Belbestanden energieverkopers bevatten te veel informatie 4 Voor een luttele 3 cent gaan persoonsgegevens over de toonbank om een leger aan hunkerende telefonische verkopers van nieuwe 'slachtoffers' te voorzien - als ze al niet gratis worden uitgewisseld. Wie eenmaal in de bestanden zit, komt er ook met het Bel-me-niet Register vaak niet meer uit. Meestal krijgt Leo Altenburg een verkoper aan de lijn als hij een op roep van een nummer dat hij niet kent, beantwoordt. Ditmaal is het een verslaggever, die hem vraagt een aantal gegevens door te ne men. Is dit zijn BSN-nummer? En dat zijn rekeningnummer, ge boortedatum, zijn adres en tele foonnummer? Ja, klinkt het steeds bevestigend. Dan blijft het even stil. ,,Niet zo mooi dit'', klinkt het met een Fries accent. Dat is een understatement. Met deze gegevens kunnen kwaadwil lenden allerlei vormen van fraude plegen, ook ingrijpende, zoals identiteitsfraude. En deze gege vens van Altenburg zitten samen met die van tienduizend anderen in een bestand dat ook in handen is van deze krant. Via een bron heeft de redactie nog meer adres senbestanden uit de energiewe reld in handen gekregen. Die be vatten geen BSN-nummers, maar wel andere gevoelige informatie zoals bankrekeningnummers en geboortedata. De redactie heeft de gegevens alleen gebruikt om en kele mensen te benaderen bij de research voor dit verhaal. Uit een begeleidende mail bij een van de databestanden blijkt dat deze gegevens moeiteloos worden uitgewisseld in een sector die inmiddels het predicaat louche wel mag dragen: de telefonische energieverkoop. ,,Als bijlage de 10k adressen die ik drie jaar gele den heb verkregen. Ik heb toen voor Delta Lloyd gebeld om de Agis klanten te scoren. Veel klan ten zijn boven de 60 jaar en het bestand heeft enkel vaste num mers'', staat in de mail. Sommige databestanden zijn uitgewisseld tussen verkopers, an dere gekocht. ,,Inmiddels weet bijna niemand meer waar al die data precies vandaan komen'', zegt een betrokkene, die vertelt dat de prijs van zogenoemde leads om na te bellen aan het dalen is. Uit een factuur van vorig jaar blijkt dat 80.000 adressen en telefoonnum mers voor 2500 euro zijn gekocht, zo'n 3 cent per nummer. Gestolen data In de energiewereld is bekend dat ook gestolen data worden verhan deld. Die komen bijvoorbeeld uit een datalek of zijn door hackers bemachtigd, vertellen meerdere bronnen. Een van hen: ,,Ik ben er bij geweest dat contant voor zulke gegevens werd afgerekend.'' Zo kan het dat sommige men sen worden overstelpt met tele foontjes van verkopers. Dat merk ten ook franchisemedewerkers van het bedrijf DNA Services, dat zzp'ers en ondernemers lokt met de belofte dat ze moeiteloos als energieverkopers aan de slag kun- Ik belde nummers die ook door twintig andere callcenters werden gebeld nen gaan. Er zijn vestigingen in onder meer Amsterdam, Arnhem, Breda en Den Haag. Die bieden energie aan voor veel leveranciers: Qurrent, Engie, Eneco en Essent. Wie als franchiser in zee gaat met de twee eigenaren van DNA Ser vices, krijgt steevast gouden ber gen beloofd, blijkt uit gesprekken met betrokkenen bij meerdere vestigingen. ,,We zouden gemak kelijk 0,5 sale per uur kunnen ha len, werd gezegd.'' Het lukte bij lange na niet dat doel te halen, ook niet door verko pers met jarenlange ervaring. ,,Voor telefonische verkoop zijn data heel belangrijk", vertelt een van hen. ,,Maar bij DNA Services waren die slechter dan slecht. Ik belde wekenlang nummers die ook door twintig andere callcen- ters werden gebeld. Het was on mogelijk te verkopen. Vaak vertel den mensen dat ze in het Bel-me- niet Register stonden, maar toch heel vaak gebeld werden.'' Dit speelt breder, blijkt uit na vraag bij anderen. Zo zegt een lei dinggevende bij een ander callcen- ter: ,,We krijgen veel van mensen te horen dat ze in het Bel-me-niet Register staan, maar ik heb zelf geen mogelijkheid gegevens langs het register te halen.'' Nooit klant geweest Dat laatste wordt onderstreept als de redactie een aantal 'potentiële klanten' belt uit de lijsten die zijn doorgestuurd. ,,Het Bel-me-niet Register werkt niet,'' zegt de een. Leo Altenburg: ,,Ik word nog steeds gebeld, ook door energiele veranciers waarvan ik nooit klant ben geweest.'' Voor hem zit er niets anders op, hij blokkeert een nummer zodra hij merkt dat het aan een verkoper toebehoort. Met boze mensen aan de andere kant van de lijn is het lastig zaken doen. Verkopers die erover bij DNA Services aan de bel trokken, kregen te horen dat ze hun ver kooptechniek moeten veranderen. ,,Maar ik kon me daar echt niet toe zetten. Verkopen hoort een vak te zijn waarbij je mensen ook helpt'', zegt een franchise-verkoper van DNA Services. Bij hem en zijn partner liepen de kosten door, ter wijl ze geen winst maakten. Het zelfde gebeurde bij andere vesti gingen. Wie geen sales maakt, ver dient niets of weinig. ,,Ook verko pers hebben hypotheken te beta len en gezinnen te onderhouden.'' Druk om te verkopen maakt fraude in de energiewereld verlei delijk, want er wordt betaald op basis van het aantal sales. Deze krant zag dan ook bewijs van ver kopen die verkopers zelf bekrach tigden. Een offerte werd verstuurd Het gaat aan alle kanten mank, deze hele keten is illegaal naar een eigen e-mailadres, waarna de verkoper ook zelf voor akkoord drukte. Ook zijn er ge luidsopnames waarop te horen is dat mensen gebeld worden met de onjuiste mededeling dat 'energie in hun postcodegebied te duur is'. Een oudere dame wordt zelfs be geleid bij het bevestigen van de ontvangst van een mail van de verkoper. Dat ze daarmee eigenlijk bevestigt dat ze een nieuw ener giecontract krijgt, heeft ze duide lijk niet in de gaten. Het zijn be kende 'trucs'. Maar zo 'moeilijk' hoeft het niet eens te zijn als je toegang hebt tot Busreis Kras.nl/39396 of bel 088 zaterdag 17 augustus 2019 GO Contant afrekenen voor persoonsgegevens Carla van der Wal Hendrik-Ido-Ambacht —Verkoper bij DNA Services Dat mensen 'boven de 60' zo- worden benoemd, betekent vol gens Privacy First dat kwets bare mensen doelwit zijn. —Vincent Böhre, Privacy First Prijzen per persoon o.b.v. 2 personen excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds Zonder twijfel een van onze mooiste busreizen! Laat u verrassen door de schoonheid van de Kroatische kust, met talloze groene eilanden, natuurparken, intieme strandjes en fotogenieke havenstadjes. O.a. Dubrovnik, Trogir, eiland Krk en Plitvice Meren 100% vertrekgarantie Klantbeoordeling 8,3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4