II Met wie deel jij je offer? 10 ZEELAND HET WARENHUIS JENNIFER DE JONGE Jennifer de Jonge (Axel, 1981) maakt toegepaste kunst. In haar geboorteplaats is een mooi overzicht te zien van haar werk. Monnikenwerk zaterdag 10 augustus 2019 Museum Het Waren huis in Axel is een prima omgeving voor het werk van Jennifer de Jonge. De collectie van het museum om vat onder meer gebruiksvoorwer pen en kleding uit de negentiende en vroege twintigste eeuw. Een tijd waarin ambachtelijk werken en productie met natuurlijke ma terialen gewoon waren. De Jonge combineert een ambachtelijke aanpak met eigentijdse technieken en kiest altijd een duurzame in steek. Zij ontwerpt vanuit het zoeken naar de essentie van iets dat je ge bruikt: bord en bestek, een stoel, een tas. Dat combineert ze met oog voor de eigenschappen van het materiaal waarmee ze haar ontwerpen uitvoert. Zo komt ze tot elementaire vormen. De bor den voor het restaurant Pure C van Sergio Herman hebben de vloei ende vorm van schelpen en de kustlijn en zijn gemaakt door por selein uit te gieten op een gips plaat. In andere gevallen gebruikt De Jonge een mal of rolt zij eet stokjes van porselein. De Jonge houdt bij haar ontwer- pen ook rekening met het interi eur waarin ze terechtkomen. In dat opzicht heeft ze verwantschap met een kunstenaar die installaties maakt. De lounge van Mia's in Axel is sober ingericht met naturel hout, beton en veel wit. Je kunt er fingerfood gerechten eten van over de hele wereld. Om die rijk dom aan smaken te verbeelden en Table Skin en lamp Paper Ligth. contrasten te creëren met het inte rieur ontwikkelde De Jonge Con fetti, een serie borden en komme tjes in allerlei kleuren. In Het Wa renhuis zijn meer serviezen te zien. In begeleidende teksten wor den uitgangspunten en werkpro ces uitgebreid belicht. In ronde glazen bakjes zie je ook de ge bruikte pigmenten. Zelfs hun sa- menstelling wordt benoemd. Vaak werkt De Jonge in op dracht, soms in teamverband. Met Roos Kalff, die net als zij in 2009 afstudeerde aan de afdeling archi tectonisch ontwerp van de Riet veld Academie ontwierp zij op verzoek van het Rijksmuseum een eigentijdse vorm van een damas ten tafellaken. Het uitgangspunt was een traditioneel geborduurd laken. Dat is in silconen gegoten. Daardoor is strijken overbodig. Opvallend is ook Paper Light, een lampenkap van wit papier met een door middel van lasertechniek aangebracht patroon. Jennifer de Jonge neemt ook zelf initiatief voor projecten. De kwali teit van de wol van schapen die ge bruikt worden bij natuurbeheer is vaak niet constant en de kuddes zijn relatief klein. De wol is daarom niet interessant voor grote partijen en wordt vaak verbrand. De Jonge laat vilt maken van het woloverschot. Met dat materiaal ontwierp zij een hangstoel die aan je aan het plafond bevestigt en die zich aanpast aan jouw houding. Inmiddels heeft De Jonge plannen om 100.000 kilogram wolafval per jaar te verwerken. Ze gebruikt de wol in bollen die je kunt laten meedraaien in de wasdroger. Daarmee bespaar je 20 procent energie. Momenteel is zij bezig aan het opzetten van een produc tielijn. De Jonge combineert een ambachtelijke aanpak met eigentijdse technieken De zorg die De Jonge besteedt aan het ontwikkelen en uitvoeren van haar ontwerpen komt terug in deze voorbeeldig ingerichte ten toonstelling. Alles is tot in de puntjes verzorgd en ook hier zijn de materialen consistent gebruikt. Heeft u het al gezien in uw agenda? Morgen begint het Offerfeest. Dit feest wordt gevierd vanaf de tiende dag in de Hadj-maand, de twaalfde maand in de maankalender. Dat is in zo'n internationale gemeenschap wel iets om bij stil te staan. De Al Rah man Moskee in Middelburg-Zuid kiest voor het moment dat de nieuwe maan in Mekka zichtbaar wordt, maar wanneer individuele gelovigen het feest thuis op een an der moment willen vieren, bij voorbeeld op het zelfde moment als familieleden in andere landen, is dat geen probleem. Het is het grootste feest in de Is lam, dat teruggaat op het verhaal van Ibrahim (Abraham) die bereid was zijn zoon te offeren in op dracht van God. Toen Ibrahim zijn zoon ter ere van God met een mes wilde doden, sneed het mes niet. Vervolgens klonk de stem van God en mocht Ibrahim een ram in plaats van zijn zoon offeren. Het is een feest van blijdschap en gezel ligheid, maar ook van bezinning en aanbidding. Wat weet ik ervan? Bar weinig eigenlijk. Maar, ik krijg een uitno diging van het bestuur van de moskee voor een lezing over het offerfeest. Daarvoor mag ik plaats nemen bij de vrouwen van de moskee. De spreker die bij de man nen staat zien we niet, maar horen we wel na wat gemorrel aan zijn microfoon. Ik leer dat het offerfeest zo vroeg mogelijk op de dag begint, vanaf het moment dat de zon zich laat zien. Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis wast, zich ver zorgd kleedt en zo mogelijk te voet naar de moskee komt. Het wordt gelovigen afgeraden om onderweg de zinsnede 'God is de grootste' (Allahoe Akbar) hardop uit te spre ken. Het gebruik zou tot misver standen kunnen leiden. Er wordt begrijpend gegrinnikt. Deze mos kee heeft als doel geformuleerd het bijdragen aan een harmonieuze en vreedzame samenleving, waarbij de stichting bij voorbaat uitdruk kelijk afstand doet van daden (en dreigingen) die de samenleving beogen te ontwrichten. Lam Het idee is dat bij de start van het offerfeest zo veel mogelijk mannen én vrouwen naar de moskee ko men voor een speciaal gebed. Om dat de opkomst zo veel groter kan zijn dan normaal, zullen er moge lijk ook gelovigen buiten bidden. Wie daartoe financieel in staat is laat die dag een schaaps- of geiten- lam ritueel slachten. Het vlees van het geslachte dier wordt in drie ge lijke porties verdeeld. Eén deel is voor het gezin zelf, één deel om in de dagen na de slacht feestelijk met familie en vrienden te eten en één deel wordt geschonken aan de ar men. Wanneer geld naar het bui tenland wordt gestuurd zodat de familie daar kan offeren, dan is het ook de bedoeling dat zij het vlees op dezelfde manier verdelen. De man die ons via de speaker toe spreekt geeft aan dat het goed is om het offerfeest thuis te vieren, maar maat te houden. Offerfeest hoeft voor ondernemers geen commercieel succes te worden zo als bijvoorbeeld kerst. Het bestuur van de moskee moet even op mij wachten. Wij vrou wen zijn na de lezing niet zomaar uitgepraat. Even later stap ik op mijn fiets. Ik heb een uitnodiging voor een feestmaal op zak en een geschonken sjaal in mijn fietstas. Zo kan ik nog eens terugkomen. Voorbeeldig ingerichte expositie Nico Out Recensie Museuminterieur met tafelkleed FOTO'S NICO OUT T/m 19/10. Grondstoffen, Jennifer de Jonge. Museum Het Warenhuis, Markt 2, Axel. Dinsdag t/m vrijdag 12.30 - 17.00 uur. Zaterdag 11.00 - 17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Servies Confetti voor de lounge van Mia's in Axel,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38