ml 7 Prijzen entreekaartjes stijgen veel sneller dan andere consumentenuitgaven Gezinnen moeten voor een dagje weg steeds dieper in de buidel tasten. De prijzen voor musea en dierentuinen zijn in vijf jaar tijd met maar liefst 17 procent gestegen, becijferde het CBS. BV JiJ' 1 woensdag 7 augustus 2019 Kaartjes voor attractieparken en evenementen kosten 14 procent meer. Ter vergelijk: de afgelopen vijf jaar stegen de gemiddelde prij zen voor consumentenuitgaven met 7 procent. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dat bere kend. De stijgende kosten gelden voor veel dagjes uit. Ook bij de en tree voor evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consu ment duurder uit. Vorig jaar bleek dat een gezin (vier personen) in pretparken in Nederland, België en Duitsland ge middeld een bedrag van 122,87 euro kwijt is aan een dagje uit. Dat is exclusief parkeerkosten en uitga ven voor versnaperingen. De hoge prijzen leiden overigens niet tot da lende bezoekersaantallen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken. Een dagje weg met het gezin slaat een behoorlijk gat in de begroting. Los van eventuele kortingsacties kost een ticket voor de Efteling 42 euro per persoon (tot 3 jaar gra tis), tickets voor Drievliet gaan weg voor 22,50 euro per bezoeker. Wa- libi rekent prijzen variërend van 27 euro tot 33,50 euro per persoon. Kaartjes voor dierentuin Wildlands gaan tot 27,50 euro per persoon. Directeur Kees Klesman van de Club van Elf, een samenwerkings verband van 23 grote dagattracties, plaatst kanttekeningen bij het on derzoek. ,,Het CBS meet de gepu bliceerde toegangsprijs, maar je moet ook kijken naar onlineprijzen en promotie-acties. Dan is de prijs al lager. Wij weten dat veel mensen met korting binnenkomen. Mis schien geven mensen daardoor in de praktijk minder uit dan de on derzochte prijsstijging.'' Klesman benadrukt dat de kos tenstijging ook een andere kant heeft. ,,Het is van belang om te kij ken waarom onze kosten zijn geste gen. Neem Diergaarde Blijdorp, die dierentuin heeft veel onderhoud aan verblijven en gebouwen. Dat zijn gebouwen die op de monu mentenlijst staan. Wildlands in Emmen is opengegaan na enorme investeringen. De prijzen gaan om hoog, maar er wordt ook meer ge boden.'' Terugverdienen Volgens Klesman geldt voor attrac tieparken niets anders. ,,Kijk naar Walibi; daar staat nu een nieuwe achtbaan en die kost veel geld. Mensen willen toch steeds iets nieuws, en het moet ook veilig blij ven. We moeten zulke grote uitga ven wel ergens terugverdienen.'' De directeur van de gezamenlijke parken meent dat het CBS 'appels met peren' vergelijkt. ,,Voor bood- WALIBI FLEVOLAND Vier onlinetickets (zonder datum): 142 euro Parkeerkosten: 8,50 euro DISNEYLAND PARIJS Vier onlinetickets (altijd geldig): 334 euro Parkeerkosten: 30 euro DE EFTELING Vier onlinetickets: 160 euro Parkeerkosten: 12,50 euro 5$ WILDLANDS EMMEN Vier onlinetickets: 90 euro Parkeerkosten: 10 euro schappen worden de prijzen in de schappen gemeten, maar voor par ken heb je andere onlineprijzen. Ze hadden moeten kijken naar wat de mensen daadwerkelijk betalen.'' Klesman snapt dat de prijzen aan de kassa voor mensen met een kleine beurs fors lijken. ,,Maar die kopen meestal geen kaarten voor de volle mep. Zij gaan op zoek naar kortingen en betalen misschien maar de helft.'' Kostenpost Volgens Marion Weijers van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) is een gemid delde prijs van ruim 122 euro voor een dagje uit een behoorlijke kos tenpost. ,,Het blijft een fors bedrag. We hebben op onze website goed kopere alternatieven. Er zijn bij voorbeeld gemeentes die gratis uit- jes organiseren. Wij adviseren altijd om zaken vooruit goed te plannen en om te kijken naar kortingen. Neem eten en drinken mee en zorg dat je een budget hebt voor een ij sj e voor de kinderen.'' Het CBS heeft in het onderzoek ook gekeken naar andere kosten die verbonden zijn aan een dagje uit. Een hapje en een drankje in een restaurant zijn bijna 12 procent duurder dan in 2014. Vooral fast- food werd duurder. De kosten voor vervoer gingen ook omhoog: parke ren is in vijfjaar tijd bijna 16 procent duurder geworden. Ook bezoekers die met de trein, tram of bus waren meer kwijt: 11 procent extra verge leken met juli 2014. GO Pretpark en zoo dure grap Chris Klomp Rotterdam Het Nibud adviseert gezinnen die een dagje uit willen, goed te let ten op kortingsacties en aanbiedingen. Online zijn tickets vaak goedkoper dan aan de kassa. Wat is een gezin met twee jonge kinderen kwijt bij een bezoek aan enkele grote attractieparken? FOTO ANP, ARIE KIEVIT Kijk op de site bij /video Bezoekers van de Efteling reageren op prijsstijgingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7