niet Nieuw hoofdstuk van een bestseller SLj H m ■fg 8,2 re 19 Test MigpliwtM het een combinatie van een metaal- bewerkingsbedrijf, een houtzagerij en een automuseum. Ongelofelijk dat ze in deze ogenschijnlijke chaos toch jaarlijks nog zo'n 850 modellen fabriceren - een aantal dat ze de ko mende jaren hopen te verdubbelen. De fabriek is zo fotogeniek dat het aantal bezoekers jaarlijks stijgt. In middels zijn het er bijna 35.000 per jaar - allemaal liefhebbers van dit laatste staaltje ouderwets Brits vak manschap. De Engelsen zijn natuurlijk uiter mate trots op dit sprookje van de laatste echte Britse autofabriek. Maar zo mooi als het wordt voorge spiegeld, is het niet. Het Italiaanse bedrijf Investindustrial is sinds kort eigenaar van het merendeel van de aandelen en dus is ook dit stuk Britse auto-industrie deels verloren gegaan. Desondanks heeft de familie Mor gan nog altijd een flinke vinger in de pap. Waarschijnlijk de reden dat je je nog altijd waant in een decor uit de tijd van voor de industriële revo lutie. Houtwerk De nieuwe Plus 6 is desondanks een auto met een goede mix tussen oud en nieuw. Qua chassis is het meren deel van het houtwerk vervangen door aluminium en de aandrijflijn is integraal overgenomen van BMW. Het gaat hierbij om de 340 pk sterke, 3.0 liter zescilinder lijnmotor met turbo's die ook in de Toyota Supra en BMW Z4 ligt. Dat was allemaal niet erg geweest, ware het niet dat we bij het bekijken van het interieur de karakteristieke BMW-schakelpook van de achttraps ZF-bak aantreffen. Het geeft de auto een beetje het karakter van een 'kitcar'. De BMW- pook oogt totaal misplaatst en dat weten ze bij Morgan. Helaas was het technisch gezien onmogelijk om er een alternatief voor te produceren. Elementaire zaken als tractiecontrole en ESP ontbreken. Dat maakt het rijden bij regen nog een tikkeltje spannender Het grote voordeel ten opzichte van zijn voorganger is de toegenomen binnenruimte. Personen tot twee meter voelen zich nu prima achter het stuur. Er is meer dan voldoende ruimte voor armen en benen; alleen de voetenbak had iets breder mogen zijn. De Plus Six is angstaanjagend snel met zijn acceleratie van 0- tot 100 ki lometer per uur in 4,2 seconden en doordat je laag zit en alle zintuigen worden geprikkeld, lijkt het nóg har der te gaan. Bij plankgas begint de motor te razen en de turbo's te sis sen. De inzittenden worden getrak teerd op een enorme golf hete lucht die ontsnapt uit de motorkap. Echt mooi is het geluid niet. De motor klinkt ongeveer als die van een BMW Z4 of Toyota Supra: dreu nend bij lage toerentallen en ra zend bij hoge toerentallen, maar nooit lekker melodieus of oorstre- lend. Wegligging De wegligging is uitstekend. Ook halverwege de bocht kan er nog een tandje bij: de achterwielen graven zich in het wegdek en de auto schiet er vandoor. Zelfs op slecht wegdek laat de auto zich niet van de wijs brengen. Het voelt allemaal niet zo vertrouwenwek kend aan, maar het tón wel. De besturing is elektromecha- nisch bekrachtigd en direct ge noeg voor een sportieve rijerva ring. Wie echt sportief wil rijden, kan de Sport Plus-stand inschake len. De ZF-bak doet zijn werk per fect. Nooit schakelt de achttraps automaat op in bochten en in combinatie met het sperdifferenti- eel wordt de aandrijving voorbeel dig overgebracht op het wegdek. Dat mag ook wel, want elemen taire zaken als tractiecontrole en ESP ontbreken. We kunnen ons voorstellen dat dat het rijden in de regen met deze amper 1000 kilo wegende Morgan nog een tikkeltje spannender maakt. Renault Clio 1.0 TCE (100 pk/74 kW), vanaf €17.290 §m 4 vvs -Mr Uiterlijk is de nieuwe Clio amper van de vo rige generatie te onder scheiden. Maar van bin nen is-ie verrassend anders, al helemaal met de soft touch-afwerking van de duurdere versies. De materialen en knoppen zien er goed uit en je voelt de kwali teit bij het aanraken. Het infotainment - met verticaal scherm - en het digitale instru mentarium zijn van goede kwaliteit: mooi gedetailleerd en kleur rijk. Bovendien werkt het systeem prettig en is het overzichtelijk. Verder onderscheidt de Clio zich met zijn rijke standaarduitrus ting, inclusief volledige led-verlichting rondom. Geen concurrent die dat de Clio nadoet. Minder goed is de rij strookbewaking. Die grijpt weliswaar in als je onbedoeld de belijning overschrijdt, maar hij voert de stuurcorrecties te rigoureus uit om de auto beheerst in het mid den van de rijstrook te houden. Brede raamstijlen en relatief kleine en hoog geplaatste zijramen be perken het zicht voor de mensen op de achter bank, maar de zitruimte is daar (net) voldoende. De grootste verrassing is de bagageruimte. Die is gegroeid naar 391 liter en daarmee een van de grootste in deze klasse. De nieuwe 1,0 liter benzinemotor (100 pk/74 kW) combineert een zuinig karakter (testver- bruik: 1 op 17,5) met doorgaans voldoende pit, maar bij laag toerental zou hij wat krachtiger mogen zijn. De handbak zou wat soepeler mogen schake len, maar er valt goed mee te leven. Wel zijn er concurrenten die bij een 100 pk motor een zesde versnelling leveren en die mist de Clio. Tijdens het rijden valt verder op dat de nieuwe Clio veel stiller is gewor den. Zijn onderstel voelt comfortabel aan en zijn wegligging is nog steeds goed. Alleen zou hij soms iets directer mogen stu ren. vrijdag 9 augustus 2019 GO Duitse tech De Morgan Plus Six is sinds deze maand in Nederland te koop vanaf 121.700. Uiterlijk onderscheidt de nieuwe Clio zich amper van de vorige generatie. fotos bart hoogveld De vijfde generatie van de Renault Clio ver rast. Niet met zijn uiterlijk, maar wel in veel andere opzichten. Led-koplampen standaard. Top- infotainment. Flinke ba gageruimte. Besturing kan beter. Geen zes- bak. Rijstrookbewaking mist nuance. De nieuwe Clio ver rast met zijn fraaie in terieur, bijzonder rijke uitrusting, top-info tainment én grote ba gageruimte. Hij gaat hiermee een grote stap vooruit. Alleen in de rijtechniek valt hier en daar nog wat te verbeteren. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19