om te overleven'
Een sportieve
allemansvriend
7,3
19
Test
Volvo S60 T5 Geartronic R-Design,
vanaf €48.495
fcïM&iÉËÊÊÊStiBm
maken. Tesla doet het ook. Auto's
met een grote reikwijdte kosten
verschrikkelijk veel geld. Bovendien:
meer reikwijdte betekent meer
batterijen en dat is onlosmakelijk
verbonden met gewicht en kosten:
daar zit je nou net niet op te wachten
bij een elektrische auto.
Ik denk overigens dat Mini-rijders
heel goed met 250 km kunnen leven.
Als ze gaan skiën, huren ze een auto
of pakken ze het vliegtuig. In tegen
stelling tot zo'n typisch Nederlandse
Tesla Model S-rijder, die het ervoor
overheeft om voor zijn reis naar de
wintersport in de Alpen twee dagen
uit te trekken omdat hij telkens aan
de laadpaal moet.
De Mini-rijder is echt een ander
type automobilist. Het heeft geen zin
om batterijen voor 800 of 1000 km in
een Mini te leggen. Bovendien krijg
je dan meteen een ander probleem:
hoe groter het batterijenpakket, des
te langer de laadtijd.
Ik lees fantasierijke verhalen in de
pers over batterij-auto's die heel ver
komen en heel snel weer op te laden
zijn. Laat ik die schrijvers uit hun
droom helpen: dat gaat niet gebeu
ren. Wie vaak bij snelladers komt,
merkt dat de batterijen razendsnel
verouderen en dat je ze met dat
gedrag uiteindelijk om zeep helpt.
Bedenk daarbij dat de batterij het
duurste onderdeel van de auto is. Als
die het niet meer doet, is de complete
auto na drie, vier jaar rijp voor de
schroothoop. We zien het vaak bij de
concurrentie: de consument wordt
gelokt met snelladen, wat al helemaal
funest is als de batterij niet vloeistof-
gekoeld is.''
,,We doen dat samen met Toyota.
Volgend jaar is onze nieuwe genera
tie klaar en in 2025 volgt weer een
nieuwe, nog betere generatie. Voor
gewone personenauto's heeft de
brandstofcel geen zin. Een brandstof
celauto blijft, ook in de toekomst,
duurder dan een gewone, elektrische
auto. Bovendien past zo'n brandstof
cel met zijn waterstoftanks alleen in
grotere auto's. Alleen daarin kun je
die tanks goed beschermen bij bot
singen.
De brandstofcel biedt wél goede
mogelijkheden voor bestelbussen en
trucks. In 2030 zien we ze heus in de
bedrijfswagensector. Niet bij BMW
natuurlijk, want wij maken dat soort
auto's niet.''
,,We willen voorbereid zijn op even
tuele nieuwe regelgeving, onszelf
preventief beschermen. Stel dat we
deze milieuvriendelijke aandrijving
op een gegeven moment nodig heb
ben om aan nieuwe eisen te voldoen.
Het is iets van de nieuwe tijd: dat wij
bepaalde technologie ontwikkelen,
wil niet zeggen dat we die ook zelf
toepassen. Zo zullen wij ook de
technologie voor zelfrijdende auto's
uitsluitend gebruiken voor premium
personenauto's. Wij zullen nooit
robottaxi's maken die eruit zien als
een stofzuiger, met harde plastic
stoelen erin.
De nieuwe technologie die we ont
wikkelen maken we wel zó interes
sant en goed, dat andere bedrijven
die misschien van ons willen kopen.
Bedrijven die wel robottaxi's willen
maken, bijvoorbeeld, weten ons te
vinden. Ons bedrijf verandert. In de
toekomst verkoopt BMW niet meer
alleen auto's. We krijgen nu al veel
verzoeken van andere bedrijven die
onze technologie willen hebben.
Veel autofabrikanten trekken het
echt niet meer. Ze redden het niet
om al die miljarden te moeten inves
teren in nieuwe dieseltechnologie, in
plug-in hybrides, in volledig elektri
sche auto's, in brandstofcelauto's, in
zelfrijdende auto's, in connected
auto's, in enorme data- en computer
netwerken, noem maar op. Ze moe
ten die technologie en kennis bij an
deren inkopen, anders leggen ze het
loodje.
Dat gebeurt allemaal binnen tien
jaar: BMW ontwikkelt zich tot tech-
bedrijf. Ik begrijp dat dat misschien
nieuw voor u klinkt, maar er wordt
op dit moment powerplay gespeeld
in de auto-industrie. Veel automer
ken hebben echt moeite om te over
leven in deze turbulente tijd.''
De Volvo S60 T5 oogt
wat koel, als een
understatement. Maar
de zakensedan belooft
tegelijkertijd veel rij
plezier voor een lagere
prijs dan die van de
Duitse concurrentie.
Daar waar de Volvo's
S90 en V90 bijna Bau-
haus-achtige ontwer
pen zijn, met mooie
gestrekte lijnen, lijkt de
S60 moeite te hebben
het design volledig tot
zijn recht te laten ko
men. Maar het interieur
is mooi: koel maar hoog
waardig. De stoelen zit
ten geweldig en de navi
gatie is snel en feilloos.
De audio-installatie
klinkt uitstekend en is
klaar voor allerlei Apple
Carplay-achtige moder
niteiten. Wel jammer
dat je voor digitale radio
(DAB) moet bijbetalen.
De achterbank biedt
veel zitruimte en de kof
ferbak doet niet onder
voor die van de concur
rentie. Wel zijn de
pianolakzwarte sier-
elementen op het dash
board gevoelig voor stof
en vette vingers.
Qua sportiviteit be
hoort de Volvo niet tot de
beste in dit segment. De
motor is sterk, maar juist
omdat de S60 met zo veel
gemak presteert, geeft
sportief rijden minder
voldoening. De S60 daagt
je niet uit en voert zijn
taken beleefd, maar zon
der veel passie uit.
De S60 sprint in 6,5
tellen naar 100 km/u en
haalt een top van 240
km/u. Volvo belooft een
verbruik van 1 op 15,2
voor de S60 T5, maar in
de praktijk is 1 op 10 het
hoogst haalbare. De auto
is niet leverbaar met
handbak. Dat is jammer,
vooral omdat de acht-
traps Geartronic-bak
weleens bedenktijd
nodig heeft als hij wordt
uitgedaagd.
De vering en demping
van de voorwielaange-
dreven Volvo blijven
goedmoedig, maar de
wegligging wordt geluk
kig nooit vaag of zweve
rig. De S60 heeft voor
wielaandrijving, daar
waar bijna alle concur
renten achterwielaange-
dreven zijn, of 4x4 heb
ben. Dat maakt de neus
van de Volvo vrij zwaar
en dat zorgt soms voor
onbalans. In snelle boch
ten lijkt hij soms liever
rechtuit te willen. Echt
sportief en uitdagend
wordt het nooit.
■f
vrijdag 23 augustus 2019
GO
De stoelen en navigatie zijn geweldig. Het ver
bruik van de S60 T5 valt tegen. foto's bart hoogveld
U werkt intussen ook verder aan
de ontwikkeling van de brandstof
cel. Wanneer wordt die serieus?
Waarom investeert u dan in de
brandstofcel-technologie, als u die
toch nooit zelf gebruikt?
Voorbeeldig wer
kend snel info
tainment. Lager ge
prijsd dan Duitse con
currentie. Sportief en
toch ook comfortabel.
Automaat reageert
soms traag. Voor
een sportieve auto te
goedmoedig. Geen
achterwielaandrijving
of 4x4.
De Volvo S60 T5 R-
Design overtuigt met
zijn semisportieve
onderstel en krachtige
motor. Het hoge
verbruik en de druk
gestileerde buiten
zijde behoren tot de
minpunten van deze
snelle Zweed.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
De iNext, waarvan tot nu toe alleen prototypes zijn getoond,
wordt de eerste volledig zeTfrijdende BMW. foto bmw
x ■yffó'