WIM HOFMAN
Naar Sète
7
ees en dat betekende ook langzamer ver
keer. De jonge vrouwen stonden in de snik
hete zon.
'Je moet toch wel ten einde raad zijn, wil
je dat gaan doen', zei Marion. Ik wilde dat
absoluut nooit gaan doen.
Toen naderden we Sète. 'Wel een mooie
stad, dat zul je wel zien', zei Marion, 'Met
kanalen en een haven en een altijd blauwe
zee.' En ik keek naar de zee, inderdaad fel
blauw met hier en daar felle tinkelende zil
veren lichtjes van de zon.
Er stonden flamingo's in de groene
plassen, die op erwtensoep leken, bij
het vliegveld van het Franse Montpel-
lier. Volgens Marion, die me van het vlieg
veld had gehaald, had men ten behoeve van
de toeristen de malariamuggen en andere
insecten gedood. Het betekende ook dat ook
de meeste vogels verdwenen waren.
Je had er wel flamingo's die zich niet
stoorden aan het lawaai van de vliegtuigen
en verder waren er nogal wat meeuwen. Die
leefden van het visafval dat van de vissers
boten werd gegooid. Er waren veel
meeuwen, want er werd op zee veel gevist.
De vissers waren door 'Europa' gemaand
om wat minder te vissen en sindsdien wa
ren de vissers tegen Europa.
We reden over een drukke weg. Hier en
daar in de verte zagen we groene en dood
stille plassen en verder een stad, gebouwd
voor vakantiegangers, want mensen hebben
veel vakantiegeld en willen een vakantie in
de zon. En die zon was er. Een verschrikke
lijke hitte trilde over het vlakke land. Geen
boom te zien, want er groeide weinig in de
zoute grond. We zagen een terrein met
kampeerwagens en een grote camping met
tenten en tentjes.
'Je zult er maar zitten.zei Marion. 'Stel
je voor.' Ik stelde het me voor. Het leek me
niks om daar te zitten.
Toen stokte het verkeer. In de lucht grote
rookwolken. Er woedde een bosbrand:
oranje vlammen schoten hoog de lucht in.
Langs de weg stonden auto's van mensen
die de brand wilden fotograferen. Een paar
helikopters kwamen met bluswater.
Er gebeurde meer langs de weg. Een eind
verder stonden enkele Afrikaanse prostitu-
75 JAAR VRIJHEID ELLY GEELHOED BALLET^
Elly Geelhoed Ballet
uit Zierikzee is een
van de negen
Zeeuwse
Dansscholen die
samen een bijzondere
dans gaan uitvoeren
tijdens de start van de
nationale viering '75
Jaar Vrijheid' op
zaterdag 31 augustus in
Terneuzen. Voor Elly is
dit een van meerdere
uitdagingen deze
zomer.
Een geweldig project van
DanZee waar ik direct
'ja' tegen heb gezegd'',
laat Elly Geelhoed we
ten. De stichting Dan-
Zee zet zich in voor talentontwik
keling binnen de Zeeuwse dans-
sector. De dansperformance aan
de Scheldeboulevard tijdens het
grootschalige evenement in Ter-
neuzen past daar naadloos in. De
artistieke leiding is in handen van
Marjon van Grunsven. ,,Een extra
uitdaging'', vindt Elly. Van Gruns-
ven heeft haar sporen immers al
ruimschoots verdiend als artistiek
directeur bij Cirque du Soleil en
met haar dansgezelschap Me
mento Dance Company.
Elly doet met 15 leerlingen, va
riërend in leeftijd van 10 tot begin
20, mee aan dit project. „Dankzij
de lesbrief van DanZee hebben zij
Enthousiasme en
inzet zijn voor mij ook
het belangrijkste bij
de selectie
goede achtergrondinformatie over
de betekenis van 75 jaar vrijheid.
Ze beseffen dat je met dans voor
een publiek zonder woorden emo
ties rond vrede, verbinding en ver
trouwen voelbaar kunt maken.''
Elly's demoklas is gretig en in
zetbaar bij veel projecten. Dat kan
bijvoorbeeld ook een flashmob op
het Havenplein in Zierikzee zijn,
maar de performance in Terneu-
zen met in totaal 150 dansers voor
circa 10.000 bezoekers geldt wel
als heel bijzonder.
„Uiteraard is er de bereidheid
extra te repeteren, ondanks de va
kantieperiode. Enthousiasme en
inzet zijn voor mij ook het belang
rijkste bij de selectie. Die zie ik lie
ver dan een been dat nog hoger
kan worden opgetild met een zuur
hoofd er boven.''
Collectieve repetitie
De 150 Zeeuwse dansers komen
zaterdag 24 augustus bijeen in het
Scheldetheater in Terneuzen voor
een collectieve repetitie van de
dans op de muziek, die Armand
Amar componeerde voor de film
Human van Yann Arthus Bertrand,
waarin de vraag 'Wat maakt ons
menselijk?' centraal staat. ,,We
moeten kleding in de kleuren
rood, wit en blauw meebrengen
en krijgen daar te horen hoe het
allemaal wordt ingedeeld'', vertelt
Elly. Voor haar is dit project niet
de enige uitdaging deze zomer. Zij
staat aan de vooravond van het
realiseren van haar eigen ballet- en
dansstudio in Cultuurhuis Zie-
rikC dat vanuit particulier initia
tief in het oude schoolgebouw in
het centrum van Zierikzee gereali
seerd wordt.
Bouwactiviteiten
Elly krijgt een schittering in haar
ogen bij de gedachte dat ze straks
hier de beschikking krijgt over een
eigen plek met een vaste spiegel
wand en een vaste bar, waar dus
niet met spullen gesleept hoeft te
worden en waar ze op elk gewenst
moment in kan. Maar daar is nog
wel een stevige verbouwing voor
nodig, met onder meer het uitbre
ken van een muur tussen twee
voormalige lokalen.
„Bouwbedrijf Quant wil eind
deze maand (augustus) met het
werk beginnen en zelf hoop ik hier
na de herfstvakantie te kunnen
openen'', zegt Elly. Zij beseft dat
ze dus nog volop in de bouwacti
viteiten zit op de open dag die op
zaterdag 21 september gepland
staat in het Cultuurhuis.
Dat zal haar niet weerhouden
ook dan met haar leerlingen korte
dansoptredens te geven. Een mooi
contrast immers: danskunst in een
robuust decor van verbouwing.
vrijdag 2 augustus 2019
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
Dansend het gevoel van vrede uiten
Elly Geelhoed in het voormalige schoollokaal waar haar eigen
dansstudio moet verrijzen. foto ernesta verburg
Ali Pankow
- Elly Geelhoed