in een warm en liefdevol katholiek gezin uit het Noord-Hollandse Santpoort. Af en toe gaan ze naar de kerk. Zijn vader is bus chauffeur, een rustige man; later wordt hij arbeidstherapeut voor psychiatrische pa tiënten. Zijn moeder is verkoopster in een kantoorboekhandel. Hij noemt haar lief en zorgzaam, maar ook temperamentvol. Als kind is hij gefascineerd door sprook jes, poppenkastpoppen, Sinterklaas en figu ren in lange gewaden. Hij verkleedt zich vaak in een lichtblauwe feestjurk van zijn moeder, soms in combinatie met een mij ter. Hij is verliefd op meisjes, maar tegen het eind van de basisschool heeft hij vooral aandacht voor 'door hun ribfluwelen broe ken omspannende edele delen' van jongens. In de zomer van 1971 leest hij als 11-jarige jongen een interview met Albert Mol, des tijds dé supernicht van de Nederlandse televisie, over homoseksualiteit. ,,Meteen wist ik dat dat iets met mij te maken had.'' De hele middelbareschoolperiode ver zwijgt hij zijn homoseksuele gevoelens. Op zijn zolderkamer masturbeert hij op ribflu weel en spijkerbroeken, waarvoor hij een fetisj heeft, en op plaatjes van mooie jon gens uit tijdschriften. Ondanks de seksuele revolutie in de jaren 60 en 70 blijft homoseksualiteit een taboe in de kerk. ,,Dat ik niet zou mogen beleven wat mijn heteroseksuele leeftijdgenoten wel mochten, beleefde ik als een groot on recht. Ik voelde mij geroepen, door God, om mij daar niet bij neer te leggen.'' Valkering weet op jonge leeftijd dat hij priester wil worden. Bij het leren bidden, de viering van het kerstfeest, de verering van Maria bij de kloosterzusters en in zijn functie als misdienaar wordt de basis voor zijn roeping gelegd. Het priesterschap is daarnaast om prakti sche redenen een uitvlucht. Hij kan de mi litaire dienst ontlopen en het geeft hem een reden om niet te hoeven trouwen met een vrouw. „Tegelijk was ik er woedend over dat ik mij genoodzaakt voelde om mij op zo'n manier te verbergen.'' De zwijgzaamheid en schaamte drukken loodzwaar op zijn schouders. Zijn hele jeugd draagt hij die last in eenzaamheid en angst. ,,Ik kon over mijn gevoelens alleen in gesprek met Onze Lieve Heer. Later ver trouwde ik het mijn beste vriendin toe. In mijn studententijd ben ik er langzaam opener over geworden en ben ik ernaar gaan leven.'' Toch zijn het geloof en relaties met man nen niet verenigbaar met de weg naar het priesterschap. Hij woont samen met een Amerikaan, maar moet van de kerk op een ander adres gaan wonen als hij als pastoraal werker begint. Bij zijn priesterwijding in 1994 legt hij de celibaatsgelofte af. Hij ervaart al snel dat waar de geest wel gewillig kan zijn, het vlees geregeld zwak is. De dwangmatige behoefte aan porno in de late uurtjes is moeilijk te verenigen met de plicht tot ge bed, waarmee hij de dag afsluit en begint. Een psychotherapeut en zelfhulpgroep voor seksverslaafden helpen hem er niet vanaf. Hij legt letterlijk een doek over zijn computer om de verleiding te weerstaan. „Sommige zaken in het boek zijn ook voor hetero's herkenbaar. Heel Holland bakt, maar heel Nederland kijkt ook porno. Net als in het evangelie draait het bij kijken naar porno om verlangen naar vrijheid, liefde en intimiteit. Dat kan verslavend zijn.'' Het bisdom verklaart dat Valkering is ontslagen vanwege de schending van de celibaatsgelofte en niet vanwege zijn ho moseksualiteit. Of Valkering dat gelooft? Het blijft even stil. ,,Homoseksualiteit wordt wél als een probleem gezien. D e kerk heeft verklaard dat homo's geen priester mogen worden. Intussen zijn veel priesters wel homo. Als pastor hield ik mijn geaard heid niet krampachtig verborgen. Het was een publiek geheim.'' Dat werd anders op 31 maart van dit jaar. Valkering vierde zijn 25-jarig priesterjubi leum met een bijzondere mis. De Vredes- kerk puilde uit met bijna zevenhonderd mensen. Zijn moeder zat op de eerste rij. Gekleed in een roze kazuifel sprak Valke- ring de nietsvermoedende parochianen toe over de 'vijftig tinten gay' in het Vaticaan en presenteerde hij zijn boek. 'In Rome staat een heel grote roze olifant. Heel veel ambtsdragers van de kerk zijn gewoon homo. Tegelijkertijd zijn velen ook homo foob. Ze hebben daar soms naargeestige meningen over. Ik heb ook tinten gay en daarover gaat dit boek. Over de zon- en schaduwzijde van mijn leven.' Slechts weinigen wisten van tevoren dat Valkering zijn boek zou presenteren. Ster ker nog, slechts weinigen wisten dat hij in het geheim aan het boek had gewerkt. ,,Ik heb iedereen ermee overvallen. Het was een geweldig feest, een dag vol liefde. De inhoud van het boek en de schorsing werkten daarna als een koude douche bin nen de parochie. Maar ik kon niet anders. Als ik dit van tevoren met het parochie bestuur had besproken, zou het zijn misge lopen. Ik wilde vooraf geen trammelant." Een maand eerder verscheen het boek Sodoma van de Franse socioloog Frédéric Martel. Die concludeert dat de meeste gees telijken in het Vaticaan homo zijn, en dat velen een geheim dubbelleven leiden. ,,Martel bewijst dat het niet alleen mijn worsteling is en dat mijn boek geen ego tripperij is. Hij toont het grotere plaatje. Ik zie mijzelf als een symptoom van een dieper en breder probleem binnen de kerk.'' Bij de presentatie kreeg politicus Boris Dittrich het eerste exemplaar, zijn moeder het tweede. Ze nam het vreugdevol in ont vangst, onwetend over de inhoud. ,,Ook voor mijn ouders was het een volslagen verrassing. Ze zijn komende week 60 jaar getrouwd. Mijn moeder is 80 jaar, mijn vader 91. Het is heel heftig dat ze dit mee maken. Maar ik heb mij niet laten leiden door de gedachte dat ik hen dit niet kon aandoen. Dat onderstreept het belang. Mijn moeder heeft het boek wel vier keer gelezen. Mijn vader wilde het aanvankelijk niet lezen, maar heeft dat uiteindelijk tóch gedaan. We hebben er uitvoerig over ge sproken. Ze begrijpen me. Ik kan nu onbe- vangener met ze omgaan. Ik vind het ZATERDAG 3 AUGUSTUS 2019 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 91