Bestuurder 'diplomatenauto' hoefde niet te blazen
7
Om tij te keren moet ook wijk- of zedenagent huftergedrag in verkeer beboeten
Bumperkleven, niet
laten invoegen,
afsnijden. De politie
maakt zich zorgen over
het toenemende
asociale rijgedrag.
Daarom moeten ook
gewone agenten de
hufters vaker bekeuren.
Hij merkt het in zijn eigen werk,
zegt Paul Broer, plaatsvervangend
portefeuillehouder verkeer van de
politie. „Laatst reed ik op de A15
richting Rotterdam: in uniform,
maar met een onherkenbare poli
tiewagen. Ineens haalde een Tesla
met hoge snelheid rechts in.'' De
bestuurder toonde geen begrip dat
hij aan de kant werd gezet. ,,Ik kan
heel goed autorijden en met deze
auto is een hoge snelheid geen
probleem, vond hij.''
Was de verruwing lange tijd een
gevoel, het is voor de politie tegen
woordig meetbaar. Het aantal ge
melde verkeersruzies verdubbelde
afgelopen vijfjaar van 3140 in 2013
naar 6340 vorig jaar, bleek uit
door EenVandaag opgevraagde po
litiecijfers. Politiemensen kregen
vorig jaar 824 maal met geweld in
het verkeer te maken, 300 keer
meer dan in 2017. Ondertussen
steeg het aantal verkeersdoden vo
rig jaar naar 678, een stijging van 11
procent.
Het bestrijden van de toene
mende hufterigheid stelt de ver
keerspolitie voor uitdagingen. Met
creatieve middelen als vermomde
surveillancewagens worden aso's
gespot. ,,Maar wij kunnen het als
verkeerspolitie niet alleen'', zegt
Broer. ,,Er ligt ook een taak voor
alle agenten." Van stads-,wijk- tot
zedenagent.
,,Sinds de financiële crisis voorbij
is, is het uiteraard veel drukker op
de weg. De belangrijkste oorzaak
ligt echter in de individualisering
en de verruwing van de maat-
schappij. Wellicht mede door soci
ale media draait het tegenwoordig
meer om 'ik' in plaats van 'wij'.
Dat merk je op de weg: hoe men
sen zich daar gedragen, is een uit
vergroting van ons gedrag in het
dagelijkse leven.''
,,Tien jaar geleden kon je om een
weg af te sluiten volstaan met een
rood-wit hek of een paar pilonnen.
Nu moeten we er standaard een
verkeersregelaar bij zetten. En die
krijgt meteen boze of geïrriteerde
automobilisten over zich heen.
'Maar ik moet ergens heen!' Of
'maar waarom doen jullie dit nu?'.
,,Iedereen vindt zichzelf het be
langrijkst, het is 'ik eerst' op de
weg. Terwijl het verkeer een sa
menspel is, je moet elkaar iets
gunnen.''
,,Asociaal gedrag krijgt al diverse
jaren de hoogste prioriteit. Sinds
2015 worden 23 ernstige verkeers
overtredingen meteen strafrechte
lijk aangepakt en niet meer met
een boete. We hebben honderden
verkeersagenten, die dagelijks op
de wegen surveilleren, elke een
heid bezit diverse videosurveillan
cewagens. Maar het is waar: om de
pakkans te vergroten, moeten we
actiever handhaven. Ook moeten
we innovatiever worden.''
Je zou hufterigheid al
in de verkeerslessen
op de basisschool
kunnen meenemen
,,Verkeershufters vind je niet al
leen op de provinciale- en snelwe
gen, maar ook gewoon in de wij
ken en bij jou in de straat. Alle po
litiemensen op straat en in de wijk
moeten vaker ingrijpen als ze aso-
ciaal gedrag waarnemen. Dat zit
soms nog niet in het systeem. We
kunnen daar nog een duidelijke
slag maken.''
,,Het beeld dat er te weinig politie
op straat is, kunnen wij niet on
derschrijven. En dat mensen geen
politie zien, betekent niet dat we
er niet zijn.''
,,Een voorbeeld is de mono
camera, die we als pilot inzetten.
Deze neemt waar of iemand tij
dens het rijden een mobiele tele
foon in de hand heeft. Sinds begin
juli hoeven we overtreders na con
statering niet meer aan de kant te
zetten. Agenten hebben daardoor
meer tijd voor andere overtredin
gen. Dat maakt het verkeer veili
ger, waardoor er minder conflicten
ontstaan.''
