Erik Scherder 15 Pa New Scientist Live 32 jaar dat circuit getriggerd. En al hoor je het nummer niet meer, je blijft het herhalen, door die spiegelneuro- nen. Henny combineert noten en tonen die ons niet onbekend zijn en plezierig overkomen.'' Vrienten: ,,Mijn favoriete liedje? Dat is al tijd het laatste liedje dat ik ge maakt heb, want dat is je meest re cente overwinning. En soms ver dwijnen liedjes. Het gebeurt wel eens dat ik in een hoek zit te wer ken, terwijl er hier een buiten landse film op staat en dat ik dan opeens een melodie hoor en denk: die is van mij.''' Scherder: eerste refrein, derde couplet, solo, brug, twee keer refrein, fade out en weg. Leg alle grote liedjes uit de muziekgeschiedenis erbij en ze werken zo. Wat een goed liedje is, is natuur lijk volkomen subjectief. Een liedje van André Hazes wordt door een groot deel van de Nederlan ders prachtig gevonden, maar ik hou er niet van. Voor mij is een goed liedje een nummer waarin iets gezegd wordt. Dus het heeft een goede tekst, met weinig plati tudes en originele zinnen en dan vooral een pakkende melodie. Het liefst melodieën die meteen blij ven hangen. En zonder arrogant te zijn, denk ik dat ik dat best goed kan. Ik schrijf een melodie, die speel ik en vervolgens hoor ik iedereen de hele dag dat ding flui ten. Een voorbeeld? Het fluitje aan het begin van Hij zingt omdat ie het niet zeggen kan. Dat is altijd iets wat iedereen meteen in zijn hoofd heeft. Dat is een oorwurm, hij kruipt in je kop en blijft erin zit ten. Winnetoe van Doe Maar is ook een goed voorbeeld. Dat is een heel oud instrumentaal liedje van Jan Hendriks, onze gitarist. Het nummer was af, maar miste er gens nog iets waar mensen aan bleven hangen. Mede geïnspireerd door Oglala Sioux muziek van Noord-Amerikaanse indianen, be dacht ik het einde van het lied en iedereen vond het meteen te gek. Als wij nu dat nummer doen met Doe Maar, dan stoppen de mensen niet meer met zingen. Dan zijn we al vier nummers verder in de set en hoor je nog een gedeelte van het publiek 'héhé héhé héhé héja- jaja' zingen.'' ,,Wat Henny een oorwurm noemt, is ook wel in studies be schreven. Waarom de ene song een oorwurm is en de ander niet, dat is natuurlijk interessant. Het is waarschijnlijk een liedje dat aan spreekt qua klank. Je hebt spiegel- neuronen in je brein. Dat zijn ze nuwcellen die actief worden bij het inbeelden van een liedje. En kennelijk wordt er een beroep ge daan op liedjes die erop lijken en al in je kop zitten. Vervolgens wordt GO ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2019 „Een nummer over het pro ces van loslaten. Hij wil niet meer in het gareel blijven lopen. Ik wil niet meer dat jij vertelt wat ik moet doen, maar ik wil het zelf uitzoe ken, dat idee. Op Lowlands doe ik komend weekeinde een testje met het publiek om te kijken hoe flexibel zij zijn. En om te kijken of ze buiten hun eigen 'box' kun nen denken, want daar gaat dat nummer over. Als je doet wat pa zegt, met lage uitda gingen, ziet je brein er an ders uit dan als je je eigen pad kiest met veel uitdagin gen. Als je een leven hebt met veel uitdagingen, dan zie je dat er veel activiteit overblijft in je brein.'' Wetenschapsblad New Scientist verzorgt op 16, 17 en 18 augustus op Lowlands dagelijks om 14.30 uur een talkshow. Vrijdag staan Erik Scherder en Henny Vrienten op het podium. Zaterdag geven Ellen Laan en Daphne van de Bongardt seksuele voorlichting. Zondag is het 'knippen en plak ken met DNA' door Annelien Bre- denoord en John van der Oost. ORIGINELE PORTRETTEN BRAM BELLON, ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS Erik Scherder over twee be kende nummers van Doe Maar: ,,In dat liedje zingt Henny 'Sinds een dag of twee, vlin ders in m'n hoofd, sinds een dag of twee, aangenaam ver doofd. Ik was haast vergeten hoe 't voelt om verliefd te zijn.' Als je verliefd wordt, dan schakel je eigenlijk je hersen schors uit. Met je schors re deneer je, en dat doe je niet meer als je verliefd bent. En de amandelkern, ook wel de angstkern genoemd, wordt minder actief. Je hebt geen angst meer omdat je weet dat je niet meer alleen bent.'' Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De we tenschapper is een regelmatige tafelgast in De Wereld Draait Door. Hij schreef onder meer Singing in the brain, over de invloed van muziek op onze hersenen. In 2017 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 63