De Ollanders gaan goedkoop tanken en de Vlamingen goedkoop boodschappen doen ten. „Zesduizend Belgische be zoekers komen er per week", zegt eigenaar Ivo Mattheeuws. „Drie duizend van hen hebben een kwartier reistijd en komen onder meer uit Stekene en Sint-Gillis Waas." De andere drieduizend bezoekers rijden twintig minuten tot een uur naar Hulst. Zij komen uit Brussel, Leuven of nog van verder weg en koppelen bood schappen doen aan een bezoek aan Hulst. ,,Het stadje is een troef. En mensen komen hier niet al leen voor de prijs. Ook voor het assortiment, om in een ruime winkel boodschappen te doen én de Nederlandse glimlach", zegt Mattheeuws. Bianca van Nispen is één van die klanten. Ze is voor de liefde van Assenede naar Hulst verhuisd, maar deed haar bood schappen al langer in Zeeuws- Vlaanderen. ,,Ik ken veel Belgen die hun boodschappen bij Albert Heijn in Hulst doen." Belgische vlaggetjes De supermarkt heropende afgelo pen april na een flinke verbou wing. Mattheeuws: ,,Door de Bel gische klanten hebben we uit kunnen breiden. We hebben ook meer dan tweehonderd parkeer plekken en sinds vier jaar een gro ter Belgisch assortiment." De meeste Belgische producten wor den ingekocht bij Albert Heijn in België. ,,Als zij het niet hebben, kopen we zelf producten in waar vraag naar is." Op Belgische arti kelen wordt de aandacht geves tigd, door middel van vlaggetjes in de Belgische driekleur. Dat zijn er heel wat, laat een rondje door de winkel zien. ,,We hebben Bel gische broden, koffiekoeken en typisch Belgisch snijvlees. Zoals kipsalami, vleesbrood en Ganda- ham", wijst Mattheeuws aan. In iedere productgroep zijn meer dere Belgische producten te vin den: van wafels, frieten en kaasjes tot stoofvlees, gepelde biefstuk en salades in on-Nederlandse sma ken zoals smos, champignon a la grecque en pita. ,,We hebben als franchiser meer mogelijkheden dan de reguliere Albert Heijn." De producten die goed lopen, worden breder in de winkel ge presenteerd: veel meters (bron)water én natuurlijk Belgi sche bieren, zoals Leffe en Duvel. Mattheeuws weet wat zijn Belgi sche klanten willen en houdt daar rekening mee met het bestellen van producten. ,,Als bieren in de aanbieding zijn en het gaat door deweeks hard, bestel je normaal gezien meer voor in het weekend. Dat doe ik juist niet bij de Neder landse bieren, want dat kopen de Belgen niet. Als de Jupiler in de aanbieding is, bestel ik daarente gen juist meer." Een bijkomend voordeel is dat het Belgisch assortiment ook in trek is bij Zeeuws-Vlamingen, merkt Mattheeuws. ,,Het mes snijdt aan twee kanten." combinatie van prijs, assortiment en sfeer aantrekkelijk. Patrick: ,,De verschillen in prijs zijn echt groot. Wij hebben de suikertaks op frisdrank in België. Dat is na tuurlijk gezond, maar wij kijken ook naar het voordeel." Patricia: ,,Ook is de mentaliteit hier an ders, de mensen zijn heel vrien delijk. En je hebt hier dingen uit andere landen die je in België niet vindt, zoals Surinaams eten." In Oost-Zeeuws-Vlaanderen passeren auto's met boodschap pen in de kofferbak ook doorlo pend de grens. Waar de Gentse vaart bij Kapellebrug overgaat in de Belgische Stropersstraat is het vooral in het weekend vaste prik: een stroom Nederlanders op de ene rijbaan en Belgen op de an dere rijbaan kruisen elkaar en we ten precies wat de ander gaat doen: 'De Ollanders gaan goed koop benzine tanken' en 'De Bel gen gaan boodschappen doen.' Bij de recent verbouwde Plus in Ka- pellebrug staan standaard veel Belgische auto's. Een stukje verderop in Hulst is het Stationsplein de plek waar zich een concentratie van meer dere supermarkten bevindt: twee Jumbo's, een Aldi en een Albert Heijn. Albert Heijn Hulst heeft met 2500 vierkante meter het grootste winkeloppervlak. Met ruime gangpaden, een sushibar en nadruk op vers en gezond eten wil Albert Heijn Hulst 'de meest verse supermarkt van het Waas land' zijn. Dat uitgangspunt is lo gisch, want ongeveer veertig pro cent van de bezoekers is Belg. Dat blijkt uit eigen onderzoek op basis van postcodegegevens van klan- DAIHATSU Goedkoper dan in België GO ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2019 rist De reclameborden weten de Vlamingen op de gevoe lige plek te raken. Door suikertaks is CocaCola in Bel gië veel duurder. Laurie van Hauter en Ian Vleeshou wers wonen op kot in Gent en gaan boodschappen doen bij de Plus in IJzen- dijke. „Frisdrank als CocaCola is hier veel goedkoper.'' FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE Ivo Mattheeuws (l) van de Albert Heijn in Hulst in gesprek met klanten Bi anca en Ralf van Nispen uit Hulst. Bianca is oorspronkelijk een Vlaamse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53