. Dan drink ik een glas wijn op haar.'' Gehuld in roze satijn, met een kroontje op de gouden of ravenzwarte krullen: zo stel len we ons in het westen een sprookjesprinses voor. In het sterrenspoor van oude, door mannen geschreven sprookjes en daarna de door mannen (Walt Disney!) vertekenfilmde versie daarvan, is onder kleine meisjes de prinsessenjurk immens populair. 'Rolbeves- tigend! Seksistisch!' roepen feministen al tijden. Nu is er dan een ander rolmodel voor jonge dochters. Voor Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes (6+, Volt, €17,50, vertaald door Imme Dros) week Julia Bruce van het gebaande bospad. Ze verza melde sprookjes van over de hele wereld waarin meisjes de hoofdrol spelen - nu eens niet als hulpeloos vrouwtje dat moet worden gered door een prins of een jagerman, maar als held. In de zes sprookjes die Bruce hervertelde, zorgen nu de meis jes er eens voor dat iedereen nog lang en gelukkig leeft. Twee daarvan kennen we al: 'De Sneeuwkoningin' en 'Grietje en Hans' (ja, je leest het goed). De andere zijn minder bekend en komen uit Zanzibar, India, China en Japan. Zes illu stratrices tekenden voor de kleurrijke plaatjes. Deze all fmale-wereldverzameling zorgt zo niet alleen voor diver siteit, maar ook voor het ver brijzelen van glazen muiltjes en dito plafonds. 34 Lezen k '""'W Zij die moet sterven verschijnt oAviDlagercrantz 1 bij uitgeverij Signatuur (€23) JEUGD Julia Bruce, Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes —Annet de Groot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 114