MIJN FOTO r Ij 9 Iedereen heeft wel een foto waar een heel verhaal achter zit. Dat verhaal tekenen we graag op. Vandaag een foto gemaakt in de Zuid-Franse Alpen die Kees Wijker uit Middelburg nog steeds ontroert. donderdag 15 augustus 2019 /■k kijk al enige jaren naar deze foto," vertelt Kees I Wijker (1957) in zijn atelier. I Hij wijst naar het bureau blad van zijn computer. ,,Het ge wone ontroert me. Je ziet weinig en toch zoveel. Ik nam de foto in de Zuid-Franse Alpen, in een zo mer, ergens aan het einde van de dag. Het tafereel vat mooi samen wat ik doe in mijn eigen werk." Kees maakt bewegende kunst van ijzerdraad. ,,Je ziet een verschoten gevel met verweerde dubbele deu ren. Daarboven - breder dan de deuren en onder een afdakje - is het woord 'ALIMENTATION' aan gebracht. Daarvoor ligt een lege stoep. Er is geen omgeving en er zijn geen mensen. Er is bijna niets op de foto wat aan mensen doet denken. Behalve de vormgeving van de letters." Afplaktape ,,Misschien is het woord tientallen jaren geleden aangebracht door een trotse eigenaar'', vervolgt Kees poëtisch. ,,De symmetrie is mooi, bijna klunzig. Ik denk dat het met afplaktape vormgegeven is, kijk maar naar de N of de punt jes op de i. Iemand heeft de moeite genomen om een afdakje te bou wen. Ik ben toen vergeten te kij ken naar de bevestiging." Kees laat zijn ogen langs het afdakje gaan. ,,Misschien zit het vast in een sleuf in de muur die is dicht gesmeerd." Wijker is in zijn kunstenaars praktijk gefascineerd door tech niek. Hij noemt zijn werk 'poëtica mechanica'. Vanaf de tweede helft van de jaren zestig kampeerde hij met zijn ouders in Frankrijk. Ze zwommen in de rivier en bij de plaatselijke alimentation kocht het gezin groenten en Orangina, een soort sinas. ,,Ik las Franse blaadjes van de spoorwegen. 'Alimenta tion' is ook het woord voor de voe ding van de bovenleiding. Op doorreis volgde ik vanaf de achter bank het spoor en de telegraaflij nen en probeerde ik de logica te doorgronden." ,,Er moet veel gebeurd zijn'', mijmert Kees, terwijl hij nogmaals naar de foto kijkt. ,,Misschien woont er nog iemand. Rechts zie je een elektriciteitsdraad naar be neden lopen. Misschien voor in ternet of een schotel?" Zeggingskracht ,,Ik hou van materiaal zonder waarde. Zo heb ik een voorliefde voor ijzerdraad in mijn werk. Dat heeft veel zeggingskracht. Als je goud- of zilverdraad gebruikt werkt het materiaal veel meer mee. IJzerdraad heeft dat niet. Het roest en wordt donker en het wordt een lijn. Ook kun je het met handgereedschap bewerken, je hebt geen externe techniek no dig." ,,Op stations vond je vroeger veel mechanica. Seinarmen met trekdraden. De beperking van twee spoorstaven fascineerde me. Tot waar je keek ging het de hele wereld over. Ik heb wel eens gefi losofeerd waar ik in geïnteresseerd zou zijn als ik nu een jongetje was. In 3D-printers misschien.'' GO 'Je ziet weinig en toch veel' Liesbeth Labeur 'TMP'T .,r De alimentation in Zuid-Frankrijk fascineert Kees Wijker al sinds hij de foto genomen heeft. REPRODUCTIE EN FOTO DIRK-JAN GJELTEMA J Kunstenaar Kees Wijker heeft een voorliefde voor materiaal zonder waarde, zoals ijzerdraad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37