maar als geheel net niks Voorloper én achterblijver 7,8 19 Test v.-V' Ruim een eeuw nadat de allereerste auto het levenslicht zag, ver schijnt de eerste Merce des zonder uitlaatgas: de EQC. Een auto die eruit springt door zijn origi neel vormgegeven en voorbeeldig afgewerkte interieur. Imposant is het enorme scherm dat het instrumentarium en de multimedia combi neert. De schermkwali- teit is uitzonderlijk goed en hetzelfde geldt voor de mogelijkheden en de snelheid van dit sys teem. Vergeleken met rivaal Audi e-Tron is deze Mercedes 14 cm korter, dus makkelijker te parke ren, maar je kunt er min der bagage in kwijt. Het scheelt 160 liter. Op de achterbank is die Audi ook ruimer, al kom je in de EQC niks te kort. De twee elektromotoren maken de EQC bliksem snel, zelfs een fractie sneller dan de Audi e-Tron. Met een volle batterijlading en een in getogen rijstijl kom je al gauw 350 kilometer ver (fabrieksopgave WLTP 417 km). Dat is minder dan bij de concurrentie. De eQc kan maximaal 110 kW laden en dat is bij veel laadpalen ruim vol doende, maar niet bij de nieuwste generatie snel- laders. Verder blijkt de zware EQC (2495 kg) zo'n beetje de stilste elektri- sche auto van dit mo ment. En hij onder scheidt zich met zijn sublieme veercomfort, mede dankzij de lucht vering achter. De auto ligt stevig op de weg, door het lage zwaarte punt: de batterijen liggen in de vloer en onder de achterbank. De remmen zouden feller mogen aangrijpen en verder toont de EQC zich een wiebelkont. De onrustige carrosseriebewegingen zijn niet fijn voor de in zittenden. Wel trekt hij een aanhanger tot 1800 kilo, iets wat de meeste elektrische auto's niet lukt. —Niek Schenk gefilmd in een afgesloten deel van de stad, maar de orgie van rokende ban den, springende auto's en verwron gen blik leverde de film desondanks een Oscar op voor beste montage. De groene Mustang is de held. Driftend, beukend en roffelend ragt de Mu stang door de stad, maar toch is de auto op zijn mooist als-ie loom door de straten glijdt, met Steve McQueen achter het geopende raam, sigaretje in de mond. Anno 2019 is dat eigenlijk nog steeds zo. Want niets is fijner dan om als een Harley Davidson-rijder door de stad te cruisen, terwijl de motor het geheel met lome klappen voort beweegt. Het geluid, dat doet denken aan een naderende onweersbui, doet autoliefhebbers onwillekeurig opkij ken. Maar wij blikken vooruit, cool and collected, net als de King of Cool himself. Steve McQueen werd nog veel bekender door zijn rol in de film Le Mans, maar zeker is dat zijn rol als Frank Bullitt heeft bijgedragen aan zijn imago van 'car guy'. De originele filmauto bestaat al lang niet meer, maar Ford heeft het filmoptreden goed uitgemolken. Liefst twee keer eerder kwam er een Bullittt-editie uit van de Mus-tang. Maar één ding is zeker: de laatste is de beste. De lijnen van de auto doen on miskenbaar denken aan het oer-mo- del, de proporties kloppen, de wielen eveneens en dan is er nog de prach tige ingetogen kleur. Het lekkerst is uiteraard het motorge-luid. Ronkend als een speedboot bij lage toeren en bruut roffelend wanneer de auto op Bizar prijsverschil: in België kost de Bullit nog geen 53 mille, in Nederland betaal je bijna 122.000 euro zijn staart wordt getrapt. De versnellingsbak met zijn ken merkende witte bal op de schakel- pook wisselt gemakkelijk en redelijk trefzeker van verzet. Een automaat is niet leverbaar in de 1818 kilo we gende Bullitt. Heel on-Amerikaans, maar verrassend fijn. Je kunt hand matig lekker snel doorschakelen, zo dat je met de verbrandingsslag van een scheepsmotor wordt voortbe wogen. Bochten maken vindt de Mustang nog altijd niet echt leuk, maar het onderstel is wel vele malen beter dan dat van zijn voorvaderen. Daarbij helpen de optionele Magna- Ride-dempers met magnetische vloeistof die razendsnel reageren op veranderende wegomstandigheden. Het interieur is zwart en doet den ken aan de Mustang uit de jaren 60. Alleen het dashboard oogt modern en de auto is dan ook voorzien van allerlei moderniteiten, zoals een 12 inch digitaal instrumentarium, een 8 inch touchscreen, sfeerverlichting, DAB-radio, elektrisch verwarmbaar stuur, rijstrookbewaking en een dub bele RVS-uitlaat met silent mode, voor die keer dat je vroeg op moet en niet de hele buurt wakker wil maken. Vermogen aan brandstof Als dagelijkse auto is de Ford deson danks nauwelijks inzetbaar, vooral ook vanwege het reusachtige blok. Dankzij de lange zesde versnelling kun je op lange afstanden weliswaar met moeite 1 op 10 rijden, maar alles daarbuiten kost je een vermogen aan brandstof. Achterin zit je opgevou wen, vooral beenruimte ontbreekt daar. En als tweede auto, puur voor de lol erbij, is het weer jammer dat het dak er niet af kan. Daarmee is deze Mustang van alles wat, maar als ge heel eigenlijk net niks. De prijs is weer een heel ander ver haal. Daarbij scheelt het nogal of je in de VS, België, Duitsland of Nederland woont. Voor de 52.850 euro die je voor een nieuwe Bullitt in bijvoorbeeld België betaalt, krijg je echt heel veel waar voor je geld. Maar hier in Neder land hebben we de op CO2 geba seerde BPM-belasting. Daardoor kost de Mustang Bullitt hier geen 53 mille, maar 121.960 euro. En dus is de kans vrij groot dat dit de enige Ford Mus tang Bullitt in Nederland blijft. vrijdag 2 augustus 2019 GO voor filmster Mercedes-Benz EQC (408 pk/300 kW), vanaf €80.995 •:';aS -v...-, - Onovertroffen rijcomfort, maar de reikwijdte valt tegen bij de EQC. foto's bart hoogveld Na Tesla, Jaguar en Audi brengt nu ook Mercedes een elektri sche auto in de top klasse uit. Hij maakt indruk in vele opzich ten, maar laat ook ste ken vallen. Topcomfort. Superstil. Bliksemsnel. Briljant infotainment. Beperkte laadsnel- heid. Beperkte reikwijdte. Zwaargewicht. Mercedes maakt zijn slogan 'Das Beste oder Nichts' met de EQC niet helemaal waar. Vooral met zijn reikwijdte en laadsnel- heid blijft hij achter bij de concurrentie. Maar zijn rijcomfort is onovertroffen; het zelfde geldt voor het briljante infotainment. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19