li Een van Tarantino's beste films Kijkgenot door grandioos spel en subtiele observaties Legendarisch festival nog steeds verpletterend goed 7 donderdag 15 augustus 2019 ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD schijnen en welke rollen zij wel of niet mocht accepteren. Assepoester „Ransohoffwilde mij op het juiste moment lanceren", zei Tate, dochter van een Amerikaanse militair, in 1967 in een van haar schaarse interviews. ,,Ik moest eerst lessen nemen om te leren dansen, spreken, schermen, be wegen en natuurlijk ook acteren. Af en toe kreeg ik een bijrolletje in een televisieserie. Maar altijd met een zwarte pruik op en onder een valse naam. Niemand mocht eigenlijk we ten dat ik bestond. Ik voelde mij een soort Assepoester." De strategie van haar producent was om Tate pas als filmster te lance ren als de tijd rijp was voor een vro lijk, optimistisch en frivool type dat paste bij de hippiecultuur van de tijd. Pas in 1967, toen zij onder meer een bijrol als secretaresse in de komische tv-reeks The Beverly Hillbillies speelde, mocht Tate onder haar eigen naam filmrollen accepteren. De meesten hadden niet veel om het lijf. Ook in The Fearless Vampire Killers werd zij door Ransohoff, die deze film produceerde, geëxploiteerd. Zij had bijna geen tekst en zat vooral in bad. Regisseur Polanski lag ook met Ransohoff in de clinch. Tot zijn af grijzen waren er 20 minuten aan sce- nes uit deze film verwijderd, zonder dat hij daar in gekend was. De meest succesvolle film van Tate was The Valley of the Dolls, die in 1967 een verrassende bioscoophit was, maar door de critici was afgekraakt. Tate speelde een jonge vrouw, Jenni fer genaamd, die een overdosis slaap pillen neemt nadat zij vernomen heeft dat de behandeling van haar borstkanker funest zal zijn voor haar figuur. Ondanks de gebrekkige kwa liteit van de film werd Tate genomi neerd voor een Golden Globe als be ste nieuwe ster. Na haar gruwelijke dood ontstond er een cultus rond Tate die tot op de dag van vandaag voortbestaat. Fami lieleden publiceerden boeken over haar jeugd die vooral gekenmerkt werd door de vele verhuizingen als gevolg van het werk van haar vader die her en der werd gestationeerd. Behalve in Once Upon a Time in Hollywood wordt het leven van Tate dit jaar ook behandeld in de misdaad film The Haunting of Sharon Tate, waarin zelfs bovennatuurlijke ver schijnselen over haar dood de ronde doen. In elk geval doet de vertolking van Robbie als Tate in de film van Ta- rantino haar meer eer aan. Zij maakt van haar een levenslustige vrouw die geniet van haar zwangerschap en haar pas verworven roem. - A.Z. leeftijd een belangrijk actrice had kunnen worden. Haar grote liefde Polanski zag wel dat zijn vrouw de potentie had om uit te groeien tot een serieuze filmster, maar pro ducent Martin Ransohoff, die haar onder contract had, dacht daar duidelijk anders over. Hij beschouwde haar meer als een seksbom die ook als zodanig gelanceerd moest worden. Tate zuchtte onder het wurg contract met deze Ransohoff, die haar aanvankelijk allerlei be perkingen oplegde. Hij be paalde wanneer zij in het openbaar mocht ver- Only You Soms zit het onverwachte geluk voor een liefhebber in een kleine film, zonder sterren van naam. Neem Only You, niet te verwarren met de gelijknamige film uit de jaren 80 met Marisa Tomei. De onbekende regisseur, Harry Wootliff, is een vrouw die eerder voor de televisie werkte en enkele korte films maakte. Only You is haar eerste lange speelfilm. Wootliff stelt