Omvangrijk probleem met generator van ferry Vlissingen-Breskens
Normaal gesproken wordt de 5-jarige Emma Priemis (m) met de auto van school gehaald, en 's zomers nog wel eens met de fiets. Maar nu
pony Moonlight over een eigen marathonwagentje beschikt, leek het moeder Els Priemis leuk haar dochter met de ponykar op het
schoolplein op te wachten. Tot grote blijdschap van Emma én haar vriendinnen. ,,Dit kunnen we wel vaker doen", glunderde moeder Els,
vlak voor de terugreis naar Kerkwerve. „Hartstikke leuk om samen te doen, en nog goed voor het milieu ook."
Het fietsvoetveer ligt al sinds don
derdag 8 augustus aan wal vanwege
een 'technisch defect', maar het was
voor reizigers tot nu toe niet duide
lijk wat er precies mis is met de
boot en, belangrijker, wanneer die
weer terug in de vaart komt. Dat
laatste valt niet te zeggen, aldus di-
recteur Martens desgevraagd. ,,De
generator, die zorgt voor aandrij
ving van de schroef, is vastgelopen
en het is nog onduidelijk wat de
oorzaak is'', zegt hij.
Het had volgens de directeur in
elk geval niet mógen gebeuren. ,,De
generator is voor de zomer preven
tief vervangen en zou 50.000 draai
uren moeten kunnen maken, maar
hij hield er na 2700 al mee op. Dat is
niet wat je verwacht."
De generator is gisteren uit de
ferry gehaald en voor onderzoek op
transport naar de leverancier ge
gaan. De uitkomsten worden eind
deze maand verwacht. ,,Het is be
langrijk om te weten wat er aan de
hand is'', zegt Martens. ,,Is het een
productiefout, ligt het aan het
schip? Dat moet eerst worden uit
gezocht." Zeker is wel dat de Wil
lem-Alexander op enig moment
weer terug in de vaart komt, aldus
de ferry-directeur. Tot die tijd
wordt een uurdienstregeling geva
ren met de andere boot, de Maxima.
Passagiers kunnen dus maar één
keer per uur oversteken; om 18 mi
nuten over het hele uur vanuit
Breskens, en om 12 minuten voor
het hele uur vanuit Vlissingen.
Volgens Martens heeft het uit
vallen van de Willem-Alexander,
ondanks het hoogseizoen, nog niet
tot klachten geleid. ,,We zetten
bussen in als vervangend vervoer
en voor fietsen huren we nu bak-
wagens die achter de bus aan rijden.
Die hoeven dus niet meer in het ba
gageruim van de bus of in de bus
zelf, wat veel ruimte inneemt." De
financiële gevolgen van het euvel
zijn nog niet duidelijk.
Beide fietsvoetveren hebben met
enige regelmaat te kampen met
Is het een
productiefout, ligt
het aan het schip?
Dat moet eerst
worden uitgezocht
mankementen. Dit voorjaar werd
de Maxima geplaagd door een ka
potte brandstofpomp en korte tijd
later door een lekkende schroefas.
Ook afgelopen najaar waren er di
verse storingen. Vooralsnog varen
de boten echter door, want de alge
mene reserve van de provincie (die
de veren exploiteert) laat niet toe ze
eerder af te schrijven. In 2021 staat
een nieuwe toekomstverkenning
op de rol.
Vorige maand werd bekend dat
het fietsvoetveer Vlissingen-Bres-
kens per 1 januari 2020 een dochter
bedrijf wordt van de NV Wester-
scheldetunnel, voor een periode
van tien jaar. Volgens de provincie
is een sterkere organisatie achter de
Westerschelde Ferry BV nodig. Het
is niet de bedoeling dat de NV Wes-
terscheldetunnel financiële tekor
ten van het fietsvoetveer gaat aan
vullen.
FOTO MARIEKE MANDEMAKER
Veer is nog lang uit de vaart
Veerboot Willem-Alexander, een
van de twee fietsvoetveren tus
sen Vlissingen en Breskens, is
voor onbepaalde tijd uit de vaart
vanwege een vastgelopen gene
rator. ,,Het is een omvangrijk
probleem'', zegt directeur Mar
tin Martens van de Wester-
schelde Ferry.
Luc Oggel
Vlissingen
-Martin Martens, directeur
Westerschelde Ferry