c* Gemeenten moeten aan de slag op opmars elektrische auto's bij te benen Pier Pennings en Anke Land Godfried Roemeratoe Dat blijkt uit de Benchmark Open baar Laden, die adviesbureau Over Morgen jaarlijks voor het hele land opstelt. Zeeland komt samen met de noordelijke provincies het minst goed uit het onderzoek. Over Morgen kijkt in hoeverre het huidige netwerk van openbare laadpalen kan voorzien in de vraag die in 2020 wordt voorzien. Daar voor heeft het bureau een progno semodel ontwikkeld, samen met TU Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam. Van de dertien Zeeuwse gemeenten is Noord-Be veland nog het beste voorbereid op elektrisch rijden. Daar zijn de be schikbare palen voldoende om 32 procent van de 'laadvraag' in 2020 op te vangen. Ook Schouwen-Dui- veland (29 procent) en Tholen (21 procent) doen het redelijk. De andere gemeenten in de pro vincie zitten een stuk lager. Vlissin gen (2 procent), Hulst (3 procent), Goes (6 procent) en Veere (8 pro cent) komen niet eens tot 10 pro cent. Terneuzen en Kapelle blijven, afgerond, zelfs steken op 0 procent. Voor 2025 is het beeld voor Zeeland nog somberder. ,,Dat betekent dat er een hoop werk aan de winkel is voor de betreffende gemeenten", zegt Willem Knol van Over Mor gen. ,,Het blijft natuurlijk een prog nose, maar het is wel duidelijk dat er in die gemeenten nog geen ur gentie is om met openbare laadpa- len aan de slag te gaan. Ze zitten in de afwachtende modus. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar voor de transitie naar elektrisch rijden is het niet echt goed." Vooral in Noord- en Zuid-Hol land, Utrecht en delen van Gelder land en Noord-Brabant zijn de per centages aanmerkelijk hoger, hoe wel nog lang geen 100 procent. ,,Daar zijn gemeenten heel druk be zig om een dekkend laadnetwerk te realiseren", zegt Knol. ,,Dat is in Zeeland en ook in het noorden van Nederland nog niet in orde. Daar Het betekent dat er een hoop werk aan de winkel is voor de gemeenten wordt het probleem in mindere mate opgepakt." Volgens de jongste cijfers zijn er inmiddels 41.000 (semi)publieke laadpunten in Nederland. Daarvan bevinden zich er rond de 700 in Zeeland. Op één laadpunt kunnen meerdere laadpalen staan. Terneuzen staat binnen Zeeland voor de grootste uitdaging. In de berekening van Over Morgen doen maar vijf gemeenten in het land het nog slechter. Het gemeentebestuur constateerde begin dit jaar, naar aanleiding van vragen van CDA- raadsleden, zelf ook al dat Terneu- zen achterloopt en dat daar snel verandering in moet komen. De eerste resultaten daarvan zijn ondertussen zichtbaar, blijkt uit de Klimaatmonitor van Rijkswater staat. Terwijl het aantal (semi)pu- blieke laadpunten jarenlang vrijwel stabiel was, is dat in de eerste helft van dit jaar gestegen van 29 naar 55. 'Dit is ons monument voor oom Bram' zou zomaar in de basis kunnen staan bij FC Twente zeeland 12 Tj-v r 1% I vrijdag 2 augustus 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Schoonmaakestafette - - - Zeeuwse stranden zijn schoon. Toch houdt stichting De Noordzee ook daar jaarlijks de schoonmaakestafette. Ger Haan uit Breskens was gisteren bij de start in Cad zand-Bad met zo'n vijftig andere vrijwilligers. Veel verwachtte hij niet te vinden. Toch wist hij driekwart van een papieren zak te vullen, vertelde hij na afloop, vooral met stukjes plastic. ,,Die hadden daar anders nog veertig jaar gelegen." De oogst van de actie tussen Cadzand-Bad en Groede was al met al zo'n honderd kilo groot. De Bos kalis Beach Cleanup Tour gaat vandaag verder in Vlissingen. foto peter NcolAi Tekort aan openbare laadpalen Zeeland is nog onvoldoende voorbereid op de opmars van de elektrische auto. Het aantal openbare laadpalen blijft ver achter bij de vraag die de ko mende jaren wordt verwacht. Rolf Bosboom Vlissingen - Willem Knol, Over Morgen ZEELAND 4 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29