Gemengde estafette op EK is Ook na de dood van Bjorg Lambrecht raast het peloton weer voort, zonder 24 De etappe van gisteren in de Ronde van Polen was een eerbetoon aan de overleden Bjorg Lambrecht. Maar vandaag raast het peloton gewoon weer verder. Een serieuze discussie over de veiligheid in het wielrennen blijft uit. woensdag 7 augustus 2019 Sommigen staarden naar hun schoenen. Anderen de verte in. Er luidden kerkklok ken, iemand kuchte. De renners zwegen oorverdovend. Ze dachten aan die kleine coureur van Lotto-Soudal. Aan zijn ploeg genoten, zijn familie, zijn vrien den. Aan hun eigen familie, aan hun eigen gezin, hun eigen vrien den. Daarna vertrok ken ze, zonder rug nummer 143 in hun midden. De vierde etappe in de Ronde van Po len kreeg gisteren geen winnaar. Vier entwintig uur lang werd er stilgestaan bij een overleden jongen van 22 jaar en regende het steunbe tuigingen. Maar van daag? Dan wordt er gewoon weer gekoerst. Business as usual. De dood van Bjorg Lambrecht lijkt een freak accident. Het peloton reed niet bijzonder hard toen hij crashte, de weg waarop ze reden was recht en breed. Hij verloor de macht over het stuur, raakte van de weg en botste op een betonnen duiker, met fatale gevolgen. Tege lijkertijd kun je het overlijden van Lambrecht niet los zien van de dood van zoveel andere wielren ners en -rensters. Een snelle tel ling op internet leert dat er mini maal achttien actieve renners stierven sinds begin 2014. De De pelotons blijven langer groot, er is méér straatmeubilair en er staat méér publiek in de berm. Tel uit je winst meesten door de gevolgen van val partijen, anderen door acuut hart falen, een enkeling door zelf moord. Wielrennen is een sport die (meestal) plaatsvindt op de open bare weg, met hoge snelheden en relatief weinig bescherming. Ie dere wielrenner weet: als je op een fiets stapt, kun je er ook vanaf val len. Maar elk jaar een paar wieler- doden? Dat is belachelijk veel. Wielrennen fijkt véél gevaarlij ker te zijn dan andere sporten. Bo vendien blijkt uit onderzoek van en kele seizoenen gele den dat er méér val partijen en méér botbreuken voorko men dan tien of twintig jaar terug. De snelheden zijn (op het vlakke en bergaf) hoger, ren ners rijden dichter bij elkaar, de pelo tons blijven langer groot, er is méér straatmeubilair en er staat méér publiek in de berm. Tel uit je winst. Of beter: je verlies. Geschokt Toch staat veiligheid niet vaak bo venaan de agenda. We zijn ge schokt bij iedere wielerdode en bij elk zwaar ongeluk, maar een écht debat over veiligheid in en rond de koers komt niet op gang. We delen ons medeleven, maar stoppen te gelijkertijd onze kop in het zand. Dat is logisch in het geval van ren ners: die verdringen hun angsten. Ze proberen zo min mogelijk na te denken over het slechtst denkbare scenario. Want als je de donkerste gedachten toelaat, kun je dan nog wielrenner zijn? Durf je jezelf dan nog in massasprints te smijten? Durf je je dan nog met 100 kilome ter per uur in een lycra pakje van een berg af te storten? Maar het zijn niet alleen renners die het gevaar verdringen. De in ternationale wielrenunie UCI doet hetzelfde. De ploegen vaak ook. Net als de rennersvakbond, de sponsors, de media en de toe schouwers. We doen het af met clichés als 'de dood rijdt altijd mee' of 'de koers wacht op nie mand'. EF Education-manager Jo nathan Vaughters twitterde iets over 'fearless warriors', alsof wiel renners soldaten zijn. We probe ren iets abnormaals te normalise ren. Toen Michael Goolaerts vorig jaar overleed tijdens Parijs-Rou- baix, werd winnaar Peter Sagan na afloop 'gewoon' gehuldigd, inclu sief vuurwerk. Alsof er niets was gebeurd. We stellen geen vragen, wellicht omdat de antwoorden ons niet be vallen. Kün je wielrennen veiliger maken en zo ja, hoe? Hoeveel spektakel willen we opofferen om wielrennen veiliger te maken? Waarom worden parkoersen zo weinig gecontroleerd op veilig- ,,Wil je weten hoe dit nieuwe on derdeel werkt? Je bent niet de enige, sluit maar aan in de rij." Moeren hout had gistermiddag weinig in formatie over de gezamenlijke teamestafette voor mannen en vrouwen. Ja, zijn team bestaat uit drie mannen (Bauke Mollema, Koen Bouwman en Ramon Sinkel- dam) en drie vrouwen (Floortje Mackaij, Amy Pieters en Riejanne Markus) en ja, de tegenstand komt uit Duitsland, Italië, België, Frank rijk, Rusland, Slowakije en Tsjechië. Maar verder dan deze feiten en dat het rondje bij Alkmaar 22,4 ki lometer lang is, komt de bonds coach niet. ,,Er bestaat onduidelijk heid over de startlocatie, de manier van aflossen tussen de drie mannen en drie vrouwen en de starttijden van de deelnemende landen." De gememgde teamestafette moet de opvolger worden van de ploegentijdrit voor merkenteams die op het voorbije wereldkampi oenschap in Innsbruck voor het laatst werd gereden. Met het onder deel wil de UCI meegaan met de tijd en een moderne, genderneu- trale discipline toevoegen aan de kampioenschappen. De drie man nen rijden eerst het rondje van ruim 22 kilometer, direct gevolgd door de drie vrouwen. De finish van de tweede vrouw telt als eindtijd. De UCI ziet het nieuwe onder deel tijdens de EK als een test voor het wereldkampioenschap, later dit jaar in Yorkshire. Het moet ook voor de wielerbond oplossingen bieden voor mogelijke kinderziek tes. De UCI wil antwoorden vinden Is wielrennen een sport Thijs Zonnevel Rotterdam De zes 'pioniers': Mollema, Sinkeldam, Bouwman (boven vlnr), Mackaij, Pieters en Markus (onder vlnr). fotos afp, belga en cor vos Het nieuwe onderdeel ge mengde teamestafette, vandaag op het EK wielrennen in Alk maar, is omgeven met vraagte kens. Niemand kent exact de re gels, ook bondscoach Koos Moerenhout niet. Thomas Sijtsma Alkmaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24