WIM HOFMAN Naar Sète 7 ees en dat betekende ook langzamer ver keer. De jonge vrouwen stonden in de snik hete zon. 'Je moet toch wel ten einde raad zijn, wil je dat gaan doen', zei Marion. Ik wilde dat absoluut nooit gaan doen. Toen naderden we Sète. 'Wel een mooie stad, dat zul je wel zien', zei Marion, 'Met kanalen en een haven en een altijd blauwe zee.' En ik keek naar de zee, inderdaad fel blauw met hier en daar felle tinkelende zil veren lichtjes van de zon. Er stonden flamingo's in de groene plassen, die op erwtensoep leken, bij het vliegveld van het Franse Montpel- lier. Volgens Marion, die me van het vlieg veld had gehaald, had men ten behoeve van de toeristen de malariamuggen en andere insecten gedood. Het betekende ook dat ook de meeste vogels verdwenen waren. Je had er wel flamingo's die zich niet stoorden aan het lawaai van de vliegtuigen en verder waren er nogal wat meeuwen. Die leefden van het visafval dat van de vissers boten werd gegooid. Er waren veel meeuwen, want er werd op zee veel gevist. De vissers waren door 'Europa' gemaand om wat minder te vissen en sindsdien wa ren de vissers tegen Europa. We reden over een drukke weg. Hier en daar in de verte zagen we groene en dood stille plassen en verder een stad, gebouwd voor vakantiegangers, want mensen hebben veel vakantiegeld en willen een vakantie in de zon. En die zon was er. Een verschrikke lijke hitte trilde over het vlakke land. Geen boom te zien, want er groeide weinig in de zoute grond. We zagen een terrein met kampeerwagens en een grote camping met tenten en tentjes. 'Je zult er maar zitten.zei Marion. 'Stel je voor.' Ik stelde het me voor. Het leek me niks om daar te zitten. Toen stokte het verkeer. In de lucht grote rookwolken. Er woedde een bosbrand: oranje vlammen schoten hoog de lucht in. Langs de weg stonden auto's van mensen die de brand wilden fotograferen. Een paar helikopters kwamen met bluswater. Er gebeurde meer langs de weg. Een eind verder stonden enkele Afrikaanse prostitu- 75 JAAR VRIJHEID ELLY GEELHOED BALLET^ Elly Geelhoed Ballet uit Zierikzee is een van de negen Zeeuwse Dansscholen die samen een bijzondere dans gaan uitvoeren tijdens de start van de nationale viering '75 Jaar Vrijheid' op zaterdag 31 augustus in Terneuzen. Voor Elly is dit een van meerdere uitdagingen deze zomer. Een geweldig project van DanZee waar ik direct 'ja' tegen heb gezegd'', laat Elly Geelhoed we ten. De stichting Dan- Zee zet zich in voor talentontwik keling binnen de Zeeuwse dans- sector. De dansperformance aan de Scheldeboulevard tijdens het grootschalige evenement in Ter- neuzen past daar naadloos in. De artistieke leiding is in handen van Marjon van Grunsven. ,,Een extra uitdaging'', vindt Elly. Van Gruns- ven heeft haar sporen immers al ruimschoots verdiend als artistiek directeur bij Cirque du Soleil en met haar dansgezelschap Me mento Dance Company. Elly doet met 15 leerlingen, va riërend in leeftijd van 10 tot begin 20, mee aan dit project. „Dankzij de lesbrief van DanZee hebben zij Enthousiasme en inzet zijn voor mij ook het belangrijkste bij de selectie goede achtergrondinformatie over de betekenis van 75 jaar vrijheid. Ze beseffen dat je met dans voor een publiek zonder woorden emo ties rond vrede, verbinding en ver trouwen voelbaar kunt maken.'' Elly's demoklas is gretig en in zetbaar bij veel projecten. Dat kan bijvoorbeeld ook een flashmob op het Havenplein in Zierikzee zijn, maar de performance in Terneu- zen met in totaal 150 dansers voor circa 10.000 bezoekers geldt wel als heel bijzonder. „Uiteraard is er de bereidheid extra te repeteren, ondanks de va kantieperiode. Enthousiasme en inzet zijn voor mij ook het belang rijkste bij de selectie. Die zie ik lie ver dan een been dat nog hoger kan worden opgetild met een zuur hoofd er boven.'' Collectieve repetitie De 150 Zeeuwse dansers komen zaterdag 24 augustus bijeen in het Scheldetheater in Terneuzen voor een collectieve repetitie van de dans op de muziek, die Armand Amar componeerde voor de film Human van Yann Arthus Bertrand, waarin de vraag 'Wat maakt ons menselijk?' centraal staat. ,,We moeten kleding in de kleuren rood, wit en blauw meebrengen en krijgen daar te horen hoe het allemaal wordt ingedeeld'', vertelt Elly. Voor haar is dit project niet de enige uitdaging deze zomer. Zij staat aan de vooravond van het realiseren van haar eigen ballet- en dansstudio in Cultuurhuis Zie- rikC dat vanuit particulier initia tief in het oude schoolgebouw in het centrum van Zierikzee gereali seerd wordt. Bouwactiviteiten Elly krijgt een schittering in haar ogen bij de gedachte dat ze straks hier de beschikking krijgt over een eigen plek met een vaste spiegel wand en een vaste bar, waar dus niet met spullen gesleept hoeft te worden en waar ze op elk gewenst moment in kan. Maar daar is nog wel een stevige verbouwing voor nodig, met onder meer het uitbre ken van een muur tussen twee voormalige lokalen. „Bouwbedrijf Quant wil eind deze maand (augustus) met het werk beginnen en zelf hoop ik hier na de herfstvakantie te kunnen openen'', zegt Elly. Zij beseft dat ze dus nog volop in de bouwacti viteiten zit op de open dag die op zaterdag 21 september gepland staat in het Cultuurhuis. Dat zal haar niet weerhouden ook dan met haar leerlingen korte dansoptredens te geven. Een mooi contrast immers: danskunst in een robuust decor van verbouwing. vrijdag 2 augustus 2019 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Dansend het gevoel van vrede uiten Elly Geelhoed in het voormalige schoollokaal waar haar eigen dansstudio moet verrijzen. foto ernesta verburg Ali Pankow - Elly Geelhoed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35