'Moordtieners' mogelijk gezien bij afgelegen vuilstort 7 Ook weleens doorgereden met een brandend waarschuwingslampje op het dashboard van uw auto? Niet doen, want de kans bestaat dat u strafbaar bent bij een ongeluk. Nooit eerder werd een bestuurder aangeklaagd voor het negeren van een controlelampje dat waar schuwt voor lage bandenspanning. Maar volgens het Openbaar Minis terie (OM) is dat precies wat de 38-jarige D.S. uit Moordrecht deed. Met een zwaar ongeluk tot gevolg. Het OM acht de automobilist straf baar, zo blijkt uit een unieke rechts zaak in Den Haag. Vandaag hoort S. of de rechter hem schuldig acht. Die uitspraak heeft mogelijk niet alleen voor hem gevolgen, maar voor alle automobi listen in Nederland. ,,Dat ooit een bestuurder een boete heeft gekre gen voor raar rijgedrag door een zachte band, sluit ik niet uit", zegt Marloes van Kessel, woordvoerder van het OM. ,,Maar in deze vorm is dit een unieke zaak.'' Het 'uitzonderlijke' ongeval ge beurt op zaterdag 27 juni 2017, als het stuur van de Moordrechter op rijksweg A20 ter hoogte van de af slag Nieuwerkerk aan den IJssel be gint te trillen. S. mindert vaart en komt tot stilstand komt op de lin kerbaan. Waarschuwen ,,Pas vlak daarvoor ging dat lampje branden. Maar toen kon ik al niet meer naar rechts'', zegt hij timide tegen de rechter. ,,Na het inschake len van de alarmlichten, sprong ik helemaal links tegen de vangrail uit de auto. Terwijl ik 112 belde, pro beerde ik zwaaiend andere auto mobilisten te waarschuwen.'' Dat lukt, tot een 47-jarige man de Audi van S. niet meer kan ontwijken. Een grote klap volgt: getuigen zien de man over de kop slaan. Seconden later wordt hij uit de auto geslin gerd. ,,Mijn rug is voorgoed bescha digd'', vertelt de man geëmotio neerd in de rechtbank. ,,Ik kan niets meer: zelfs niet mijn eigen kind op tillen.'' Een lastige, maar uitgemaakte zaak, volgens het OM. ,,Onderzoek wijst uit dat het lampje niet vlak voor het ongeluk, maar 21 kilometer eerder al brandde'', meent officier van justitie Ariese. ,,De vraag is wat van een bestuurder mag worden verwacht als hij zo'n melding krijgt. De verdachte is doorgereden, hij nam daarmee een enorm risico.'' Hij eist een werkstraf van 120 uur en een voorwaardelijke rijontzeg ging met een proeftijd van twee jaar. Tijdens het onderzoek blijkt dat de Audi een moderne boordcom puter heeft en een zogenoemd tire pressure management system (tpms): sensoren die constant de verhou ding tussen alle banden meten. Volgens de computer bleek de rech- terachterband van de bijna nieuwe Audi lek. Tijdens het rijden liep de band langzaam leeg. ,,Voor nieuwe Justitie vindt doorrijden ondanks waarschuwing een enorm risico types personenauto's is tpms sinds 1 november 2012 verplicht'', zegt woordvoerder Thierry van Twist van de Rijksdienst voor het Weg verkeer (RDW). ,,Het controlesys teem voor de bandenspanning helpt juist om het verkeer veiliger te maken.'' Tragisch „Ontzettend tragisch, maar een on geluk'', stelt advocaat Floris Knoef namens de Moordrechter. ,,Bij ie dereen brandt weleens een lampje op het dashboard. Het lichtje was oranje. Het instructieboekje zegt dan: u moet hier snel naar laten kij ken, maar doorrijden kan nog. Zon der dit moderne systeem was deze zaak er niet geweest.'' Tegen de rechter: ,,Als u hem veroordeelt, zullen er meer bestuurders volgen als zij in dezelfde situatie komen.'' ,,Systemen die bandenspanning meten, bestaan al heel lang'', werpt hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch tegen. ,,Ik weet niet beter dan dat ze in elke auto voorkomen. Dat auto's steeds moderner wor den, verandert niets aan wat er is gebeurd. Een bestuurder is verant woordelijk voor de staat van zijn voertuig.'' Volgens de hoogleraar hoeft de rechter daarom niet lang na te denken: ,,De man is gewoon verantwoordelijk.'' Die kwestie ligt echter volgens verkeersjurist en -psycholoog Her