9
ginnende regisseurs mee te spelen.
Het maakte hem niet uit hoe klein
zijn aandeel was. Zijn vervoermiddel
was jarenlang een gigantische truck
waarin hij sliep en zijn motorfiets
mee vervoerde.
Hoewel Hauer geruime tijd in Los
Angeles woonde, wisselde hij zijn
woonplaats graag in voor zijn ge
liefde Friesland. ,,Ik moet de Friese
klei aan mijn poten voelen'', gaf hij
daarvoor ooit als verklaring in een in
terview met deze krant.
Een van de meest gewaardeerde
rollen die Hauer speelde was in de
Italiaanse productie The Legend of the
Holy Drinker (1988), waarin hij als al
coholist een van zijn meest gelaagde
vertolkingen gaf. ,,Toen ik die film
zag'', zegt Krabbé, ,,heb ik Rutger
meteen een compliment gestuurd.
Jammer dat hij niet meer van derge
lijke films heeft gemaakt. Hij had
misschien in wat minder actiefilms
moeten spelen.''
Gebaande paden
Zelf was Hauer heel nuchter over zijn
carrière. In een interview zei hij
daarover: „Gebaande paden zijn aan
mij niet besteed. Anders dan veel van
mijn collega's heb ik nog nooit aan
carrièreplanning gedaan. Ik laat mij
leiden door mijn intuïtie, kies rollen
die ik interessant vind en trek mij
niets aan van het beeld dat het pu
bliek volgens de recensenten van mij
zou hebben. Ik wil liever verrassen
dan plezieren. Natuurlijk kunnen de
toeschouwers dat aan, die zijn veel
slimmer dan over het algemeen
wordt gedacht.''
Voor de Nederlandse cinema bleef
Hauer altijd, ondanks zijn internatio
nale successen, beschikbaar. Zo
speelde hij onder meer biermagnaat
Freddy Heineken in De Heineken Ont
voering (2011), zijn laatste grote Ne
derlandse filmrol. Daarna speelde hij
in Michiel de Ruyter (2015) de bijrol
van admiraal Maarten Tromp.
Behalve met film hield Hauer zich
ook bezig met liefdadigheidsinstel
lingen, zoals voor de opvang van kin
deren en zwangere vrouwen met hiv.
Hauer was voor het laatst in de
bioscoop te zien in The Sister Brothers
(2018), een western waarin hij alleen
te zien was in het begin en in de slot
scène (als een opgebaarde Ameri
kaanse landheer, bijgenaamd
The Commodore). Hauer had in de
hele film geen woord tekst, maar
door zijn imposante verschijning
had hij op het filmdoek weinig woor
den nodig.
Paul Verhoeven
Monique van de Ven
donderdag 25 juli 2019
A Rutger Hauer in de rol
van Floris, 1968. foto anp
De hoofdrol in de Amerikaanse science
fictionfilm Blade Runner, 1982. foto parool
Als Freddy
Heineken in
De Heineken
Ontvoering,
2011.
Samen met Monique van de Ven in Turks
Fruit, 1973.
Als verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema in
Soldaat van Oranje, 1977. foto kippa
maar mooie dingen,
ook al waren er echt
wel eens spanningen.
Maar dat hoort erbij. Bij
elke film dacht ik: welke
rol kan Rutger dit keer
spelen? Rutger was
niet iemand die heel
lang over dingen
praatte. Als je hem een
rol gaf, dan dééd hij
,,Er zijn mensen van
wie de aanwezigheid
in je leven zo vanzelf
sprekend is dat je je
niet kan voorstellen
dat het opeens afgelo
pen is. Rutger was
voor mij wat Marcello
Mastroianni voor Fellini
was, een alter ego. Ik
herinner mij alleen
gewoon. Hij drukte
altijd precies uit wat ik
zocht, ook als ik zelf
niet precies wist wat
dat dan was. Sommige
acteurs hebben die
zeldzame gave, dat
geldt ook voor Carice
van Houten of Isabelle
Huppert. Ik ga hem vre
selijk missen."
,,Hij heeft 47 jaar deel uitge
maakt van mijn leven. Na het
grote succes van Turks Fruit
zijn we altijd bevriend geble
ven. We waren niet verliefd,
maar toch spatte onze liefde
van het doek, zoals hij dat al
tijd zo mooi omschreef. Die
mooie, sterke man is nu weg.
Ik ben er kapot van en ik zal
hem vreselijk missen."