n J Zacht en/of zuiver water? Verbetering van op één na drukste verkeersader laat op zich wachten water L. specialist U, i- ii Met live muziek, speciale menu's en vooral veel hapjes vanuit de zee, zijn gisteravond rond de Michiel de Ruyter Jachthaven in Vlissingen de Oude Visserijdagen geopend. Theo Hemelaar uit Vlissingen, Anouk Vollinck en Simon Braam uit Rijen (foto) lieten het zich in elk geval goed smaken. Ook vandaag nog zijn vanaf 10.00 uur allerlei oude vissersambachten te zien, er wordt volop vis en zeegroenten aangeboden en er kan een rondvaart worden gemaakt. FOTO LEX DE MEESTER Theo Giele Wilhelminadorp De N256 is de op één na drukste weg van Zeeland. Alleen over de A58 rijdt meer verkeer. ,,De afgelo pen tijd hebben we reeds wat aan passingen gedaan om de Deltaweg veiliger te maken, zoals het verhar den van de berm op verschillende plaatsen en het weghalen van het parkeerterrein bij de Zandkreek- dam. Ook is een paar maanden ge leden geld beschikbaar gesteld om een veilige landbouwroute te rea liseren. Ondertussen blijven we uiteraard onderhoudswerkzaam- heden uitvoeren", laat gedepu teerde Harry van der Maas weten. De provincie heeft een studie la ten verrichten naar het verbeteren van de doorstroming en de veilig heid op de Deltaweg. Het is vol gens Van der Maas nog te vroeg om een uitspraak te doen over hoe de N256 er uit gaat zien. ,,Het is een belangrijke verkeersader in Zee land. We zullen onze verantwoor delijkheid nemen om de weg opti maal veilig te maken." Het project Zanddijk, de verbin ding tussen Yerseke en de A58, staat boven aan de lijst van grote We zullen onze verantwoordelijkheid nemen om de weg veilig te maken verkeerswerken in de provincie. Vooralsnog blijft dat zo, aldus de gedeputeerde. Rijgedrag Op provinciale wegen als de Delta weg bepaalt het rijgedrag in hoge mate de veiligheid. De wegen zijn weinig vergevingsgezind. Een kleine onoplettendheid kan ern stige gevolgen hebben. Volgens verkeersdeskundige Ruud Horn- man (Breda University of Applied Sciences) is het lastig om provinci ale wegen als de N256 veiliger te maken zonder drastische, dure maatregelen. ,,De Stichting We tenschappelijk Onderzoek Ver keersveiligheid heeft gezegd dat je 80-kilometerwegen moet voor zien van een middenberm waar je niet of moeilijk overheen kunt rij den, en een brede zone zonder ob stakels aan de buitenrand. Op we gen zonder landbouwverkeer kan dat misschien. Maar je moet je voorstellen dat j e op zo'n weg kilo- meters achter een trekker zit. Dat leidt tot verschrikkelijk veel frus tratie." De politie zal dagen, mogelijk weken bezig zijn om te achterha len hoe het zware verkeersongeval van donderdag heeft kunnen ge beuren. ,,Het technisch onderzoek is afgerond, maar we moeten alle betrokkenen en getuigen nog ho ren. Dus we kunnen geen conclu sies trekken", aldus een woord- voerder van de politie Zeeland West-Brabant. Bij het ongeluk waren één Duitse en drie Nederlandse auto's betrokken. Een aantal van de zes tien gewonden ligt nog in het zie kenhuis. Behalve uit Duitsland ko men voor zover bekend slachtof fers uit Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Hoeveel mensen nog in het ziekenhuis liggen, kon de politie gisteren niet zeggen. Aan de slag met je water? www.water-specialist.nl It I zaterdag 17 augustus 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl «SÉ WÊF VLISSINGEN Vóór2022 besluit Deltaweg Vóór 2022 wil de provincie een besluit nemen over verbetering van de Deltaweg (N256) tussen Goes en Noord-Beveland en daarna zo snel mogelijk begin nen met de uitvoering. Donder dag raakten zestien mensen ge wond bij een aanrijding op de Deltaweg bij Wilhelminadorp. - Harry van der Maas, gedeputeerde 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29