ECONOMIE 17 ABN let extra op witwassen Stokbrood met vleesvervanger Weer minder vrachtvervoer Frankrijk trommelt zich nogal eens op de borst als één van 's werelds grootste autoproducenten. Maar die productie krijgt volgend jaar een enorme knauw. Het lege nestsyndroom donderdag 8 augustus 2019 LOS ANGELES Beyond Meat, de fabrikant van vleesvervangers, gaat al ternatieve gehaktballetjes maken voor de Ameri kaanse stokbroodjesketen Subway. Het gaat om de grootste deal met een res taurantketen tot nu toe voor het bedrijf achter de vleesloze Beyond Burger. Subway, dat ook in Neder land actief is, heeft 28.000 vestigingen in Noord-Ame- rika. De keten gaat vanaf september in 700 zaken in de VS en Canada van start met zijn vegan Meatball Marinara Sub, zoals het stokbroodje heet. De Franse autoproductie daalt in 2020 met maar liefst 22 procent. Dit jaar rollen er nog 2,21 miljoen auto's uit Franse fabrieken, volgend jaar zijn dat er slechts 1,71 miljoen. Daarmee wordt een laagtere cord geboekt. In vijftien jaar tijd is de productie gehal veerd, blijkt uit cijfers van on derzoeksbureau IHS. De trend heeft tot lichte paniek geleid in Frankrijk. De Fransen zijn trots op hun in dustrie. En de uitdrukking 'Made in France' is zo'n beetje de enige zegswijze die door zowel linkse als rechtse poli tici aan de lopende band wordt gebezigd om het be lang van eigen fabrieken te benadrukken. Maar nota bene de autoproductie - één van de pilaren van de Franse industrie - verdwijnt steeds vaker naar het buitenland. Vorig jaar werden er in Frankrijk ruim 2 miljoen au to's gemaakt. Dat is ongeveer een kwart van wat de Franse autobouwers wereldwijd ver kopen, berekende de OICA, de internationale organisatie van autofabrikanten. 'Van de tien best verkochte auto's in Frankrijk worden er straks wel acht in het buitenland geproduceerd', schreef dag blad Le Parisien onlangs al alarmerend. 'Frankrijk keert zich af van een sector die juist de motor van onze economie kan zijn', stelde commentator David Barroux in economisch dag blad Les Echos. En die motor zorgt ook voor werkgelegen heid. Renault had veertig jaar geleden nog meer dan 100.000 mensen in Frankrijk in dienst, nu zijn het er nog geen 50.000. Peu geot en Citroën zagen hun werk nemersaantallen de laatste vijftien jaar halveren tot ruim 60.000. 'Een fabriek zorgt ook voor werk bij leveranciers, dienstverleners, onderzoekers en ontwerpers', schreef Barroux. 'In andere landen, zoals Duitsland, Engeland en Spanje, wijken fabrikanten ook niet allemaal uit naar het buiten land.' Want daar zit de achilleshiel. De verdwijnende autoproductie is deels conjunctureel te verklaren, maar voor een ander (groot) deel door het kostenaspect. In Spanje en Slovenië zijn de arbeidskosten lager dan in Frankrijk. Winst De uittocht mag misschien de 'motor van de Franse economie' treffen, maar door de lagere kosten varen de Franse autofabrikanten er zelf wel bij. Zowel Renault als Peugeot en Citroën (PSA) doen het goed. PSA boekte vorig jaar zelfs een recordwinst die 47 pro- cent hoger lag dan het jaar ervoor. De fabrikanten benadrukken dat niet alle productie wordt ver huisd. Sommige paradepaardjes blijven 'Made in France', zoals de DS3 Crossback van Citroën en de 5008 van Peugeot. Bovendien zijn de elektrische auto's een nieuwko mer in de Franse autofabrieken. Renault heeft al bekend ge maakt van haar fabriek in het noord-Franse Douai straks een soort epicentrum van elektrische auto's van Renault, van Nissan en van Mitsubishi te willen maken. En de fabriek in Flins, waar vol gend jaar de Clio het ouderlijk huis verlaat, wordt een thuishaven van de Zoe: hét elektrische succes nummer van Renault van dit mo ment. Van de Zoe werden er vorig jaar nog 40.000 geproduceerd, dat moeten er 60.000 tot 120.000 wor den. Maar het personeel en de vak bonden in Flins vragen zich af of dat genoeg is om de Clio te ver vangen - en of de Zoe uiteindelijk ook niet het Franse nest zal verla ten. GO Franse auto's steeds minder 'made in France' AMSTERDAM ABN Amro moet al zijn particuliere klanten doorlichten op mo gelijke criminele activitei ten zoals witwaspraktijken. De Nederlandsche Bank heeft dit geëist. DNB sluit niet uit dat er een boete volgt. Sinds de witwasaf faire bij ING vorig jaar lig gen banken onder het ver grootglas. Zij moeten scherper letten op moge lijke criminele handelingen van hun klanten. Bij ABN moet die controle flink wor den opgevoerd, bleek gis teren bij de presentatie van de kwartaalcijfers. GENÈVE De luchtvracht sector zit in de hoek waar de klappen vallen. In juni daalde de wereldwijde vraag naar goederenver voer door de lucht met 4,8 procent. Het was de acht ste opeenvolgende maand van krimp, aldus branche organisatie IATA. Lucht vaartbedrijven hadden op alle continenten te maken met een mindere vraag naar hun vervoerdiensten. De vrachtruimte van vlieg tuigen is daardoor nog al tijd voor meer dan de helft leeg. Volgens IATA spelen de huidige handelsspannin gen en het protectionisme een negatieve rol. Ook worstelt de sector met een tragere groei van de wereldeconomie. Frank Renout Parijs I Van de tien best verkochte auto's in Frankrijk, worden er straks acht in het buiten land geproduceerd De Franse auto-in dustrie kampt op dit moment met het 'lege nestsyn droom'. Waar het voor families de ge woonste zaak van de wereld is dat kin deren uitvliegen naar elders, ligt dat voor landen en eco nomieën een tikkel tje gecompliceer der. Een uittocht van de industriële productie kan enorme conse quenties hebben: psychologisch en fi nancieel. Neem de Peugeot 2008: één van de recente successen van de Franse auto bouwer. Nu wordt die nog voor het overgrote deel in Mulhouse geprodu ceerd, in de Elzas. Maar vanaf volgend jaar verhuist de auto naar Spanje. Het nieuwste model wordt straks ge maakt in Vigo, vlak bij bedevaartsoord Santiago de Com- postella. De Renault Clio dan: nóg zo'n door slaand succes van Franse bodem. Maar ook de Clio is zo'n kind dat het ouderlijk huis ver laat. Het succesmo del van Renault rolt nu nog van de lo pende band in Flins, ten westen van Pa rijs. Vanaf volgend jaar wordt de Clio in Slovenië geprodu ceerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17