Pabo HZ loopt tientallen studenten mis door toets ZEELAND 3 - t reske landelijke gebied plots een treintje kan kruisen. ,,We komen ook regelmatig mountainbikers te gen en die hebben er doorgaans de vaart in", weet Meedendorp. Rode vlag Op de met een spoorkruis en dus nauwelijks bewaakte overgang bij de buurtschap Langeweegje stapt hoofdconducteur Harry van Pelt uit. Met een rode vlag waarschuwt hij weggebruikers. Wegverkeer is verplicht voor 'zijn' rode vlag te stoppen. Twee Solex-rijders wach ten keurig. Vandaag bespeurt het SGB-personeel slechts één ver- keersaso. Spoorlopers zijn niet te bekennen of het moeten twee ha zen zijn die er ruim op tij d van door zoeven. Toch zien SGB-machinisten en conducteurs regelmatig lieden ge vaarlijk dicht langs het spoor lopen. „Mensen die de hond uitlaten en ook bramenplukkers. Ze houden er geen rekening mee dat als de stoomtrein is gepasseerd er van de andere kant een motorwagen of een werktrein aan kan komen. In de paniek proberen ze dan toch nog dat pannetje bramen van het spoor te pakken. Machinisten schrikken zich rot. Die moeten erop kunnen vertrouwen dat het spoor vrij is", zegt SGB-woordvoerder Reinier Zondervan, zelf ook machinist. Zo als ProRail-medewerkers allerlei verwensingen moeten slikken, zo zijn weggebruikers ook niet altijd In de paniek proberen ze dan toch nog dat pannetje bramen van het spoor te pakken even vriendelijk tegen SGB-perso- neel. ,,Als je mensen aanspreekt, krijg je ook wel eens een grote mond of een opgestoken middel vinger. Of ze negeren je glashard." Kentekens Zondervan ergert zich ook aan fiet sers, motorrijders en automobilis ten die regelmatig door de automa tisch beveiligde, maar half open overgangen slalommen. Soms vlak voor de neus van een naderende trein. Kentekens van verkeersdelin- quenten worden trouwens geno teerd als SGB-personeel ze kan le zen. Een aantal zaken ligt inmid dels bij het Openbaar Ministerie. Tot botsingen komt het echter zelden omdat het SGB-personeel 'erg goed oplet', al kent de SGB één geval met dodelijke afloop; dat was in 2011. Zondervan: ,,Ze denken: ach, die trein rijdt toch niet hard. Maar ja, een mu- seumtrein weegt 300 ton, kan niet uitwijken en kan dus alleen hard remmen. Alleen heeft de trein een remweg van tientallen meters, misschien wel honderd meter. Een botsing komt net zo hard aan als met een intercity." k r.'s *'-*- v Opleidingscoördinator Frank Bor- dui van de HZ heeft geen goed woord over voor de hoge drempel die de overheid in 2015 heeft opge worpen. ,,Het is belachelijk. Een rare, slechte maatregel. Hiermee ont neemt de overheid j onge mensen de kans om leraar te worden, terwijl ze dat met hart en ziel willen." Havisten en mbo'ers die geen aardrijkskunde, geschiedenis of na tuur en techniek in hun vakkenpak ket hadden, moeten één of meer toe latingstoetsen maken. Wie niet slaagt, kan niet aan de opleiding be ginnen. Het aantal aanmeldingen is sinds de invoering van de toets dras tisch gedaald. In 2014 had de HZ-op- leiding nog 130 eerstejaars, een jaar later was dat aantal gedaald naar 77. Het aantal is inmiddels iets ge groeid, maar lang niet op het niveau van voor de toelatingstoets. Afgelo pen studiejaar begonnen 84 studen ten aan de opleiding, voor komend studiejaar hebben zich 111 studenten aangemeld. ,,Ik weet zeker dat de toetsen een rem zijn op de in stroom", zegt Bordui. „Jongeren gaan bijvoorbeeld pedagogiek doen, of proberen de ontbrekende havo vakken alsnog te halen in het vol wassenenonderwijs of ze kiezen een compleet andere studie." Hij weet niet precies hoeveel studenten zak ken voor de toetsen. ,,Maar ik ken veel voorbeelden van studenten die de toets niet gehaald hebben. Hiermee ontneemt de overheid jonge mensen de kans om leraar te worden Schoolbestuurders komen naar me toe om te vragen of ik niet iets kan regelen. Nee, dat kunnen we niet. We zitten vast aan de regels." Bordui maakt een vergelijking met andere studies. ,,Bij ingewik kelde technische studies zien we studenten binnenkomen, die geen adequaat vakkenpakket hebben. Dat spijkeren we tijdens de studie bij. Waarom zou dat bij de leraaroplei ding niet kunnen? Dat vind ik onbe grijpelijk en onverteerbaar." De toelatingstoetsen werden des tijds ingevoerd om ervoor te zorgen dat meer studenten de studie met succes afronden. ,,Wij kunnen niet aantonen dat er nu meer rendement is." Landelijk is het studiesucces in het eerste jaar met zeven procent ge stegen, zegt het ministerie. Bordui: ,,Dat staat niet in verhouding tot de daling van het aantal studenten." De taal- en rekentoets die pabo studenten in het eerste jaar moeten halen, is voor sommige studenten een struikelpunt. ,,Maar de meeste studenten halen het. Misschien niet de eerste keer, maar wel in één van de herkansingen. Anders dan met de toelatingstoets hebben we bij deze toets in elk geval de tijd om studen ten voor te bereiden." Overbodig Toch vindt Bordui de landelijk ver plichte taal- en rekentoets overbo dig. ,,De HZ is heel goed in staat mensen op te leiden. Zo'n extra con trole is niet gewenst. Bovendien: pe dagogische en didactische kennis, de omgang met kinderen en ouders zijn vaardigheden die minstens zo belangrijk zijn." De HZ ziet ook een lichtpunt: veel meer werkende mensen laten zich omscholen tot leraar. Het aantal zij- instromers, werkende mensen die al een hbo- of universitair diploma hebben, is in een paar jaar tijd ver tienvoudigd. vrijdag 2 augustus 2019 oude treintje komt er aan Machinist Joop Meedendorp ziet het al aankomen: een witte auto rijdt door rood licht bij de spoorovergang bij H'oedekens- kerke. fotos johan vanderheJiden - Reinier Zondervan, SGB Kijk op de site bij /video Stoomtrein Goes-Borsele: Mensen, pas toch op - «"VA s SI C, - - - **-*•••"••« T "/T V V Tientallen jongeren kunnen jaar lijks niet aan de opleiding tot le raar basisonderwijs van de HZ in Vlissingen beginnen, omdat de toelatingstoets te zwaar voor ze is. Cornelleke Blok Vlissingen - Frank Bordui, HZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31