MIJN FOTO
r
Ij
9
Iedereen heeft wel een foto waar een heel verhaal achter zit. Dat verhaal tekenen we graag op. Vandaag
een foto gemaakt in de Zuid-Franse Alpen die Kees Wijker uit Middelburg nog steeds ontroert.
donderdag 15 augustus 2019
/■k kijk al enige jaren naar
deze foto," vertelt Kees
I Wijker (1957) in zijn atelier.
I Hij wijst naar het bureau
blad van zijn computer. ,,Het ge
wone ontroert me. Je ziet weinig
en toch zoveel. Ik nam de foto in
de Zuid-Franse Alpen, in een zo
mer, ergens aan het einde van de
dag. Het tafereel vat mooi samen
wat ik doe in mijn eigen werk."
Kees maakt bewegende kunst van
ijzerdraad. ,,Je ziet een verschoten
gevel met verweerde dubbele deu
ren. Daarboven - breder dan de
deuren en onder een afdakje - is
het woord 'ALIMENTATION' aan
gebracht. Daarvoor ligt een lege
stoep. Er is geen omgeving en er
zijn geen mensen. Er is bijna niets
op de foto wat aan mensen doet
denken. Behalve de vormgeving
van de letters."
Afplaktape
,,Misschien is het woord tientallen
jaren geleden aangebracht door
een trotse eigenaar'', vervolgt
Kees poëtisch. ,,De symmetrie is
mooi, bijna klunzig. Ik denk dat
het met afplaktape vormgegeven
is, kijk maar naar de N of de punt
jes op de i. Iemand heeft de moeite
genomen om een afdakje te bou
wen. Ik ben toen vergeten te kij
ken naar de bevestiging." Kees laat
zijn ogen langs het afdakje gaan.
,,Misschien zit het vast in een sleuf
in de muur die is dicht gesmeerd."
Wijker is in zijn kunstenaars
praktijk gefascineerd door tech
niek. Hij noemt zijn werk 'poëtica
mechanica'. Vanaf de tweede helft
van de jaren zestig kampeerde hij
met zijn ouders in Frankrijk. Ze
zwommen in de rivier en bij de
plaatselijke alimentation kocht het
gezin groenten en Orangina, een
soort sinas. ,,Ik las Franse blaadjes
van de spoorwegen. 'Alimenta
tion' is ook het woord voor de voe
ding van de bovenleiding. Op
doorreis volgde ik vanaf de achter
bank het spoor en de telegraaflij
nen en probeerde ik de logica te
doorgronden."
,,Er moet veel gebeurd zijn'',
mijmert Kees, terwijl hij nogmaals
naar de foto kijkt. ,,Misschien
woont er nog iemand. Rechts zie
je een elektriciteitsdraad naar be
neden lopen. Misschien voor in
ternet of een schotel?"
Zeggingskracht
,,Ik hou van materiaal zonder
waarde. Zo heb ik een voorliefde
voor ijzerdraad in mijn werk. Dat
heeft veel zeggingskracht. Als je
goud- of zilverdraad gebruikt
werkt het materiaal veel meer
mee. IJzerdraad heeft dat niet. Het
roest en wordt donker en het
wordt een lijn. Ook kun je het met
handgereedschap bewerken, je
hebt geen externe techniek no
dig."
,,Op stations vond je vroeger
veel mechanica. Seinarmen met
trekdraden. De beperking van
twee spoorstaven fascineerde me.
Tot waar je keek ging het de hele
wereld over. Ik heb wel eens gefi
losofeerd waar ik in geïnteresseerd
zou zijn als ik nu een jongetje was.
In 3D-printers misschien.''
GO
'Je ziet weinig en toch veel'
Liesbeth Labeur
'TMP'T
.,r
De alimentation in Zuid-Frankrijk
fascineert Kees Wijker al sinds hij
de foto genomen heeft.
REPRODUCTIE EN FOTO DIRK-JAN GJELTEMA
J Kunstenaar
Kees Wijker
heeft een
voorliefde
voor materiaal
zonder
waarde, zoals
ijzerdraad.