II Bij Koopeenkoe is het vlees niet langer anoniem II ECONOMIE 15 baar is, versterkt het gevoel van saamhorigheid. De winkel vormt een anker voor de creatieve bevol king van Ancoats, ooit het cen trum van de katoenindustrie en twintig jaar geleden het hart van de rosse buurt van Manchester. Nu vormt het een Noord-Engelse va riant van de East-End in Londen, hip en artistiek. De winkelvloot van Morar, een grafisch ontwerper, telt inmiddels vestigingen op vijf locaties. In Ancoats, Moss Side, Salford, Castlefield en Stretford, waar zijn Foodhall een doorslaand succes is. ,,Een reusachtige versie van de Ancoats General Store. Lange ta fels, livemuziek en wekelijks eve nementen voor de buurt. En, niet onbelangrijk, pal naast een tram halte. Forenzen stappen uit voor de ingang.'' Jeugdsentiment De aantrekkingskracht op mo derne Engelsen valt goed te begrij pen. De gezellige maar hopeloos ouderwetse buurtwinkel uit hun jeugdjaren krijgt hier een door start. Versgeperst sinaasappelsap en home made cake staan naast rek- ken met briefkaarten, waarvan er in Groot-Brittannië bij elke speci ale gebeurtenis één op de post wordt gedaan. En tussen de zak ken chips en blikken bier liggen ecologisch verantwoorde produc ten. Voor wie klaagt hebben we een simpele boodschap: Ga dan lekker naar de Aldi De koffie uit het fraai vormgege ven Sanremo-apparaat vormt een extra lokkertje. Starbucks, Costa Coffee en Nero verliezen aan po pulariteit. Morar: ,,Die koffie is niet te zuipen.'' Daarbij zijn Engel sen bijna obsessief milieubewust sinds David Attenborough de na tie waarschuwde voor de gevaren van plastic in de serie Blue Planet II. Ancoats General Store biedt klan- ten om die reden de mogelijk heid om flessen wijn opnieuw te vullen. Warmte Onverschilligheid, sikkeneurig personeel en achterdochtige be veiligers van Aldi en Lidl, bei den nog niet zo lang geleden een trekpleister voor hipsters, raken langzaam uit de gratie. Supermarkten in Britse steden wasemen kilheid uit. De zaken van Morar trekken mensen die weer warmte willen voelen en een hekel hebben aan eenvor migheid. Morar is niet de enige die het anders aanpakt dan de concur rentie. Steeds meer vergelijk bare initiatieven duiken op in het straatbeeld. Unicorn Grocery, uitgegroeid tot een ke ten van alternatieve super markten, verspreidt zich lang zaam over het noorden van En geland. In andere steden wint de personal touch ook aan kracht. ,,Je moet geld verdienen. An ders kost het je de kop. Maar voor typisch Engelse of Mancu nian winkels is plaats.'' ,,Het begon 25 jaar geleden al met mijn vader. Die wilde vlees met garantie verkopen'', zegt Berend te Voortwis, directeur van Crowdbutching, het bedrijf ach ter Koopeenkoe.nl, Kaufnekuh.de en diverse andere sites waar con sumenten vlees van koeien, var kens, kippen, herten, kalkoenen en geiten kunnen bestellen. Te Voortwis komt van een boerderij met vleeskoeien. ,,In de tijd van mijn vader was het zo dat als we een koe slachtten de helft van het vlees in de eigen vriezer ging en de helft werd verkocht aan familie en vrienden.'' Het was ook de tijd dat ziekten als bse, varkenspest en mond- en klauwzeer de Nederlandse vee houderij in een kwaad daglicht zette. ,,Toen kwam er veel discus sie, is vlees nog wel te vertrou wen. Wij wisten welk vlees we hadden. Maar het meeste vlees is anoniem. Mensen waren onze ker. Mijn vader besloot toen vlees met garantie te verkopen.'' Anoniem vlees Dat concept sloeg aan en de za ken breidden zich gestaag uit. Toen Te Voortwis het bedrijf van zijn vader zes jaar geleden over nam vroeg hij zich af hoe hij in het digitale tijdperk de klant het beste kon bereiken. ,,We zijn heel kleinschalig met Koopeenkoe.nl begonnen. Het raakt een snaar bij mensen. Ze hebben weerzin te gen het anonieme vlees bij de su permarkt.'' Vorig jaar verdubbelde de om zet en voor dit jaar wordt een groei van 50 procent verwacht. Met nu al 100.000 klanten in Ne derland, Duitsland en Groot- Brittannië mag Crowdbutching een succes genoemd worden. En dat voor een bedrijf dat begon met vleespakketten voor een paar familieleden en vrienden. Wie vlees koopt bij Koopeen- koe.nl kan zelf de koe uitkiezen. Als het beest volledig verkocht is gaat het naar de slacht. ,,Altijd op maximaal een half uur reizen van de boerderij. De koe blijft dan twee dagen bij de slachterij om weer rustig te worden en wordt dan geslacht. Vervolgens rijpt het vlees een paar weken en wordt het hierheen vervoerd waar we de vleespakketten maken en aan de klanten leveren'', aldus Te Voortwis. Dat betekent dat klanten soms een tijdje moeten wachten voor ze hun vleespakket krijgen. Een probleem is dat niet. ,,Mensen wachten graag een tijdje op een product dat van a tot z klopt. Het past bij het idee dat je iets oogst uit de natuur. We vragen ook iets van de consument. Waarom eet ik vlees en hoe doen we dat dan.'' Klanten kunnen wel de koe uitkiezen, maar niet welk deel van de koe. ,,Ze krijgen vlees van de kop tot de staart. We nodigen Mensen wachten graag een tijdje op een product dat van a tot z klopt de mensen uit om alle delen van het dier te eten zodat er geen ver spilling is'', zegt Te Voortwis. Het past in de filosofie van Koopeenkoe.nl. Mensen eten geen anoniem stuk vlees, maar een deel van een koe waarvan de herkomst bekend is. Die koe heeft zo natuurlijk mogelijk ge leefd, het voer is duurzaam ver bouwd en het dier is met respect behandeld, ook na de slacht. Te Voortwis is al lang niet meer de enige die vlees levert op Koop- eenkoe.nl. In totaal verdienen 110 boeren hun boterham via de website. ,,De meeste aangesloten boeren leveren rundvlees, maar we bieden inmiddels ook vlees van andere dieren aan, zoals kip pen. Een van de kippenboeren voert vooral reststromen uit de voedingsindustrie aan zijn kip pen. Daar zit ook kurkuma bij. Dat zorgt er voor dat het vlees oranjekleurig is.'' dinsdag 13 augustus 2019 GO Mital Morar, eigenaar Ancoats General Store Vlees is meestal een anoniem massaproduct uit de super markt. Bij Crowdbutching laten ze zien dat er een groeiende markt is voor vlees van am bachtelijk gemeste dieren. Peet Vogels Baambrugge Berend te Voortwis, directeur Crowdbutching Berend Te Voortwis met één van zijn koeien. foto marlies wessels ujnt vau AO.FHCER 11 it ar OYSTtKBAND JUNE TABOR - -n r-m *3P.n 76TH AUW3ST r HtusU'Titararv VWHTH-IIIJW'ttV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15