twee geliefden voor die elkaar in een taxi ont moeten. Van het een komt het an der en al snel zijn Elena en Jake een stel. Zij heeft een Spaanse achtergrond, hij treedt als deejay op. Er is een leeftijdsverschil, de vrouw is ouder, maar daar zetten beiden zich overheen. De proble men beginnen als het paar een kind wil krijgen, wat uitloopt op een langdurig drama vol hoop en teleurstelling. Op het eerste gezicht is Only You geen baanbrekende film, maar de subtiele observaties en het grandioze spel van de beide hoofdpersonages, maken dit rela tiedrama tot een waar kijkgenot. Het is een Ingmar Bergman-ach- tig drama, maar dan zwierig en luchtig verteld. - A.Z Woodstock Na een halve eeuw heeft de docu mentaire over het legendarische festival Woodstock nog niets aan impact verloren. De film maakt zelfs op het kleine doek nog steeds een verpletterende indruk. Terecht wonnen regisseur Mi chael Wadleigh en zijn team een Oscar voor dit unieke stuk pop historie. Nooit eerder was split- screen zo effectief toegepast, vooral bij de optredens van The Who en Santana. Het zorgt er daadwerkelijk voor dat de kijker naar binnen wordt gezogen in een walhalla van muziek, liefde en vrede. Tegelijkertijd stemmen de beelden enigszins droevig. Na Woodstock, dat ook al in het teken stond van de Vietnamoorlog, ver anderde deze cultuur voorgoed. De tegenpool van Woodstock was Gimme Shelter (1970) over een op treden van The Rolling Stones dat uitmondde in een dodelijk vecht partij. - A.Z. DRAMA Regie: Quentin Tarantino. Hoofdrollen: Brad Pitt, Leonardo DiCaprio en Margot Robbie. In zijn nadagen als regisseur le vert Quentin Tarantino (56) een van zijn beste films sinds jaren af. Once upon a Timein Hollywood is een ode aan een tijdperk dat hoopvol begon, maar bloederig eindigde met de moord op actrice Sharon Tate. Tarantino zet de geschiedenis naar zijn hand, zoals hij ook in In- glourious Basterds deed, maar het is een formule die opnieuw werkt en de kijker op het ver keerde been zet. Maar het hoofd thema van de film is toch weer een mannenvriendschap tussen twee losers, zoals vaker bij deze regisseur het geval is. Deze keer betreft het een B-acteur (Leonardo DiCaprio) en zijn vaste stuntman (Brad Pitt) die samen meer hebben dan een werkrelatie. Met hun ervaringen schetst Tarantino een beeld van de Amerikaanse B-film en televi siecultuur eind jaren 60. Het is een ode, vol hilarische momenten, zoals het gevecht van Pitt met een Bruce Lee-vertolker, een van de vele hoogtepunten in de film. De dreiging van geweld hangt voortdurend in de lucht. Zeker als de doodenge volgelingen van sekteleider Charles Manson in beeld verschijnen. Het wachten is op een ontlading. Wat dat betreft stelt Tarantino zijn publiek lang op de proef. Once Upon a Time in Hollywood heeft een gezapig tempo, is minder hit sig dan zijn voorgaande acht films. Maar het geduld wordt be loond, zeker door de uitmuntende vertolkingen van DiCaprio, Pitt en Margot Robbie als Tate. Leonardo DiCaprio (l) en Brad Pitt in Once Upon a Time in Hollywood. foto imdb Sharon Tate (links) wordt in de nieuwe film van Quentin Tarantino gespeeld door Margot Robbie (rechts). FOTO'S AFP, GETTY IMAGES, SONY PIC TURES DRAMA Regie: Harry Wootliff. Hoofdrol len: Laia Costa en Josh O'Con nor. Elena (Laia Costa) en Jake (Josh O'Connor) ontmoeten el kaar in Only You. foto cinemien DOCUMENTAIRE Regie: Michael Wadleigh. Met o.a. The Who, Santana, Jimi Hen- drix, Joe Cocker.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51