c*
Gemeenten moeten aan de slag op opmars elektrische auto's bij te benen
Pier Pennings
en Anke Land
Godfried
Roemeratoe
Dat blijkt uit de Benchmark Open
baar Laden, die adviesbureau Over
Morgen jaarlijks voor het hele land
opstelt. Zeeland komt samen met
de noordelijke provincies het minst
goed uit het onderzoek.
Over Morgen kijkt in hoeverre
het huidige netwerk van openbare
laadpalen kan voorzien in de vraag
die in 2020 wordt voorzien. Daar
voor heeft het bureau een progno
semodel ontwikkeld, samen met
TU Eindhoven en de Hogeschool
van Amsterdam. Van de dertien
Zeeuwse gemeenten is Noord-Be
veland nog het beste voorbereid op
elektrisch rijden. Daar zijn de be
schikbare palen voldoende om 32
procent van de 'laadvraag' in 2020
op te vangen. Ook Schouwen-Dui-
veland (29 procent) en Tholen (21
procent) doen het redelijk.
De andere gemeenten in de pro
vincie zitten een stuk lager. Vlissin
gen (2 procent), Hulst (3 procent),
Goes (6 procent) en Veere (8 pro
cent) komen niet eens tot 10 pro
cent. Terneuzen en Kapelle blijven,
afgerond, zelfs steken op 0 procent.
Voor 2025 is het beeld voor Zeeland
nog somberder. ,,Dat betekent dat
er een hoop werk aan de winkel is
voor de betreffende gemeenten",
zegt Willem Knol van Over Mor
gen. ,,Het blijft natuurlijk een prog
nose, maar het is wel duidelijk dat
er in die gemeenten nog geen ur
gentie is om met openbare laadpa-
len aan de slag te gaan. Ze zitten in
de afwachtende modus. Dat kan
een bewuste keuze zijn, maar voor
de transitie naar elektrisch rijden is
het niet echt goed."
Vooral in Noord- en Zuid-Hol
land, Utrecht en delen van Gelder
land en Noord-Brabant zijn de per
centages aanmerkelijk hoger, hoe
wel nog lang geen 100 procent.
,,Daar zijn gemeenten heel druk be
zig om een dekkend laadnetwerk te
realiseren", zegt Knol. ,,Dat is in
Zeeland en ook in het noorden van
Nederland nog niet in orde. Daar
Het betekent dat er
een hoop werk aan
de winkel is voor
de gemeenten
wordt het probleem in mindere
mate opgepakt."
Volgens de jongste cijfers zijn er
inmiddels 41.000 (semi)publieke
laadpunten in Nederland. Daarvan
bevinden zich er rond de 700 in
Zeeland. Op één laadpunt kunnen
meerdere laadpalen staan.
Terneuzen staat binnen Zeeland
voor de grootste uitdaging. In de
berekening van Over Morgen doen
maar vijf gemeenten in het land het
nog slechter. Het gemeentebestuur
constateerde begin dit jaar, naar
aanleiding van vragen van CDA-
raadsleden, zelf ook al dat Terneu-
zen achterloopt en dat daar snel
verandering in moet komen.
De eerste resultaten daarvan zijn
ondertussen zichtbaar, blijkt uit de
Klimaatmonitor van Rijkswater
staat. Terwijl het aantal (semi)pu-
blieke laadpunten jarenlang vrijwel
stabiel was, is dat in de eerste helft
van dit jaar gestegen van 29 naar 55.
'Dit is ons monument
voor oom Bram'
zou zomaar in de basis
kunnen staan bij
FC Twente zeeland 12
Tj-v r
1%
I vrijdag 2 augustus 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Schoonmaakestafette
- - -
Zeeuwse stranden zijn schoon. Toch houdt stichting De Noordzee ook daar jaarlijks
de schoonmaakestafette. Ger Haan uit Breskens was gisteren bij de start in Cad
zand-Bad met zo'n vijftig andere vrijwilligers. Veel verwachtte hij niet te vinden. Toch
wist hij driekwart van een papieren zak te vullen, vertelde hij na afloop, vooral met
stukjes plastic. ,,Die hadden daar anders nog veertig jaar gelegen." De oogst van de
actie tussen Cadzand-Bad en Groede was al met al zo'n honderd kilo groot. De Bos
kalis Beach Cleanup Tour gaat vandaag verder in Vlissingen. foto peter NcolAi
Tekort aan openbare laadpalen
Zeeland is nog onvoldoende
voorbereid op de opmars van de
elektrische auto. Het aantal
openbare laadpalen blijft ver
achter bij de vraag die de ko
mende jaren wordt verwacht.
Rolf Bosboom
Vlissingen
- Willem Knol, Over Morgen
ZEELAND 4 5