Ruzie tussen Forum-oprichters
Baudet en Otten laait verder op
Rijkswaterstaat gaat schade aan snelwegen inventariseren
VS gaat doodstraf weer
daadwerkelijk uitvoeren
4
Kilometervreters zijn elektrische auto's niet,
maar asfalt lusten ze rauw. Kunnen elektrische auto's
vrijgesteld blijven van wegenbelasting als er straks
miljoenen rondrijden?
maandag 29 juli 2019
Ton Voermans
In Noorwegen, dat bij de invoering
van de elektrische auto jaren voorligt
op Nederland, wordt nagedacht over
een speciale wegenbelasting voor
elektrische auto's die meer dan 2000
kilo wegen. Dat is nodig om het extra
wegenonderhoud te betalen. Motor
rijtuigenbelasting is immers in veel
landen - ook in Nederland - afhanke
lijk van het gewicht van een auto, van
uit de gedachte dat zwaardere auto's
meer schade toebrengen.
Nu hoeven de eigenaars van elektri
sche auto's in Nederland nog geen we
genbelasting te betalen. Maar gezien
zijn gewicht zou een Tesla in plaats
van 0 euro per maand op dit vlak 120
tot 220 euro moeten kosten. De grote
vraag waar wegbeheerders en politici
de komende jaren mee worstelen: in
welke mate slijten de wegen sneller
door de zware elektrische auto's? Om
vervolgens te berekenen wie voor de
extra kosten moet opdraaien.
Secretaris Tim van der Rijken van
Vaco, de brancheorganisatie van de
autobandenhandel, denkt dat uit het
onderzoek van Rijkswaterstaat naar
slijtage van het wegdek zal blijken dat
E-AUTO'S
de wegen inderdaad sneller slijten
door elektrische auto's. ,,Als we auto's
krijgen die beter accelereren en zwaar
der worden terwijl de wegen en ban
den gelijk blijven, zul je meer slijtage
aan de wegen en banden zien. Asfalt
slijt in gelijke mate als de autoband.
Daar is heel veel onderzoek naar ge
daan. Een banddeeltje vermengt zich
met het wegdeeltje. De slijtagedeeltjes
die gevonden worden, bestaan voor 50
procent uit band en voor 50 procent
uit wegdek.''
Flitspalen
Maar asfalt is een bijzonder goedje,
waarmee het lastig rekenen is. Hoe
sneller j e erop drukt - lees: hoe harder
je optrekt - hoe harder het wordt en
hoe meer tegendruk het geeft, legt
Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste
wegbouwkunde aan de TU Delft, uit.
,,We weten dat optrekken, afrem
men en stuurbewegingen extra slij
tage veroorzaken. Dat zie je bij in- en
uitvoegstroken en bij flitspalen, waar
mensen afremmen. Maar we hebben
nog geen goede tools om te rekenen
met alle belangrijke variabelen, hoe
wel het zeker een relevant vraagstuk
is. Ik verwacht dat je verschillen zult
zien als we echt gaan berekenen welke
slijtage een zwaardere auto en een
lichtere veroorzaken. Maar hebben we
het over procenten of duizendsten
van procenten? Dat is een heel lastige
vraag. We hebben jaren aan data no
dig voordat we daar echt de vinger
achter krijgen.''
We weten dat
optrekken, afremmen
en sturen extra slijtage
veroorzaken
Dat is wel wat Rijkswaterstaat nu pro
beert. ,,We zien dat zwaarbelaste rij
stroken met veel vrachtverkeer een
minder lange levensduur hebben dan
rijstroken die minder zwaar belast
worden. Om een onderbouwde uit
spraak te kunnen doen, is meer in
zicht nodig. Daarvoor verzamelen en
analyseren we momenteel grote hoe
veelheden data.''.
Ook hoogleraar André Dorée van de
Universiteit Twente denkt dat de su
persnelle elektrische auto gevolgen
voor de slijtlaag zal hebben. ,,Elektri-
sche auto's hebben een grotere trek
kracht en als je daarmee accelereert en
de band grijpt echt in de weg, kan die
de steentjes pakken.''
