Pabo HZ loopt tientallen studenten mis door toets
ZEELAND 3
- t
reske landelijke gebied plots een
treintje kan kruisen. ,,We komen
ook regelmatig mountainbikers te
gen en die hebben er doorgaans de
vaart in", weet Meedendorp.
Rode vlag
Op de met een spoorkruis en dus
nauwelijks bewaakte overgang bij
de buurtschap Langeweegje stapt
hoofdconducteur Harry van Pelt
uit. Met een rode vlag waarschuwt
hij weggebruikers. Wegverkeer is
verplicht voor 'zijn' rode vlag te
stoppen. Twee Solex-rijders wach
ten keurig. Vandaag bespeurt het
SGB-personeel slechts één ver-
keersaso. Spoorlopers zijn niet te
bekennen of het moeten twee ha
zen zijn die er ruim op tij d van door
zoeven.
Toch zien SGB-machinisten en
conducteurs regelmatig lieden ge
vaarlijk dicht langs het spoor lopen.
„Mensen die de hond uitlaten en
ook bramenplukkers. Ze houden er
geen rekening mee dat als de
stoomtrein is gepasseerd er van de
andere kant een motorwagen of
een werktrein aan kan komen. In de
paniek proberen ze dan toch nog
dat pannetje bramen van het spoor
te pakken. Machinisten schrikken
zich rot. Die moeten erop kunnen
vertrouwen dat het spoor vrij is",
zegt SGB-woordvoerder Reinier
Zondervan, zelf ook machinist. Zo
als ProRail-medewerkers allerlei
verwensingen moeten slikken, zo
zijn weggebruikers ook niet altijd
In de paniek proberen
ze dan toch nog dat
pannetje bramen van
het spoor te pakken
even vriendelijk tegen SGB-perso-
neel. ,,Als je mensen aanspreekt,
krijg je ook wel eens een grote
mond of een opgestoken middel
vinger. Of ze negeren je glashard."
Kentekens
Zondervan ergert zich ook aan fiet
sers, motorrijders en automobilis
ten die regelmatig door de automa
tisch beveiligde, maar half open
overgangen slalommen. Soms vlak
voor de neus van een naderende
trein. Kentekens van verkeersdelin-
quenten worden trouwens geno
teerd als SGB-personeel ze kan le
zen. Een aantal zaken ligt inmid
dels bij het Openbaar Ministerie.
Tot botsingen komt het echter
zelden omdat het SGB-personeel
'erg goed oplet', al kent de SGB
één geval met dodelijke afloop;
dat was in 2011. Zondervan: ,,Ze
denken: ach, die trein rijdt toch
niet hard. Maar ja, een mu-
seumtrein weegt 300 ton, kan
niet uitwijken en kan dus alleen
hard remmen. Alleen heeft de
trein een remweg van tientallen
meters, misschien wel honderd
meter. Een botsing komt net zo
hard aan als met een intercity."
k r.'s *'-*-
v
Opleidingscoördinator Frank Bor-
dui van de HZ heeft geen goed
woord over voor de hoge drempel
die de overheid in 2015 heeft opge
worpen. ,,Het is belachelijk. Een rare,
slechte maatregel. Hiermee ont
neemt de overheid j onge mensen de
kans om leraar te worden, terwijl ze
dat met hart en ziel willen."
Havisten en mbo'ers die geen
aardrijkskunde, geschiedenis of na
tuur en techniek in hun vakkenpak
ket hadden, moeten één of meer toe
latingstoetsen maken. Wie niet
slaagt, kan niet aan de opleiding be
ginnen. Het aantal aanmeldingen is
sinds de invoering van de toets dras
tisch gedaald. In 2014 had de HZ-op-
leiding nog 130 eerstejaars, een jaar
later was dat aantal gedaald naar 77.
Het aantal is inmiddels iets ge
groeid, maar lang niet op het niveau
van voor de toelatingstoets. Afgelo
pen studiejaar begonnen 84 studen
ten aan de opleiding, voor komend
studiejaar hebben zich 111 studenten
aangemeld. ,,Ik weet zeker dat de
toetsen een rem zijn op de in
stroom", zegt Bordui. „Jongeren
gaan bijvoorbeeld pedagogiek doen,
of proberen de ontbrekende havo
vakken alsnog te halen in het vol
wassenenonderwijs of ze kiezen een
compleet andere studie." Hij weet
niet precies hoeveel studenten zak
ken voor de toetsen. ,,Maar ik ken
veel voorbeelden van studenten die
de toets niet gehaald hebben.
Hiermee ontneemt
de overheid jonge
mensen de kans om
leraar te worden
Schoolbestuurders komen naar me
toe om te vragen of ik niet iets kan
regelen. Nee, dat kunnen we niet.
We zitten vast aan de regels."
Bordui maakt een vergelijking
met andere studies. ,,Bij ingewik
kelde technische studies zien we
studenten binnenkomen, die geen
adequaat vakkenpakket hebben. Dat
spijkeren we tijdens de studie bij.
Waarom zou dat bij de leraaroplei
ding niet kunnen? Dat vind ik onbe
grijpelijk en onverteerbaar."
De toelatingstoetsen werden des
tijds ingevoerd om ervoor te zorgen
dat meer studenten de studie met
succes afronden. ,,Wij kunnen niet
aantonen dat er nu meer rendement
is." Landelijk is het studiesucces in
het eerste jaar met zeven procent ge
stegen, zegt het ministerie. Bordui:
,,Dat staat niet in verhouding tot de
daling van het aantal studenten."
De taal- en rekentoets die pabo
studenten in het eerste jaar moeten
halen, is voor sommige studenten
een struikelpunt. ,,Maar de meeste
studenten halen het. Misschien niet
de eerste keer, maar wel in één van
de herkansingen. Anders dan met de
toelatingstoets hebben we bij deze
toets in elk geval de tijd om studen
ten voor te bereiden."
Overbodig
Toch vindt Bordui de landelijk ver
plichte taal- en rekentoets overbo
dig. ,,De HZ is heel goed in staat
mensen op te leiden. Zo'n extra con
trole is niet gewenst. Bovendien: pe
dagogische en didactische kennis, de
omgang met kinderen en ouders
zijn vaardigheden die minstens zo
belangrijk zijn."
De HZ ziet ook een lichtpunt: veel
meer werkende mensen laten zich
omscholen tot leraar. Het aantal zij-
instromers, werkende mensen die
al een hbo- of universitair diploma
hebben, is in een paar jaar tijd ver
tienvoudigd.
vrijdag 2 augustus 2019
oude treintje komt er aan
Machinist Joop Meedendorp
ziet het al aankomen: een witte
auto rijdt door rood licht bij de
spoorovergang bij H'oedekens-
kerke. fotos johan vanderheJiden
- Reinier Zondervan, SGB
Kijk op de site bij /video
Stoomtrein Goes-Borsele:
Mensen, pas toch op
- «"VA
s
SI
C, - -
- **-*•••"••«
T "/T
V V
Tientallen jongeren kunnen jaar
lijks niet aan de opleiding tot le
raar basisonderwijs van de HZ in
Vlissingen beginnen, omdat de
toelatingstoets te zwaar voor ze
is.
Cornelleke Blok
Vlissingen
- Frank Bordui, HZ