23 Verstappen optimistisch FORMULE 1 GRAND PRIX VAN HONGARIJE zaterdag 3 augustus 2019 Monsterzege op Catalonië Nieuwe kans voor Schröder Trentin stapt over naar CCC Voor Trentin betekende het zijn derde ritwinst in de Tour. ,,Trentin is een uitzon derlijke wielrenner, dus we zijn verheugd hem te mogen verwelkomen", zegt teammanager Jim Ocho- wicz. ,,Hij kan sprinten, maar ook aanvallen en klimmen. Dat hebben we in de Tour wel gezien. Zijn veelzijdigheid maakt hem een echte aanwinst.'' Wat krijgt u voor elkaar in 1,88 seconden? De auto van Max Verstappen krijgt in die tijd vier nieuwe banden. Het wereldrecord was de beloning van eindeloos streven naar de perfecte pitstop. Het klinkt het mooist in een ver laten pitstraat, weerkaatsend tegen lege tribunes. Het fijnste geluid in de Formule 1 is niet de hybride mo tor van de auto's, maar de wheelgun, het pistool waarmee de banden worden vervangen. Teams oefenen de pitstop meer dan duizend keer per seizoen. Bij elke grand prix en tussendoor in de fabriek. Band eraf, heel even stilte, band erop. Als het goed is, klinken de vier guns simultaan. Zelfs de trainingen - als de auto door een paar man wordt aangeduwd en een monteur achter het stuurtje zit - zijn fascinerend om te aanschou wen. De kritische blik op de stop watch, het streven naar perfectie en optimaliseren van de routine. De pitstop is het terrein van de rauw douwers in de garage. Dit is hun onderlinge strijd. Red Bull Racing verbeterde zon dag op de Hockenheimring in Duitsland zijn eigen wereldrecord. Van 1,91, onlangs gevestigd in En geland bij Pierre Gasly, ging het naar 1,88 seconden bij Max Ver stappen. Je kunt in die tijd nog net met je vingers knippen of kijken hoe laat het is. Tandpasta op een borstel smeren wordt al lastig. ,,Ik zat met open ogen te kijken Seconden FORMULE 1 bij die pitstop, wist niet wat ik zag'', zegt Marc Priestley. De Brit (42) was begin deze eeuw tien jaar mon teur bij het team van McLaren. Hij voerde honderden pitstops uit, dui zenden als de trainingen worden meegerekend. Dat het ooit onder de twee seconden zou gaan, had hij nooit gedacht. ,,Het niveau van de voorbereiding, coördinatie en pre cisie van de huidige pitstops is waanzinnig. Die recordtijd is ab surd. Van mij mag de Formule 1 zoiets unieks veel meer vieren.'' Welgeteld één vuistje is er te zien in de herhaling van de recordstop. Een monteur aan de linkerkant van Verstappens auto weet dat de ma chine weer niet heeft gehaperd. Het is de vijfde stop voor de Limburger in Hockenheim, een van de 78 pit stops uit de race. Als de Nederlan der wegrijdt, op weg om de grand prix te winnen, pakken de mon teurs hun boeltje bij elkaar en ne men op hun gemak plaats op de klapstoeltjes in de garage. Snelheidscamera's Pas een dag later blijkt het een we reldrecord. Sinds een aantal jaren wordt dat bijgehouden in een offi ciële competitie. Met hogesnel- heidscamera's die bij elke pitbox hangen, wordt de tijd gemeten dat de auto stilstaat. Na elke grand prix wordt een klassement opgemaakt, na 21 races een award uitgereikt. Red Bull en Williams maken al een paar jaar de dienst uit. Verstappen zegt genoten te heb ben van het record. Hij weet hoe veel uren zijn mannen erin steken. ,,Mooi om te zien hoe blij ze waren. De organisatie bij onze pitstops is heel goed, echt teamwork. Mijn rol is maar klein. Ik kan wel zeggen: die moet iets meer naar links, maar ik vind het belangrijker dat de mon teurs zich goed voelen. Voor mij telt die tijd, je wilt snel weg zijn.'' Priestley mist het nog altijd, de adrenalinestoot die hij bij elke pits top kreeg. ,,De eerste keren dat je het in een race moet doen, zijn angstaanjagend. Ik stond te trillen op mijn benen als de auto er aan kwam. Uiteindelijk ga je van dat ge voel houden, wetende dat je een ac tieve rol