9 Matthew De 23-jarige Australiër uit Adelaide benut zijn toeristenvisum van 93 dagen maximaal en is op weg naar vrienden in Finland. die houding zijn ook Lucie (20) en Pauline (21) uit München nu al weken op pad. Zij zweren bij de bus en hebben er al heel wat ritten op zitten tijdens hun rondreis door Oost-Europa. Aanvankelijk wilden ze naar Zuid-Amerika, tot dat ze werden getroffen door het 'vliegschaamte-virus'. Zo veel CO2-uitstoot voor een vakantie tripje, dat voelde niet goed. Boven dien hebben ze Europa nog nau welijks gezien. ,,Dan is de bus een schoner alternatief en het leven in Oost-Europa ook nog een stuk goedkoper'', zegt Pauline. Zo begonnen ze hun vakantie met hun eerste stop in Bratislava, reisden ze via Boedapest, Belgrado en Skopje naar Tirana, waar ze een excursie boekten naar de bunkers van oud-dictator Enver Hoxha: de communist die Stalin verheer lijkte en die Albanië tot zijn dood in 1985 compleet isoleerde van de rest van de wereld. Het land werd in die tijd niet voor niets het Noord-Korea van Europa ge noemd. Gretig Dat verandert in rap tempo. Alba nië heeft een eigen valuta, maar euro's worden inmiddels overal gretig aangenomen. Toch krijgen sommige Westerse merken nog steeds geen voet aan de grond. Zo is er nog altijd geen McDonald's in Tirana. Wel een keten die Kolonat heet en vrijwel dezelfde hambur gers verkoopt als die van de be kende gele M. Het logo lijkt er zelfs op. Lucie en Pauline reizen vandaag door naar kustplaats Budva in Montenegro, voor een duik in de Adriatische zee. Het bussen door Oost-Europa bevalt ze prima. ,,We hebben geaccepteerd dat ze echt nooit op tijd aankomen. Wij tellen er inmiddels minstens een uur bij op. Dan zit je meestal aardig goed.'' Aan de staat van de weg kan het op deze route niet liggen. Het as falt van SH1 naar Montenegro is uitstekend en dat is op heel veel plekken wel anders in Albanië. Maar dat er geen ongelukken ge beuren is bijna een wonder op deze 80-kilometer weg. Er lopen families met kleine kinderen in de berm, er rijden fietsers op de rij baan voor auto's. Het is oppassen geblazen voor trage, verroeste tractors die het verkeer ophouden waardoor gevaarlijke inhaalma noeuvres ontstaan en voor auto mobilisten die plotseling de weg opduiken nadat ze een pitstop hebben gemaakt bij een fruitstal- letje. De chauffeur lijkt wel wat gewend, want druk bellend en met zijn elleboog op het stuur ontwijkt hij achteloos de 'obsta kels'. Nog voor de eerste tussenstop in Shköder, krijgen de twee studen- We tellen minstens een uur op bij de aankomsttijd van de bus. Dan zit je meestal aardig goed ten uit München gelijk over de onherroepelijke vertraging die ook deze buschauffeur gaat oplo pen. Het verkeer staat hopeloos vast in de stad waarin iedereen in een retro Mercedes lijkt te rijden. Het levert een halfuur oponthoud op. De bus zit al goed vol als we de eerste tussenstop naderen in het hart van Shköder, maar de chauf feur propt er zo veel passagier bij dat sommigen op de trap van de achteruitgang moeten plaatsne men of naast de chauffeur bo venop de motor van de bus. Nie mand die erover klaagt. Het ver hoogt alleen maar de sfeer als een van de backpackers neerploft op de bijrijdersstoel en de microfoon grijpt. „Goedemiddag, ik ben dus uw gids voor vandaag'', schalt het even later uit de speakers. De chauffeur kan erom lachen terwijl hij gas geeft naar de volgende stop, de grensovergang met Montene gro. Matthew (23) uit het Australi sche Adelaide verbaast zich niet meer over de te volle bussen. Het kan nog veel gekker, maakte hij mee in het zuiden van Albanië. Daar was de minibus zo vol dat de chauffeur gewoon plastic stoeltjes neerzette in het gangpad om toch iedereen mee te kunnen nemen. ,,En hier is tenminste een airco die het goed doet. Nee, we hebben echt niets te klagen'', zegt hij. Matthew benut zijn toeristenvi sum van 93 dagen maximaal. Hij begon in Malta, reisde via Sicilië en Zuid-Italië naar Albanië en is nu op weg naar Finland om vrien den te ontmoeten. Ook hij kiest bewust voor de route dwars door Oost-Europa en niet langs be kende Europese trekpleisters. ,,Het is hier minder druk met toeristen en een heel stuk goedkoper.'' Wonderlijk De bus passeert de Albanese grens met Montenegro waar ze er een wonderlijke paspoortcontrole op nahouden. Iedereen moet zijn reisdocument inleveren bij de chauffeur die daarmee uitstapt en ze bij de grenspost laat stempelen terwijl de passagiers achterblijven in de bus. Als de formaliteiten zijn afgehandeld, gaat de enorme sta pel van hand tot hand en mag ie dereen zijn eigen reisdocument er weer uit vissen. Geen douanier die geïnteresseerd lijkt of het ge toonde paspoort ook echt hoort bij de persoon in de bus. Geen won der dat een terrorist - zoals die van de kerstmarkt in Berlijn - zo mak kelijk met de bus door Europa kon reizen na zijn daad. Zonder problemen rijden we Montenegro in. De weg slingert prachtig langs de kliffen van kust. Budva komt al snel in zicht; een kuststad die met zijn volgepropte boulevard en uitgaansleven nog het meest doet denken aan Beni- dorm. Alleen is de voertaal hier niet Nederlands, maar vooral Rus sisch, zal snel blijken. Dat is even schrikken voor Lucie en Pauline uit München als ze uit het raam kijken. Zij hadden een meer pitto resk stadje verwacht in plaats van de vele flatgebouwen die er al zijn en op tal van plekken nog uit de grond worden gestampt. Het is niet anders. Een duik in de zee, dat is waar ze hier voor komen. En dat gaat ook met dit decor wel lukken. Precies een uur te laat rijdt Old Town Travel onder de poort van het busstation door. Ook in Mon tenegro zijn ze geen haar beter dan in het land waarover ze zelf zo hard klagen. dinsdag 13 augustus 2019 GO Op reis in Europa vliegen Nederlanders meestal naar het zonnige Zuiden. Wij niet. Wij pakken deze zomer de bus naar het Oosten. Vandaag: Van Tirana naar Budva. TA Overvolle stranden in badplaats Budva in Mon tenegro, zoals hier bij het oude centrum. Het busstation in Tirana is niet meer dan een goed ver scholen, een voudige par keerplaats. Kinderen spe len op het cen trale plein van Tirana maar wat graag tus sen de fontei nen. -Lucie en Pauline, passagiers Kijk op de site bij /video Verslaggever Raymond Boere doet verslag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9