'Werk geeft structuur, houvast. Daarbuiten ben ik een stuk verlegener' Cabaretier, zanger en acteur Paul Groot herkent zichzelf wel in kroegbaas Kootje de Beer. Hij is soms net zo sociaal onhandig als het personage dat hij vanaf 25 september vertolkt en dat al decennia lang volksstammen tot de verbeelding spreekt in 't Schaep met de 5 Pooten. Staat de zingende barman achter de tap met een theedoek over zijn schouder, dan voelt hij zich in zijn element. Maar die zekerheid smelt als sneeuw voor de zon zonder de bescherming van de toog: privé beweegt hij zich een stuk ongemakkelijker. Hij weet zich bijvoorbeeld niet te gedragen tegenover die leuke Doortje. Paul Groot, bij het publiek vooral bekend door vijftien seizoenen imitaties in kijk cijferhit Koefnoen: ,,Werk geeft structuur, houvast. Daarbuiten ben ik een stuk verle- gener. Als de bewonersvereniging in mijn buurt een feestje organiseert, heb ik last van drempelvrees. Ik ben sowieso geen partyganger. Als het moet doe ik het, maar ik ga niet uit vrije wil tussen vijftig mensen zitten. Mijn natuurlijke behoefte is afstand houden. Als kind al. Ik goochelde, tekende en maakte muziek; allemaal dingen die je alleen doet. Er zijn weken dat ik redelijk solitair leef. Soms heb ik daar last van. Zie ik door mijn raam bootjes in de Prinsengracht varen vol vrolijke mensen en denk ik: o leuk, en dan heb ik niks afgesproken. Maar goed, de vol gende keer bij mooi weer zit ik ook in zo'n sloep, hoor. Ik ben niet compleet asociaal. Ik ben nu vijftien jaar alleen. Ik had wel scharrels, leuke mannen, maar commit teerde me nooit. Dan heb ik alles voor het zeggen. Hoef ik nergens over te onderhan delen. Als ik mijn agenda moet afstemmen, is dat toch beperkend voor mijn vrijheid. Natuurlijk weet ik dat gezelschap en erva ringen delen leuk en verdiepend kan zijn. Maar tot nog toe ging vrijheid boven ver dieping. Wie weet verandert dat nog. Ik heb nu iemand ontmoet van wie ik denk: dat is veelbelovend. Maar verder wil ik er niets over zeggen, het is al eens eerder mis gegaan.'' Groot viel vooral voor de muziek van 't Schaep. Hij noemt liedjes als Vissen en Als je mekaar niet meer vertouwen kan kod dig, dartel en geniaal. Maar hij vermoedt dat de overzichtelijke wereld en de verbonden heid tussen mensen in Eli Assers klassieker over de Jordanese kroeg ervoor zorgden dat 't Schaep zich ontpopte tot oer-Hollands monument. Daarnaast is hij nuchter: de belevenissen rondom de kibbelende stamgasten keren steeds terug (er zijn diverse tv-series, een toneelstuk en een musical) omdat ze sco ren. Met een nieuwe titel blijkt het moeilijk om een zaal vol te krijgen. Kortom: de keuze voor nostalgie en weemoed is een veilige. ,,Maar het café als metafoor voor de maatschappij waarin we het met elkaar, ondanks onze verschillen, moeten zien te rooien, inspireert nog steeds. Of misschien: is relevanter en urgenter dan ooit. Want het is er bepaald niet gemoedelijker op ge worden.'' Maakt u zich zorgen? ,,Nou, ik zie polarisatie, kampen, mensen die fel van zich afbijten en elkaar via social media te lijf gaan. Over elkaars gedrag, poli tiek, tv-optredens. Dan denk ik: jongens, wat een narigheid, je hoeft niet zo vinnig te reageren. Velen zijn van goede wil, be doelen het aardig. Maar nee, daar moet dan op worden ingehakt. We nemen elkaar overal de maat en niet op een manier zoals in 't Schaep, waar nog een gevoel van warmte en vriendschap onder alle opmer kingen, roddels en commentaren door schemert. Daar merk je: zij geven om elkaar. Nu gaat het er snoeihard aan toe. Lijkt het ook alsof mensen geen kans en tijd wordt gegund, alsof er wordt genoten als iemand onderuit gaat. Kasper van Kootens typetje in De Avondetappe dat van de buis verdwijnt na kritiek, Art Rooijakkers die na zijn eerste uitzending van de zomertalkshow com pleet wordt afgefakkeld. Daar zakt de moed je toch van in de schoenen? Je moet dft doen en je mag dat niet meer zeggen... 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 92