niet
Nieuw hoofdstuk
van een bestseller
SLj
H m
■fg
8,2
re
19
Test
MigpliwtM
het een combinatie van een metaal-
bewerkingsbedrijf, een houtzagerij
en een automuseum. Ongelofelijk
dat ze in deze ogenschijnlijke chaos
toch jaarlijks nog zo'n 850 modellen
fabriceren - een aantal dat ze de ko
mende jaren hopen te verdubbelen.
De fabriek is zo fotogeniek dat het
aantal bezoekers jaarlijks stijgt. In
middels zijn het er bijna 35.000 per
jaar - allemaal liefhebbers van dit
laatste staaltje ouderwets Brits vak
manschap.
De Engelsen zijn natuurlijk uiter
mate trots op dit sprookje van de
laatste echte Britse autofabriek.
Maar zo mooi als het wordt voorge
spiegeld, is het niet. Het Italiaanse
bedrijf Investindustrial is sinds kort
eigenaar van het merendeel van de
aandelen en dus is ook dit stuk
Britse auto-industrie deels verloren
gegaan.
Desondanks heeft de familie Mor
gan nog altijd een flinke vinger in de
pap. Waarschijnlijk de reden dat je
je nog altijd waant in een decor uit
de tijd van voor de industriële revo
lutie.
Houtwerk
De nieuwe Plus 6 is desondanks een
auto met een goede mix tussen oud
en nieuw. Qua chassis is het meren
deel van het houtwerk vervangen
door aluminium en de aandrijflijn is
integraal overgenomen van BMW.
Het gaat hierbij om de 340 pk sterke,
3.0 liter zescilinder lijnmotor met
turbo's die ook in de Toyota Supra
en BMW Z4 ligt. Dat was allemaal
niet erg geweest, ware het niet dat we
bij het bekijken van het interieur de
karakteristieke BMW-schakelpook
van de achttraps ZF-bak aantreffen.
Het geeft de auto een beetje het
karakter van een 'kitcar'. De BMW-
pook oogt totaal misplaatst en dat
weten ze bij Morgan. Helaas was het
technisch gezien onmogelijk om er
een alternatief voor te produceren.
Elementaire zaken als
tractiecontrole en ESP
ontbreken. Dat maakt
het rijden bij regen nog
een tikkeltje spannender
Het grote voordeel ten opzichte van
zijn voorganger is de toegenomen
binnenruimte. Personen tot twee
meter voelen zich nu prima achter
het stuur. Er is meer dan voldoende
ruimte voor armen en benen; alleen
de voetenbak had iets breder mogen
zijn.
De Plus Six is angstaanjagend snel
met zijn acceleratie van 0- tot 100 ki
lometer per uur in 4,2 seconden en
doordat je laag zit en alle zintuigen
worden geprikkeld, lijkt het nóg har
der te gaan. Bij plankgas begint de
motor te razen en de turbo's te sis
sen. De inzittenden worden getrak
teerd op een enorme golf hete lucht
die ontsnapt uit de motorkap. Echt
mooi is het geluid niet. De motor
klinkt ongeveer als die van een
BMW Z4 of Toyota Supra: dreu
nend bij lage toerentallen en ra
zend bij hoge toerentallen, maar
nooit lekker melodieus of oorstre-
lend.
Wegligging
De wegligging is uitstekend. Ook
halverwege de bocht kan er nog
een tandje bij: de achterwielen
graven zich in het wegdek en de
auto schiet er vandoor. Zelfs op
slecht wegdek laat de auto zich
niet van de wijs brengen. Het voelt
allemaal niet zo vertrouwenwek
kend aan, maar het tón wel.
De besturing is elektromecha-
nisch bekrachtigd en direct ge
noeg voor een sportieve rijerva
ring. Wie echt sportief wil rijden,
kan de Sport Plus-stand inschake
len.
De ZF-bak doet zijn werk per
fect. Nooit schakelt de achttraps
automaat op in bochten en in
combinatie met het sperdifferenti-
eel wordt de aandrijving voorbeel
dig overgebracht op het wegdek.
Dat mag ook wel, want elemen
taire zaken als tractiecontrole en
ESP ontbreken. We kunnen ons
voorstellen dat dat het rijden in de
regen met deze amper 1000 kilo
wegende Morgan nog een tikkeltje
spannender maakt.
Renault Clio 1.0 TCE (100 pk/74 kW),
vanaf €17.290
§m 4
vvs
-Mr
Uiterlijk is de nieuwe
Clio amper van de vo
rige generatie te onder
scheiden. Maar van bin
nen is-ie verrassend
anders, al helemaal met
de soft touch-afwerking
van de duurdere versies.
De materialen en
knoppen zien er goed
uit en je voelt de kwali
teit bij het aanraken.
Het infotainment -
met verticaal scherm -
en het digitale instru
mentarium zijn van
goede kwaliteit: mooi
gedetailleerd en kleur
rijk. Bovendien werkt
het systeem prettig en is
het overzichtelijk.
Verder onderscheidt
de Clio zich met zijn
rijke standaarduitrus
ting, inclusief volledige
led-verlichting rondom.
Geen concurrent die dat
de Clio nadoet.
Minder goed is de rij
strookbewaking. Die
grijpt weliswaar in als je
onbedoeld de belijning
overschrijdt, maar hij
voert de stuurcorrecties
te rigoureus uit om de
auto beheerst in het mid
den van de rijstrook te
houden.
Brede raamstijlen en
relatief kleine en hoog
geplaatste zijramen be
perken het zicht voor de
mensen op de achter
bank, maar de zitruimte
is daar (net) voldoende.
De grootste verrassing is
de bagageruimte. Die is
gegroeid naar 391 liter en
daarmee een van de
grootste in deze klasse.
De nieuwe 1,0 liter
benzinemotor (100 pk/74
kW) combineert een
zuinig karakter (testver-
bruik: 1 op 17,5) met
doorgaans voldoende pit,
maar bij laag toerental
zou hij wat krachtiger
mogen zijn.
De handbak zou wat
soepeler mogen schake
len, maar er valt goed
mee te leven. Wel zijn er
concurrenten die bij een
100 pk motor een zesde
versnelling leveren en
die mist de Clio.
Tijdens het rijden valt
verder op dat de nieuwe
Clio veel stiller is gewor
den. Zijn onderstel voelt
comfortabel aan en zijn
wegligging is nog steeds
goed. Alleen zou hij soms
iets directer mogen stu
ren.
vrijdag 9 augustus 2019
GO
Duitse tech
De Morgan Plus Six is sinds
deze maand in Nederland te koop
vanaf 121.700.
Uiterlijk onderscheidt de nieuwe Clio zich
amper van de vorige generatie. fotos bart hoogveld
De vijfde generatie van
de Renault Clio ver
rast. Niet met zijn
uiterlijk, maar wel in
veel andere opzichten.
Led-koplampen
standaard. Top-
infotainment. Flinke ba
gageruimte.
Besturing kan
beter. Geen zes-
bak. Rijstrookbewaking
mist nuance.
De nieuwe Clio ver
rast met zijn fraaie in
terieur, bijzonder rijke
uitrusting, top-info
tainment én grote ba
gageruimte. Hij gaat
hiermee een grote
stap vooruit. Alleen in
de rijtechniek valt hier
en daar nog wat te
verbeteren.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities