'Veel automerken hebben moeite 18 Elektrische Hyundai Kona komt verst van allemaal Drako komt met supercar voor het hele gezin Londen bindt strijd aan met herriebakken De volledig zelfrijdende auto is over vijf jaar een feit. Klaus Fröhlich, die de technische ontwikkeling bij BMW leidt, is daarvan overtuigd. ,,Maar de allergrootste uitdaging is nog de kostenbeperking.'' \iet de technologie, maar de kosten vormen de grootste hobbel voor de zelfrij- dende auto, zegt Klaus Fröhlich, als lid van de raad van bestuur van BMW AG verant woordelijk voor ontwikkeling. ,,De zelfrijdende technologie wordt straks het duurste accessoire in de prijslijst. Daarom krijgen onze topmodellen, de nieuwe iNext en de 7-Serie, de primeur. Uiteindelijk willen we de technologie natuurlijk ook aanbie den aan de kopers van een BMW 5-Serie of 3-Serie en dan wordt het lastig. Het betekent dat we de kosten met 50 tot 70 procent moeten zien te verlagen, anders koopt niemand die auto. Daar moeten we nog hard aan werken.'' „Jazeker: de harmonisatie. Het is be langrijk dat alle auto's van alle mer ken straks zo veel mogelijk dezelfde technologie op hetzelfde niveau hebben. Als die auto's de weg op gaan, gebeuren er ongevallen. Dat is onvermijdelijk. Of je moet die zelfrij- dende auto's met een extreem lage snelheid van 5 km/u de weg op stu ren, maar daar is natuurlijk geen lol aan. Die harmonisatie is belangrijk voor het geval twee zelfrijdende auto's met elkaar botsen. Als zo'n ongeval voor een Amerikaanse jury komt, zegt die misschien: die ene auto heeft minder schuld, want die had meer radars, camera's en andere sensors aan boord. Ik vind sowieso dat autofabrikan ten te veel naar zichzelf kijken bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Iedere fabrikant denkt straks zelf de strijd te kunnen winnen en doet zijn eigen ding. Ik vind dat ze veel meer moeten samenwerken. BMW doet dat al, met Daimler en Fiat Chrysler. Wat ons betreft mogen zich nog veel meer merken aansluiten. Doordat iedereen nu op eigen houtje bezig is, worden miljarden euro's aan ontwik kelingsgeld verspild. Samen kun je goedkoper én sneller ontwikkelen." 'Fabrikanten van auto's moeten technologie bij anderen inkopen, anders leggen ze het loodje' vrijdag 23 augustus 2019 De Hyundai Kona Electric (64 kWh) is de elektrische auto met de grootste actie radius. Dat concludeert het Engelse magazine What Car? na een uitgebreide praktijk test van negentien elektri sche auto's. De Hyundai Kona heeft bij gebruik in het 'nor male verkeer' (buitentempe ratuur 10-15 graden, binnen- temperatuur auto 21 graden) een bereik van 417 kilometer. Daarmee scoort de Hyundai net iets beter dan de Jaguar I-Pace en de Kia e-Niro, die beide 407 km ver komen. De top 5 wordt gecompleteerd door de Tesla Model 3 Per formance (385 km) en de Tesla Model X 100D (375 km). What Car? ontwikkelde zelf een test, omdat de WLTP- opgaves die fabrikanten han teren te optimistisch zijn. Dat maakt potentiële kopers hui verig. De WLTP-opgave van de Kona Electric komt met 449 km dicht bij de praktijk. De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug. Bestuurders van sportwa gens die te nadrukkelijk gas geven in Londen, kunnen binnenkort boetes verwach ten die kunnen oplopen tot 1000 pond. In de Britse hoofdstad komt geluidsdetectieapparatuur te hangen die 'herriebakken' opspoort en direct een foto maakt van de kentekenplaat. Het gaat daarbij om auto's die meer dan 74 decibel produ ceren. Aanleiding is de overlast die eigenaren van luxebolides veroorzaken. Zij gebruiken de Londense straten steeds vaker als racebaan om met hun dure auto's te pronken. Onlangs ramde een amateur racer met zijn Audi Q7 in één klap elf auto's, waaronder een Bentley en een McLaren. NIEK SCHENK Kent de zelfrijdende auto meer uitdagingen? Voordat de zelfrijdende auto er is, hebben autofabrikanten, ook BMW, eerst nog een andere uitda ging: de elektrische auto voor het grote publiek interessant maken. ,,Klopt. Wij hebben natuurlijk al enige ervaring met de i3. Maar nu we op grote aantallen mikken, merkt de consument dat de prijs van een elek trische auto grotendeels wordt be paald door de reikwijdte. En die wordt weer bepaald door het relatief dure batterijenpakket. Voorbeeld: om de prijs van onze nieuwe, elektrische Mini aantrekkelijk te houden (in Nederland kost hij €34.900, red.), beperken we de actieradius tot 250 km. Dat is echt de enige manier om elektrische auto's betaalbaar te Voor de echte liefhebber met een goedgevulde porte monnee: het Amerikaanse Drako Motors levert volgend jaar met de GTE een volledig elektrische hypercar met ruim 1200 pk en 8880 Nm trek kracht. De auto is gebaseerd op een Fisker Karma en krijgt een prijskaartje van 1,25 miljoen dollar (1,12 miljoen euro). Niet alleen de presta- ties zijn bijzonder: waar de meeste supercars maar twee zitplaatsen bieden, heeft de GTE er vier. Drako, een fabri kant uit Silicon Valley, rust de auto uit met een 90 kWh- accupakket dat vier elektro motoren aanstuurt. Elk wiel heeft een eigen motor. Drako denkt 25 exemplaren van de GTE (topsnelheid 332 km/u) te kunnen slijten. *mmir

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18