MSN ZOU NU 20 JAAR ZIJN II 14 ZEELAND Chatprogramma MSN Messenger was voor veel 'millennials' de eerste kennismaking met sociale media. De ooit zo populaire chatdienst stierf in 2013 een stille dood, ingehaald door de rest van het internet. MSN heeft een hele generatie leren chatten. Iets wat we nu nog steeds doen egin deze eeuw vroegen jongeren elkaar meestal niet om een telefoonnum mer. De populaire manier van contact leggen was: 'Mag ik je MSN?' Tieners kropen vanuit school direct achter de computer, om broertjes en zusjes snel voor te zijn. Moeders moesten met kook- wekkers in de weer om de computertijd in huis eerlijk te verdelen. En dan was er ook nog die torenhoge telefoonrekening die in de periode net na de eeuwwisse ling door de hoge inbelkosten als verras sing op de deurmat kwam. MSN (onder deel van Microsoft) was vooral voor de millennial-generatie (mensen geboren tussen 1980 en 2000) de eerste kennis making met het sociale aspect van inter net. Voor veel tieners opende MSN een compleet nieuwe wereld. Een nieuwe cultuur waar zij opeens allemaal onder deel van waren en waar iedereen zijn plek moest zoeken. Chatten ,,Msn'en was écht een activiteit. Je ging puur achter de computer zitten om te msn'en", vertelt Tijs Hofmans (30) van techwebsite Tweakers. ,,En het was meer dan chatten. Het was sociale media. Je kon je onderscheiden door songteksten in je profielnaam te zetten, door bijzon dere profielfoto's te gebruiken en door met zo veel mogelijk mensen tegelijker tijd te praten. Via MSN kon je laten zien dat je populair was. Als ik denk aan de tijd dat ik nog een chattende puber was, dan is het vooral de zorgeloosheid die ik me herinner. Er waren geen zorgen over privacy, iedereen deed maar wat. Msn'en was het leven toen." De chatdienst zorgde naast vermaak ook voor veel ontluikende liefdes, niet al leen onder tieners. Ook veel twintigers en dertigers leerden elkaar kennen via MSN. Zo ook Monika Baker (32): ,,Zeven jaar nadat we samen in vier havo zaten, kreeg ik een MSN-berichtje van Dave. Ik was toen 22. We hebben maandenlang, üren en üren op MSN gezeten. Uiteinde lijk kwam het tot een eerste date. Dat is nu tien jaar geleden en we zijn nog steeds gelukkig." In 2013 werd de stekker uit de toen al sterk in populariteit gedaalde chatdienst getrokken. De jeugd zat in de laatste MSN-jaren liever op Hyves of Facebook. Daarnaast maakten de eerste telefoons met internet het chatten via de computer overbodig. Er werd opeens druk 'gepingt' op Blackberry's of mensen maakten op plastic iPhones al voorzichtig gebruik van WhatsApp. Toch zijn millennials MSN, dat vandaag exact twintig jaar gele den werd gelanceerd, nog niet vergeten. Alleen al de miljoenen emailadressen eindigend op @hotmail.com zijn een duidelijk overblijfsel. Want wie wilde msn'en, had ook een hotmail-adres nodig. Mircrosoft was eind jaren 90 overigens niet de eerste met een chatdienst. Eerder was daar het Israëlisch ICQ(opgericht in 1996) en het Amerikaanse AIM, opge richt in 1997. ICQen AIM waren klein, maar zeer populair in een tijd dat nog niet iedereen een computer had. ICQbe- staat nog steeds, al wordt dat programma niet intensief meer gebruikt. AIM trok pas in 2017 de stekker eruit. Geen concurrentie Helemaal eerlijk was de opkomst van MSN tegenover AIM en ICQniet. Door het hoge aantal Windowsgebruikers had Microsoft een overduidelijke machtspo sitie. Het programma stond standaard geïnstalleerd op alle computers die draai den op Windows-software. En dat waren er vanaf de oprichting in 1999 veel. Heel veel. Het grote succes van MSN (350 mil joen gebruikers op het hoogtepunt) is dan ook grotendeels te danken aan de monopoliepositie van Microsoft. Nostalgie Ondanks het succes hebben we niet lang van MSN kunnen genieten. Na vijftien jaar was het gedaan. MSN is verworden tot nostalgie. En zeker niet vergeten. Vraag een millennial naar vroeger en hij of zij zal naast Telekids en de tamagotchi waarschijnlijk ook MSN noemen. Derti gers van nu herkennen allemaal nog de dansende Mens-Erger-Je-Niet-pionne- tj es, horen nog de geluidjes wanneer er iemand online kwam en zien de tril lende vensters als het te lang duurde voordat je antwoordde. En MSN heeft meer achtergelaten dan een herinnering. ,,MSN heeft een hele generatie leren chatten. Iets wat we nu nog steeds elke dag doen'', besluit Hofmans. Hude E... t.ciprck donderdag 25 juli 2019 Bepalend voor een generatie Bonne Kerstens Rotterdam -Tijs Hofmans, Tweakers De vertrouwde beelden van MSN. archiefbeeld msn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59