om te overleven' Een sportieve allemansvriend 7,3 19 Test Volvo S60 T5 Geartronic R-Design, vanaf €48.495 fcïM&iÉËÊÊÊStiBm maken. Tesla doet het ook. Auto's met een grote reikwijdte kosten verschrikkelijk veel geld. Bovendien: meer reikwijdte betekent meer batterijen en dat is onlosmakelijk verbonden met gewicht en kosten: daar zit je nou net niet op te wachten bij een elektrische auto. Ik denk overigens dat Mini-rijders heel goed met 250 km kunnen leven. Als ze gaan skiën, huren ze een auto of pakken ze het vliegtuig. In tegen stelling tot zo'n typisch Nederlandse Tesla Model S-rijder, die het ervoor overheeft om voor zijn reis naar de wintersport in de Alpen twee dagen uit te trekken omdat hij telkens aan de laadpaal moet. De Mini-rijder is echt een ander type automobilist. Het heeft geen zin om batterijen voor 800 of 1000 km in een Mini te leggen. Bovendien krijg je dan meteen een ander probleem: hoe groter het batterijenpakket, des te langer de laadtijd. Ik lees fantasierijke verhalen in de pers over batterij-auto's die heel ver komen en heel snel weer op te laden zijn. Laat ik die schrijvers uit hun droom helpen: dat gaat niet gebeu ren. Wie vaak bij snelladers komt, merkt dat de batterijen razendsnel verouderen en dat je ze met dat gedrag uiteindelijk om zeep helpt. Bedenk daarbij dat de batterij het duurste onderdeel van de auto is. Als die het niet meer doet, is de complete auto na drie, vier jaar rijp voor de schroothoop. We zien het vaak bij de concurrentie: de consument wordt gelokt met snelladen, wat al helemaal funest is als de batterij niet vloeistof- gekoeld is.'' ,,We doen dat samen met Toyota. Volgend jaar is onze nieuwe genera tie klaar en in 2025 volgt weer een nieuwe, nog betere generatie. Voor gewone personenauto's heeft de brandstofcel geen zin. Een brandstof celauto blijft, ook in de toekomst, duurder dan een gewone, elektrische auto. Bovendien past zo'n brandstof cel met zijn waterstoftanks alleen in grotere auto's. Alleen daarin kun je die tanks goed beschermen bij bot singen. De brandstofcel biedt wél goede mogelijkheden voor bestelbussen en trucks. In 2030 zien we ze heus in de bedrijfswagensector. Niet bij BMW natuurlijk, want wij maken dat soort auto's niet.'' ,,We willen voorbereid zijn op even tuele nieuwe regelgeving, onszelf preventief beschermen. Stel dat we deze milieuvriendelijke aandrijving op een gegeven moment nodig heb ben om aan nieuwe eisen te voldoen. Het is iets van de nieuwe tijd: dat wij bepaalde technologie ontwikkelen, wil niet zeggen dat we die ook zelf toepassen. Zo zullen wij ook de technologie voor zelfrijdende auto's uitsluitend gebruiken voor premium personenauto's. Wij zullen nooit robottaxi's maken die eruit zien als een stofzuiger, met harde plastic stoelen erin. De nieuwe technologie die we ont wikkelen maken we wel zó interes sant en goed, dat andere bedrijven die misschien van ons willen kopen. Bedrijven die wel robottaxi's willen maken, bijvoorbeeld, weten ons te vinden. Ons bedrijf verandert. In de toekomst verkoopt BMW niet meer alleen auto's. We krijgen nu al veel verzoeken van andere bedrijven die onze technologie willen hebben. Veel autofabrikanten trekken het echt niet meer. Ze redden het niet om al die miljarden te moeten inves teren in nieuwe dieseltechnologie, in plug-in hybrides, in volledig elektri sche auto's, in brandstofcelauto's, in zelfrijdende auto's, in connected auto's, in enorme data- en computer netwerken, noem maar op. Ze moe ten die technologie en kennis bij an deren inkopen, anders leggen ze het loodje. Dat gebeurt allemaal binnen tien jaar: BMW ontwikkelt zich tot tech- bedrijf. Ik begrijp dat dat misschien nieuw voor u klinkt, maar er wordt op dit moment powerplay gespeeld in de auto-industrie. Veel automer ken hebben echt moeite om te over leven in deze turbulente tijd.'' De Volvo S60 T5 oogt wat koel, als een understatement. Maar de zakensedan belooft tegelijkertijd veel rij plezier voor een lagere prijs dan die van de Duitse concurrentie. Daar waar de Volvo's S90 en V90 bijna Bau- haus-achtige ontwer pen zijn, met mooie gestrekte lijnen, lijkt de S60 moeite te hebben het design volledig tot zijn recht te laten ko men. Maar het interieur is mooi: koel maar hoog waardig. De stoelen zit ten geweldig en de navi gatie is snel en feilloos. De audio-installatie klinkt uitstekend en is klaar voor allerlei Apple Carplay-achtige moder niteiten. Wel jammer dat je voor digitale radio (DAB) moet bijbetalen. De achterbank biedt veel zitruimte en de kof ferbak doet niet onder voor die van de concur rentie. Wel zijn de pianolakzwarte sier- elementen op het dash board gevoelig voor stof en vette vingers. Qua sportiviteit be hoort de Volvo niet tot de beste in dit segment. De motor is sterk, maar juist omdat de S60 met zo veel gemak presteert, geeft sportief rijden minder voldoening. De S60 daagt je niet uit en voert zijn taken beleefd, maar zon der veel passie uit. De S60 sprint in 6,5 tellen naar 100 km/u en haalt een top van 240 km/u. Volvo belooft een verbruik van 1 op 15,2 voor de S60 T5, maar in de praktijk is 1 op 10 het hoogst haalbare. De auto is niet leverbaar met handbak. Dat is jammer, vooral omdat de acht- traps Geartronic-bak weleens bedenktijd nodig heeft als hij wordt uitgedaagd. De vering en demping van de voorwielaange- dreven Volvo blijven goedmoedig, maar de wegligging wordt geluk kig nooit vaag of zweve rig. De S60 heeft voor wielaandrijving, daar waar bijna alle concur renten achterwielaange- dreven zijn, of 4x4 heb ben. Dat maakt de neus van de Volvo vrij zwaar en dat zorgt soms voor onbalans. In snelle boch ten lijkt hij soms liever rechtuit te willen. Echt sportief en uitdagend wordt het nooit. ■f vrijdag 23 augustus 2019 GO De stoelen en navigatie zijn geweldig. Het ver bruik van de S60 T5 valt tegen. foto's bart hoogveld U werkt intussen ook verder aan de ontwikkeling van de brandstof cel. Wanneer wordt die serieus? Waarom investeert u dan in de brandstofcel-technologie, als u die toch nooit zelf gebruikt? Voorbeeldig wer kend snel info tainment. Lager ge prijsd dan Duitse con currentie. Sportief en toch ook comfortabel. Automaat reageert soms traag. Voor een sportieve auto te goedmoedig. Geen achterwielaandrijving of 4x4. De Volvo S60 T5 R- Design overtuigt met zijn semisportieve onderstel en krachtige motor. Het hoge verbruik en de druk gestileerde buiten zijde behoren tot de minpunten van deze snelle Zweed. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities De iNext, waarvan tot nu toe alleen prototypes zijn getoond, wordt de eerste volledig zeTfrijdende BMW. foto bmw x ■yffó'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19