Otten werd vorige week de partij
uitgezet na een langer lopend con
flict tussen de twee voormalige
kompanen. Sinds Otten in een in
terview in NRC kritiek uitte op het
volgens hem te onbezonnen optre
den van Baudet en de te rechtse
koers die hij volgt, worden over en
weer verwijten gemaakt. In een
mededeling op de FvD-site schrijft
Baudet nu dat alle kritiek van Otten
op de koers alleen bedoeld was om
'te camoufleren dat er een conflict
was over financiële malversaties'.
Volgens Baudet heeft hij Otten
op 16 februari betrapt terwijl hij
geld uit de kluis pakte en in eigen
zak stak. Het ging om de opbrengst
van de verkoop van boeken en an
dere spullen op een ledendag. Vol
gens Baudet eiste hij daarop dat het
geld op de partijrekening zou wor
den gestort. Dat doet Otten, maar
volgens Baudet blijkt uit controle
van de boeken dat dit nooit is ge
beurd met de opbrengsten van vo
rige evenementen. Dat zou de kern
zijn van het conflict.
Vorige week gaf de partijtop mo
gelijke fraude met subsidiegeld als
reden voor het wegsturen van Ot-
ten, die tot dit voorjaar penning
meester van de partij was. Die werd
daarop woest en weigert zijn zetel
in de Eerste Kamer op te geven.
Volgens Otten is er niets mis met
de administratie en moet Baudet de
jaarrekening over 2018 gewoon
openbaar maken. Volgens hem
worden meerdere FvD-bestuurders
en -politici betaald uit de partijkas.
PHOENIX Arizona heeft zich
als een van de eerste Ameri
kaanse staten aangesloten bij
het besluit van minister van
Justitie William Barr terdood-
veroordeelden weer terecht te
stellen. De staat was gestopt
met de uitvoering van de
doodstraf na een opzienba
rende - mislukte - executie
waarbij een veroordeelde man
in twee uur tijd vijftien keer
een dodelijke injectie kreeg
toegediend omdat het middel
slecht werkte.
In Arizona zitten 116 gedeti
neerden in de dodencel. Veer-
tien van hen kunnen niet
meer in beroep komen nu in
aanmerking voor daadwerke
lijke executie. Vorige week
kondigde Barr de executie van
vijf terdoodveroordeelden aan.
Zij zullen in december worden
terechtgesteld.
Tegenstanders van de dood
straf zien in het initiatief de
hand van de Amerikaanse pre
sident Donald Trump. Die is
een uitgesproken voorstander
van de doodstraf, vooral als het
gaat om drugsdealers, serie
moordenaars en mensen die
politieagenten ombrachten.''
GO
Zwaardere
stekkerauto
vreet asfalt
Den Haag
Nederland telt nu
62.000 elektri
sche auto's, in
2030 zijn dat er
naar verwachting
zo'n 1,5 miljoen.
Elektrische
auto's zijn zwaar
der dan benzine
auto's. Een Volks
wagen e-Golf
weegt 400 kilo
meer dan een Golf
op benzine.
E-auto's zijn
scheurijzers: een
Model 3 van Tesla
(1600 kilo) gaat in
3,4 seconde van
0 naar 100.
Banden slijten
sneller. Bij veel e-
auto's zijn de ban
den al na 25.000
kilometer op, bij
benzineauto's gaan
ze 60 tot 80.000
kilometer mee.
- Sandra Erkens,
hoogleraar, TU Delft
De twee oprichters van Forum
voor Democratie blijven met
modder naar elkaar gooien. Par
tijleider Thierry Baudet beschul
digt voormalig medebestuurder
Henk Otten er nu van dat hij in
februari opbrengsten van ver
kochte artikelen op een leden
dag uit de kluis heeft gestolen.
Hans van Soest
Den Haag
^bam