©NDERNEMER De match is essentieel LOWLANDS ZONDER RIJEN EN FESTIVALMUNTJES 'Bemoei je vooral niet met je oude bedrijf' O O Het zal niet lang duren totdat festival muntjes verleden tijd zijn. Op Lowlands kunnen bezoekers komend weekend voor het eerst drankjes bestellen én betalen met een app van CM.com. QR-CODE MOJO deondernemer.nl Beter vroegtijdig verkopen dan wanneer er sleet op zit. Roethof en Jacobs deden het: hun succesvolle ITrainee ging over naar Antea Participaties. Adviesbureau Marktlink hadden ze vooraf ook gevraagd naar ervaringen van klanten die het moeilijk hebben na een overname. Voor Fred Roethof en Noud Jacobs in 2007 ITrainee oprichtten, hadden ze bij een branchegenoot gewerkt. Roethof (63): ,,De opleidingstrajecten van dat bedrijf waren verouderd. Klanten vroegen om een kleuren-tv, maar onze baas zei 'op een zwart-wit- toestel kun je ook televisie kijken'. We wilden het beter, innovatiever en met meer lef aanpakken. Geen zwart-wit- televisies verkopen, maar kleuren-tv's en nog full-HD ook." Dat deden ze met ITrainee, dat is gespecialiseerd in het werven, opleiden en detacheren van junior consultants in SAP bedrijfssoft ware. ITrainee draait ruim 7 miljoen omzet en heeft klanten als ASML, Rabo bank, Nationale Nederlanden en Atos. Twee jaar geleden en inmiddels de zes tig gepasseerd, vroeg Roethof zich af hoe lang hij nog door wilde gaan. ,,Ik kende ook oudere ondernemers waar de sleet op zat, kreeg het advies vroegtijdig uit mijn bedrijf te stappen en nam dat ter harte." Jacobs (56) besloot daarop ook te stoppen: ,,Fred en ik hebben elkaar altijd versterkt. Alleen doorgaan was geen optie." Ze maakten een short list van adviesbureaus die ze vroegen hen in contact te brengen met onderne mers die al een overnametraject hadden doorlopen. Roethof: „We wilden niet alleen succesverhalen horen, maar ook in contact komen met ondernemers die het na een overname moeilijk hebben." Het werden openhartige gesprekken. Over de emotie die komt kijken bij een bedrijfsverkoop en ook over de kwaliteit van het advieswerk. Marktlink Fusies Overnames uit Den Bosch kwam als beste uit de bus. ,,Het inzicht in de business en de ervaring van Marktlink gaven de doorslag. Nog voor we met ze in zee gingen, hadden ze uiteenlopende ver- koopscenario's in kaart gebracht", zegt Jacobs. Marktlink zocht een private equity-partij die de continuïteit wilde waarborgen en vond die in het Haagse Antea Participaties VIII. Ondernemersbloed Roethof doet inmiddels een master- opleiding, volgt muziekles en is een restaurant begonnen in Wijk bij Duur stede - het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Jacobs zit in onroerend goed, belegt en heeft een motorfiets gekocht. Roethof dient op zijn beurt ondernemers die een bedrijfs- verkoop overwegen van advies: ,,Ga bij jezelf na waarom je wilt verkopen en wat je daarna met je leven wil. Zorg dat je iets om handen hebt en bemoei je vooral niet met je oude bedrijf. Dat leidt alleen maar tot frictie." Roethof en Jacobs belden ook ondernemers die het moeilijk hebben na verkoop Het besluit om je onderne ming te verkopen is er niet een die je over één nacht ijs laat gaan. Er zijn tal van vragen die dan door het hoofd van een ondernemer kunnen spoken. Hoe pak je een verkoop aan? Wie vraag ik om begeleiding? Verkoop ik alles in één keer of kies ik voor een gedeeltelijke exit? Wat is mijn bedrijf nou eigenlijk echt waard? Wil ik betrokken blijven of ga ik van mijn vrije tijd genieten? Veel ondernemers hebben hun volledige vermogen in het bedrijf zitten, dat kapitaal willen ze uit eindelijk veiligstellen voor later. Bij dit