'Leraar worden? Vergis je niet: het is een eenzaam beroep' Hij dacht dat het in zijn bloed zat, lesgeven. Zijn vader had jaren voor de klas gestaan, zijn broer deed het. Erik de Bruin zag zichzelf al helemaal in de rol van zo'n aanstekelijke Hollywoodleraar als in de film Dead Poets Society. Maar het liep anders. 'Bent u nog maagd?' wil Adam weten. Het is het laatste uur van mijn eerste dag als leraar op een vmbo-school in het midden van het land. 4A, examenklas vmbo-tl. De scholen in de provincie Utrecht zijn al weer een week aan de gang, maar vanwege een reeds lang geplande vakantie vond mijn nieuwe werkgever het geen bezwaar als ik pas in week twee zou beginnen. Docenten Nederlands liggen nu eenmaal niet voor het oprapen. Het voorrecht van de begin nende docent, zo hoor ik naderhand in de lerarenkamer; zoiets kun je je maar één keer in je docentenloopbaan permitteren. Alleen bij de komst van nageslacht of het overlij den van een dierbare is het geoorloofd om vrij te nemen buiten de stalen kaders van schoolvakanties. Mijn eigen vader, jarenlang docent ge schiedenis in het vmbo, had het aan den lijve ondervonden. Toen zijn beste vriend overleed, moest hij hemel en aarde bewe gen om bij de uitvaart aanwezig te mogen zijn. Want: geen familie. 'Jongen, weet je zeker dat je dit wilt? Onderschat het niet', had hij me op het hart gedrukt toen ik aan de opleiding tot docent Nederlands was begonnen. 'Je hebt zo'n mooie baan als redacteur, je maakt zulke mooie boeken, met zulke bijzondere men sen. Leraar kun je altijd nog worden. Vergis je niet: het is een eenzaam beroep.' Toch wilde ik zelf ervaren wat het was, voor de klas staan. Na twaalf jaar werken in de boekenwereld leek het me een mooi moment voor iets anders. Als student, aan het begin van dit millennium, had ik eens een oriënterende lerarencursus gevolgd en dat was me goed bevallen. Mijn stage begeleider had me destijds bovendien een natuurtalent genoemd. Het docentenbloed van mijn vader stroomde door mijn aderen, pochte ik. Mijn jongere broer was ook leraar. Dus wat kon me gebeuren? Bij menig manuscript dat ik redigeerde, dreven mijn gedachten af naar de schoolklas, waar ik door de leerlingen als held zou worden onthaald. Zo boeiend vertelde ik over al het schoons dat onze vaderlandse letteren te bieden hebben, om nog maar te zwijgen over finesses van de perfecte sollicitatie brief, of nee: de schoonheid van een zorg vuldig geplaatste puntkomma. Ik had me in mijn vakantie ondergedom peld in didactische literatuur. Maar op vra gen naar mijn maagdelijkheid was ik aller minst voorbereid. Van de opties freeze,flight or fight - verstij ven, vluchten of vechten - kies ik de eerste. Alsof ik in een verkeerde film ben beland, beschouw ik mezelf vanaf een afstandje. De klas wacht af, maar er komt niets meer uit meneer De Bruin. Vader, had ik maar naar je geluisterd toen het nog kon! Buiten is het 32 graden, in het lokaal nog een paar graad jes warmer. Als de hel bestaat, dan is het ik meester Erik ILLUSTRATIES MAGDA RINKEMA ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2019 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 107