'Veel automerken hebben moeite
18
Elektrische
Hyundai Kona
komt verst
van allemaal
Drako komt met supercar
voor het hele gezin
Londen bindt strijd
aan met herriebakken
De volledig zelfrijdende auto is over
vijf jaar een feit. Klaus Fröhlich, die de
technische ontwikkeling bij BMW leidt, is
daarvan overtuigd. ,,Maar de allergrootste
uitdaging is nog de kostenbeperking.''
\iet de technologie, maar de
kosten vormen de grootste
hobbel voor de zelfrij-
dende auto, zegt Klaus
Fröhlich, als lid van de raad
van bestuur van BMW AG verant
woordelijk voor ontwikkeling. ,,De
zelfrijdende technologie wordt straks
het duurste accessoire in de prijslijst.
Daarom krijgen onze topmodellen,
de nieuwe iNext en de 7-Serie, de
primeur. Uiteindelijk willen we de
technologie natuurlijk ook aanbie
den aan de kopers van een BMW
5-Serie of 3-Serie en dan wordt het
lastig. Het betekent dat we de kosten
met 50 tot 70 procent moeten zien te
verlagen, anders koopt niemand die
auto. Daar moeten we nog hard aan
werken.''
„Jazeker: de harmonisatie. Het is be
langrijk dat alle auto's van alle mer
ken straks zo veel mogelijk dezelfde
technologie op hetzelfde niveau
hebben. Als die auto's de weg op
gaan, gebeuren er ongevallen. Dat is
onvermijdelijk. Of je moet die zelfrij-
dende auto's met een extreem lage
snelheid van 5 km/u de weg op stu
ren, maar daar is natuurlijk geen lol
aan.
Die harmonisatie is belangrijk voor
het geval twee zelfrijdende auto's
met elkaar botsen. Als zo'n ongeval
voor een Amerikaanse jury komt,
zegt die misschien: die ene auto heeft
minder schuld, want die had meer
radars, camera's en andere sensors
aan boord.
Ik vind sowieso dat autofabrikan
ten te veel naar zichzelf kijken bij de
ontwikkeling van zelfrijdende auto's.
Iedere fabrikant denkt straks zelf de
strijd te kunnen winnen en doet zijn
eigen ding. Ik vind dat ze veel meer
moeten samenwerken. BMW doet
dat al, met Daimler en Fiat Chrysler.
Wat ons betreft mogen zich nog veel
meer merken aansluiten. Doordat
iedereen nu op eigen houtje bezig is,
worden miljarden euro's aan ontwik
kelingsgeld verspild. Samen kun je
goedkoper én sneller ontwikkelen."
'Fabrikanten
van auto's
moeten
technologie
bij anderen
inkopen,
anders
leggen ze
het loodje'
vrijdag 23 augustus 2019
De Hyundai Kona Electric
(64 kWh) is de elektrische
auto met de grootste actie
radius. Dat concludeert het
Engelse magazine What Car?
na een uitgebreide praktijk
test van negentien elektri
sche auto's. De Hyundai Kona
heeft bij gebruik in het 'nor
male verkeer' (buitentempe
ratuur 10-15 graden, binnen-
temperatuur auto 21 graden)
een bereik van 417 kilometer.
Daarmee scoort de Hyundai
net iets beter dan de Jaguar
I-Pace en de Kia e-Niro, die
beide 407 km ver komen. De
top 5 wordt gecompleteerd
door de Tesla Model 3 Per
formance (385 km) en de
Tesla Model X 100D (375
km).
What Car? ontwikkelde zelf
een test, omdat de WLTP-
opgaves die fabrikanten han
teren te optimistisch zijn. Dat
maakt potentiële kopers hui
verig. De WLTP-opgave van
de Kona Electric komt met
449 km dicht bij de praktijk.
De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug.
Bestuurders van sportwa
gens die te nadrukkelijk gas
geven in Londen, kunnen
binnenkort boetes verwach
ten die kunnen oplopen tot
1000 pond.
In de Britse hoofdstad komt
geluidsdetectieapparatuur te
hangen die 'herriebakken'
opspoort en direct een foto
maakt van de kentekenplaat.
Het gaat daarbij om auto's die
meer dan 74 decibel produ
ceren.
Aanleiding is de overlast die
eigenaren van luxebolides
veroorzaken. Zij gebruiken de
Londense straten steeds
vaker als racebaan om met
hun dure auto's te pronken.
Onlangs ramde een amateur
racer met zijn Audi Q7 in één
klap elf auto's, waaronder
een Bentley en een McLaren.
NIEK SCHENK
Kent de zelfrijdende auto meer
uitdagingen?
Voordat de zelfrijdende auto er is,
hebben autofabrikanten, ook
BMW, eerst nog een andere uitda
ging: de elektrische auto voor het
grote publiek interessant maken.
,,Klopt. Wij hebben natuurlijk al
enige ervaring met de i3. Maar nu we
op grote aantallen mikken, merkt de
consument dat de prijs van een elek
trische auto grotendeels wordt be
paald door de reikwijdte. En die
wordt weer bepaald door het relatief
dure batterijenpakket. Voorbeeld: om
de prijs van onze nieuwe, elektrische
Mini aantrekkelijk te houden (in
Nederland kost hij €34.900, red.),
beperken we de actieradius tot 250
km. Dat is echt de enige manier om
elektrische auto's betaalbaar te
Voor de echte liefhebber
met een goedgevulde porte
monnee: het Amerikaanse
Drako Motors levert volgend
jaar met de GTE een volledig
elektrische hypercar met ruim
1200 pk en 8880 Nm trek
kracht. De auto is gebaseerd
op een Fisker Karma en krijgt
een prijskaartje van 1,25
miljoen dollar (1,12 miljoen
euro). Niet alleen de presta-
ties zijn bijzonder: waar de
meeste supercars maar twee
zitplaatsen bieden, heeft de
GTE er vier. Drako, een fabri
kant uit Silicon Valley, rust de
auto uit met een 90 kWh-
accupakket dat vier elektro
motoren aanstuurt. Elk wiel
heeft een eigen motor.
Drako denkt 25 exemplaren
van de GTE (topsnelheid 332
km/u) te kunnen slijten.
*mmir