©NDERNEMER Geen bereik 'Klantenbinding? Weg ermee. Gewoon altijd het beste leveren' VAN SCHOONMAKER TOT TOP VROUW MET 500 MEDEWERKERS Rahma el Mouden is een vrouw aan de top. Wandelend door het Rijksmuseum, haar grootste klant, vertelt El Mouden in Werkverkeer over haar lange weg naar succes en haar rol als inspirator. Probleemjongeren Snelheid Saskia de Meurichy verkozen tot Winkelier van het Jaar in de categorie mode In 2020 bestaat damesmodezaak Fashion by REISS 135 jaar. Ouderwets is het familie bedrijf in het Zeeuws-Vlaamse Hulst zeker niet. Dat het verhaal van Saskia de Meurichy met de tijd mee gaat, blijkt wel uit de de titel Winkelier van het Jaar 2019 in de categorie Mode. Klantenbinding, daar kan ze niks mee. Gewoon altijd het beste leveren! Inmiddels runt de vijfde generatie de damesmodezaak aan de Steenstraat in Hulst. De vaste krachten Jessica, Marita, Wendy, Gonda en De Meurichy staan de klanten elke dag weer met fashionable raad en daad bij. „We zijn vijf totaal verschillende mensen die elk totaal verschillende klanten helpen. Op onze site en social media zie je precies wie wanneer in de winkel staat. Wordt de klant liever geholpen door een collega van mij en door mijzelf? Dan kan dat. Maar goed ook, er zijn zoveel soorten mensen. Met de een klikt het beter dan met de ander. Daardoor kun je de klant nog persoonlijker helpen.'' Het belang van een praatje Niet alleen de service staat bovenaan bij Fashion by REISS. Een praatje is ook belangrijk. Daar maakt het team graag tijd voor. ,,Het is hier altijd gezellig. Hilarisch. Een dag niet gelachen is een slechte dag. Zelfs wanneer we veel verkocht hebben. Toen we laatst met een nieuw aangeschafte rolveger aan de slag gingen, moesten we met het team zo hard lachen dat een man bij ons naar binnen liep om te vragen wat er toch in hemelsnaam aan de hand was. Elke dag gebeurt er wel zoiets. Het is enorm gezellig en de klant mag altijd met ons meedoen.'' De beste service Iets waar de winkelier niet om kan lachen is de term 'klantbinding'. Daar kan ze niets mee. ,,Je kunt een klant niet binden. Een klant gunt je iets of gunt je helemaal niets. Wij moeten altijd ons best doen om dezelfde winkel te zijn en te blijven. Elke dag weer. De beste service, een goed merkenpakket en klantgericht werken. Dan is het aan de klant te beslissen. Kies je voor ons? Super, je bent van harte welkom en wij doen ons uiterste best voor je. Niet een keer; elke keer opnieuw. Dus 'klantbin ding'? Weg daarmee. Gewoon altijd het beste leveren.'' Feestje bouwen De Meurichy: „Keihard werken voor de beste service en tegelijkertijd een feestje bouwen voor en met de klant, de straat, heel Hulst en de regio. Daar doen we het voor. Het draait om samenwerken. Op die manier kun je als winkel lang en met veel succes blijven bestaan. Daar zijn wij een prima voorbeeld van.'' deondernemer.nl Bereik: vroeger was het een zorg voor de ouders. Het bereiken van de vakantie bestemming welteverstaan. Met een weeïg warme kren tenbol in de hand op zoek naar de juiste afslag van de tolweg. Stress over het berei ken van de bestemming is tegenwoordig vervangen door stress over het bereik van internet. Daarbij is het humeur van de kinderen recht evenredig met het aantal gekromde signaalstreepjes op de smartphone. De oneindige traagheid van het vakantiebe- staan, bezien vanuit de download snelheid van de lokale WiFi. De smartphone is ideaal om zonder echtelijke ruzies je vakantiebestemming te bereiken, want elk weggetje en elk wandel pad is door Google in kaart gebracht. Maar voor het bereiken van een vakantiegevoel is je