'Moordtieners' mogelijk gezien bij afgelegen vuilstort
7
Ook weleens doorgereden met een
brandend waarschuwingslampje op het
dashboard van uw auto? Niet doen, want de kans
bestaat dat u strafbaar bent bij een ongeluk.
Nooit eerder werd een bestuurder
aangeklaagd voor het negeren van
een controlelampje dat waar
schuwt voor lage bandenspanning.
Maar volgens het Openbaar Minis
terie (OM) is dat precies wat de
38-jarige D.S. uit Moordrecht deed.
Met een zwaar ongeluk tot gevolg.
Het OM acht de automobilist straf
baar, zo blijkt uit een unieke rechts
zaak in Den Haag.
Vandaag hoort S. of de rechter
hem schuldig acht. Die uitspraak
heeft mogelijk niet alleen voor hem
gevolgen, maar voor alle automobi
listen in Nederland. ,,Dat ooit een
bestuurder een boete heeft gekre
gen voor raar rijgedrag door een
zachte band, sluit ik niet uit", zegt
Marloes van Kessel, woordvoerder
van het OM. ,,Maar in deze vorm is
dit een unieke zaak.''
Het 'uitzonderlijke' ongeval ge
beurt op zaterdag 27 juni 2017, als
het stuur van de Moordrechter op
rijksweg A20 ter hoogte van de af
slag Nieuwerkerk aan den IJssel be
gint te trillen. S. mindert vaart en
komt tot stilstand komt op de lin
kerbaan.
Waarschuwen
,,Pas vlak daarvoor ging dat lampje
branden. Maar toen kon ik al niet
meer naar rechts'', zegt hij timide
tegen de rechter. ,,Na het inschake
len van de alarmlichten, sprong ik
helemaal links tegen de vangrail uit
de auto. Terwijl ik 112 belde, pro
beerde ik zwaaiend andere auto
mobilisten te waarschuwen.'' Dat
lukt, tot een 47-jarige man de Audi
van S. niet meer kan ontwijken.
Een grote klap volgt: getuigen zien
de man over de kop slaan. Seconden
later wordt hij uit de auto geslin
gerd. ,,Mijn rug is voorgoed bescha
digd'', vertelt de man geëmotio
neerd in de rechtbank. ,,Ik kan niets
meer: zelfs niet mijn eigen kind op
tillen.''
Een lastige, maar uitgemaakte
zaak, volgens het OM. ,,Onderzoek
wijst uit dat het lampje niet vlak
voor het ongeluk, maar 21 kilometer
eerder al brandde'', meent officier
van justitie Ariese. ,,De vraag is wat
van een bestuurder mag worden
verwacht als hij zo'n melding
krijgt. De verdachte is doorgereden,
hij nam daarmee een enorm risico.''
Hij eist een werkstraf van 120 uur
en een voorwaardelijke rijontzeg
ging met een proeftijd van twee
jaar.
Tijdens het onderzoek blijkt dat
de Audi een moderne boordcom
puter heeft en een zogenoemd tire
pressure management system (tpms):
sensoren die constant de verhou
ding tussen alle banden meten.
Volgens de computer bleek de rech-
terachterband van de bijna nieuwe
Audi lek. Tijdens het rijden liep de
band langzaam leeg. ,,Voor nieuwe
Justitie vindt
doorrijden ondanks
waarschuwing een
enorm risico
types personenauto's is tpms sinds
1 november 2012 verplicht'', zegt
woordvoerder Thierry van Twist
van de Rijksdienst voor het Weg
verkeer (RDW). ,,Het controlesys
teem voor de bandenspanning
helpt juist om het verkeer veiliger
te maken.''
Tragisch
„Ontzettend tragisch, maar een on
geluk'', stelt advocaat Floris Knoef
namens de Moordrechter. ,,Bij ie
dereen brandt weleens een lampje
op het dashboard. Het lichtje was
oranje. Het instructieboekje zegt
dan: u moet hier snel naar laten kij
ken, maar doorrijden kan nog. Zon
der dit moderne systeem was deze
zaak er niet geweest.'' Tegen de
rechter: ,,Als u hem veroordeelt,
zullen er meer bestuurders volgen
als zij in dezelfde situatie komen.''
,,Systemen die bandenspanning
meten, bestaan al heel lang'', werpt
hoogleraar autotechniek Maarten
Steinbuch tegen. ,,Ik weet niet beter
dan dat ze in elke auto voorkomen.
Dat auto's steeds moderner wor
den, verandert niets aan wat er is
gebeurd. Een bestuurder is verant
woordelijk voor de staat van zijn
voertuig.'' Volgens de hoogleraar
hoeft de rechter daarom niet lang
na te denken: ,,De man is gewoon
verantwoordelijk.''