proces komt veel kijken. Je bedrijf verkopen doe je niet iedere dag, en het is misschien wel de belangrijkste zakelijke deal die je in je leven sluit. Je wilt je optimaal voorbereiden op het verkooptraject om daar door het beste resultaat te beha len voor jezelf, je zorgvuldig opgebouwde onderneming en bijvoorbeeld ook voor de mensen die je in dienst hebt. Rollercoaster Een deskundige en ervaren adviseur inschakelen is dan geen onverstandige keuze: een betrouwbare partner die als inter mediair optreedt en je meeneemt in het proces. Die je met zijn of haar financiële, juridische en interpersoonlijke ervaring de weg wijst in de rollercoaster die het overnamelandschap soms kan zijn. Deze partner kan optreden als initiator, begeleider én bewa ker van het volledige verkooppro ces en haalt door kennis en een uitgebreid netwerk het beste voor jou uit de markt. Door met de ondernemer in gesprek te gaan brengt deze partner alle wensen en eisen in beeld om daardoor de beste match tot stand te brengen. Die match is immers essentieel. Win-winsituatie Een intermediair heeft kennis van de markt, weet van strategisch geïnteresseerden en kent een groot aantal serieuze partijen die een deel van hun vermogen wil len investeren, bijvoorbeeld in de vorm van private equity. Het gaat altijd om het vinden van de juiste combinatie, de ideale match. Levert het voor zowel koper als verkoper een win-winsituatie op? Dan is een overname interes sant en wordt het beste resultaat gehaald. Klappen van de zweep Een adviseur, partner, intermedi air, hoe je het ook wilt noemen, die naast je staat in het proces, is noodzakelijk. Hij of zij kent de klappen van de zweep, weet wat er speelt in de markt, en kan inschatten wat voor jou en jouw onderneming de beste match is. „Hoeveel muntjes moet ik kopen", vraagt iedere festivalganger zich vroeg of laat af. In de praktijk koop je er altijd te veel of te weinig. De pilot - Mobile Order - die CM.com en Lowlands hebben opgezet, maakt het mogelijk om via de Lowlands Festival 2019-app bij drie bars een drankbestel ling te plaatsen. Jeroen van Glabbeek, ceo van CM.com: ,,We denken dat bestellingen vlotter gaan verlopen, ook omdat bezoekers hun bestelling niet verbaal hoeven over te brengen terwijl de muziek luid aanstaat." Een drankbestelling plaatsen en ophalen werkt verrassend eenvoudig. Na het invoeren van de bestelling in de festival-app verschijnt in de app een QR-code waarmee de bestelling bij de betref fende bar kan worden afgehaald. De betaling vindt na afloop van Lowlands in één transactie plaats, waardoor de portemonnee en fysieke muntjes op het festival niet nodig zijn. ,,Lowlands is een perfecte kans om festivalbezoe kers kennis te laten maken met een geheel nieuwe festivalervaring. Door samen te werken met Mojo, een festivalorganisatie tot in de kern, kunnen we technologie laten versmelten met de festivalwereld. En dit is nog maar een klein onderdeel van hoe de ervaring verbeterd kan worden. We vergemakkelijken met deze pilot het bestelproces en integreren de betaling in de Lowlands-app, maar dit is ook mogelijk voor de ticketverkoop, communicatie, verkoop van merchandise en alle andere aspecten die een festival zo leuk maken." Lees het complete interview met Jeroen van Glabbeek op deondernemer.nl/CM volg ons op nffloa 'We wilden niet alleen succesverhalen horen' Dit artikel kwam tot stand in samenwer king met Marktlink Fusies Overnames: marktlink.nl Vincent Pastoor is partner bij Marktlink. Heb je ook een vraag voor Vincent over bedrijfsover- dracht? Ga dan naar marktlink.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17