'Ik houd een donderpreek. Moet dit echt op deze manier?' Op school raadt een ervaren leraar me aan het boek Orde houden in het voortgezet onder wijs van René Kneyber er eens bij te pak ken. Ook Kneyber kwam als onervaren (wiskunde)docent voor een horde vmbo- ers te staan. Zijn manier om de boel ik het gareel te houden? Aan het begin van het schooljaar duidelijk de regels en grenzen aangeven, deze routineus inprenten en consequent naleven. Houdt de leerling zich niet aan de regels? Dan volgt er strafwerk, verwijdering uit de les of nablijven. Dat klinkt als Bint. Als ik Kneybers boek uit heb en terugkijk op mijn eerste twee weken blijk ik zo onge veer alles fout te hebben gedaan wat een beginnende leraar fout kan doen. Ik besluit te experimenteren met de methode-Kney- ber, maar voel me in mijn nieuwe rol vooral een tragische Bint-parodie. Ik houd een slecht geacteerde donderpreek, ik deel rode kaarten uit en dreig met strafwerk. Moet dit echt op deze manier? Met Bint liep het ook niet goed af. 'Gewoon consequent doorgaan', beurt de sectorleidster me op tijdens ons kopje thee op vrijdagmiddag. 'Tegen de herfst zijn ze aan je gewend en weten ze niet beter.' Tegen de herfst? Dat is nog zes weken dril len. De gedachte maakt me moedeloos. Afgemat glijd ik mijn tweede weekend als docent in. Zelden snakte ik heviger naar een goed glas wijn. Thuis aangekomen frommel ik mijn sleutelbos uit mijn broek zak, maar verdomme, de huissleutel past niet. Na nog paar keer proberen, zie ik wat er loos is. Ik probeer de klassensleutel in het slot van de voordeur te frunniken. Dit is niet oké. Als ik met een stevig glas shiraz op de bank ben neergeploft, lukt het me om een beetje te ontspannen. En terstond krijg ik het inzicht. Ik heb al die jaren een sprook jesbeeld van het onderwijs gekoesterd en mezelf de rol toebedeeld van innemende, tegendraadse rockster-leraren gemodel leerd naar Hollywoodhelden als Robin Wil liams in Dead Poets Society, Michelle Peiffer in Dangerous Minds en Ryan Gosling in Half Nelson. Allemaal verhalen waarin het een leraar na een lange worsteling uiteindelijk lukt de leerlingen voor zich te winnen. Een week later: ik slaap niet meer, eten smaakt me niet en voor sporten heb ik geen puf. Aan deze lijdensweg moet zo snel mogelijk een einde komen. Wat pro beer ik te bewijzen? En aan wie? Weet je wat: ik stop ermee. Volgende week lever ik mijn computer in en ga ik op zoek naar een nieuwe baan. Meester Erik heeft besloten voor altijd een onderwijsmaagd blijven. Hij schreef dit stuk als eerbetoon aan alle begeesterde leraren van Nederland. 5** J*" ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2019 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 111