smartphone desastreus. Elk gezinslid blijft aan het eigen scherm gekluisterd, eeuwig ver blijvend in de eigen, vertrouwde digitale wereld. Aangekomen op de vakantiebestemming blijft zo de afstand tussen elkaar einde loos ver. De vreemde wereld wordt opgefleurd met vertrouwde fotofilters. Met Snapchat regen bogen of Instagram 'Lark, Rise of toch maar Clarendon'. Het berooft het geportretteerde van zijn mys terie. Het dwingende keurslijf van het stories-format reduceert de rijke ervaring tot brokjes met emoticons gelardeerd beeld. De lome landerigheid die wij kennen van de vakanties in onze jeugd wordt steeds met één swipe van de duim verdreven. De smart- phone jaagt je voortdurend op. Terwijl de beste vakanties je laten vertragen tot het Caribische ritme waar wij nijvere Nederlanders stiekem best jaloers op zijn. Mijn advies is simpel en heeft zich vorig jaar op vakantie in Turkije bewezen. Er werd geruzied over de vraag met hoeveel je tegelijk op het Netflix-account kunt kij ken, terwijl de zwembaden, zon en gezelligheid buiten de hotel kamer tevergeefs lonkten. Beter: leg de smartphones bij aankomst in de kluis, of onderin de koffer. Samen met de paspoorten en sieraden. Laat ze daar. Bevrijd jezelf van het juk van bereik. Maak foto's met je ogen. Prent herinneringen in je eigen geheu gen en niet op de servers van Facebook. Het onrustig najagen van Instagram-waardige ervarin gen maakt dan plaats voor het lome vakantiegevoel van weleer. Of neem een ouderwetse camera mee en maak je vakantiefoto's met aandacht. Zonder dwang tot bewerken en delen. Bereik waar vakantie voor is bedoeld: rust. Bereik simpelweg eens zo min mogelijk. Ik wens je een fijne en digitaal-vrije vakantiemaand augustus toe. Op haar zestiende verhuisde El Mouden vanuit Marokko naar Nederland waar ze als dochter van een imam opgroeide in een mannenwereld. Be gonnen als schoonmaker richtte de jonge Marokkaanse vrouw het schoonmaakbedrijf MAS Dienstverleners op en dat heeft inmiddels 500 medewerkers en 11 miljoen euro aan vermogen. El Mouden wil haar ervaring nu inzetten om jon geren en vrouwen met ambitie te helpen, iets waarvoor ze zich nog meer inzet nu haar dochter directeur van MAS is. Haar goede invloed blijkt uit de ranglijst voor probleemjongeren in Amster dam. Andere ondernemers die graag meer maat schappelijk betrokken willen zijn, geeft de topon dernemer graag tips: ,,Ik meen het echt uit mijn hart en dat het voor het bedrijf goed is en voor je imago, geeft ook energie.'' Een voorwaarde voor het krijgen en houden van een klant is volgens El Mouden snelheid. ,,Wil een klant de offerte maandag hebben, dan zorg jij dat hij die op donderdag krijgt.'' Op dit soort simpele manieren iemands verwachtingen overtreffen, is volgens El Mouden één van haar succesgeheimen, net als het goed zorgen voor personeel. ,,De klant is koning, de medewerker keizer.'' 'Een feestje bouwen met Fashionable raad en daad' De Ondernemer is partner van Winkelier van het Jaar, de grootste consumenten verkiezing voor lokale winkeliers: lees meer verhalen op deondernemer.nl/wvj volg ons op nffloa Samen met presentator Roland Tameling gaat El Mouden naar één van haar grootste klanten: het Rijksmuseum. Ze vertelt hoe ze met lef, zon der referenties, deze enorme klant binnenhaalde. Scan de QR-code en bekijk deze en andere afleveringen van Werkverkeer op deondernemer.nl BRECHTJE DE LEIJ OVER TECHNOLOGIE Brechtje de Leij Digital Strategist voor haar eigen bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van onze Raad van Advies. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17