Bestuurder 'diplomatenauto' hoefde niet te blazen 7 Om tij te keren moet ook wijk- of zedenagent huftergedrag in verkeer beboeten Bumperkleven, niet laten invoegen, afsnijden. De politie maakt zich zorgen over het toenemende asociale rijgedrag. Daarom moeten ook gewone agenten de hufters vaker bekeuren. Hij merkt het in zijn eigen werk, zegt Paul Broer, plaatsvervangend portefeuillehouder verkeer van de politie. „Laatst reed ik op de A15 richting Rotterdam: in uniform, maar met een onherkenbare poli tiewagen. Ineens haalde een Tesla met hoge snelheid rechts in.'' De bestuurder toonde geen begrip dat hij aan de kant werd gezet. ,,Ik kan heel goed autorijden en met deze auto is een hoge snelheid geen probleem, vond hij.'' Was de verruwing lange tijd een gevoel, het is voor de politie tegen woordig meetbaar. Het aantal ge melde verkeersruzies verdubbelde afgelopen vijfjaar van 3140 in 2013 naar 6340 vorig jaar, bleek uit door EenVandaag opgevraagde po litiecijfers. Politiemensen kregen vorig jaar 824 maal met geweld in het verkeer te maken, 300 keer meer dan in 2017. Ondertussen steeg het aantal verkeersdoden vo rig jaar naar 678, een stijging van 11 procent. Het bestrijden van de toene mende hufterigheid stelt de ver keerspolitie voor uitdagingen. Met creatieve middelen als vermomde surveillancewagens worden aso's gespot. ,,Maar wij kunnen het als verkeerspolitie niet alleen'', zegt Broer. ,,Er ligt ook een taak voor alle agenten." Van stads-,wijk- tot zedenagent. ,,Sinds de financiële crisis voorbij is, is het uiteraard veel drukker op de weg. De belangrijkste oorzaak ligt echter in de individualisering en de verruwing van de maat- schappij. Wellicht mede door soci ale media draait het tegenwoordig meer om 'ik' in plaats van 'wij'. Dat merk je op de weg: hoe men sen zich daar gedragen, is een uit vergroting van ons gedrag in het dagelijkse leven.'' ,,Tien jaar geleden kon je om een weg af te sluiten volstaan met een rood-wit hek of een paar pilonnen. Nu moeten we er standaard een verkeersregelaar bij zetten. En die krijgt meteen boze of geïrriteerde automobilisten over zich heen. 'Maar ik moet ergens heen!' Of 'maar waarom doen jullie dit nu?'. ,,Iedereen vindt zichzelf het be langrijkst, het is 'ik eerst' op de weg. Terwijl het verkeer een sa menspel is, je moet elkaar iets gunnen.'' ,,Asociaal gedrag krijgt al diverse jaren de hoogste prioriteit. Sinds 2015 worden 23 ernstige verkeers overtredingen meteen strafrechte lijk aangepakt en niet meer met een boete. We hebben honderden verkeersagenten, die dagelijks op de wegen surveilleren, elke een heid bezit diverse videosurveillan cewagens. Maar het is waar: om de pakkans te vergroten, moeten we actiever handhaven. Ook moeten we innovatiever worden.'' Je zou hufterigheid al in de verkeerslessen op de basisschool kunnen meenemen ,,Verkeershufters vind je niet al leen op de provinciale- en snelwe gen, maar ook gewoon in de wij ken en bij jou in de straat. Alle po litiemensen op straat en in de wijk moeten vaker ingrijpen als ze aso- ciaal gedrag waarnemen. Dat zit soms nog niet in het systeem. We kunnen daar nog een duidelijke slag maken.'' ,,Het beeld dat er te weinig politie op straat is, kunnen wij niet on derschrijven. En dat mensen geen politie zien, betekent niet dat we er niet zijn.'' ,,Een voorbeeld is de mono camera, die we als pilot inzetten. Deze neemt waar of iemand tij dens het rijden een mobiele tele foon in de hand heeft. Sinds begin juli hoeven we overtreders na con statering niet meer aan de kant te zetten. Agenten hebben daardoor meer tijd voor andere overtredin gen. Dat maakt het verkeer