ECONOMIE 15
Mark van Baal
6 procent was bij
Shell voldoende
om het bedrijf te
laten bewegen
ondergang van ABN Amro. Dat boek
beschreef hoe de Britse investeerder
TCI er met slechts i procent van de
aandelen in slaagde de bank onder
druk te zetten zichzelf te splitsen.
Dat was voor mij een openbaring:
ook als kleine aandeelhouder kun je
veel invloed uitoefenen. Zo ontstond
het idee voor Follow This: ik wilde
aandelen Shell kopen, zodat ik een
onderwerp zou kunnen agenderen
op de jaarlijkse aandeelhoudersver
gadering van Shell.''
,,Dat klopt, dat kan bij Shell pas als je
aandelen ter waarde van 5 miljoen
euro hebt. Gelukkig zaten er in mijn
netwerk een aantal mensen met een
paar miljoen én idealen. Door onder
meer de steun van Duncan Stutter-
heim van ID&T, en Bob Crébas, op
richter van Marktplaats, lukte het om
voldoende aandelen Shell in handen
te krijgen. In 2016 dienden we onze
eerste resolutie in: Shell moet doelen
stellen die aansluiten bij het
Klimaatakkoord van Parijs.''
FOLLOW THIS
PASPOORT
1987 Werktuigbouwkunde aan
TU Delft
1994 Marineofficier (dienstplicht)
1996 Werkt als projectingenieur
bij een bedrijf in koelinstallaties
1999 Europees accountmanager
van koelinstallaties voor containers
In 2016 stemden beleggers met 3 pro
cent van de aandelen voor de resolu
tie van Follow This. In 2017 en 2018
diende Van Baal een beter geformu
leerde resolutie in. Toen stemde res
pectievelijk 6,3 en 5,5 procent van de
Shell-aandeelhouders voor zijn reso
lutie, daar zaten ook 'grote jongens'
als Nationale Nederlanden, Aegon en
Van Lanschot Kempen bij.
,,Nee, Shell had een negatief stemad
vies gegeven voor onze resoluties.
Normaal betekent dat dat meer dan
99 procent van de aandeelhouders te
gen stemt. Dat 6 procent vóór
stemde, is een heel duidelijk signaal
aan Shell. Ik weet zeker dat dat in
druk heeft gemaakt: niet voor niets
maakte de top eind 2017 bekend dat
Shell in 2050 de totale uitstoot gehal
veerd wil zien. Inclusief die van de
producten. Dat laatste zie ik als een
verdienste van Follow This. Shell
wilde in het verleden alleen maar
praten over de eigen uitstoot. Dat is
zoiets als een sigarettenfabrikant die
alleen het rookgedrag van zijn eigen
werknemers wil aanpakken. De uit
stoot van producten was de olifant in
de kamer, waar niet over gepraat
mocht worden. Wij hebben dat op de
agenda gezet.''
,,Consumenten zijn afhankelijk van
bedrijven. Ik kan als consument bij
voorbeeld wel elektrisch willen rij
den, maar er zijn nog steeds onvol
doende openbare laders. Bij bedrij
ven zit de macht om daadwerkelijk
iets te veranderen. En met die macht
komt verantwoordelijkheid. Slechts
10 tot 15 procent van de emissies van
fossiele brandstoffen houdt verband
met de productie ervan. De rest
wordt veroorzaakt door het gebruik.
Als oliebedrijven die uitstoot niet
meenemen in hun doelen, gaan we
de klimaatdoelen van Parijs nooit ha
len.''
,,Ja, maar het betekent wel dat Shell
een totaal ander bedrijf moet wor
den. En de top heeft, volgens mij,
geen idee hoe. Daarin zitten bijna al
lemaal zestigplussers die al meer dan
dertig jaar in de olie-industrie wer
ken en die geen verstand hebben van
duurzame energie. Shell zegde eind
2017 toe dat het jaarlijks één tot twee
miljard gaat investeren de ontwikke
ling van groene energie. Dat klinkt
als een enorm bedrag, totdat je weet
dat Shell jaarlijks dertig miljard dol
lar in olie en gas pompt. Ik zie onze
resolutie als een Paard van Troje dat
oliebedrijven van binnenuit probeert
te veranderen. Want doorgaan op de
oude weg kan niet. Niet alleen van
wege klimaatverandering. Ook om-
dat fossiele grondstoffen op raken en
het op een gegeven moment simpel
weg niet meer rendabel is om die
nog uit de grond te halen.''
,,De fossiele industrie kan het
Klimaatakkoord van Parijs maken of
breken. Alle andere klimaatmaatre
gelen zijn zinloos als we oliecon
cerns de vrije hand geven. Hoewel
Shell ambitieuze doelstellingen
heeft geformuleerd, zijn die onvol
doende om de klimaatdoelen van
Parijs te halen. En andere oliecon
cerns doen het nog slechter.''
Eind vorig jaar maakte Van Baal
bekend dat Follow This zich niet
meer alleen richt op Shell, maar dat
het ook het Britse BP en het Ameri
kaanse Exxon Mobil en Chevron tot
stappen wil bewegen. Bij BP en
Equinor stemden beleggers met
8,4 en 12 procent van de aandelen
voor zijn voorstel, bij Exxon kwam
de resolutie niet op de agenda.
,,Daar maak ik me geen zorgen over.
Bij Shell was 6 procent genoeg om
het bedrijf in beweging te krijgen. Ik
ben ervan overtuigd dat de druk van
aandeelhouders steeds verder wordt
opgevoerd. Dat heeft niet zozeer te
maken met morele overwegingen,
maar met financiële. Grote inves
teerders realiseren zich steeds beter
dat klimaatverandering ten koste
gaat van hun andere investeringen,
bijvoorbeeld in de landbouw en
voedselindustrie. Extreem weer, na
tuurrampen, en de migratiestromen
die daardoor kunnen worden ver
oorzaakt, zijn bovendien slecht
nieuws voor de wereldeconomie.''
,,Nee, dit verhaal laat juist zien dat de
kracht van het individu groot is. Dat
geldt niet alleen voor mij, maar ook
voor alle andere mensen die het aan
gedurfd hebben hun nek uit te ste
ken. Ik heb gemerkt dat het bij grote
beleggers vaak individuen zijn die
strijden voor verandering; er is lef
voor nodig om tegen een bestuur te
stemmen. Mensen die dit lezen kun
nen ook via Follow This groene aan
deelhouder worden van Shell. In
middels zijn dat er al zo'n 4800; ook
zij dragen als individu bij aan een
grote verandering.''
zaterdag 17 augustus 2019
GO
Mark van Baal: „Shell
moet een totaal ander be
drijf worden.'' foto dingena mol
Maar één aandeel is niet genoeg
om een onderwerp te agenderen,
toch?
Follow This is een
groep groene aan
deelhouders. Ze
kochten aandelen
Shell om het bedrijf
tot een groenere
koers te dwingen
en mee te doen aan
het Klimaatakkoord
van Parijs. Ook an
dere oliebedrijven
zijn doelwit.
Geboren op 27 oktober 1968, in
Den Haag
Getrouwd met Marijke Voerman
2006 Freelance journalist voor
onder meer Technisch Weekblad,
Intermediair en Sprout
2015 Oprichter Follow This
Vond u de steun voor uw voorstel
niet teleurstellend mager?
Maar is het wel eerlijk om Shell
verantwoordelijk te houden voor
de uitstoot van de consument?
Waarom niet de automobilist die
tankt of de vliegtuigpassagier?
Is het wel realistisch wat u van
Shell vraagt?
Waarom alle pijlen op de fossiele
industrie?
-Mark van Baal, Follow This
Wat gaat u doen als die steun zo
laag blijft? U kunt de oliebedrijven
tot niets dwingen met deze resul
taten.
Raakt u soms niet moegestreden?