bert Korbee genuanceerder. ,,Be- wijzen dat iemand schuldig is vol gens de Wegenverkeerswet, is las tig. Is er bijvoorbeeld een recht streeks verband tussen een lampje dat begint te branden en een onge luk? Dan moet het lampje betrouw baar zijn en dat is niet altijd zo.'' De uitspraak van vandaag door de rechtbank Den Haag maakt niet meteen elke bestuurder met een brandend lampje tot verdachte. Daarvoor moet een eventuele ver oordeling worden aangevochten tot en met de Hoge Raad. Maar schul dig of niet, de levens van beide par tijen in deze zaak zijn voorgoed ver anderd. ,,Na elke operatie is het de vraag of ik nog kan lopen'', verzucht het slachtoffer tegen de rechter. ,,Vaak denk ik eraan'', reageert de Moordrechter. ,,Ik vind het ver schrikkelijk.'' Een speurtocht met een Hercules vliegtuig vol hightech warmtedetec- tie-apparatuur heeft niets opgeleverd. Ook intensieve zoekacties met drones en speurhonden van de politie blijven vooralsnog zonder resultaat. De klop jacht in Canada op de tieners is inmid dels de tweede week ingegaan en heeft de aandacht van de wereldme dia. McLeod en Schmegelsky komen uit de westelijke provincie British Co lumbia. De oud-schoolkameraden worden verdacht van drievoudige moord, gepleegd tussen 14 en 19 juli in British Columbia. McLeod en Schme gelsky werkten in een Walmart-win- kel in Port Alberni, maar vertrokken 12 juli plotseling in een pick-up rich ting het noorden. Aan familie vertel den ze dat ze daar een baantje gingen zoeken. Hun auto werd 19 juli uitge brand gevonden, vlakbij de plaats waar het lichaam van de vermoorde botanicus Leonard Dyck (64) lag. Dat was enkele dagen na de vondst van de vermoorde Australische toerist Lucas Fowler (23) en zijn Amerikaanse vriendin Chynna Deese (24), ook langs een weg in het noorden van Bri tish Columbia. Het spoor leidde naar McLeod en Schmegelsky. Tientallen journalisten zijn neerge- Bryer Schme gelsky (18) en Kam McLeod (19). streken in het afgelegen Gillam, in het noorden van Manitoba. Daar werd vo rige week een andere uitgebrande auto gevonden die door de tieners zou zijn gebruikt. Op nog eens 90 kilome ter van Gillam, in de geïsoleerde in- dianennederzetting York Landing zouden McLeod en Schmegelsky zijn gesignaleerd door vrijwilligers van de Bear Clan Patrol, een indiaanse bur germilitie die elke avond patrouilleert rond indiaanse dorpen. Afgelopen weekend werden zo twee magere en lange mannen op de lokale vuilstortplaats gespot, mogelijk op zoek naar eten. Hun signalement kwam overeen met dat van McLeod en Schmegelsky. De politie heeft mensen in de regio gevraagd voor hun eigen veiligheid binnen te blijven. Volgens bewoners van York Landing is het moeilijk zoe- ken in de dichte bossen en oneindige moerassen. Roman Ondertussen heeft Alan Schmegelsky, de vader van de voortvluchtige Bryer, een manuscript naar media gestuurd waarin hij in romanvorm vertelt hoe het zover heeft kunnen komen. Ver schillende sociale diensten in Canada zouden hebben verzaakt bij een vechtscheiding, twaalf jaar geleden. 'Mijn zoon en ik zijn als voetballen ge bruikt. Het is tijd voor de waarheid', aldus Alan Schmegelsky die zijn kind acht jaar niet mocht zien na een ver oordeling wegens het lastigvallen van zijn ex. De moeder stuurde eerder een kort briefje aan een lokale krant: 'Bryer is een zorgzame, liefhebbende jongen die nooit iemand kwaad zou doen.' woensdag 31 juli 2019 Hoe fout bent u als u een controlelampje negeert? Serena Hofman Moordrecht/Den Haag 26 augustus 2017: een auto is op de A20 op de stilstaande auto van D.S. uit Moordrecht ge klapt. FOTO JEROEN MULDER De jacht op de van moord ver dachte Canadese tieners Kam McLeod (19) en Bryer Schme- gelsky (18) gaat onverminderd door. De Bear Clan Patrol, een indi aanse burgermilitie, heeft ze mo gelijk gezien bij een vuilstort. Bob van Huët Gillam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7