ler en voortdurend gereageerd op allerlei
zaken in de actualiteit. Op Twitter komen
veel grappen langs. Bijvoorbeeld bij die
zieke fan en trollentoestand rondom zanger
Dotan. Werkelijk iedereen buitelde over
elkaar heen om te posten: daar heb ik een
broertje Dotan. En iedereen denkt dan ook
nog dat hij de eerste is met die opmerking.
Door de snelheid van social media wordt
het gras voor je voeten weggemaaid. En als
je een grap maakt die iemand ergens op
Twitter ook al heeft geplaatst, wordt al snel
geroepen dat je een grap hebt gejat. Terwijl
dat niet zo is. Vervelend.''
En je moet vooral niet denken dat je leuk
bent. Die sfeer hangt momenteel in dit
land. Terwijl het op zich aardig bedoeld is
als iemand je probeert te laten lachen.''
,,Het vak is moeilijker geworden. Dat
merkte ik al tijdens Koefnoen. Er wordt snel-
,,Je mag wel alles zeggen, maar prepare voor
de bak met modder die je over je heen krijgt.
Die wordt steeds groter. Onder meer als
gevolg van #Metoo en het verschijnsel
wokeness (mensen die anderen op racisme
wijzen, red.). Een aantal jaar geleden speel
den Owen Schumacher en ik iedereen in
Koefnoen. Was hij sprinter Churandy Mar
tina met donkere make-up en gouden tand
en ik Erica Terpstra. We spraken laatst over
die scène en vroegen ons af: zou die nu nog
kunnen? Grappen over Erica mogen nog
wel, hoewel:fat shaming ligt op de loer.
Maar donkere make-up? Ik imiteerde Prem
Radhakishun en we deden twee rappers na,
onder wie Snoop Dogg, in de bollenvelden.
We speelden altijd alles en iedereen. Onge
geneerd. Nu hebben we te maken met de
geïmporteerde verontwaardiging over
blackfacing (het zwart schminken van witte
acteurs om Afro-Amerikanen uit te beel
den, red.). Het hoort bij de geschiedenis van
de VS, natuurlijk een zeer kwalijke geschie
denis, maar die geschiedenis ontbreekt
hier. Toch is de onschuld over zo'n imitatie
nu weg. Dan schrijven mensen onder het
filmpje van Churandy Martina: uit de tijd
dat racisme nog heel gewoon was. Dat haalt de
lol er vanaf. Je bedoelt het niet slecht, hou
op. Misschien zijn die censuur en zelfcen
suur actuele thema's om aan te stippen in
de nieuwe voorstelling. Met als grote vraag
en uitdaging: hoe krijg je het grappig? Aan
de andere kant: dat moet lukken. Want het
is een taboe en op het moment dat je een
taboe schendt, kan dat op de lachspieren
werken.''
PASPOORT
Paulus Cornelis
Johannes
Maria Groot
Privé
Speelt dat als cabaretier in uw achter
hoofd? U schrijft momenteel aan een
theaterversie van Koefnoen.
Ik bedoelde: legt u zichzelf als cabare
tier censuur op bij het maken van grap
pen omdat onderwerpen gevoelig lig
gen? U signaleert zelf: er mag minder
worden gezegd?
Geboren
25 juli 1967,
in Hilversum.
Opleiding
Theaterweten
schappen.
Loopbaan
Begint al tijdens
zijn studie met het
schrijven van tek
sten voor onder
meer de KRO en
de VARA. Vanaf
1993 speelt hij
drie seizoenen
Stan in Goede Tij
den, Slechte Tijden,
daarna is hij te zien
in de serie Combat.
In 2000 is hij voor
het eerst te zien in
een musical: Boy
band. Een jaar later
debuteert hij als
imitator in Kopspij
kers. Met Owen
Schumacher be
gint hij in 2004
Koefnoen, dat tot
en met 2016 te
zien is. Paul Groot
staat in die jaren
ook in de theaters
met onder meer
Adele, Robert
Long, Shrek en
Sonneveld. Hij is
nu te zien in de
musical 't Schaep
en schrijft aan de
theatervariant van
Koefnoen. Wint
in 2013 de Johan
Kaart Prijs.
Single.
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2019 13