1 0) O O lil Jm**««i r- J. 16 ECONOMIE DE BUITENLANDSE MIDDENSTAND In Sint-Gillis woont van alles en nog wat, van rijk tot arm, van Belgisch tot bijna alle andere nationaliteiten. En die hebben zo ongeveer allemaal hun eigen winkeltje. Kort Meer passagiers voor KLM KLM heeft in juli 2,2 procent meer passa giers vervoerd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat komt neer op bijna 3,2 mil joen reizigers. Zusterbedrijf Air France meldde een passagiersgroei van 0,1 procent tot ruim vijf miljoen reizigers. Prijsvechter Transavia verwelkomde ruim 1,8 miljoen mensen aan boord van zijn toestellen, bijna 6 procent meer dan in juli 2018. PostNL Ahold Delhaize KLANT WIL GEZONDERE PRODUCTEN Tegenvallende cijfers voor Kraft Heinz Levensmiddelenproducent Kraft Heinz heeft in het eerste halfjaar de omzet met 4,8 procent zien dalen. De winst halveerde tot 854 miljoen Amerikaanse dollar. De nieuwe topman Miguel Patricio was niet blij met de cijfers: ,,We hebben veel werk te verzetten om de koers van ons bedrijf te verleggen.'' De maker van onder meer Heinz ketchup en Kraft Macaroni Cheese leidt al enige tijd onder teruglopende omzet omdat de consu ment gezondere producten willen. Ft* .o'"". 1 j if j> Flow Traders Corbion Goed kwartaal voor VodafoneZiggo VodafoneZiggo heeft 'zijn beste kwartaal beleefd' sinds Vodafone en Ziggo eind 2016 in Nederland besloten samen te gaan. Voda foneZiggo sloot het tweede kwartaal af met een omzet van 965 miljoen euro, een stij ging op jaarbasis van 1,5 procent. Het bedrijf verwelkomde 17.000 nieuwe vaste internet klanten. Daarnaast wist het 70.000 nieuwe mobiele klanten te strikken. Verder nam het aantal nieuwe tv-klanten met 5000 toe. Intellectueel eigendom Uber in Nederland ondergebracht Uber is de volgende multinational die opti maal denkt te kunnen profiteren van ons gunstige belastingklimaat. De onderneming achter de taxi-app heeft zijn intellectueel ei gendom recent ondergebracht in Nederland. Uber rekent op termijn op een belastingaf trek van wel 6 miljard Amerikaanse dollar. j\\EIA£7 TOMATO De meeste Nederlanders waaieren deze dagen uit naar het buitenland. Op zoek naar zon, zee, cultuur, ontspanning en avontuur. Lokale winkels laten we vaak links liggen. Een gemiste kans. Daar is een meneer die een kwart meloen komt kopen. Hij heeft zijn pantoffels nog aan, betaalt precies gepast, maakt een praatje over de hitte („Verschrikkelijk!"), en sloft weer terug naar huis. En dat is nou precies wat Sanjay bedoelt. ,,Ik ver koop spullen die je net nog even nodig hebt", zegt hij. ,,Een ui, een stukje worst of een meloen.'' Sanjay (39) komt uit Bangladesh. Hij nam vier jaar geleden de krui denierswinkel Pamukkale over van een Turk en besloot de naam maar zo te laten. Er zijn tientallen van dit soort zaakjes in Sint-Gillis. Ze verkopen van alles wat, niks bijzonders, gewoon de dagelijkse spullen. Maar de mensen komen er graag. ,,Dat is waarom ik kan overleven'', zegt Sanjay. ,,Vanwege het persoonlijk contact. Kijk, een winkel beginnen hier is niet zo moeilijk. Er zijn weinig regels. Het is de kunst om het vol te houden. Twee jaar geleden is Carrefour hier verderop een supermarkt begon nen. Daar kan ik als onafhankelijke winkelier bijna niet tegenop.'' Dichtstbevolkte Maar de klanten zijn trouw, zegt hij. En dat scheelt. ,,Heel de wereld komt hier binnen. Vroeger vooral Spanjaarden en Italianen, nu meer Portugezen, Brazilianen en Fran sen. Maar ook Colombianen en Pe ruanen.'' Het is een staalkaart van Sint-Gillis. Dit is een van de klein ste gemeentes in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar tege lijk een van de dichtstbevolkte. Op 2,5 vierkante kilometer wonen hier iets meer dan vijftigduizend mensen, van wie bijna de helft een andere nationaliteit heeft dan de Belgische. En nog zoiets: er is een rijk gedeelte (Hoog Sint-Gillis) en een arm gedeelte (Laag-Sint Gil lis). Ook dat zie je terug in het winkelaanbod. Loop maar eens naar boven (het is hier erg steil!), vanaf het Sint-Gil lisvoorplein door de Waterloos esteenweg en de Alsembergse- steenweg naar de Albertlaan. Be neden zitten de 1 euro-shops, de snackbars, de winkel waar elke broek vijf euro kost, Le Roi du Pantalon (De Broekenkoning), de kappers die u op elk gewenst mo ment voor tien euro een beste coupe kunnen knippen, barretjes als de Absolut Bar en de Favela Bar met hun vaste clientèle (vaak in heel korte rokjes), de Spullenhulp en de Poolse, Roemeense, Portu gese, Braziliaanse, Oekraïense en Russische supermarkten. Hier wo nen de armen en de werklozen. Halverwege duiken er links en rechts en in de zijstraatjes andere winkels op. Dan zit er nog wel Pub Cee, waar luidruchtige Portugezen al om half tien 's ochtends aan het bier zitten, maar ook de chique wijnbar Magna Casta met zijn dure wijnen en kaas- en worst plankjes. Of de breishop Kaleido scope, waar je wol kunt kopen van de kleur Harvest Moon (10,40 euro per bol), Bio aura met zijn Oos terse massages a 90 euro en The vrijdag 9 augustus 2019 AIR FRANCE GROEIT MAAR 0,1 PROCENT De postbezor ger was de grootste stijger in de MidKap. Het winkelcon cern voerde de AEX - die alleen maar stijgers kende - aan. GO linn.. nn 11' I' De beursinter- mediair leverde in. Het speciaalche- miebedrijf zakte eergisteren ook al na teleurstel lende cijfers. 70.000 NIEUWE MOBIELE KLANTEN BELASTINGVOORDEEL LONKT E o c KETCHUP 1Heel de wereld komt hier binnen Een van de vele zaakjes in Sint-Gillis, de shop van Sanjay. ,,Ik verkoop spul len die je net nog even nodig hebt." FOTO'S BOAZ TIMMERMANS Mark van Assen Brussel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16