ECONOMIE 17
ABN let extra
op witwassen
Stokbrood met
vleesvervanger
Weer minder
vrachtvervoer
Frankrijk trommelt zich nogal eens op
de borst als één van 's werelds grootste
autoproducenten. Maar die productie krijgt
volgend jaar een enorme knauw.
Het lege nestsyndroom
donderdag 8 augustus 2019
LOS ANGELES Beyond
Meat, de fabrikant van
vleesvervangers, gaat al
ternatieve gehaktballetjes
maken voor de Ameri
kaanse stokbroodjesketen
Subway. Het gaat om de
grootste deal met een res
taurantketen tot nu toe
voor het bedrijf achter de
vleesloze Beyond Burger.
Subway, dat ook in Neder
land actief is, heeft 28.000
vestigingen in Noord-Ame-
rika. De keten gaat vanaf
september in 700 zaken in
de VS en Canada van start
met zijn vegan Meatball
Marinara Sub, zoals het
stokbroodje heet.
De Franse autoproductie
daalt in 2020 met maar liefst
22 procent. Dit jaar rollen er
nog 2,21 miljoen auto's uit
Franse fabrieken, volgend jaar
zijn dat er slechts 1,71 miljoen.
Daarmee wordt een laagtere
cord geboekt. In vijftien jaar
tijd is de productie gehal
veerd, blijkt uit cijfers van on
derzoeksbureau IHS.
De trend heeft tot lichte
paniek geleid in Frankrijk. De
Fransen zijn trots op hun in
dustrie. En de uitdrukking
'Made in France' is zo'n beetje
de enige zegswijze die door
zowel linkse als rechtse poli
tici aan de lopende band
wordt gebezigd om het be
lang van eigen fabrieken te
benadrukken. Maar nota
bene de autoproductie - één
van de pilaren van de Franse
industrie - verdwijnt steeds
vaker naar het buitenland.
Vorig jaar werden er in
Frankrijk ruim 2 miljoen au
to's gemaakt. Dat is ongeveer
een kwart van wat de Franse
autobouwers wereldwijd ver
kopen, berekende de OICA,
de internationale organisatie
van autofabrikanten. 'Van de
tien best verkochte auto's in
Frankrijk worden er straks
wel acht in het buitenland
geproduceerd', schreef dag
blad Le Parisien onlangs al
alarmerend.
'Frankrijk keert zich af van
een sector die juist de motor
van onze economie kan zijn',
stelde commentator David
Barroux in economisch dag
blad Les Echos. En die motor
zorgt ook voor werkgelegen
heid. Renault had veertig jaar
geleden nog meer dan 100.000
mensen in Frankrijk in dienst, nu
zijn het er nog geen 50.000. Peu
geot en Citroën zagen hun werk
nemersaantallen de laatste vijftien
jaar halveren tot ruim 60.000.
'Een fabriek zorgt ook voor werk
bij leveranciers, dienstverleners,
onderzoekers en ontwerpers',
schreef Barroux. 'In andere landen,
zoals Duitsland, Engeland en
Spanje, wijken fabrikanten ook
niet allemaal uit naar het buiten
land.' Want daar zit de achilleshiel.
De verdwijnende autoproductie is
deels conjunctureel te verklaren,
maar voor een ander (groot) deel
door het kostenaspect. In Spanje
en Slovenië zijn de arbeidskosten
lager dan in Frankrijk.
Winst
De uittocht mag misschien de
'motor van de Franse economie'
treffen, maar door de lagere kosten
varen de Franse autofabrikanten
er zelf wel bij. Zowel Renault als
Peugeot en Citroën (PSA) doen
het goed. PSA boekte vorig jaar
zelfs een recordwinst die 47 pro-
cent hoger lag dan het jaar ervoor.
De fabrikanten benadrukken
dat niet alle productie wordt ver
huisd. Sommige paradepaardjes
blijven 'Made in France', zoals de
DS3 Crossback van Citroën en de
5008 van Peugeot. Bovendien zijn
de elektrische auto's een nieuwko
mer in de Franse autofabrieken.
Renault heeft al bekend ge
maakt van haar fabriek in het
noord-Franse Douai straks een
soort epicentrum van elektrische
auto's van Renault, van Nissan en
van Mitsubishi te willen maken.
En de fabriek in Flins, waar vol
gend jaar de Clio het ouderlijk
huis verlaat, wordt een thuishaven
van de Zoe: hét elektrische succes
nummer van Renault van dit mo
ment.
Van de Zoe werden er vorig jaar
nog 40.000 geproduceerd, dat
moeten er 60.000 tot 120.000 wor
den. Maar het personeel en de vak
bonden in Flins vragen zich af of
dat genoeg is om de Clio te ver
vangen - en of de Zoe uiteindelijk
ook niet het Franse nest zal verla
ten.
GO
Franse auto's steeds
minder 'made in France'
AMSTERDAM ABN Amro
moet al zijn particuliere
klanten doorlichten op mo
gelijke criminele activitei
ten zoals witwaspraktijken.
De Nederlandsche Bank
heeft dit geëist. DNB sluit
niet uit dat er een boete
volgt. Sinds de witwasaf
faire bij ING vorig jaar lig
gen banken onder het ver
grootglas. Zij moeten
scherper letten op moge
lijke criminele handelingen
van hun klanten. Bij ABN
moet die controle flink wor
den opgevoerd, bleek gis
teren bij de presentatie van
de kwartaalcijfers.
GENÈVE De luchtvracht
sector zit in de hoek waar
de klappen vallen. In juni
daalde de wereldwijde
vraag naar goederenver
voer door de lucht met 4,8
procent. Het was de acht
ste opeenvolgende maand
van krimp, aldus branche
organisatie IATA. Lucht
vaartbedrijven hadden op
alle continenten te maken
met een mindere vraag
naar hun vervoerdiensten.
De vrachtruimte van vlieg
tuigen is daardoor nog al
tijd voor meer dan de helft
leeg. Volgens IATA spelen
de huidige handelsspannin
gen en het protectionisme
een negatieve rol. Ook
worstelt de sector met
een tragere groei van de
wereldeconomie.
Frank Renout
Parijs
I
Van de tien best verkochte
auto's in Frankrijk, worden
er straks acht in het buiten
land geproduceerd
De Franse auto-in
dustrie kampt op
dit moment met
het 'lege nestsyn
droom'. Waar het
voor families de ge
woonste zaak van
de wereld is dat kin
deren uitvliegen
naar elders, ligt dat
voor landen en eco
nomieën een tikkel
tje gecompliceer
der. Een uittocht
van de industriële
productie kan
enorme conse
quenties hebben:
psychologisch en fi
nancieel.
Neem de Peugeot
2008: één van de
recente successen
van de Franse auto
bouwer. Nu wordt
die nog voor het
overgrote deel in
Mulhouse geprodu
ceerd, in de Elzas.
Maar vanaf volgend
jaar verhuist de
auto naar Spanje.
Het nieuwste model
wordt straks ge
maakt in Vigo, vlak
bij bedevaartsoord
Santiago de Com-
postella.
De Renault Clio
dan: nóg zo'n door
slaand succes van
Franse bodem.
Maar ook de Clio is
zo'n kind dat het
ouderlijk huis ver
laat. Het succesmo
del van Renault rolt
nu nog van de lo
pende band in Flins,
ten westen van Pa
rijs. Vanaf volgend
jaar wordt de Clio in
Slovenië geprodu
ceerd.