ler en voortdurend gereageerd op allerlei zaken in de actualiteit. Op Twitter komen veel grappen langs. Bijvoorbeeld bij die zieke fan en trollentoestand rondom zanger Dotan. Werkelijk iedereen buitelde over elkaar heen om te posten: daar heb ik een broertje Dotan. En iedereen denkt dan ook nog dat hij de eerste is met die opmerking. Door de snelheid van social media wordt het gras voor je voeten weggemaaid. En als je een grap maakt die iemand ergens op Twitter ook al heeft geplaatst, wordt al snel geroepen dat je een grap hebt gejat. Terwijl dat niet zo is. Vervelend.'' En je moet vooral niet denken dat je leuk bent. Die sfeer hangt momenteel in dit land. Terwijl het op zich aardig bedoeld is als iemand je probeert te laten lachen.'' ,,Het vak is moeilijker geworden. Dat merkte ik al tijdens Koefnoen. Er wordt snel- ,,Je mag wel alles zeggen, maar prepare voor de bak met modder die je over je heen krijgt. Die wordt steeds groter. Onder meer als gevolg van #Metoo en het verschijnsel wokeness (mensen die anderen op racisme wijzen, red.). Een aantal jaar geleden speel den Owen Schumacher en ik iedereen in Koefnoen. Was hij sprinter Churandy Mar tina met donkere make-up en gouden tand en ik Erica Terpstra. We spraken laatst over die scène en vroegen ons af: zou die nu nog kunnen? Grappen over Erica mogen nog wel, hoewel:fat shaming ligt op de loer. Maar donkere make-up? Ik imiteerde Prem Radhakishun en we deden twee rappers na, onder wie Snoop Dogg, in de bollenvelden. We speelden altijd alles en iedereen. Onge geneerd. Nu hebben we te maken met de geïmporteerde verontwaardiging over blackfacing (het zwart schminken van witte acteurs om Afro-Amerikanen uit te beel den, red.). Het hoort bij de geschiedenis van de VS, natuurlijk een zeer kwalijke geschie denis, maar die geschiedenis ontbreekt hier. Toch is de onschuld over zo'n imitatie nu weg. Dan schrijven mensen onder het filmpje van Churandy Martina: uit de tijd dat racisme nog heel gewoon was. Dat haalt de lol er vanaf. Je bedoelt het niet slecht, hou op. Misschien zijn die censuur en zelfcen suur actuele thema's om aan te stippen in de nieuwe voorstelling. Met als grote vraag en uitdaging: hoe krijg je het grappig? Aan de andere kant: dat moet lukken. Want het is een taboe en op het moment dat je een taboe schendt, kan dat op de lachspieren werken.'' PASPOORT Paulus Cornelis Johannes Maria Groot Privé Speelt dat als cabaretier in uw achter hoofd? U schrijft momenteel aan een theaterversie van Koefnoen. Ik bedoelde: legt u zichzelf als cabare tier censuur op bij het maken van grap pen omdat onderwerpen gevoelig lig gen? U signaleert zelf: er mag minder worden gezegd? Geboren 25 juli 1967, in Hilversum. Opleiding Theaterweten schappen. Loopbaan Begint al tijdens zijn studie met het schrijven van tek sten voor onder meer de KRO en de VARA. Vanaf 1993 speelt hij drie seizoenen Stan in Goede Tij den, Slechte Tijden, daarna is hij te zien in de serie Combat. In 2000 is hij voor het eerst te zien in een musical: Boy band. Een jaar later debuteert hij als imitator in Kopspij kers. Met Owen Schumacher be gint hij in 2004 Koefnoen, dat tot en met 2016 te zien is. Paul Groot staat in die jaren ook in de theaters met onder meer Adele, Robert Long, Shrek en Sonneveld. Hij is nu te zien in de musical 't Schaep en schrijft aan de theatervariant van Koefnoen. Wint in 2013 de Johan Kaart Prijs. Single. ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2019 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 93