WIM HOFMAN Niet 1 5 en tijdje geleden maakte ik deel uit van een groep mensen die een rond leiding kreeg door Middelburg. We werden gewezen op dingen die er niet of die er niet meer zijn. Er was wel een gids. Hij wist wat er niet was en vooral wat er niet meer was en wees ons daarop. Het begon op de markt waarvan de vorm na de verwoes ting in 1940 geheel is gewijzigd; er zijn hon derden huizen door de brand verloren gegaan. Er is toen veel veranderd. We keken ook naar het oude stadhuis dat geen stadhuis meer is. Waar de ambtenaren nu zijn, is een raadsel. En de gids wees naar de topgevel van de Vleeshal waar vroeger een kruisvenster was met een zonnewijzer. Nu is daar een beeld uit 1910 van Wilhelmina en haar dochter Juli ana. zijn niet de oorspronkelijke: die waren trou wens fel van kleur. In één van de nissen staat geen beeld. Daar had het standbeeld van Filips de Tweede moe ten komen, maar van hem wilde men vanzelf sprekend geen standbeeld meer. Verdwenen is ook het busstation van Plein 1944 en er rijdt geen tram meer. Kloosters en kerken en de bis schopszetel zijn verdwenen. Soms is er nog een straatnaam die aan een klooster herinnert, zoals de Zusterstraat. De terreinen van de Augustij nen bij de Vlasmarkt werden verkocht aan het Gilde van de Edele Handboog. Nu herinnert daaraan enkel nog het zogenaamde Schutters hof. En zo is de kerk in de buurt van het Hof plein afgebrand, samen met het door Albrecht Dürer geprezen schilderij van Gossaert Mabuse. Er was een krankzinnigeninrichting (het Sim pelhuis) een leprozeninrichting en een gast huis. Verdwenen. Ook het kunstmuseum is ver dwenen. Er is nog wel een tekst te vinden op een muur in de Schuttershofstraat, die herin nert aan dit instituut dat ooit tentoonstellingen met schilderijen van Van Dongen, van Van Gogh en van Koningin Wilhelmina exposeerde. Het museum is in 1961 afgebroken. Molens zijn verdwenen, stadspoorten zijn gesloopt. Natuurlijk zijn er ook talloze be drijven verdwenen: een zeepziederij, een ijzergieterij en houthandel Alberts die veel boomstammen in de gracht had liggen. Alles verandert, niets blijft hetzelfde, zegt Ovidius in navolging van Pythagoras. Ook in Middel burg veranderen en verdwijnen steeds weer dingen. Te veel eigenlijk om op te noemen. Zo'n stadswandeling zou daarom eindeloos kunnen zijn, maar was het jammer genoeg niet. Er was, niet eens zo lang geleden, een in Zeeland actieve officier van justitie die stellig beweerde: als je door de Westerscheldetunnel naar Terneuzen rijdt, kom je van het één op het andere moment in Zuid-Europa. Wat hij daarmee bedoelde, wordt zondagavond duidelijk als we de eerste dubbele aflevering van de serie Grenslanderskunnen zien. De nieuwe serie van AVRO- TROS en VRT krijgt het predicaat thriller mee. Laat nou in de openingsscène de van een mooie bos kroeshaar voor ziene politie-inspecteur Tara Des- sel in haar niet meer zo nieuwe BMW onder de Westerschelde duiken. Ze komt uit Rotterdam, begrijpen we later. Daar was ze succesvol, tot ze verantwoordelijk werd gehouden voor de dood van een jonge prostituee. Ze heeft moeite om dat te verwerken en be sluit de luwte op te zoeken in Zeeuws-Vlaanderen. Dat ze in een grensstreek te rechtkomt waar de waarden en normen net iets anders liggen dan in een wereldstad als Rotterdam, wordt meteen duidelijk als ze zich op het politiebureau van Kruisvliet meldt. Voor wie thuis is in Zeeuws-Vlaanderen: dat is voor de gelegenheid gehuisvest in het oude kantoor van rederij Vroon in Breskens. Commissaris Harry Bie- gel (Fedja van Huêt) had haar nog niet verwacht. 'Wa, je was 't'r van- daoge', is zijn welkomstzin in be slist geloofwaardig Zeeuws Vlaams. Hij staat een beetje oenig met zijn armen vol feestslingers, een collega neemt die middag af scheid. Er is ook een stel in zwart latex gehulde stripdanseressen in gehuurd. Net op dat moment gaat de telefoon: er is een onbemand jachtje aangespoeld in het Ver dronken Land van Saeftinghe. Rustig aan, gebaart Biegel, we wachten wel tot de eigenaar zich meldt. Waarop de telefoniste vro lijk aan haar gesprekspartner aan de andere kant van de lijn laat we ten: Oké, we sturen er iemand naar toe. Haar tongval is nog iets zwaar der dan die van haar baas. Internationale bende Met de eerste aflevering van Grens landers - een dubbele, speciaal voor de bingewatchers - weten we met een wat voor vlees we in de kuip hebben. Regisseur Erik de Bruyn is een geboren Terneuzenaar, hij plaatst een internationale bende mensenhandelaars onder de rook van de koeltorens van Doel. Geen fris volk, die gemengde Vlaamse en Zeeuws-Vlaamse rouwdou- wers. Eén van hun slachtoffers, de Afrikaanse Afi, weet ploeterend door de Zeeuwse klei te ontsnap pen. Ze strandt in België, waar psychiater Bert Dewulf (Koen De Bouw) zich over haar ontfermt. Al gauw blijken het aangespoelde jacht en de Afrikaanse vluchte linge alles met elkaar te maken te hebben, en kunnen de Rotter damse Tara Dessel en oer-Vlaming Dewulf tot een mooi koppel wor den gesmeed. Grenslanders is spannend. Dwin- gende, dreigende muziek onder beelden van de nachtelijke haven van Antwerpen of een vervallen werfje missen hun effect niet. Waar je zulke beelden kunt schie ten moet het wel wemelen van de maffia. Zo lieflijk als de ook in Zeeuws-Vlaanderen opgenomen Voor de liefhebbers is er veel Zeeuws Vlaams te herkennen film Weg van jou oogt, zo spooky komt de streek in Grenslanders over. Maar een dreigend en on heilszwanger landschap heeft, voor wie het wil zien, een heel ei gen schoonheid. In de vaste intro zijn dronebeelden van Saeftinghe opgenomen. Het water in de stroomgeulen kleurt rood. Voor de liefhebbers is er veel Zeeuws-Vlaams te herkennen. In de eerste aflevering rijdt Tara door het centrum van Hulst, overnacht ze in een appartement in Port Scal- dis in Breskens en ontbijt ze met collega's in café Het Verdronken Land in Emmadorp, dat voor de gelegenheid is omgedoopt in De Grenswacht. Tara moet niets heb ben van de daar geserveerde eieren met spek. vrijdag 23 augustus 2019 GO De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator E De beelden van de graven op het stadhuis Spooky Zeeuws-Vlaanderen betovert Jan van Damme Terneuzen Koen De Bouw (links) en Jasmine Sandar in de serie Grenslanders. foto GRENSLANDERS Grenslanders is de komende vier zondagen vanaf 20.15 uur te zien op NPO 3. De serie wordt zon dag 15 september in zijn geheel vertoond op Film by the Sea.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33