A NIEUWS 13 Onschuldig Vlaams symbool of teken van collaboratie? Een zwarte leeuw op een vlag laat weer eens zien hoe gespleten België is. NATIONALISME VLAG Brussel Tsja, die vlag... Is het nou folklore, jeugdig en thousiasme, een uiting van fel nationalisme, een herinnering aan de collaboratie met de Duitsers, of mis schien wel iets heel anders? Dit soort dingen is in België niet makkelijk te achterhalen, het hangt er maar vanaf aan wie je het vraagt. Ze ziet er in elk geval mooi uit, met die krachtige zwarte leeuw op dat gouden veld. Maar pas op dat je haar niet verwart met dezelfde krachtige zwarte leeuw op datzelfde gouden veld, maar dan met rode tong en rode klauwen. Ook achter dat kleine ver schil gaat een hele wereld schuil. Boze tweet De vlaggen van de eerste soort wap perden vorige week op het muziek festival Pukkelpop en lokten prompt een boze tweet uit van bezoeker én voorzitter van de Jonge Socialisten Kaoutar Oulichki: ,,Ik ben vijf minu ten op Pukkelpop en ik heb al vier collaboratievlaggen gezien. Is dat waar Pukkelpop voor staat?'' Toen ook nog eens Anuna De Wever, de jonge Belgische klimaatactiviste, door enkele jongeren met een Vlaamse leeuwenvlag zou zijn lastig gevallen, greep de organisatie in: ,,De zwarte, zogenoemde collaboratievlag hoort hier niet thuis." Alle vlaggen werden in beslag genomen. Prompt kwamen er boze reacties van Vlaamse nationalisten als Peter De Roover, fractieleider van de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA), en Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken. Hoezo collaboratievlag? Het is een symbool van de Vlaamse beweging, en daar is niks mis mee, zei ook N-VA-burgemeester Steven Vandeput van Hasselt, de gemeente die Pukkelpop onderdak biedt. Van de weeromstuit ging de jongerenaf deling van het Vlaams Belang vijf honderd vlaggen uitdelen bij de in- S® M' Je kunt historie van de vlag niet herleiden tot 4 oorlogsjaren gang van het festival, repte haar voor zitter Bart Claes in De Morgen van 'een cultuurstrijd waarbij we de har ten van de jongeren willen verove ren', en hup, daar was weer een rel geboren waar België het patent op lijkt te hebben. Als we aan Hendrik Vuye vragen wat nu precies het probleem is, moet hij zuchten: ,,Dat is moeilijk uit te leggen." Vuye doceert staatsrecht aan de universiteit van Namen en is voor malig parlementslid voor de N-VA. Eerst maar eens het verschil tussen de twee vlaggen. De officiële Vlaamse vlag is die met het rood, zo werd in 1973 per decreet besloten toen bij de eerste staatshervormingen de verschillende cultuurgemeen schappen werden opgericht (Vlaams, Frans en Duitstalig). Die andere vlag, met de geheel zwarte leeuw, bestond toen al een tijdje; zo ongeveer sinds het einde van de Eerste Wereldoor log, toen het Vlaams nationalisme begon op te bloeien. Later, in de Tweede Wereldoorlog, toen veel Vlaamse nationalisten de zijde van de Duitsers hadden gekozen in de hoop hun onafhankelijke Vlaanderen te krijgen, kreeg de vlag de smet van de collaboratie. ,,Maar ja", zegt Vuye: ,,Je kunt de geschiedenis van de vlag niet herlei den tot alleen maar die vier oorlogsja ren. Zo werd de Belgische vlag ge bruikt door de Waalse fascist en SS'er Léon Degrelle. Maar niemand zegt nu dat die vlag ook een collaboratievlag is." Er worden politieke spelletjes ge speeld met de Vlaamse vlag, meent hij. ,,Het is geen toeval dat iemand van de Jonge Socialisten die eerste tweet stuurde, hè. Vervolgens nemen de