maar als geheel net niks
Voorloper én
achterblijver
7,8
19
Test
v.-V'
Ruim een eeuw nadat
de allereerste auto het
levenslicht zag, ver
schijnt de eerste Merce
des zonder uitlaatgas: de
EQC. Een auto die eruit
springt door zijn origi
neel vormgegeven en
voorbeeldig afgewerkte
interieur. Imposant is
het enorme scherm dat
het instrumentarium en
de multimedia combi
neert. De schermkwali-
teit is uitzonderlijk goed
en hetzelfde geldt voor
de mogelijkheden en de
snelheid van dit sys
teem.
Vergeleken met rivaal
Audi e-Tron is deze
Mercedes 14 cm korter,
dus makkelijker te parke
ren, maar je kunt er min
der bagage in kwijt. Het
scheelt 160 liter. Op de
achterbank is die Audi
ook ruimer, al kom je in
de EQC niks te kort.
De twee elektromotoren
maken de EQC bliksem
snel, zelfs een fractie
sneller dan de Audi
e-Tron. Met een volle
batterijlading en een in
getogen rijstijl kom je al
gauw 350 kilometer ver
(fabrieksopgave WLTP
417 km). Dat is minder
dan bij de concurrentie.
De eQc kan maximaal
110 kW laden en dat is bij
veel laadpalen ruim vol
doende, maar niet bij de
nieuwste generatie snel-
laders.
Verder blijkt de zware
EQC (2495 kg) zo'n
beetje de stilste elektri-
sche auto van dit mo
ment. En hij onder
scheidt zich met zijn
sublieme veercomfort,
mede dankzij de lucht
vering achter. De auto
ligt stevig op de weg,
door het lage zwaarte
punt: de batterijen liggen
in de vloer en onder de
achterbank. De remmen
zouden feller mogen
aangrijpen en verder
toont de EQC zich een
wiebelkont. De onrustige
carrosseriebewegingen
zijn niet fijn voor de in
zittenden. Wel trekt hij
een aanhanger tot 1800
kilo, iets wat de meeste
elektrische auto's niet
lukt. —Niek Schenk
gefilmd in een afgesloten deel van de
stad, maar de orgie van rokende ban
den, springende auto's en verwron
gen blik leverde de film desondanks
een Oscar op voor beste montage. De
groene Mustang is de held. Driftend,
beukend en roffelend ragt de Mu
stang door de stad, maar toch is de
auto op zijn mooist als-ie loom door
de straten glijdt, met Steve McQueen
achter het geopende raam, sigaretje
in de mond.
Anno 2019 is dat eigenlijk nog
steeds zo. Want niets is fijner dan om
als een Harley Davidson-rijder door
de stad te cruisen, terwijl de motor
het geheel met lome klappen voort
beweegt. Het geluid, dat doet denken
aan een naderende onweersbui, doet
autoliefhebbers onwillekeurig opkij
ken. Maar wij blikken vooruit, cool
and collected, net als de King of Cool
himself. Steve McQueen werd nog
veel bekender door zijn rol in de film
Le Mans, maar zeker is dat zijn rol als
Frank Bullitt heeft bijgedragen aan
zijn imago van 'car guy'.
De originele filmauto bestaat al
lang niet meer, maar Ford heeft het
filmoptreden goed uitgemolken.
Liefst twee keer eerder kwam er een
Bullittt-editie uit van de Mus-tang.
Maar één ding is zeker: de laatste is de
beste. De lijnen van de auto doen on
miskenbaar denken aan het oer-mo-
del, de proporties kloppen, de wielen
eveneens en dan is er nog de prach
tige ingetogen kleur. Het lekkerst is
uiteraard het motorge-luid. Ronkend
als een speedboot bij lage toeren en
bruut roffelend wanneer de auto op
Bizar prijsverschil:
in België kost de Bullit
nog geen 53 mille, in
Nederland betaal je
bijna 122.000 euro
zijn staart wordt getrapt.
De versnellingsbak met zijn ken
merkende witte bal op de schakel-
pook wisselt gemakkelijk en redelijk
trefzeker van verzet. Een automaat is
niet leverbaar in de 1818 kilo we
gende Bullitt. Heel on-Amerikaans,
maar verrassend fijn. Je kunt hand
matig lekker snel doorschakelen, zo
dat je met de verbrandingsslag van
een scheepsmotor wordt voortbe
wogen. Bochten maken vindt de
Mustang nog altijd niet echt leuk,
maar het onderstel is wel vele malen
beter dan dat van zijn voorvaderen.
Daarbij helpen de optionele Magna-
Ride-dempers met magnetische
vloeistof die razendsnel reageren op
veranderende wegomstandigheden.
Het interieur is zwart en doet den
ken aan de Mustang uit de jaren 60.
Alleen het dashboard oogt modern
en de auto is dan ook voorzien van
allerlei moderniteiten, zoals een 12
inch digitaal instrumentarium, een
8 inch touchscreen, sfeerverlichting,
DAB-radio, elektrisch verwarmbaar
stuur, rijstrookbewaking en een dub
bele RVS-uitlaat met silent mode, voor
die keer dat je vroeg op moet en niet
de hele buurt wakker wil maken.
Vermogen aan brandstof
Als dagelijkse auto is de Ford deson
danks nauwelijks inzetbaar, vooral
ook vanwege het reusachtige blok.
Dankzij de lange zesde versnelling
kun je op lange afstanden weliswaar
met moeite 1 op 10 rijden, maar alles
daarbuiten kost je een vermogen aan
brandstof. Achterin zit je opgevou
wen, vooral beenruimte ontbreekt
daar. En als tweede auto, puur voor de
lol erbij, is het weer jammer dat het
dak er niet af kan. Daarmee is deze
Mustang van alles wat, maar als ge
heel eigenlijk net niks.
De prijs is weer een heel ander ver
haal. Daarbij scheelt het nogal of je in
de VS, België, Duitsland of Nederland
woont. Voor de 52.850 euro die je voor
een nieuwe Bullitt in bijvoorbeeld
België betaalt, krijg je echt heel veel
waar voor je geld. Maar hier in Neder
land hebben we de op CO2 geba
seerde BPM-belasting. Daardoor kost
de Mustang Bullitt hier geen 53 mille,
maar 121.960 euro. En dus is de kans
vrij groot dat dit de enige Ford Mus
tang Bullitt in Nederland blijft.
vrijdag 2 augustus 2019
GO
voor filmster
Mercedes-Benz EQC (408 pk/300 kW),
vanaf €80.995
•:';aS -v...-,
-
Onovertroffen rijcomfort, maar de reikwijdte
valt tegen bij de EQC. foto's bart hoogveld
Na Tesla, Jaguar en
Audi brengt nu ook
Mercedes een elektri
sche auto in de top
klasse uit. Hij maakt
indruk in vele opzich
ten, maar laat ook ste
ken vallen.
Topcomfort.
Superstil.
Bliksemsnel.
Briljant infotainment.
Beperkte laadsnel-
heid.
Beperkte reikwijdte.
Zwaargewicht.
Mercedes maakt zijn
slogan 'Das Beste
oder Nichts' met de
EQC niet helemaal
waar. Vooral met zijn
reikwijdte en laadsnel-
heid blijft hij achter bij
de concurrentie. Maar
zijn rijcomfort is
onovertroffen; het
zelfde geldt voor het
briljante infotainment.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities