9 MÉ één is naar links en naar je toe trek ken, de tweede versnelling is via zijn vrij naar voren duwen, drie is vervolgens naar je toe trekken en in zijn vier is naar rechts en naar voren duwen." Dat zal ik nog wel even twintig keer moeten doen, voor ik eraan gewend ben. Afijn, na een stukje gereden te hebben durft Marjo het wel aan me in mijn Eendje op pad te sturen. Nu ik nog. Ik rijd naar Hoedekenskerke en voel me tussen al dat vrachtverkeer en snelle bestelbusjes wel een vreemde eend in de bijt. Ja, de ene na de an dere woordgrap valt je in als je in zo'n grappig wagentje rijdt. Het voelt alsof je niet helemaal met het gewone verkeer mee kunt komen. Maar als ik de drukte achter me heb gelaten en over rustigere landweg getjes tuf, voel ik me snel een stuk meer ontspannen. De zon schijnt en ik heb het dakje opgerold. De oude stoomtrein van Goes naar Hoede- kenskerke kruist mijn pad. Nostal gie ten top. Tijd voor een tussen stop. Bovenaan de dijk met uitzicht op de Westerschelde is het fijn lun chen. Nu alleen nog een roodwit ge blokt kleedje, wijn en een stok brood erbij en het plaatje is com pleet. Omwille van de veiligheid laat ik de wijn maar achterwege. Ik vervolg mijn weg door de Zak van Zuid-Beveland en rijd door de pittoreske dorpjes Nisse en Ove- zande. Het toeren in mijn Eend be gint steeds meer te wennen. Ik ga lekker hard zeg! Als ik op mijn teller kijkt, tikt die net de 70 kilometer per uur aanHet is echt anders dan anders. Stuurbekrachtiging heb je niet, maar zo'n groot dun stuur ligt wel lekker in de hand. En het knip perlicht gaat niet vanzelf terug, dus meer dan eens kom ik er een kilo- Wat bij een gewone auto 'in zijn één' is, is bij een Eend in zijn achteruit meter na de afslag achter dat ik nog steeds richting aangeef naar links. Ook een kwestie van wennen. On derweg valt er een klein buitje, snel het dakje even dichtrollen. Met een klein knopje druk ik de ruitenwis ser aan. De vraag is of dat het zicht nu beter maakt of niet. Gelukkig is het vandaag overwegend mooi weer en kan het dak al snel weer open. Herrie Bij de Landing in Baarland maak ik nog een tussenstop. Even wat drin ken. En bijkomen van de herrie. Rij den in een Eend is superleuk, maar het maakt wel een hoop kabaal. Vandaar ook dat je soms dat knip perlicht niet hoort. Passerende fiet sers kijken vertederd naar de gepar keerde auto. De meeste mensen vinden een 'Lelijke Eend' juist heel leuk om te zien en associëren het met iets uit hun jeugd, nostalgie. Dat beaamt ook Marjo bij terug komst in de garage. ,,Ik krijg hier al lerlei soorten mensen die een Eend komen huren. Vaak ook met grote luxe wagens. Hebben ze dan een dagje in een Eend gereden, dan zijn ze meteen enthousiast. 'Ik wist niet dat het zo leuk was', zeggen ze dan." In 2006 opende Marjo in Goes zijn bedrijf Deux Marjaux. Sinds vier jaar werkt zijn zoon José ook mee. Ze verhuren naast het werk in on derhoud en reparaties zeven Een- den. ,,Dat waren er ook wel eens vijftien, maar dat was voor ons twee iets te veel. Dit is beter te behappen. We hebben ook nog gewoon het werk aan de auto's. We maken hier bijvoorbeeld zelf zijpanelen, bekle ding en isolatie. Ik ben ooit met een vrouw uit Indonesië getrouwd ge weest, zij hielp me met de inkoop van materiaal daar. En dat doe ik nu nog steeds. Zo zijn we nu bezig met speciale isolatie die je nergens in Europa kunt krijgen." Al meer dan veertig jaar zit Marjo in het vak. De Eend is zijn lust en zijn leven. Het is vooral een auto voor de echte lief hebber. Dat maakt dat het werk Marjo nooit verveelt. ,,Ik heb hier een geselecteerd publiek binnen, in al die jaren heb ik nog nooit verve lende dingen meegemaakt met klanten." Zelf doen? vrijdag 23 augustus 2019 GO v - Mariska den Hartog rijdt in de 2CV een rondje om de kerk in Nisse. foto's JOHAN VAN DER HEIJDEN Bij eendverhuurzeeland.nl huur je een hele of een halve dag een Eend. Dat is inclusief verzekering. Kosten: 150 euro voor een hele dag. Plezier gegarandeerd! Kijk op pzc.nl/video Op pad met de 2CV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37