NIEUWS 13
donderdag 8 augustus 2019
'Doorrijder' in
hoger beroep
Dode in India
bij protesten
Nederlander
verongelukt
Wie met de auto naar het werk rijdt,
voelt zich momenteel dolgelukkig.
Nederland is filevrij in de rustigste week
van het jaar. Volgens de ANWB is het
even druk op de snelwegen als in 1983.
Natuurlijk, er wordt nog wel gewerkt bij
de ANWB Verkeerscentrale, maar de file
meldingen in Nederland zijn in een paar
minuten gepiept. „Eigenlijk geen files.
We zijn druk met het buitenland, files
van vakantieverkeer", zegt Arnoud
Broekhuis van de ANWB Verkeerscen-
trale. In zowel de regio's zuid, midden en
noord is het deze week bouwvak. Die
bouwvakantie, die officieel niet meer be
staat maar nog door veel aannemers en
toeleverende bedrijven wordt geëerbie
digd, eindigt volgende week in het zuiden
van Nederland en daardoor doemen ook
de files weer op.
Maar deze week? Er zijn sporadisch wat
korte files, gisterochtend in de spits zelfs
helemaal niets. Het is ongekend rustig op
de snelwegen, slechts te vergelijken met
een doorsnee dag begin jaren 80. Even te
rug naar die tijd.
Onbetrouwbaar
Neem het jaar 1983. Toen waren er nog
geen 5 miljoen voertuigen op de weg (nu
11,5 miljoen). We droomden in de show
room vooral van een Opel Kadett, Ford
Escort of een echte 'Nederlandse' Volvo
340. Lpg was hot, één op negen auto's had
een gastank in de kofferbak. De Rijkspoli
tie regeerde over de rijkswegen in snelle
Porsches. Er bestonden nog geen traject
controles en spitsstroken. Tankstations
De waren nog geen halve restaurants met
Afsluitdijk hippe koffie en verse maaltijden, maar
in 1983. vooral functionele plekken waar je auto
foto anp onderdelen, sleepkabels, bougies, lampjes
In 10 jaar 1 miljoen auto's erbij
Sinds de crisis is het aantal personen
auto's met ruim 13% toegenomen.
'09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 '16 '17 '18 '19
en motorolie kocht; de auto's waren toen
een stuk onbetrouwbaarder. De apk
moest nog worden ingevoerd worden. De
TomTom en mobieltjes bestonden niet; je
weg vinden ging met het Shell 100.000
Stratenboek. Als het regende was de snel
weg een ondoordringbare mist van op
spattend water. Zoab moest nog worden
uitgevonden.
Een andere wereld, een wereld zonder
files. Die kwamen pas na 1985. Broekhuis:
,,Ik kwam in 1982 bij de ANWB. We had-
den elke dag welgeteld vier files in de
spits. De brug bij Vianen, de Van Brie-
nenoordbrug, Velsertunnel, en de Coen-
tunnel. Buiten de tunnels en de smalle
bruggen was het tweebaans wegennet
voldoende. Er waren geen files.''
De tijdelijke terugkeer van begin
jaren 80, is niet alleen fijn vanwege de
korte reistijd. Het geeft ook rust in de
auto. Broekhuis: ,,Je rijdt relaxt, want je
weet dat je precies op tijd aankomt.'' Geen
bumperklevers, geen opgestoken middel
vingers, niemand seint met de lichten dat
je aan de kant moet, hier en daar sukkelt
iemand met 80-85 km/uur over de snel
weg zonder opgefokte automobilisten
achter hem.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen:
,,De rust roept positieve gevoelens op. Het
lijkt wel of je op vakantie bent en niet
naar je werk rijdt in de spits. Wie nu in de
auto in de spits rijdt, voelt de verbazing
en de gedachte: zo zou het altijd moeten
zijn. Je gaat ook zelf rustiger rijden. Auto
rijden is zo weer hartstikke leuk want we
künnen rijden zonder files. Je ergert je
minder aan andere autorijders want die
zijn er veel minder. Aan de andere kant
heb je ook mensen die de rust aangrijpen
om nu echt door te scheuren, die gaan
niet rustiger rijden maar halen hun gram.
Maar zelfs die hardrijders hebben minder
irritatie en frustratie door andere wegge
bruikers en rijden daarom toch rustiger.''
Veiliger
De relatieve rust maakt het niet per se
veiliger op de snelwegen. Broekhuis:
,,Misschien pak je eerder je mobiele tele
foon omdat het rustig is. En met name in
de avondspits zit er veel recreatief verkeer
tussen, dat zijn mensen die niet zo be
kend zijn met de situatie en zoeken naar
de afslag.''
Maandag is het weer gedaan met de lege
rijstroken en galante medeweggebrui
kers. ,,Geniet er nog maar even van'', zegt
Broekhuis. De ANWB voorspelt voor de
maandagspits om 8 uur het hoogtepunt:
weer 95 kilometer file, vooral in het zui
den, nog steeds niet veel maar het autoge-
voel van de jaren 80 is voorbij.
GO
DEN HAAG De man die
werd veroordeeld wegens
het negeren van een waar
schuwingslampje in zijn
auto, gaat in hoger beroep.
De man reed door terwijl
de lampjes brandden,
waarna hij met een kapotte
band op de linkerrijstrook
van de snelweg strandde.
Een achteropkomende
auto kon hem niet meer
ontwijken. Een 47-jarige
bestuurder klapte met 120
kilometer per uur achterop
de stilstaande auto. Die
man liep ernstig en blijvend
letsel op, onder meer breu
ken aan zijn rugwervels.
SRINAGAR Zeker één be
toger is om het leven geko
men in het Indiase deel van
Kashmir. Ook zijn na pro
testacties zes mensen met
schotwonden en ander let
sel opgenomen in een zie
kenhuis in de stad Srinagar,
melden lokale bronnen. De
Indiase regering trok
maandag de speciale sta
tus van de deelstaat
Jammu en Kashmir in. Er
zijn strenge veiligheids
maatregelen genomen om
onlusten te voorkomen. Sri-
nagar, waar ongeveer een
miljoen mensen wonen, zou
inmiddels zijn veranderd in
een spookstad. Op belang
rijke straten zijn controle
posten ingericht die wor
den bemand door gewa
pende veiligheidstroepen.
ALANYA Een Nederlander
is om het leven gekomen
door een ongeval met een
jeep dinsdag in de bad
plaats Alanya in het zuiden
van Turkije. Drie andere
Nederlanders en acht an
dere inzittenden van het
voertuig zouden gewond
zijn geraakt. Reisorganisa
tie Corendon bevestigt dat
er Nederlandse gasten be
trokken waren bij een on
geval, maar wil verder geen
details geven over hoe het
met hen is of wat er is ge
beurd. Volgens CNN Turkije
was de groep op een safari
in de Sapadere Canyon en
rolde de open jeep van een
20 meter hoge klif.
Het is deze week zo stil op
de weg, het lijkt wel 1983
Ton Voermans
Den Haag
ëïE3.t"-
Bij filetopper de Van Brienenoord-
brug is het deze week zelfs rustiger
dan in de jaren 80. foto anp
080819 TU, bron CBS, cijfers per 1 jan.