9 ginnende regisseurs mee te spelen. Het maakte hem niet uit hoe klein zijn aandeel was. Zijn vervoermiddel was jarenlang een gigantische truck waarin hij sliep en zijn motorfiets mee vervoerde. Hoewel Hauer geruime tijd in Los Angeles woonde, wisselde hij zijn woonplaats graag in voor zijn ge liefde Friesland. ,,Ik moet de Friese klei aan mijn poten voelen'', gaf hij daarvoor ooit als verklaring in een in terview met deze krant. Een van de meest gewaardeerde rollen die Hauer speelde was in de Italiaanse productie The Legend of the Holy Drinker (1988), waarin hij als al coholist een van zijn meest gelaagde vertolkingen gaf. ,,Toen ik die film zag'', zegt Krabbé, ,,heb ik Rutger meteen een compliment gestuurd. Jammer dat hij niet meer van derge lijke films heeft gemaakt. Hij had misschien in wat minder actiefilms moeten spelen.'' Gebaande paden Zelf was Hauer heel nuchter over zijn carrière. In een interview zei hij daarover: „Gebaande paden zijn aan mij niet besteed. Anders dan veel van mijn collega's heb ik nog nooit aan carrièreplanning gedaan. Ik laat mij leiden door mijn intuïtie, kies rollen die ik interessant vind en trek mij niets aan van het beeld dat het pu bliek volgens de recensenten van mij zou hebben. Ik wil liever verrassen dan plezieren. Natuurlijk kunnen de toeschouwers dat aan, die zijn veel slimmer dan over het algemeen wordt gedacht.'' Voor de Nederlandse cinema bleef Hauer altijd, ondanks zijn internatio nale successen, beschikbaar. Zo speelde hij onder meer biermagnaat Freddy Heineken in De Heineken Ont voering (2011), zijn laatste grote Ne derlandse filmrol. Daarna speelde hij in Michiel de Ruyter (2015) de bijrol van admiraal Maarten Tromp. Behalve met film hield Hauer zich ook bezig met liefdadigheidsinstel lingen, zoals voor de opvang van kin deren en zwangere vrouwen met hiv. Hauer was voor het laatst in de bioscoop te zien in The Sister Brothers (2018), een western waarin hij alleen te zien was in het begin en in de slot scène (als een opgebaarde Ameri kaanse landheer, bijgenaamd The Commodore). Hauer had in de hele film geen woord tekst, maar door zijn imposante verschijning had hij op het filmdoek weinig woor den nodig. Paul Verhoeven Monique van de Ven donderdag 25 juli 2019 A Rutger Hauer in de rol van Floris, 1968. foto anp De hoofdrol in de Amerikaanse science fictionfilm Blade Runner, 1982. foto parool Als Freddy Heineken in De Heineken Ontvoering, 2011. Samen met Monique van de Ven in Turks Fruit, 1973. Als verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema in Soldaat van Oranje, 1977. foto kippa maar mooie dingen, ook al waren er echt wel eens spanningen. Maar dat hoort erbij. Bij elke film dacht ik: welke rol kan Rutger dit keer spelen? Rutger was niet iemand die heel lang over dingen praatte. Als je hem een rol gaf, dan dééd hij ,,Er zijn mensen van wie de aanwezigheid in je leven zo vanzelf sprekend is dat je je niet kan voorstellen dat het opeens afgelo pen is. Rutger was voor mij wat Marcello Mastroianni voor Fellini was, een alter ego. Ik herinner mij alleen gewoon. Hij drukte altijd precies uit wat ik zocht, ook als ik zelf niet precies wist wat dat dan was. Sommige acteurs hebben die zeldzame gave, dat geldt ook voor Carice van Houten of Isabelle Huppert. Ik ga hem vre selijk missen." ,,Hij heeft 47 jaar deel uitge maakt van mijn leven. Na het grote succes van Turks Fruit zijn we altijd bevriend geble ven. We waren niet verliefd, maar toch spatte onze liefde van het doek, zoals hij dat al tijd zo mooi omschreef. Die mooie, sterke man is nu weg. Ik ben er kapot van en ik zal hem vreselijk missen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9