veili ger, waardoor er minder conflicten ontstaan.'' ,,Dat helpt zeker mee. Rijscholen en CBR kunnen daar een positieve rol in spelen. Je zou het in de ver- keerslessen op de basisschool al kunnen meenemen. Kijk, veilig verkeer komt in drieën, boetes vormen slechts het sluitstuk. Voorlichting is minstens zo be langrijk. Net als de weginrichting: met enkele ingrepen kun je vaak knelpunten wegnemen en daar mee irritaties voorkomen.'' ,,Ze zullen altijd proberen explo sieve situaties te deëscaleren. Daar worden we op getraind. Hoe? Door inlevingsvermogen te tonen en niet met een preek te komen. Te gelijk vertellen we altijd duidelijk waarom je aan de kant wordt ge zet. Vooral belangrijk is dat agen ten de regels kennen. Verkeers- wetgeving is zeer divers: als je weet waar je over praat, ontstaan véél minder discussies." De bestuurder van de Jaguar knalde zaterdag rond 20.00 uur op een rij geparkeerde auto's op de Erasmus- weg. Twee inzittenden van een van de voertuigen raakten gewond. De ravage was groot. Een van de voor wielen van de Jaguar was compleet losgerukt van de auto. Volgens ge tuigen stapte een stel met twee honden uit de auto. Hoewel doorgaans het motto van de politie is 'botsen is blazen', laat een politiewoordvoerder weten dat dat in dit geval niet is gebeurd. ,,We hebben te maken met een andere situatie vanwege het CD-kenteken: onschendbaarheid. Mensen van het Corps Diplomatique zijn niet op die manier vervolgbaar.'' Volgens verschillende bronnen zou het in dit geval niet gaan om een diplomaat van een ambassade, maar om een medewerker van een internationale organisatie, die ook met CD-kentekens mag rijden. Zij worden ook geacht mee te werken aan een blaastest, maar kunnen niet worden gedwongen. Volgens de politie was er in dit geval geen reden aan te nemen dat er alcohol of drugs in het spel was. Er werd bijvoorbeeld geen alcohollucht ge- roken bij de bestuurder. Daarom hoefde de bestuurder niet te blazen. ,,Ik zeg niet dat we nooit CD-kente- kens controleren", aldus de politie woordvoerder, ,,maar als het verder geen invloed heeft op de vervol ging, dan heeft dat niet zoveel zin." Het Verbond van Verzekeraars is niet blij. De verzekeraar kan alleen vaststellen of iemand gedronken heeft door het proces-verbaal van de politie. De verzekering keert nu wel uit, maar kan de schade niet verhalen. ,,En wat voor signaal geef je af?'', aldus een woordvoerder. dinsdag 6 augustus 2019 GO 'Verkeerspolitie kan 't niet alleen' David Bremmer Den Haag Welke verklaring heeft de politie voor de toenemende agressie? Mensen vinden dat verkeers regels niet voor hen gelden? Heeft de politie voldoende slag kracht om aso's op de weg aan te pakken? —Paul Broer, verkeerspolitie Hoe valt de pakkans te vergro ten? Afgelopen jaren zijn bijna 200 politieposten gesloten. De poli tie surveilleert zelden in mijn wijk, klagen mensen. De politie zet ook steeds vaker moderne technologie in, zoals slimme camera's. Moet je hufterigheid niet véél vroeger, in de rijopleiding, te gengaan? Kunnen agenten voorkomen dat ze mikpunt van agressie zijn? De 'diplomaat' die zaterdag avond tegen vijf auto's knalde op de Erasmusweg in Den Haag hoefde geen blaastest af te leg gen. Vanwege zijn onschend baarheid zou dat toch geen zin hebben, laat de politie weten. Tot frustratie van verzekeraars. Bart Lelieveld Ingrid de Groot Den Haag Een Jaguar knalde op een rij geparkeerde auto's. foto regiois Paul Broer, plaatsvervan gend portefeuillehouder verkeer van de politie, on dervindt ook de verhufte- ring in zijn werk. FOTO GUUS SCHOONEWILLE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7