Ruzie tussen Forum-oprichters Baudet en Otten laait verder op Rijkswaterstaat gaat schade aan snelwegen inventariseren VS gaat doodstraf weer daadwerkelijk uitvoeren 4 Kilometervreters zijn elektrische auto's niet, maar asfalt lusten ze rauw. Kunnen elektrische auto's vrijgesteld blijven van wegenbelasting als er straks miljoenen rondrijden? maandag 29 juli 2019 Ton Voermans In Noorwegen, dat bij de invoering van de elektrische auto jaren voorligt op Nederland, wordt nagedacht over een speciale wegenbelasting voor elektrische auto's die meer dan 2000 kilo wegen. Dat is nodig om het extra wegenonderhoud te betalen. Motor rijtuigenbelasting is immers in veel landen - ook in Nederland - afhanke lijk van het gewicht van een auto, van uit de gedachte dat zwaardere auto's meer schade toebrengen. Nu hoeven de eigenaars van elektri sche auto's in Nederland nog geen we genbelasting te betalen. Maar gezien zijn gewicht zou een Tesla in plaats van 0 euro per maand op dit vlak 120 tot 220 euro moeten kosten. De grote vraag waar wegbeheerders en politici de komende jaren mee worstelen: in welke mate slijten de wegen sneller door de zware elektrische auto's? Om vervolgens te berekenen wie voor de extra kosten moet opdraaien. Secretaris Tim van der Rijken van Vaco, de brancheorganisatie van de autobandenhandel, denkt dat uit het onderzoek van Rijkswaterstaat naar slijtage van het wegdek zal blijken dat E-AUTO'S de wegen inderdaad sneller slijten door elektrische auto's. ,,Als we auto's krijgen die beter accelereren en zwaar der worden terwijl de wegen en ban den gelijk blijven, zul je meer slijtage aan de wegen en banden zien. Asfalt slijt in gelijke mate als de autoband. Daar is heel veel onderzoek naar ge daan. Een banddeeltje vermengt zich met het wegdeeltje. De slijtagedeeltjes die gevonden worden, bestaan voor 50 procent uit band en voor 50 procent uit wegdek.'' Flitspalen Maar asfalt is een bijzonder goedje, waarmee het lastig rekenen is. Hoe sneller j e erop drukt - lees: hoe harder je optrekt - hoe harder het wordt en hoe meer tegendruk het geeft, legt Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft, uit. ,,We weten dat optrekken, afrem men en stuurbewegingen extra slij tage veroorzaken. Dat zie je bij in- en uitvoegstroken en bij flitspalen, waar mensen afremmen. Maar we hebben nog geen goede tools om te rekenen met alle belangrijke variabelen, hoe wel het zeker een relevant vraagstuk is. Ik verwacht dat je verschillen zult zien als we echt gaan berekenen welke slijtage een zwaardere auto en een lichtere veroorzaken. Maar hebben we het over procenten of duizendsten van procenten? Dat is een heel lastige vraag. We hebben jaren aan data no dig voordat we daar echt de vinger achter krijgen.'' We weten dat optrekken, afremmen en sturen extra slijtage veroorzaken Dat is wel wat Rijkswaterstaat nu pro beert. ,,We zien dat zwaarbelaste rij stroken met veel vrachtverkeer een minder lange levensduur hebben dan rijstroken die minder zwaar belast worden. Om een onderbouwde uit spraak te kunnen doen, is meer in zicht nodig. Daarvoor verzamelen en analyseren we momenteel grote hoe veelheden data.''. Ook hoogleraar André Dorée van de Universiteit Twente denkt dat de su persnelle elektrische auto gevolgen voor de slijtlaag zal hebben. ,,Elektri- sche auto's hebben een grotere trek kracht en als je daarmee accelereert en de band grijpt echt in de weg, kan die de steentjes pakken.'' Otten werd vorige week de partij uitgezet na een langer lopend con flict tussen de twee voormalige kompanen. Sinds Otten in een in terview in NRC kritiek uitte op het volgens hem te onbezonnen optre den van Baudet en de te rechtse koers die hij volgt, worden over en weer verwijten gemaakt. In een mededeling op de FvD-site schrijft Baudet nu dat alle kritiek van Otten op de koers alleen bedoeld was om 'te camoufleren dat er een conflict was over financiële malversaties'. Volgens Baudet heeft hij Otten op 16 februari betrapt terwijl hij geld uit de kluis pakte en in eigen zak stak. Het ging om de opbrengst van de verkoop van boeken en an dere spullen op een ledendag. Vol gens Baudet eiste hij daarop dat het geld op de partijrekening zou wor den gestort. Dat doet Otten, maar volgens Baudet blijkt uit controle van de boeken dat dit nooit is ge beurd met de opbrengsten van vo rige evenementen. Dat zou de kern zijn van het conflict. Vorige week gaf de partijtop mo gelijke fraude met subsidiegeld als reden voor het wegsturen van Ot- ten, die tot dit voorjaar penning meester van de partij was. Die werd daarop woest en weigert zijn zetel in de Eerste Kamer op te geven. Volgens Otten is er niets mis met de administratie en moet Baudet de jaarrekening over 2018 gewoon openbaar maken. Volgens hem worden meerdere FvD-bestuurders en -politici betaald uit de partijkas. PHOENIX Arizona heeft zich als een van de eerste Ameri kaanse staten aangesloten bij het besluit van minister van Justitie William Barr terdood- veroordeelden weer terecht te stellen. De staat was gestopt met de uitvoering van de doodstraf na een opzienba rende - mislukte - executie waarbij een veroordeelde man in twee uur tijd vijftien keer een dodelijke injectie kreeg toegediend omdat het middel slecht werkte. In Arizona zitten 116 gedeti neerden in de dodencel. Veer- tien van hen kunnen niet meer in beroep komen nu in aanmerking voor daadwerke lijke executie. Vorige week kondigde Barr de executie van vijf terdoodveroordeelden aan. Zij zullen in december worden terechtgesteld. Tegenstanders van de dood straf zien in het initiatief de hand van de Amerikaanse pre sident Donald Trump. Die is een uitgesproken voorstander van de doodstraf, vooral als het gaat om drugsdealers, serie moordenaars en mensen die politieagenten ombrachten.'' GO Zwaardere stekkerauto vreet asfalt Den Haag Nederland telt nu 62.000 elektri sche auto's, in 2030 zijn dat er naar verwachting zo'n 1,5 miljoen. Elektrische auto's zijn zwaar der dan benzine auto's. Een Volks wagen e-Golf weegt 400 kilo meer dan een Golf op benzine. E-auto's zijn scheurijzers: een Model 3 van Tesla (1600 kilo) gaat in 3,4 seconde van 0 naar 100. Banden slijten sneller. Bij veel e- auto's zijn de ban den al na 25.000 kilometer op, bij benzineauto's gaan ze 60 tot 80.000 kilometer mee. - Sandra Erkens, hoogleraar, TU Delft De twee oprichters van Forum voor Democratie blijven met modder naar elkaar gooien. Par tijleider Thierry Baudet beschul digt voormalig medebestuurder Henk Otten er nu van dat hij in februari opbrengsten van ver kochte artikelen op een leden dag uit de kluis heeft gestolen. Hans van Soest Den Haag ^bam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4