Walen dat over en voor je het weet heb je weer een rel." Animositeit En dat heeft weer te maken met de gespletenheid van België, de voort durende animositeit tussen de Vla mingen en de Walen en het onver mogen om een oplossing te vinden. ,,Het wordt heftiger", zegt de hoogle raar. Het communautaire debat, dus dat tussen de twee grote taalgemeen schappen, is er altijd geweest. Dat ging dan over de inrichting van het land. ,,Ik ben een nationalist, maar een pragmatische. Ik wil dat we vreedzaam en in welvaart kunnen sa menleven. Maar het identitaire debat is recenter en wordt ook steeds hefti ger. Dat gaat over 'ons' en 'zij'. Boven dien wordt het meer en meer ver mengd met de zorg om migratie." Iemand die het Vlaams nationalisme met de paplepel kreeg ingegoten, is de Gentse muzikant en cabaretier Wim Claeys (47). Zijn verhaal is in België lang niet het enige, maar klinkt in Nederlandse oren bijna on geloofwaardig. Het begint bij zijn va der, die zich als 17-jarige jongen vrij willig meldde bij de Waffen SS. ,,Hij was toen lid van het Vlaams Natio naal Verbond. Dat was aanvankelijk een pacifistische organisatie, na de Eerste Wereldoorlog geboren als re actie op de Waalse culturele over heersing. Maar in de jaren 30 werd ze openlijk fascistisch. In de oorlog werden mensen als mijn vader ge paaid met vage beloftes over Vlaamse onafhankelijkheid." In de oorlog werden mensen gepaaid met vage beloftes over onafhankelijkheid Vader Claeys vocht aan het Oostfront en werd in 1944 ter dood veroor deeld. Dat werd later omgezet in le venslang, tot hij in 1948 gratie kreeg zonder burgerrechten. ,,De oorlog had een diepe impact op hem. Maar hij is altijd een Vlaams nationalist gebleven. Niet gewelddadig, maar eerder zacht en pacifistisch. Hij wilde nooit meer oorlog." Zijn zoon Wim groeide op in een 'zeer liefdevol en warm gezin, ik zag mijn ouders zeer graag', maar wel met een duidelijke Vlaamse identi teit. Toen hij 8 was, zo rond 1980, moest hij bij het Vlaams Nationaal Jeugdverbond. ,,En ja, dat moest, want als 8-jarige heb je natuurlijk weinig te vertellen. We werden er strijdbaar gemaakt, er klonk opge zwollen taal over 'soldaten voor Vlaanderen', we moesten eeuwige trouw zweren. Er werd geflirt met het neonazisme. Dat was verboden, maar we deden het. We hadden ha kenkruizen, rugzakjes met nazi-din gen, SS-dolken. En ik deed er gewil lig aan mee, ik werd zelfs een leider." Claeys heeft er allang spijt van en is geen nationalist meer, maar een internationalist: ,,Grenzen trekken en verschillen benadrukken, lokt oorlogen uit." Hij ziet nu een ople ving van het Vlaamse idee, met name door de winst van het Vlaams Belang, maar ook de verschijning van de extreemrechtse jeugdbeweging Schild en Vrienden. ,,Er is nu een koppeling tussen rabiaat nationa lisme en radicaal racisme. Heel pijn lijk en eigenlijk ook onbegrijpelijk. Het is blijkbaar makkelijk om half- nadenkenden mee te krijgen in je re toriek. Het legitieme discours over de Vlaamse identiteit geraakt maar niet uit extreemrechts vaarwater." vrijdag 23 augustus 2019 GO Waarom Vlaanderen ruziet om de kleur van de leeuw Mark van Assen Bij jongeren op het Belgische Pukkelpop wappert de 'oude' Vlaamse vlag. Voor de één een normaal na tionalistisch symbool, voor de ander een be smet teken van colla boratie met de Duit sers. FOTO FRANCIS VANHEE -Hendrik Vuye, staatsrechtdeskundige -Wim Claeys, internationalist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13