'Mijn Indische schoonfamilie bleek een familie vol geheimen, waarvan ik soms een vlaag opving' O) m vuldig aan de oppervlakte. Over lastige of ongemakkelijke onderwerpen sprak je niet en als het al gebeurde, dan fluisterend. Mijn Indische schoonfamilie bleek een familie vol geheimen, waarvan ik soms een vlaag opving, als een fluistering of een losse op merking die ik niet kon plaatsen. Mijn schoonouders vertelden graag over daar en toen, in Nederlands-Indië, maar bespraken alleen de mooie en grappige din gen: de natuur, de uitjes, de feestjes, hun kindertijd. Over wat ze hadden meege maakt in en vlak na de oorlog, zwegen ze. Mijn ongenaakbare, oersterke schoonvader - hij had een keer een lastige, dronken schoonzoon van zeker 100 kilo bij wijze van terechtwijzing aan de kapstok gehangen - was een oud-KNIL militair die in het Jap penkamp had gezeten en na de oorlog had gevochten tegen Indonesische guerrilla's. Tegen zijn kinderen zweeg hij daarover, maar mij nam hij soms in vertrouwen: 'Die Ambonees pakte zijn klewang en sloeg in één keer, tjop, de kop van die jongen af.' Mijn zorgzame, zichzelf wegcijferende schoonmoeder had ook het nodige voor haar kiezen gekregen, maar verborg haar ervaringen en gevoelens behendig achter een lieve glimlach of een berustend schou derophalen: 'Soedah, laat maar.' En dan verdween ze snel weer de keuken in om iets lekkers te maken. 'lezen': een wegdraaiende blik, een bijna onmerkbaar schouderophalen, een vaag antwoord. Dat 'lezen' is een vaardigheid die ik me in de loop der jaren redelijk heb eigen gemaakt, maar het blijft lastig. Mijn aan getrouwde (Hollandse) schoonzusters en zwagers kijken elkaar geregeld veelbeteke nend aan: daar gaan we weer! Rekening houden met elkaars gevoelens is een eigen schap waarmee de hedendaagse Neder landse samenleving zeker haar voordeel zou kunnen doen. Toch blijven er ook din gen onbesproken waarvan het goed zou zijn als ze wel worden gezegd. Om misver standen weg te nemen, de lucht te klaren. Overigens zijn mijn Indische schoonzus sen en zwagers in de loop van de tijd ope ner geworden. Zo vertellen ze nu bijvoor beeld af en toe over die strenge vader die zijn gezin met (letterlijk) harde hand leidde. En ja, ze hebben allemaal te maken gehad met subtiele of openlijke discrimi natie en uitsluiting. Daardoor bezie ik som migen van hen na al die jaren met andere ogen en begrijp ik beter waarom ze zijn zo als ze zijn. Het besef dat ik, jongen van de gestampte pot, deel uitmaak van dat geheel en dat ik, als het er op aankomt, nooit alleen zal staan, is voor mij onbetaalbaar. En dus neem ik de mindere kanten van mijn Indische familie ('Wil hij nou wel of niet?') en de soms wat knellende familiebanden ('Wat?! Zien we ze morgen nou alweer?!') graag op de koop toe. En voor de rest: soedah, laat maar. Mijn Indische familie heeft zich dat zwij gen eigen gemaakt. Geroddeld wordt er gretig over elkaars rare fratsen en hilarische tekortkomingen, maar wat iemand voelt, wil of juist niet wil kun je vaak alleen Fotomomenten Boven: Johan Nebbelings schoonouders op hun 50ste trouwdag. Links: familie bezoek; het meisje met het rokje trouwt later met Johan. Rechts: samen op de Scheveningse Pier, in 1976.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 102