Strijk neer op de trappen aan de Garonne de Abdij van Fontfroide de ideale plek. Het is er mooi én koel. De dikke muren, kleine ramen en gewelfde plafonds houden de ergste hitte buiten. Mijn favoriet is de kloostergang rondom de binnentuin. De natuurstenen vloer is er gepolijst door hon derdduizenden voetstappen. Al aan het eind van de 11de eeuw liepen hier monni ken en lekenbroeders hun rondjes, gevolgd door zieken en verpleegsters tijdens de Franse revolutie. Er zijn kloosters waar de geestelijken na de revolutie zijn teruggekeerd, maar dat geldt niet voor Fontfroide. Het bouwwerk raakte in verval totdat artiest, verzamelaar en museumdirecteur Gustave Fayet de ruï nes in 1908 kocht. Gustave en zijn vrouw Madeleine hebben de gebouwen naar oor spronkelijk ontwerp deels gerestaureerd en er met smaak elementen aan toegevoegd, zoals de gebrandschilderde ramen. Net als in de 11de eeuw wordt het klooster nog altijd omringd door bossen, weilanden en wijngaarden. Voor het beste uitzicht op die fraaie omgeving loop je een half uurtje bergop naar een rotspunt met een kruis beeld, een markante plek die vanuit de kloostertuin zichtbaar is. Beloon jezelf na de afdaling met een proeverij in de cave, want net als tijdens de gloriejaren van het klooster in de 14de en 15de eeuw worden er uitstekende wijnen gemaakt. Musée Maillol Binnen tien minuten ben je in de natuur die ruikt naar kruiden, dennenbomen, kurkeik, bloemen en wilde munt die in het riviertje de Roume groeit. Verwacht in het museum niet de mooiste werken van de artiest. Die staan in Parijs, waar een ander Musée Maillol te vinden is. Maar hier, in de natuur, kom je het dichtst bij de zachtaar dige man die hij was, wars van sterallures en geliefd bij de boeren in de vallei. Maillol ligt dan ook niet in Parijs begraven, maar hier in de tuin. Met op de tombe een ge hurkte vrouw: 'Méditerranée'. Aristide Maillol hoort vooral als beeld houwer tot de grootste kunstenaars die Frankrijk heeft gekend. Hij hield van deze afgelegen plek vanwege de eenvoud en de rust. Hier had hij een aantal maanden per jaar zijn atelier en ontving hij zijn modellen onder wie Dina Vierny, zijn grote muze. De kunstenaar en zijn muze Als je het goed wilt doen, moet je er vanuit Banyuls-sur-Mer naartoe lopen. Net als de beeldhouwer Aristide Maillol (1861 - 1944) dat zelf jarenlang deed. ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2019 41

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 121