AUTO Nieuwe Morgan heeft vooral veel 18 Volkswagen komt met vernieuwde California Tesla maakt 'superchargen' opnieuw gratis 'Paradestand' Chinese SUV voor een gepaste entree Morgan is zo'n beetje het laatste restant van de ooit zo trotse Britse auto-industrie. Het bedrijf brengt nu een nieuw model op de markt. Dat werd tijd ook. Het is sinds 1936 het derde model dat Morgan uitbrengt. mó&mm. mm: Iggr^ In China wordt het ene na het andere nieuwe automerk gelanceerd en zo'n beetje al die fabrikanten presenteren een grote, elektrische Sports Utility Vehicle, een SUV. Dit maal is het de beurt aan Human Horizons met de HiPhi 1. De grote familieauto biedt ongeveer evenveel ruimte als de langste Range Rover en moet plaats bieden aan zes personen. Erg op merkelijk zijn de deuren: de HiPhi 1 heeft er zes, die de chauffeur bovendien in een 'paradestand' kan zetten. Dan gaan de dakpanelen (ook elektrisch) open en kunnen de inzittenden gaan staan in de auto, om op die manier een gepaste entree te maken. Aan protserigheid geen gebrek dus. Volgens Human Horizons moet de auto zo'n 600 kilo meter op een volle accula ding halen, waarbij de HiPhi 1 kan communiceren - onder meer met projecties op het wegdek - met de wereld om zich heen. Als we wegrijden vanaf luchthaven Londen Hea throw, worden we direct getroffen door een pro bleem dat liefhebbers van Engelse auto's bekend zal voorko men: de koeling. De meter van de gloednieuwe Plus Six schiet in het rood en komt niet meer terug, ook niet als we de kachel aanzetten of sneller gaan rijden. Knap dat de En gelsen in staat zijn een betrouwbare BMW-motor te voorzien van typisch Britse motorproblemen, denken we nog. Maar een oververhitte motor blijkt niet wat de Britten bedoelden toen ze zeiden dat de nieuwe Plus Six 'een karaktervolle auto' zou worden. Ze bedoelden dat ze een klassiek uiterlijk zouden combineren met moderne techniek. Een digitaal dash board bijvoorbeeld of de aansluitmo- gelijkheid voor je eigen smartphone. Plus zaken als een snel schakelende ZF-versnellingsbak, een wielophan ging die niet meer rechtstreeks is afgeleid van de strijdwagen van Ben Hur en een grotendeels uit alumi nium opgetrokken chassis. En hout. Veel hout, in de deuren, een belang rijk deel van de achterzijde en op een groot aantal andere plekken als steun voor de aluminium panelen. Maar de Plus Six heeft ook een heleboel niet. Airbags bijvoorbeeld of elektronische stabiliteitscontrole. Ook een fatsoenlijke kofferbak en een volwaardig reservewiel ontbre ken. Vooral dat laatste is jammer, want het wiel achterop vormde altijd een markant element in de lijn van de klassieke Morgan. ,,Het wiel werd te groot en te zwaar", zegt woord voerder James Gilbert. „Bovendien was er te weinig ruimte om het half te laten wegzinken in de carrosserie, zoals bij het klassieke model." We moeten het er maar mee doen, net als met het instrumentarium dat modern moet ogen, maar qua styling beter past bij eierwekkers dan bij een retro-moderne sportwagen. Smederij Voor we gaan rijden, brengen we eerst een bezoek aan de plaats waar de Plus Six wordt geproduceerd. De Morgan-fabriek oogt nog altijd meer als een vooroorlogse smederij dan als een moderne autofabriek. De enige robot die we aantreffen, maait het gras naast de fabriek. Voor de rest is m vrijdag 9 augustus 2019 GO Precies op tijd voor de laatste zomerweken onthult Volks wagen de nieuwste versie van de California. De com pacte camper, die gebaseerd is op de Transporter, ont vangt dezelfde vernieuwingen als die bestelwagen. De T6.1 (de zesde generatie Trans porter, met de eerste update) krijgt onder meer een ander front en modernere veilig heidssystemen. Met een nieuw soort stuurbekrachti ging kan de auto nu deels zelfstandig sturen en netjes binnen de rijstrook blijven. In de cockpit levert VW voortaan een compleet digi taal instrumentenpaneel en zijn er nieuwe aanraakscher- men beschikbaar, terwijl het 'leefgedeelte' van de kam peerauto wordt voorzien van verbeterde kastjes en op nieuw ontworpen zonsver duistering. Bovendien monteert Volks wagen voortaan een nieuwe versie van de 2.0 TDI diesel motor in de California. Dank zij diverse aanpassingen vol doet deze motor aan de strengste uitstooteisen. Tesla maakt opnieuw een op merkelijke draai. Nadat het gratis 'superchargen' eerder was afgeschaft, voert het Amerikaanse merk de moge lijkheid om zonder betaling op te laden opnieuw in. Enkele jaren geleden moch ten eigenaren van een Model S of Model X zonder bijbeta ling gebruik maken van Tesla's eigen snellaadnet- werk, maar toen de auto's populairder werden, kon dat alleen nog met een speciale code. Dat het gratis laden nu terugkeert, heeft alles te maken met de teruglopende verkopen van de grote en dure Tesla-modellen. Door de komst van het compactere en goedkopere Model 3 kiezen minder mensen voor een S of X. Tesla gebruikt het levens lang gratis opladen als extra argument om toch voor een duurder model te kiezen. Het aanbod geldt alleen voor nieuwe exemplaren van de Model X en S. Wie een Model 3 koopt, moet namelijk wel gewoon afrekenen aan de laadpalen. Britse sjeu en ERIK KOUWENHOVEN De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18