ECONOMIE 15 Mark van Baal 6 procent was bij Shell voldoende om het bedrijf te laten bewegen ondergang van ABN Amro. Dat boek beschreef hoe de Britse investeerder TCI er met slechts i procent van de aandelen in slaagde de bank onder druk te zetten zichzelf te splitsen. Dat was voor mij een openbaring: ook als kleine aandeelhouder kun je veel invloed uitoefenen. Zo ontstond het idee voor Follow This: ik wilde aandelen Shell kopen, zodat ik een onderwerp zou kunnen agenderen op de jaarlijkse aandeelhoudersver gadering van Shell.'' ,,Dat klopt, dat kan bij Shell pas als je aandelen ter waarde van 5 miljoen euro hebt. Gelukkig zaten er in mijn netwerk een aantal mensen met een paar miljoen én idealen. Door onder meer de steun van Duncan Stutter- heim van ID&T, en Bob Crébas, op richter van Marktplaats, lukte het om voldoende aandelen Shell in handen te krijgen. In 2016 dienden we onze eerste resolutie in: Shell moet doelen stellen die aansluiten bij het Klimaatakkoord van Parijs.'' FOLLOW THIS PASPOORT 1987 Werktuigbouwkunde aan TU Delft 1994 Marineofficier (dienstplicht) 1996 Werkt als projectingenieur bij een bedrijf in koelinstallaties 1999 Europees accountmanager van koelinstallaties voor containers In 2016 stemden beleggers met 3 pro cent van de aandelen voor de resolu tie van Follow This. In 2017 en 2018 diende Van Baal een beter geformu leerde resolutie in. Toen stemde res pectievelijk 6,3 en 5,5 procent van de Shell-aandeelhouders voor zijn reso lutie, daar zaten ook 'grote jongens' als Nationale Nederlanden, Aegon en Van Lanschot Kempen bij. ,,Nee, Shell had een negatief stemad vies gegeven voor onze resoluties. Normaal betekent dat dat meer dan 99 procent van de aandeelhouders te gen stemt. Dat 6 procent vóór stemde, is een heel duidelijk signaal aan Shell. Ik weet zeker dat dat in druk heeft gemaakt: niet voor niets maakte de top eind 2017 bekend dat Shell in 2050 de totale uitstoot gehal veerd wil zien. Inclusief die van de producten. Dat laatste zie ik als een verdienste van Follow This. Shell wilde in het verleden alleen maar praten over de eigen uitstoot. Dat is zoiets als een sigarettenfabrikant die alleen het rookgedrag van zijn eigen werknemers wil aanpakken. De uit stoot van producten was de olifant in de kamer, waar niet over gepraat mocht worden. Wij hebben dat op de agenda gezet.'' ,,Consumenten zijn afhankelijk van bedrijven. Ik kan als consument bij voorbeeld wel elektrisch willen rij den, maar er zijn nog steeds onvol doende openbare laders. Bij bedrij ven zit de macht om daadwerkelijk iets te veranderen. En met die macht komt verantwoordelijkheid. Slechts 10 tot 15 procent van de emissies van fossiele brandstoffen houdt verband met de productie ervan. De rest wordt veroorzaakt door het gebruik. Als oliebedrijven die uitstoot niet meenemen in hun doelen, gaan we de klimaatdoelen van Parijs nooit ha len.'' ,,Ja, maar het betekent wel dat Shell een totaal ander bedrijf moet wor den. En de top heeft, volgens mij, geen idee hoe. Daarin zitten bijna al lemaal zestigplussers die al meer dan dertig jaar in de olie-industrie wer ken en die geen verstand hebben van duurzame energie. Shell zegde eind 2017 toe dat het jaarlijks één tot twee miljard gaat investeren de ontwikke ling van groene energie. Dat klinkt als een enorm bedrag, totdat je weet dat Shell jaarlijks dertig miljard dol lar in olie en gas pompt. Ik zie onze resolutie als een Paard van Troje dat oliebedrijven van binnenuit probeert te veranderen. Want doorgaan op de oude weg kan niet. Niet alleen van wege klimaatverandering. Ook om- dat fossiele grondstoffen op raken en het op een gegeven moment simpel weg niet meer rendabel is om die nog uit de grond te halen.'' ,,De fossiele industrie kan het Klimaatakkoord van Parijs maken of breken. Alle andere klimaatmaatre gelen zijn zinloos als we oliecon cerns de vrije hand geven. Hoewel Shell ambitieuze doelstellingen heeft geformuleerd, zijn die onvol doende om de klimaatdoelen van Parijs te halen. En andere oliecon cerns doen het nog slechter.'' Eind vorig jaar maakte Van Baal bekend dat Follow This zich niet meer alleen richt op Shell, maar dat het ook het Britse BP en het Ameri kaanse Exxon Mobil en Chevron tot stappen wil bewegen. Bij BP en Equinor stemden beleggers met 8,4 en 12 procent van de aandelen voor zijn voorstel, bij Exxon kwam de resolutie niet op de agenda. ,,Daar maak ik me geen zorgen over. Bij Shell was 6 procent genoeg om het bedrijf in beweging te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat de druk van aandeelhouders steeds verder wordt opgevoerd. Dat heeft niet zozeer te maken met morele overwegingen, maar met financiële. Grote inves teerders realiseren zich steeds beter dat klimaatverandering ten koste gaat van hun andere investeringen, bijvoorbeeld in de landbouw en voedselindustrie. Extreem weer, na tuurrampen, en de migratiestromen die daardoor kunnen worden ver oorzaakt, zijn bovendien slecht nieuws voor de wereldeconomie.'' ,,Nee, dit verhaal laat juist zien dat de kracht van het individu groot is. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor alle andere mensen die het aan gedurfd hebben hun nek uit te ste ken. Ik heb gemerkt dat het bij grote beleggers vaak individuen zijn die strijden voor verandering; er is lef voor nodig om tegen een bestuur te stemmen. Mensen die dit lezen kun nen ook via Follow This groene aan deelhouder worden van Shell. In middels zijn dat er al zo'n 4800; ook zij dragen als individu bij aan een grote verandering.'' zaterdag 17 augustus 2019 GO Mark van Baal: „Shell moet een totaal ander be drijf worden.'' foto dingena mol Maar één aandeel is niet genoeg om een onderwerp te agenderen, toch? Follow This is een groep groene aan deelhouders. Ze kochten aandelen Shell om het bedrijf tot een groenere koers te dwingen en mee te doen aan het Klimaatakkoord van Parijs. Ook an dere oliebedrijven zijn doelwit. Geboren op 27 oktober 1968, in Den Haag Getrouwd met Marijke Voerman 2006 Freelance journalist voor onder meer Technisch Weekblad, Intermediair en Sprout 2015 Oprichter Follow This Vond u de steun voor uw voorstel niet teleurstellend mager? Maar is het wel eerlijk om Shell verantwoordelijk te houden voor de uitstoot van de consument? Waarom niet de automobilist die tankt of de vliegtuigpassagier? Is het wel realistisch wat u van Shell vraagt? Waarom alle pijlen op de fossiele industrie? -Mark van Baal, Follow This Wat gaat u doen als die steun zo laag blijft? U kunt de oliebedrijven tot niets dwingen met deze resul taten. Raakt u soms niet moegestreden?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15