speelt in de uitkomst van de race. Er is geen beter gevoel dan wanneer jouw coureur als tweede binnenkomt en na een geweldige pitstop de race leidt.'' En andersom, als het hopeloos misgaat, zoals bij Mercedes afgelopen week? Priest ley: ,,Dan voel je dat de hele wereld je voor een stel clowns aanziet.'' Priestley sleutelde aan de wagens van onder anderen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. Tegen woordig is de Brit analyticus op zijn eigen YouTube-kanaal. En hij schreef een boek over zijn werk in de Formule 1, De monteur. In de loop der tijd is de pitstop rigoureus ver anderd. In de jaren 50 moest één monteur met zijn hele gewicht aan een soort rekstok hangen om de auto omhoog te krikken. De ander ramde met alles wat hij in zich had met een hamer om de moeren los te slaan. De coureur stapte even uit voor een slok. Tegenwoordig zijn de kriks van carbon en is bij de pitstop een geoliede ploeg van 22 man be trokken. Het kan haast niet sneller dan in 1,88 seconden denkt Priest ley. ,,Dat lukt pas als je dingen gaat automatiseren, maar dat is verbo den. Hopelijk blijft het altijd men senwerk.'' RPAARDENSPORT Spring ruiter Gerco Schröder (foto) is terug in de natio nale equipe. Bondscoach Rob Ehrens heeft de man uit Tubbergen opgeroepen voor de wedstrijd in de Na tions Cup volgende week vrijdag in Dublin. Schröder, die met de equipe in het verleden al wereld- en Eu ropees kampioen werd, verschijnt in de ring met Davino. Door het ontbreken van een toppaard kwam Schröder lang niet in aan merking voor de Neder landse formatie. Met Lon don won hij in 2012 twee keer zilver op de Spelen. WIELRENNEN Matteo Trentin fietst de komende twee jaar voor het team van CCC. De 30-jarige Itali aan komt over van Mitchel- ton-Scott. Trentin won vo rige maand de zeventiende etappe in de Tour de France. De Europees kam pioen kwam na 200 kilo meter solo aan in Gap. Band eraf, band erop en weg is Max Rik Spekenbrink Boedapest U8 Red Bull verbeterde zondag op Hockenheim het wereldrecord pitstop (al in bezit met 1,91) tot 1,88 seconden. Dat gebeurde bij de vijfde bandenwissel van Max Verstappen. Na die razendsnelle stop won de Nederlander de Grand Prix van Duitsland, zijn tweede zege van dit seizoen. WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 225 1. Mercedes 409 2. Bottas 184 2. Ferrari 261 3. Verstappen 162 3. Red Bull 217 4. Vettel 141 4. McLaren 70 5. Leclerc 120 5. Toro Rosso 42 6. Gasly 55 6. Renault 39 7. Sainz jr. 48 7. Racing P. 31 8. Kvyat 27 8. Haas 26 9. Raikkönen 25 9. Alfa Romeo 26 10. Norris 22 10. Williams 1 KORFBAL Nederland heeft op het WK in Zuid-Afrika ook de tweede poulewed strijd gewonnen. Na een monsterzege (41-5) op Nieuw-Zeeland moest nu Catalonië eraan geloven: 35-10. De grote favoriet en titelverdediger kon het zich veroorloven om met de spelers te beginnen die tegen Nieuw-Zeeland nog niet in actie kwamen. Oranje leidde bij rust al met 17-2. Fleur Hoek en Lau- rens Leeuwenhoek scoor den het meest: zeven keer. Nederland speelt vandaag tegen Tsjechië. ROTTERDAM Met twee tweede plaatsen kende Max Verstappen een goede ope ningsdag in Hongarije. In de eerste vrije training spinde hij tot twee keer toe en klaagde hij over een gebrek aan grip, maar uiteindelijk was hij tevreden. ,,We hebben wat dingen geprobeerd, niet alles werkte, maar dat weet je pas als je het test." Alleen Lewis Hamilton was sneller in de ochtendsessie, waarin het af en toe regende. Het natte weer had een gro tere invloed op de tweede vrije training. Toen het nog zo goed als droog was, klokte Pierre Gasly de snelste tijd, net voor Verstappen. Bij een pitstop is tegenwoordig een geoliede ploeg van 22 man betrokken. Teams oefenen deze actie meer dan duizend keer per sei zoen. FOTOGETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23