Die kwestie ligt echter volgens
verkeersjurist en -psycholoog Her
bert Korbee genuanceerder. ,,Be-
wijzen dat iemand schuldig is vol
gens de Wegenverkeerswet, is las
tig. Is er bijvoorbeeld een recht
streeks verband tussen een lampje
dat begint te branden en een onge
luk? Dan moet het lampje betrouw
baar zijn en dat is niet altijd zo.''
De uitspraak van vandaag door de
rechtbank Den Haag maakt niet
meteen elke bestuurder met een
brandend lampje tot verdachte.
Daarvoor moet een eventuele ver
oordeling worden aangevochten tot
en met de Hoge Raad. Maar schul
dig of niet, de levens van beide par
tijen in deze zaak zijn voorgoed ver
anderd. ,,Na elke operatie is het de
vraag of ik nog kan lopen'', verzucht
het slachtoffer tegen de rechter.
,,Vaak denk ik eraan'', reageert de
Moordrechter. ,,Ik vind het ver
schrikkelijk.''
Een speurtocht met een Hercules
vliegtuig vol hightech warmtedetec-
tie-apparatuur heeft niets opgeleverd.
Ook intensieve zoekacties met drones
en speurhonden van de politie blijven
vooralsnog zonder resultaat. De klop
jacht in Canada op de tieners is inmid
dels de tweede week ingegaan en
heeft de aandacht van de wereldme
dia.
McLeod en Schmegelsky komen uit
de westelijke provincie British Co
lumbia. De oud-schoolkameraden
worden verdacht van drievoudige
moord, gepleegd tussen 14 en 19 juli in
British Columbia. McLeod en Schme
gelsky werkten in een Walmart-win-
kel in Port Alberni, maar vertrokken
12 juli plotseling in een pick-up rich
ting het noorden. Aan familie vertel
den ze dat ze daar een baantje gingen
zoeken. Hun auto werd 19 juli uitge
brand gevonden, vlakbij de plaats
waar het lichaam van de vermoorde
botanicus Leonard Dyck (64) lag. Dat
was enkele dagen na de vondst van de
vermoorde Australische toerist Lucas
Fowler (23) en zijn Amerikaanse
vriendin Chynna Deese (24), ook
langs een weg in het noorden van Bri
tish Columbia. Het spoor leidde naar
McLeod en Schmegelsky.
Tientallen journalisten zijn neerge-
Bryer Schme
gelsky (18) en Kam
McLeod (19).
streken in het afgelegen Gillam, in het
noorden van Manitoba. Daar werd vo
rige week een andere uitgebrande
auto gevonden die door de tieners zou
zijn gebruikt. Op nog eens 90 kilome
ter van Gillam, in de geïsoleerde in-
dianennederzetting York Landing
zouden McLeod en Schmegelsky zijn
gesignaleerd door vrijwilligers van de
Bear Clan Patrol, een indiaanse bur
germilitie die elke avond patrouilleert
rond indiaanse dorpen.
Afgelopen weekend werden zo twee
magere en lange mannen op de lokale
vuilstortplaats gespot, mogelijk op
zoek naar eten. Hun signalement
kwam overeen met dat van McLeod en
Schmegelsky.
De politie heeft mensen in de regio
gevraagd voor hun eigen veiligheid
binnen te blijven. Volgens bewoners
van York Landing is het moeilijk zoe-
ken in de dichte bossen en oneindige
moerassen.
Roman
Ondertussen heeft Alan Schmegelsky,
de vader van de voortvluchtige Bryer,
een manuscript naar media gestuurd
waarin hij in romanvorm vertelt hoe
het zover heeft kunnen komen. Ver
schillende sociale diensten in Canada
zouden hebben verzaakt bij een
vechtscheiding, twaalf jaar geleden.
'Mijn zoon en ik zijn als voetballen ge
bruikt. Het is tijd voor de waarheid',
aldus Alan Schmegelsky die zijn kind
acht jaar niet mocht zien na een ver
oordeling wegens het lastigvallen van
zijn ex. De moeder stuurde eerder een
kort briefje aan een lokale krant:
'Bryer is een zorgzame, liefhebbende
jongen die nooit iemand kwaad zou
doen.'
woensdag 31 juli 2019
Hoe fout bent u als u een
controlelampje negeert?
Serena Hofman
Moordrecht/Den Haag
26 augustus 2017: een auto is
op de A20 op de stilstaande
auto van D.S. uit Moordrecht ge
klapt. FOTO JEROEN MULDER
De jacht op de van moord ver
dachte Canadese tieners Kam
McLeod (19) en Bryer Schme-
gelsky (18) gaat onverminderd
door. De Bear Clan Patrol, een indi
aanse burgermilitie, heeft ze mo
gelijk gezien bij een vuilstort.
Bob van Huët
Gillam