Omvangrijk probleem met generator van ferry Vlissingen-Breskens Normaal gesproken wordt de 5-jarige Emma Priemis (m) met de auto van school gehaald, en 's zomers nog wel eens met de fiets. Maar nu pony Moonlight over een eigen marathonwagentje beschikt, leek het moeder Els Priemis leuk haar dochter met de ponykar op het schoolplein op te wachten. Tot grote blijdschap van Emma én haar vriendinnen. ,,Dit kunnen we wel vaker doen", glunderde moeder Els, vlak voor de terugreis naar Kerkwerve. „Hartstikke leuk om samen te doen, en nog goed voor het milieu ook." Het fietsvoetveer ligt al sinds don derdag 8 augustus aan wal vanwege een 'technisch defect', maar het was voor reizigers tot nu toe niet duide lijk wat er precies mis is met de boot en, belangrijker, wanneer die weer terug in de vaart komt. Dat laatste valt niet te zeggen, aldus di- recteur Martens desgevraagd. ,,De generator, die zorgt voor aandrij ving van de schroef, is vastgelopen en het is nog onduidelijk wat de oorzaak is'', zegt hij. Het had volgens de directeur in elk geval niet mógen gebeuren. ,,De generator is voor de zomer preven tief vervangen en zou 50.000 draai uren moeten kunnen maken, maar hij hield er na 2700 al mee op. Dat is niet wat je verwacht." De generator is gisteren uit de ferry gehaald en voor onderzoek op transport naar de leverancier ge gaan. De uitkomsten worden eind deze maand verwacht. ,,Het is be langrijk om te weten wat er aan de hand is'', zegt Martens. ,,Is het een productiefout, ligt het aan het schip? Dat moet eerst worden uit gezocht." Zeker is wel dat de Wil lem-Alexander op enig moment weer terug in de vaart komt, aldus de ferry-directeur. Tot die tijd wordt een uurdienstregeling geva ren met de andere boot, de Maxima. Passagiers kunnen dus maar één keer per uur oversteken; om 18 mi nuten over het hele uur vanuit Breskens, en om 12 minuten voor het hele uur vanuit Vlissingen. Volgens Martens heeft het uit vallen van de Willem-Alexander, ondanks het hoogseizoen, nog niet tot klachten geleid. ,,We zetten bussen in als vervangend vervoer en voor fietsen huren we nu bak- wagens die achter de bus aan rijden. Die hoeven dus niet meer in het ba gageruim van de bus of in de bus zelf, wat veel ruimte inneemt." De financiële gevolgen van het euvel zijn nog niet duidelijk. Beide fietsvoetveren hebben met enige regelmaat te kampen met Is het een productiefout, ligt het aan het schip? Dat moet eerst worden uitgezocht mankementen. Dit voorjaar werd de Maxima geplaagd door een ka potte brandstofpomp en korte tijd later door een lekkende schroefas. Ook afgelopen najaar waren er di verse storingen. Vooralsnog varen de boten echter door, want de alge mene reserve van de provincie (die de veren exploiteert) laat niet toe ze eerder af te schrijven. In 2021 staat een nieuwe toekomstverkenning op de rol. Vorige maand werd bekend dat het fietsvoetveer Vlissingen-Bres- kens per 1 januari 2020 een dochter bedrijf wordt van de NV Wester- scheldetunnel, voor een periode van tien jaar. Volgens de provincie is een sterkere organisatie achter de Westerschelde Ferry BV nodig. Het is niet de bedoeling dat de NV Wes- terscheldetunnel financiële tekor ten van het fietsvoetveer gaat aan vullen. FOTO MARIEKE MANDEMAKER Veer is nog lang uit de vaart Veerboot Willem-Alexander, een van de twee fietsvoetveren tus sen Vlissingen en Breskens, is voor onbepaalde tijd uit de vaart vanwege een vastgelopen gene rator. ,,Het is een omvangrijk probleem'', zegt directeur Mar tin Martens van de Wester- schelde Ferry. Luc Oggel Vlissingen -Martin Martens, directeur Westerschelde Ferry

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33