n
J
Zacht en/of zuiver water?
Verbetering van op één na drukste verkeersader laat op zich wachten
water L.
specialist
U,
i- ii
Met live muziek, speciale menu's en vooral veel hapjes vanuit de
zee, zijn gisteravond rond de Michiel de Ruyter Jachthaven in
Vlissingen de Oude Visserijdagen geopend. Theo Hemelaar uit
Vlissingen, Anouk Vollinck en Simon Braam uit Rijen (foto) lieten
het zich in elk geval goed smaken. Ook vandaag nog zijn vanaf
10.00 uur allerlei oude vissersambachten te zien, er wordt volop vis
en zeegroenten aangeboden en er kan een rondvaart worden
gemaakt. FOTO LEX DE MEESTER
Theo Giele
Wilhelminadorp
De N256 is de op één na drukste
weg van Zeeland. Alleen over de
A58 rijdt meer verkeer. ,,De afgelo
pen tijd hebben we reeds wat aan
passingen gedaan om de Deltaweg
veiliger te maken, zoals het verhar
den van de berm op verschillende
plaatsen en het weghalen van het
parkeerterrein bij de Zandkreek-
dam. Ook is een paar maanden ge
leden geld beschikbaar gesteld om
een veilige landbouwroute te rea
liseren. Ondertussen blijven we
uiteraard onderhoudswerkzaam-
heden uitvoeren", laat gedepu
teerde Harry van der Maas weten.
De provincie heeft een studie la
ten verrichten naar het verbeteren
van de doorstroming en de veilig
heid op de Deltaweg. Het is vol
gens Van der Maas nog te vroeg om
een uitspraak te doen over hoe de
N256 er uit gaat zien. ,,Het is een
belangrijke verkeersader in Zee
land. We zullen onze verantwoor
delijkheid nemen om de weg opti
maal veilig te maken."
Het project Zanddijk, de verbin
ding tussen Yerseke en de A58,
staat boven aan de lijst van grote
We zullen onze
verantwoordelijkheid
nemen om de weg
veilig te maken
verkeerswerken in de provincie.
Vooralsnog blijft dat zo, aldus de
gedeputeerde.
Rijgedrag
Op provinciale wegen als de Delta
weg bepaalt het rijgedrag in hoge
mate de veiligheid. De wegen zijn
weinig vergevingsgezind. Een
kleine onoplettendheid kan ern
stige gevolgen hebben. Volgens
verkeersdeskundige Ruud Horn-
man (Breda University of Applied
Sciences) is het lastig om provinci
ale wegen als de N256 veiliger te
maken zonder drastische, dure
maatregelen. ,,De Stichting We
tenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid heeft gezegd dat je
80-kilometerwegen moet voor
zien van een middenberm waar je
niet of moeilijk overheen kunt rij
den, en een brede zone zonder ob
stakels aan de buitenrand. Op we
gen zonder landbouwverkeer kan
dat misschien. Maar je moet je
voorstellen dat j e op zo'n weg kilo-
meters achter een trekker zit. Dat
leidt tot verschrikkelijk veel frus
tratie."
De politie zal dagen, mogelijk
weken bezig zijn om te achterha
len hoe het zware verkeersongeval
van donderdag heeft kunnen ge
beuren. ,,Het technisch onderzoek
is afgerond, maar we moeten alle
betrokkenen en getuigen nog ho
ren. Dus we kunnen geen conclu
sies trekken", aldus een woord-
voerder van de politie Zeeland
West-Brabant.
Bij het ongeluk waren één
Duitse en drie Nederlandse auto's
betrokken. Een aantal van de zes
tien gewonden ligt nog in het zie
kenhuis. Behalve uit Duitsland ko
men voor zover bekend slachtof
fers uit Goeree-Overflakkee en
Voorne-Putten. Hoeveel mensen
nog in het ziekenhuis liggen, kon
de politie gisteren niet zeggen.
Aan de slag met je water?
www.water-specialist.nl
It
I zaterdag 17 augustus 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
«SÉ
WÊF
VLISSINGEN
Vóór2022 besluit Deltaweg
Vóór 2022 wil de provincie een
besluit nemen over verbetering
van de Deltaweg (N256) tussen
Goes en Noord-Beveland en
daarna zo snel mogelijk begin
nen met de uitvoering. Donder
dag raakten zestien mensen ge
wond bij een aanrijding op de
Deltaweg bij Wilhelminadorp.
- Harry van der Maas, gedeputeerde
1