,,Dat helpt zeker mee. Rijscholen
en CBR kunnen daar een positieve
rol in spelen. Je zou het in de ver-
keerslessen op de basisschool al
kunnen meenemen. Kijk, veilig
verkeer komt in drieën, boetes
vormen slechts het sluitstuk.
Voorlichting is minstens zo be
langrijk. Net als de weginrichting:
met enkele ingrepen kun je vaak
knelpunten wegnemen en daar
mee irritaties voorkomen.''
,,Ze zullen altijd proberen explo
sieve situaties te deëscaleren. Daar
worden we op getraind. Hoe? Door
inlevingsvermogen te tonen en
niet met een preek te komen. Te
gelijk vertellen we altijd duidelijk
waarom je aan de kant wordt ge
zet. Vooral belangrijk is dat agen
ten de regels kennen. Verkeers-
wetgeving is zeer divers: als je
weet waar je over praat, ontstaan
véél minder discussies."
De bestuurder van de Jaguar knalde
zaterdag rond 20.00 uur op een rij
geparkeerde auto's op de Erasmus-
weg. Twee inzittenden van een van
de voertuigen raakten gewond. De
ravage was groot. Een van de voor
wielen van de Jaguar was compleet
losgerukt van de auto. Volgens ge
tuigen stapte een stel met twee
honden uit de auto.
Hoewel doorgaans het motto van
de politie is 'botsen is blazen', laat
een politiewoordvoerder weten dat
dat in dit geval niet is gebeurd. ,,We
hebben te maken met een andere
situatie vanwege het CD-kenteken:
onschendbaarheid. Mensen van het
Corps Diplomatique zijn niet op
die manier vervolgbaar.''
Volgens verschillende bronnen
zou het in dit geval niet gaan om
een diplomaat van een ambassade,
maar om een medewerker van een
internationale organisatie, die ook
met CD-kentekens mag rijden. Zij
worden ook geacht mee te werken
aan een blaastest, maar kunnen
niet worden gedwongen. Volgens
de politie was er in dit geval geen
reden aan te nemen dat er alcohol
of drugs in het spel was. Er werd
bijvoorbeeld geen alcohollucht ge-
roken bij de bestuurder. Daarom
hoefde de bestuurder niet te blazen.
,,Ik zeg niet dat we nooit CD-kente-
kens controleren", aldus de politie
woordvoerder, ,,maar als het verder
geen invloed heeft op de vervol
ging, dan heeft dat niet zoveel zin."
Het Verbond van Verzekeraars is
niet blij. De verzekeraar kan alleen
vaststellen of iemand gedronken
heeft door het proces-verbaal van
de politie. De verzekering keert nu
wel uit, maar kan de schade niet
verhalen. ,,En wat voor signaal geef
je af?'', aldus een woordvoerder.
dinsdag 6 augustus 2019
GO
'Verkeerspolitie kan 't niet alleen'
David Bremmer
Den Haag
Welke verklaring heeft de politie
voor de toenemende agressie?
Mensen vinden dat verkeers
regels niet voor hen gelden?
Heeft de politie voldoende slag
kracht om aso's op de weg aan
te pakken?
—Paul Broer, verkeerspolitie
Hoe valt de pakkans te vergro
ten?
Afgelopen jaren zijn bijna 200
politieposten gesloten. De poli
tie surveilleert zelden in mijn
wijk, klagen mensen.
De politie zet ook steeds vaker
moderne technologie in, zoals
slimme camera's.
Moet je hufterigheid niet véél
vroeger, in de rijopleiding, te
gengaan?
Kunnen agenten voorkomen dat
ze mikpunt van agressie zijn?
De 'diplomaat' die zaterdag
avond tegen vijf auto's knalde
op de Erasmusweg in Den Haag
hoefde geen blaastest af te leg
gen. Vanwege zijn onschend
baarheid zou dat toch geen zin
hebben, laat de politie weten.
Tot frustratie van verzekeraars.
Bart Lelieveld
Ingrid de Groot
Den Haag
Een Jaguar knalde op een rij
geparkeerde auto's. foto regiois
Paul Broer, plaatsvervan
gend portefeuillehouder
verkeer van de politie, on
dervindt ook de verhufte-
ring in zijn werk.
FOTO GUUS SCHOONEWILLE