in een warm en liefdevol katholiek gezin
uit het Noord-Hollandse Santpoort. Af en
toe gaan ze naar de kerk. Zijn vader is bus
chauffeur, een rustige man; later wordt hij
arbeidstherapeut voor psychiatrische pa
tiënten. Zijn moeder is verkoopster in een
kantoorboekhandel. Hij noemt haar lief en
zorgzaam, maar ook temperamentvol.
Als kind is hij gefascineerd door sprook
jes, poppenkastpoppen, Sinterklaas en figu
ren in lange gewaden. Hij verkleedt zich
vaak in een lichtblauwe feestjurk van zijn
moeder, soms in combinatie met een mij
ter. Hij is verliefd op meisjes, maar tegen
het eind van de basisschool heeft hij vooral
aandacht voor 'door hun ribfluwelen broe
ken omspannende edele delen' van jongens.
In de zomer van 1971 leest hij als 11-jarige
jongen een interview met Albert Mol, des
tijds dé supernicht van de Nederlandse
televisie, over homoseksualiteit. ,,Meteen
wist ik dat dat iets met mij te maken had.''
De hele middelbareschoolperiode ver
zwijgt hij zijn homoseksuele gevoelens. Op
zijn zolderkamer masturbeert hij op ribflu
weel en spijkerbroeken, waarvoor hij een
fetisj heeft, en op plaatjes van mooie jon
gens uit tijdschriften.
Ondanks de seksuele revolutie in de jaren
60 en 70 blijft homoseksualiteit een taboe
in de kerk. ,,Dat ik niet zou mogen beleven
wat mijn heteroseksuele leeftijdgenoten
wel mochten, beleefde ik als een groot on
recht. Ik voelde mij geroepen, door God, om
mij daar niet bij neer te leggen.''
Valkering weet op jonge leeftijd dat hij
priester wil worden. Bij het leren bidden,
de viering van het kerstfeest, de verering
van Maria bij de kloosterzusters en in zijn
functie als misdienaar wordt de basis voor
zijn roeping gelegd.
Het priesterschap is daarnaast om prakti
sche redenen een uitvlucht. Hij kan de mi
litaire dienst ontlopen en het geeft hem een
reden om niet te hoeven trouwen met een
vrouw. „Tegelijk was ik er woedend over
dat ik mij genoodzaakt voelde om mij op
zo'n manier te verbergen.''
De zwijgzaamheid en schaamte drukken
loodzwaar op zijn schouders. Zijn hele
jeugd draagt hij die last in eenzaamheid en
angst. ,,Ik kon over mijn gevoelens alleen
in gesprek met Onze Lieve Heer. Later ver
trouwde ik het mijn beste vriendin toe.
In mijn studententijd ben ik er langzaam
opener over geworden en ben ik ernaar
gaan leven.''
Toch zijn het geloof en relaties met man
nen niet verenigbaar met de weg naar het
priesterschap. Hij woont samen met een
Amerikaan, maar moet van de kerk op een
ander adres gaan wonen als hij als pastoraal
werker begint.
Bij zijn priesterwijding in 1994 legt hij
de celibaatsgelofte af. Hij ervaart al snel dat
waar de geest wel gewillig kan zijn, het
vlees geregeld zwak is. De dwangmatige
behoefte aan porno in de late uurtjes is
moeilijk te verenigen met de plicht tot ge
bed, waarmee hij de dag afsluit en begint.
Een psychotherapeut en zelfhulpgroep
voor seksverslaafden helpen hem er niet
vanaf. Hij legt letterlijk een doek over zijn
computer om de verleiding te weerstaan.
„Sommige zaken in het boek zijn ook
voor hetero's herkenbaar. Heel Holland
bakt, maar heel Nederland kijkt ook porno.
Net als in het evangelie draait het bij kijken
naar porno om verlangen naar vrijheid,
liefde en intimiteit. Dat kan verslavend zijn.''
Het bisdom verklaart dat Valkering is
ontslagen vanwege de schending van de
celibaatsgelofte en niet vanwege zijn ho
moseksualiteit. Of Valkering dat gelooft?
Het blijft even stil. ,,Homoseksualiteit
wordt wél als een probleem gezien. D e kerk
heeft verklaard dat homo's geen priester
mogen worden. Intussen zijn veel priesters
wel homo. Als pastor hield ik mijn geaard
heid niet krampachtig verborgen. Het was
een publiek geheim.''
Dat werd anders op 31 maart van dit jaar.
Valkering vierde zijn 25-jarig priesterjubi
leum met een bijzondere mis. De Vredes-
kerk puilde uit met bijna zevenhonderd
mensen. Zijn moeder zat op de eerste rij.
Gekleed in een roze kazuifel sprak Valke-
ring de nietsvermoedende parochianen toe
over de 'vijftig tinten gay' in het Vaticaan
en presenteerde hij zijn boek. 'In Rome
staat een heel grote roze olifant. Heel veel
ambtsdragers van de kerk zijn gewoon
homo. Tegelijkertijd zijn velen ook homo
foob. Ze hebben daar soms naargeestige
meningen over. Ik heb ook tinten gay en
daarover gaat dit boek. Over de zon- en
schaduwzijde van mijn leven.'
Slechts weinigen wisten van tevoren dat
Valkering zijn boek zou presenteren. Ster
ker nog, slechts weinigen wisten dat hij in
het geheim aan het boek had gewerkt.
,,Ik heb iedereen ermee overvallen. Het
was een geweldig feest, een dag vol liefde.
De inhoud van het boek en de schorsing
werkten daarna als een koude douche bin
nen de parochie. Maar ik kon niet anders.
Als ik dit van tevoren met het parochie
bestuur had besproken, zou het zijn misge
lopen. Ik wilde vooraf geen trammelant."
Een maand eerder verscheen het boek
Sodoma van de Franse socioloog Frédéric
Martel. Die concludeert dat de meeste gees
telijken in het Vaticaan homo zijn, en dat
velen een geheim dubbelleven leiden.
,,Martel bewijst dat het niet alleen mijn
worsteling is en dat mijn boek geen ego
tripperij is. Hij toont het grotere plaatje.
Ik zie mijzelf als een symptoom van een
dieper en breder probleem binnen de kerk.''
Bij de presentatie kreeg politicus Boris
Dittrich het eerste exemplaar, zijn moeder
het tweede. Ze nam het vreugdevol in ont
vangst, onwetend over de inhoud. ,,Ook
voor mijn ouders was het een volslagen
verrassing. Ze zijn komende week 60 jaar
getrouwd. Mijn moeder is 80 jaar, mijn
vader 91. Het is heel heftig dat ze dit mee
maken. Maar ik heb mij niet laten leiden
door de gedachte dat ik hen dit niet kon
aandoen. Dat onderstreept het belang.
Mijn moeder heeft het boek wel vier keer
gelezen. Mijn vader wilde het aanvankelijk
niet lezen, maar heeft dat uiteindelijk tóch
gedaan. We hebben er uitvoerig over ge
sproken. Ze begrijpen me. Ik kan nu onbe-
vangener met ze omgaan. Ik vind het
ZATERDAG 3 AUGUSTUS 2019 11