li
Een van Tarantino's beste films
Kijkgenot door grandioos
spel en subtiele observaties
Legendarisch festival nog
steeds verpletterend goed
7
donderdag 15 augustus 2019
ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD
schijnen en welke rollen zij wel of
niet mocht accepteren.
Assepoester
„Ransohoffwilde mij op het juiste
moment lanceren", zei Tate, dochter
van een Amerikaanse militair, in 1967
in een van haar schaarse interviews.
,,Ik moest eerst lessen nemen om te
leren dansen, spreken, schermen, be
wegen en natuurlijk ook acteren. Af
en toe kreeg ik een bijrolletje in een
televisieserie. Maar altijd met een
zwarte pruik op en onder een valse
naam. Niemand mocht eigenlijk we
ten dat ik bestond. Ik voelde mij een
soort Assepoester."
De strategie van haar producent
was om Tate pas als filmster te lance
ren als de tijd rijp was voor een vro
lijk, optimistisch en frivool type dat
paste bij de hippiecultuur van de tijd.
Pas in 1967, toen zij onder meer een
bijrol als secretaresse in de komische
tv-reeks The Beverly Hillbillies
speelde, mocht Tate onder haar eigen
naam filmrollen accepteren. De
meesten hadden niet veel om het lijf.
Ook in The Fearless Vampire Killers
werd zij door Ransohoff, die deze
film produceerde, geëxploiteerd. Zij
had bijna geen tekst en zat vooral in
bad. Regisseur Polanski lag ook met
Ransohoff in de clinch. Tot zijn af
grijzen waren er 20 minuten aan sce-
nes uit deze film verwijderd, zonder
dat hij daar in gekend was.
De meest succesvolle film van Tate
was The Valley of the Dolls, die in 1967
een verrassende bioscoophit was,
maar door de critici was afgekraakt.
Tate speelde een jonge vrouw, Jenni
fer genaamd, die een overdosis slaap
pillen neemt nadat zij vernomen
heeft dat de behandeling van haar
borstkanker funest zal zijn voor haar
figuur. Ondanks de gebrekkige kwa
liteit van de film werd Tate genomi
neerd voor een Golden Globe als be
ste nieuwe ster.
Na haar gruwelijke dood ontstond
er een cultus rond Tate die tot op de
dag van vandaag voortbestaat. Fami
lieleden publiceerden boeken over
haar jeugd die vooral gekenmerkt
werd door de vele verhuizingen als
gevolg van het werk van haar vader
die her en der werd gestationeerd.
Behalve in Once Upon a Time in
Hollywood wordt het leven van Tate
dit jaar ook behandeld in de misdaad
film The Haunting of Sharon Tate,
waarin zelfs bovennatuurlijke ver
schijnselen over haar dood de ronde
doen. In elk geval doet de vertolking
van Robbie als Tate in de film van Ta-
rantino haar meer eer aan. Zij maakt
van haar een levenslustige vrouw die
geniet van haar zwangerschap en haar
pas verworven roem.
- A.Z.
leeftijd een belangrijk actrice had
kunnen worden. Haar grote liefde
Polanski zag wel dat zijn vrouw de
potentie had om uit te groeien tot
een serieuze filmster, maar pro
ducent Martin Ransohoff, die
haar onder contract had, dacht
daar duidelijk anders over. Hij
beschouwde haar meer als een
seksbom die ook als zodanig
gelanceerd moest worden.
Tate zuchtte onder het wurg
contract met deze Ransohoff,
die haar aanvankelijk allerlei be
perkingen oplegde. Hij be
paalde wanneer zij in het
openbaar mocht ver-
Only You
Soms zit het onverwachte geluk
voor een liefhebber in een kleine
film, zonder sterren van naam.
Neem Only You, niet te verwarren
met de gelijknamige film uit de
jaren 80 met Marisa Tomei. De
onbekende regisseur, Harry
Wootliff, is een vrouw die eerder
voor de televisie werkte en enkele
korte films maakte. Only You is
haar eerste lange speelfilm.
