Scherder over het geheim van Vrienten Henny Vrienten heeft de gave om succesvolle liedjes te componeren en vraagt zich af waar dat vandaan komt. Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie, legt het hem uit. 'Ik zou niet weten wat ik anders moet. Ik maak, dus ik besta' Henny Vrienten 14 Henny Vrienten (71): „Muziek maken zie ik als een ge wone baan. Ik sta 's ochtends niet te laat op, drink een paar koppen sterke koffie en dan gebeurt het in mijn studio. Elke dag. Ik zou niet weten wat ik anders moet. Ik maak, dus ik besta. Stoppen zal ik nooit. Ik heb mijn hele leven muziek ge maakt, ook voor tweehonderd films. Een film duurt anderhalf uur en daar zit drie kwartier muziek in. Dat is georkestreerde muziek en ontzettend veel werk. Ik loop de studio in, ga zitten en dan gebeurt het. En dat proces, daar snap ik he lemaal niets van. Ik heb er veel over nagedacht, zelf theorieën proberen te ontwikkelen. Misschien is het wel zo dat je vanaf je derde je oren openzet en dat alles wat je hoort - geluiden, muziek - wordt opgeslagen in be paalde kamertjes, waar je niet bij kunt komen. Maar als je dan de juiste voorwaarde creëert - een leeg huis, stilte en een kop koffie - dan openen die kamertjes zich. Als in een wasdroger schudden ideeën en melodieën door elkaar en dan komen ze er op een andere manier uit. Dichterbij kom ik niet. Dat proces in de hersens is mach tig interessant. In mijn stoerdere momenten zeg ik wel eens: liedjes maken is het raam openzetten, wachten wat er voorbijvliegt en dan het goeie pakken. Maar wat er voorbijkomt en waarom? Ik heb geen flauw idee. En noem het geen inspiratie, ik heb niet veel met dat begrip. Bij mij gaat het om concen tratie en voorwaarden scheppen, die rust dus. Vervolgens ga ik als een kantoorklerk zitten werken. Je ruikt een idee voor een stuk, dat vormt zich in je hoofd, maar dan heb je het nog niet. Fascinerend proces.'' Erik Scherder (67): recht gekomen in het default net werk, zoals wij dat noemen. Het heet ook wel terugvalnetwerk of sluimerend netwerk. Je bent op zo'n moment cognitief niet belast, dat wil zeggen dat je niet tobt en nergens specifiek mee bezig bent. Dat is hét moment voor creativi teit in ons brein. Maar dan ben je er nog niet, het ligt complexer. Als je creatief wilt zijn, moet je vooral niet blijven hangen, maar heel flexibel zijn. Als Henny zegt dat hij 'een idee ruikt voor een stuk, maar dat je het dan nog niet hebt', is dat een goed teken. Wij wetenschappers omschrijven crea tiviteit immers als het 'wegrem- men' van een idee in je hoofd, om dat je weet dat er een beter idee is. Je maakt ruimte voor iets nieuws. Dat is een voortdurend proces: remmen bij mindere ideeën en ontremmen bij een beter idee. Dat Henny zichzelf tijdens het compo neren een kantoorklerk noemt, snap ik donders goed. Dan zit hij dus in eenflow en heeft hij de goede balans qua remmen gevon den. Zijn brein filtert en hij houdt over wat belangrijk is. En als Henny zegt dat hij het ge voel heeft dat vanaf zijn derde le vensjaar alles is binnengekomen en dat het ergens ligt opgeslagen in zijn brein, dan klopt dat ook. Je hersenen coderen dat. En hoe jon ger je bent, des te meer komt een emotionele gebeurtenis binnen en des te beter is hij op latere leeftijd weer op te roepen. Dat kan bij voorbeeld verliefdheid zijn, maar ook muziek.'' Vrienten: ,,Je vindt soms ook iets waar je niet naar zocht. Je hebt daar een mooi Engels woord voor, propin quity, iets vinden in de nabijheid van iets anders wat je zoekt. In we zen is een liedje ook een gevonden iets. Er gaan flarden door je hoofd en dan ontstaat er iets.'' Scherder: ,,Ik herken die term propinquity. Je denkt na over iets, maar pakt een aangrenzend idee. Dat is wat ik creativiteit noem, je laat het oorspronkelijke idee los. Zo gaat dat ook bij een brainstorm, van een idee komt een beter idee. Dat kan alleen bij mensen die niet stug zijn en niet vast willen houden aan oude ideeën.'' Vrienten: „Componeren doe ik vaak, dus ik weet hoe ik het aan moet pakken. Als ik besluit dat ik een liedje over mijn vader wil maken, Pa, dan is er eerst een kader: wat voor soort muziek wil ik maken, wat voor tempo moet het hebben en waar past het op het album? Een plaat van de Doe Maars (Vrienten ge bruikt de term voor zijn band waarmee hij beroemd werd en waarmee hij nu nog optreedt in kleinere zalen, red.) bestaat door gaans uit vier depri stukken, twee blije nummers en dan hebben we nog een medium song nodig en dat zou zomaar Pa kunnen zijn. Wat ik wil zeggen: er zijn heel veel factoren die je sturen in het proces. Bij liedjes is het nog veel sterker, want een goed liedje heeft ijzeren wetten. Met de goede formule bedoel ik: een pakkend intro, twee couplet ten - waarvan de eerste de melo die neerzet - naar het refrein toe; ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2019 GO Hoe maak je een oorwurm? JIM JANSEN ,,Dat proces waar Henny het over heeft, dat raam openzetten en wachten op iets, dan ben je te- Henny Vrienten tijdens een concert in Hilvarenbeek in 1982. FOTO HOLLANDSE HOOGTE Henny Vrienten werd bekend als lead zanger van Doe Maar. Vrienten is be halve zanger ook componist, basgita- rist, gitarist en pianist. Met Boudewijn de Groot en George Kooymans vormt hij sinds 2016 het trio Vreemde Kost gangers, waarmee hij begin volgend jaar weer speelt. Daarna gaat hij met de 'Doe Maars' (zoals Vrienten Doe Maar steevast noemt) op tour nee langs de kleine zalen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 62