ECONOMIE 17 Het verhaal is bekend: weigerden Nederlanders lange tijd extra te be talen voor premiumkanalen en content naast hun gewone kabel abonnement, de komst van Netflix eind 2013 veranderde het tv-land- schap definitief. Iedereen kent het begrip bingewatchen, vier miljoen huishoudens streamen wekelijks hun favoriete programma's. Drie miljoen doen dat bij Netflix, we reldwijd heeft de dienst al ruim 150 miljoen abonnees. Disney eist nu ook een deel van de koek op. De entertainmentgi- gant lanceert op 12 november Dis- ney+ en Nederland krijgt de pri meur: met thuisland VS en Canada behoren we tot de eerste drie lan den waar de nieuwe dienst van start gaat. Dat Disney Nederland uitkiest is minder bijzonder dan het lijkt, stelt Ennèl van Eeden van PwC's entertainment media-ad- viestak. ,,Nederland bezit een zeer goede digitale infrastructuur, bo vendien staan we open voor nieuwe technologie. Nederland wordt niet voor niets vaak als test markt gebruikt.'' Disney heeft bo vendien het megasucces van Net- flix hier gezien. Van Eeden denkt dat Disney een goede kans maakt. ,,Dat zeg ik mede gebaseerd op mijn eigen ervaring als moeder. Mijn kinderen kijken al reikhalzend naar Disney's komst uit'', lacht ze. Het Amerikaanse be drijf is bovendien niet over één nacht ijs gegaan. Om een nog beter programma-aanbod te bezitten werd in 2017 voor 64 miljard euro filmstudio 21st Century Fox, be kend van The Simpsons, Deadpool en X-Men overgenomen. Ook haalde Disney dat jaar al zijn titels weg bij Netflix. Mediakenner Jeroen Mirck wijst eveneens op Disney's enorme aan trekkingskracht op gezinnen. ,,Met alle succesvolle animatiefilms heb- fe ben ze kinderen meer te bieden dan Netflix'', zegt Mirck, hoofdredac teur van Marketingfacts. Tegelijk valt er voor ouders genoeg te genie ten. ,,Met Star Wars, de superhelden van Marvel en de natuurfilms van National Geographic is er voor elk wat wils.'' Cijfers van Telecompaper bevesti gen Disney's potentie: één op de tien Nederlanders wil meteen een abonnement nemen. Nog eens drie op de tien overwegen dit. Analist Sanne de Bruyckere van Telecompa per denkt niet dat Netflix door Dis ney's komst flink wordt geraakt. ,,Netflix en Disney kunnen prima samen, zeker nu Disney laag lijkt te gaan zitten qua tarief.Een jaar abonnement kost slechts 70 euro.'' Ook Videoland, dat 700.000 klanten telt, ziet ze niet snel grote aantallen abonnees kwijtraken. ,,Ze mikken op een andere doelgroep, vooral vrouwen van middelbare leeftijd.'' Al met al is er voorlopig voldoende ruimte op de Neder landse tv-markt. ,,Dat wordt pas anders als Amazon echt succesvol wordt of er een andere grote speler ten tonele verschijnt'', stelt De Bruyckere. Eén van die geïnteresseerden is Apple. Het techbedrijfwil tv-dienst Apple TV Plus nog voor Disney+ lanceren, onthulde Bloomberg deze week. De dienst komt naar minstens honderd landen, waaron der Nederland. Tegelijk bestaat er nog veel onduidelijkheid over het aanbod, Apple heeft slechts vijf tv- programma's aangekondigd. ,,De naam Apple spreekt echter veel mensen aan'', zegt De Bruyckere. Apple steekt bovendien 6 miljard dollar in het project en heeft sterren als Steven Spielberg en Oprah Win frey ingehuurd. Met de komst van Disney, Apple en later wellicht nog diensten van WarnerMedia en NBCUniversal ontstaat een ander probleem: voor tv-kijkers wordt het steeds moeilij ker én duurder om hun favoriete tv-programma's te bekijken. Vraag is op hoeveel streamingdiensten t Een Amerikaans gezin heeft gemiddeld 2,8 abonnementen Nederlanders zich willen abonne ren. Kijkend naar Amerika, waar in middels Netflix, Amazon, Hulu, HBO, Showtime, CBS All Access enYouTube Premium om de tv-kij- ker vechten, lijkt drie het maxi mum. Elk Amerikaans gezin heeft gemiddeld 2,8 abonnementen lo pen, een aantal dat al geruime tijd niet meer groeit. Als die abonne menten zijn goed voor een omzet van 10 miljard dollar. Amerikaanse tv-kijkers balen steeds meer van die wildgroei: de helft zou liever één bedrag voor al les betalen, blijkt uit een recente peiling. Evenveel Amerikanen ho pen dat alle content uiteindelijk op één plek beschikbaar komt. De kans op hierop lijkt voorlopig echter klein, zegt Van Eeden van PwC. ,,De grote bedrijven willen al lemaal winnen en voeren een oor log uit om de huiskamer van de consument.'' Welke streaming- dienst volgens haar de meeste kans maakt? ,,Dat valt bijzonder lastig te voorspellen. Het zal degene zijn die de beste content aanbiedt én het grootste gebruiksgemak kent.'' Budgetspecialisten als het Nibud kijken ondertussen met toene mende zorg naar de populariteit van streamingdiensten, waaraan we jaarlijks nu al 350 miljoen euro uitgeven. „Vroeger had je alleen gas, water, licht'', zegt Karin Radstaak. ,,Nu is er een hele waslijst aan maandelijkse lasten. Telefoon, tv, internet, Netflix en straks Disney.'' Inmiddels hebben Nederlanders gemiddeld tien tot vijftien abonne menten lopen, waaraan we maan delijks gemiddeld 155 euro uitge ven, stelt het Nibud. ,,Het overzicht bewaren wordt steeds lastiger.'' Amazon Prime Video HBO/Ziggo OO Q Apple TV+ O O Disney+ vrijdag 23 augustus 2019 GO David Bremmer Hilversum O co O LU CL I LU ~3 UJ <c CE I co z> 11,95 euro per maand Sinds 2012 1,5 miljoen abonnees, waarvan een deel via andere abonnementen Bekend van: Game of Thrones, Chernobyl, West World, True Blood, Band of Brothers 5,99 euro per maand Sinds 2016 65.000 abonnees Bekend van: The Grand Tour, Homecoming, The Man in the High Castle 10 euro per maand (onder voorbehoud) vanaf november shows waaronder For all Mankind\ Amazing Stories, The Morning Show met Steven Spielberg, JJ Abrams, Steve Carell en Jennifer Aniston 6,99 euro per maand vanaf 12 november 1 op de 10 Nederlanders wil zeker een abonnement Bekend van Frozen en Cars, Star Wars, Marvel en natuurseries van National Geographic

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17