Wootliff stelt twee geliefden
voor die elkaar in een taxi ont
moeten. Van het een komt het an
der en al snel zijn Elena en Jake
een stel. Zij heeft een Spaanse
achtergrond, hij treedt als deejay
op. Er is een leeftijdsverschil, de
vrouw is ouder, maar daar zetten
beiden zich overheen. De proble
men beginnen als het paar een
kind wil krijgen, wat uitloopt op
een langdurig drama vol hoop en
teleurstelling.
Op het eerste gezicht is Only
You geen baanbrekende film, maar
de subtiele observaties en het
grandioze spel van de beide
hoofdpersonages, maken dit rela
tiedrama tot een waar kijkgenot.
Het is een Ingmar Bergman-ach-
tig drama, maar dan zwierig en
luchtig verteld. - A.Z
Woodstock
Na een halve eeuw heeft de docu
mentaire over het legendarische
festival Woodstock nog niets aan
impact verloren. De film maakt
zelfs op het kleine doek nog
steeds een verpletterende indruk.
Terecht wonnen regisseur Mi
chael Wadleigh en zijn team een
Oscar voor dit unieke stuk pop
historie. Nooit eerder was split-
screen zo effectief toegepast,
vooral bij de optredens van The
Who en Santana. Het zorgt er
daadwerkelijk voor dat de kijker
naar binnen wordt gezogen in
een walhalla van muziek, liefde
en vrede. Tegelijkertijd stemmen
de beelden enigszins droevig. Na
Woodstock, dat ook al in het teken
stond van de Vietnamoorlog, ver
anderde deze cultuur voorgoed.
De tegenpool van Woodstock was
Gimme Shelter (1970) over een op
treden van The Rolling Stones dat
uitmondde in een dodelijk vecht
partij. - A.Z.
DRAMA
Regie: Quentin Tarantino.
Hoofdrollen: Brad Pitt, Leonardo
DiCaprio en Margot Robbie.
In zijn nadagen als regisseur le
vert Quentin Tarantino (56) een
van zijn beste films sinds jaren af.
Once upon a Timein Hollywood
is een ode aan een tijdperk dat
hoopvol begon, maar bloederig
eindigde met de moord op actrice
Sharon Tate.
Tarantino zet de geschiedenis
naar zijn hand, zoals hij ook in In-
glourious Basterds deed, maar
het is een formule die opnieuw
werkt en de kijker op het ver
keerde been zet. Maar het hoofd
thema van de film is toch weer
een mannenvriendschap tussen
twee losers, zoals vaker bij deze
regisseur het geval is.
Deze keer betreft het een
B-acteur (Leonardo DiCaprio) en
zijn vaste stuntman (Brad Pitt) die
samen meer hebben dan een
werkrelatie. Met hun ervaringen
schetst Tarantino een beeld van
de Amerikaanse B-film en televi
siecultuur eind jaren 60. Het is
een ode, vol hilarische momenten,
zoals het gevecht van Pitt met
een Bruce Lee-vertolker, een van
de vele hoogtepunten in de film.
De dreiging van geweld hangt
voortdurend in de lucht. Zeker als
de doodenge volgelingen van
sekteleider Charles Manson in
beeld verschijnen. Het wachten is
op een ontlading.
Wat dat betreft stelt Tarantino zijn
publiek lang op de proef. Once
Upon a Time in Hollywood heeft
een gezapig tempo, is minder hit
sig dan zijn voorgaande acht
films. Maar het geduld wordt be
loond, zeker door de uitmuntende
vertolkingen van DiCaprio, Pitt en
Margot Robbie als Tate.
Leonardo DiCaprio (l) en
Brad Pitt in Once Upon a Time
in Hollywood. foto imdb
Sharon
Tate (links)
wordt in de
nieuwe film
van Quentin
Tarantino
gespeeld
door Margot
Robbie
(rechts).
FOTO'S AFP, GETTY
IMAGES, SONY PIC
TURES
DRAMA
Regie: Harry Wootliff. Hoofdrol
len: Laia Costa en Josh O'Con
nor.
Elena (Laia Costa) en Jake
(Josh O'Connor) ontmoeten el
kaar in Only You. foto cinemien
DOCUMENTAIRE
Regie: Michael Wadleigh. Met
o.a. The Who, Santana, Jimi Hen-
drix, Joe Cocker.