AUTO
Nieuwe Morgan heeft vooral veel
18
Volkswagen komt met
vernieuwde California
Tesla maakt 'superchargen'
opnieuw gratis
'Paradestand' Chinese SUV
voor een gepaste entree
Morgan is zo'n beetje het laatste
restant van de ooit zo trotse
Britse auto-industrie. Het bedrijf
brengt nu een nieuw model op de
markt. Dat werd tijd ook. Het is
sinds 1936 het derde model dat
Morgan uitbrengt.
mó&mm. mm:
Iggr^
In China wordt het ene na
het andere nieuwe automerk
gelanceerd en zo'n beetje al
die fabrikanten presenteren
een grote, elektrische Sports
Utility Vehicle, een SUV. Dit
maal is het de beurt aan
Human Horizons met de
HiPhi 1. De grote familieauto
biedt ongeveer evenveel
ruimte als de langste Range
Rover en moet plaats bieden
aan zes personen. Erg op
merkelijk zijn de deuren: de
HiPhi 1 heeft er zes, die de
chauffeur bovendien in een
'paradestand' kan zetten. Dan
gaan de dakpanelen (ook
elektrisch) open en kunnen
de inzittenden gaan staan in
de auto, om op die manier
een gepaste entree te
maken. Aan protserigheid
geen gebrek dus.
Volgens Human Horizons
moet de auto zo'n 600 kilo
meter op een volle accula
ding halen, waarbij de HiPhi 1
kan communiceren - onder
meer met projecties op het
wegdek - met de wereld om
zich heen.
Als we wegrijden vanaf
luchthaven Londen Hea
throw, worden we direct
getroffen door een pro
bleem dat liefhebbers van
Engelse auto's bekend zal voorko
men: de koeling. De meter van de
gloednieuwe Plus Six schiet in het
rood en komt niet meer terug, ook
niet als we de kachel aanzetten of
sneller gaan rijden. Knap dat de En
gelsen in staat zijn een betrouwbare
BMW-motor te voorzien van typisch
Britse motorproblemen, denken we
nog. Maar een oververhitte motor
blijkt niet wat de Britten bedoelden
toen ze zeiden dat de nieuwe Plus Six
'een karaktervolle auto' zou worden.
Ze bedoelden dat ze een klassiek
uiterlijk zouden combineren met
moderne techniek. Een digitaal dash
board bijvoorbeeld of de aansluitmo-
gelijkheid voor je eigen smartphone.
Plus zaken als een snel schakelende
ZF-versnellingsbak, een wielophan
ging die niet meer rechtstreeks is
afgeleid van de strijdwagen van Ben
Hur en een grotendeels uit alumi
nium opgetrokken chassis. En hout.
Veel hout, in de deuren, een belang
rijk deel van de achterzijde en op een
groot aantal andere plekken als steun
voor de aluminium panelen.
Maar de Plus Six heeft ook een
heleboel niet. Airbags bijvoorbeeld
of elektronische stabiliteitscontrole.
Ook een fatsoenlijke kofferbak en
een volwaardig reservewiel ontbre
ken. Vooral dat laatste is jammer,
want het wiel achterop vormde altijd
een markant element in de lijn van
de klassieke Morgan. ,,Het wiel werd
te groot en te zwaar", zegt woord
voerder James Gilbert. „Bovendien
was er te weinig ruimte om het half
te laten wegzinken in de carrosserie,
zoals bij het klassieke model."
We moeten het er maar mee doen,
net als met het instrumentarium dat
modern moet ogen, maar qua styling
beter past bij eierwekkers dan bij een
retro-moderne sportwagen.
Smederij
Voor we gaan rijden, brengen we
eerst een bezoek aan de plaats waar
de Plus Six wordt geproduceerd. De
Morgan-fabriek oogt nog altijd meer
als een vooroorlogse smederij dan als
een moderne autofabriek. De enige
robot die we aantreffen, maait het
gras naast de fabriek. Voor de rest is
m
vrijdag 9 augustus 2019
GO
Precies op tijd voor de laatste
zomerweken onthult Volks
wagen de nieuwste versie
van de California. De com
pacte camper, die gebaseerd
is op de Transporter, ont
vangt dezelfde vernieuwingen
als die bestelwagen. De T6.1
(de zesde generatie Trans
porter, met de eerste update)
krijgt onder meer een ander
front en modernere veilig
heidssystemen. Met een
nieuw soort stuurbekrachti
ging kan de auto nu deels
zelfstandig sturen en netjes
binnen de rijstrook blijven.
In de cockpit levert VW
voortaan een compleet digi
taal instrumentenpaneel en
zijn er nieuwe aanraakscher-
men beschikbaar, terwijl het
'leefgedeelte' van de kam
peerauto wordt voorzien van
verbeterde kastjes en op
nieuw ontworpen zonsver
duistering.
Bovendien monteert Volks
wagen voortaan een nieuwe
versie van de 2.0 TDI diesel
motor in de California. Dank
zij diverse aanpassingen vol
doet deze motor aan de
strengste uitstooteisen.
Tesla maakt opnieuw een op
merkelijke draai. Nadat het
gratis 'superchargen' eerder
was afgeschaft, voert het
Amerikaanse merk de moge
lijkheid om zonder betaling
op te laden opnieuw in.
Enkele jaren geleden moch
ten eigenaren van een Model
S of Model X zonder bijbeta
ling gebruik maken van
Tesla's eigen snellaadnet-
werk, maar toen de auto's
populairder werden, kon dat
alleen nog met een speciale
code. Dat het gratis laden nu
terugkeert, heeft alles te
maken met de teruglopende
verkopen van de grote en
dure Tesla-modellen. Door de
komst van het compactere en
goedkopere Model 3 kiezen
minder mensen voor een S of
X. Tesla gebruikt het levens
lang gratis opladen als extra
argument om toch voor een
duurder model te kiezen.
Het aanbod geldt alleen voor
nieuwe exemplaren van de
Model X en S. Wie een Model
3 koopt, moet namelijk wel
gewoon afrekenen aan de
laadpalen.
Britse sjeu en
ERIK KOUWENHOVEN
De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug.