WERK Aantal influencers in Nederland stijgt Zo behoud je goede herinneringen Orderpicker 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN.... Nederlandse hotels en restaurants krijgen steeds meer verzoeken van influencers om een gratis nachtje slapen of maaltijd. Vaak vangen zij bot. ,,Het moet ons wel iets opleveren.'' Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? a weken voorpret, staat eindelijk die welverdiende va kantie voor de deur. De koffers mogen ingepakt en de dakkoffer uit de schuur. Met een beetje geluk wordt het een vakantie waar je later met veel plezier op terugkijkt. Dat geluk kun je ook een handje helpen, als je weet hoe je hersenen omgaan met herinneringen. Allereerst een geruststelling voor de mensen die niet zo lang op vakantie gaan. Voor je geheugen maakt het niet gek veel uit hoe lang je reis duurt. Het heeft last van verwaarlo zing van duur. Of je nou een paar dagen gaat of drie weken: je geheugen hecht niet meer waarde aan een lange vakantie dan aan een korte. op? Hij hanteert de regel van piek en afloop. We herinneren ons de piekmomenten en het einde van ervaringen beter. Pieken zijn bijvoorbeeld toen jullie samen de slappe lach hadden om de rare verspre king van een reisgenoot ("We're hanging out the tourist'), dat waanzinnige uitzicht of dat leuke gesprek met de eigenaar van een restaurantje. Dat soort momenten zijn sterk en die zul je later beter herinneren. al even belangrijk. Je herinne ring aan een heerlijke vakantie kan compleet vergald worden door een slechte laatste dag. Bewaar dus een leuk uitje voor die laatste dag. Dan is het niet het moment om nog verhaal te halen bij de hoteleigenaar over de koude douche of om te stressen over souvenirs. Ga liever nog een keer zwemmen en lunchen bij je favoriete restaurant. Overigens gelden deze regels niet alleen voor de vakantie. Ook bij banen herin ner je niet zozeer hoe lang je ergens hebt gewerkt, maar vooral dat project dat zo fantastisch uitpakte, die ont moeting met een beroemd heid in je vakgebied of de dag dat je promotie maakte. Vergeet vooral niet om uit gebreid afscheid te nemen op je werk, want volgens de regel van piek en afloop telt juist die laatste dag voor tien. Neem die bos bloemen en dat praatje gewoon in ontvangst: je toekomstige ik en zijn ge heugen zullen je er dankbaar voor zijn. Bij Inntel Hotels krijgen ze zoveel verzoeken voor een gratis nachtje slapen in een van de zes hotels, dat de keten inmiddels een influencer-formulier op de website heeft geplaatst. De influencer (ie mand met veel volgers op de sociale media, red.) wordt hier onder andere gevraagd naar het hotel van zijn of haar voorkeur, het social media-ka naal waarop hij of zij actief is en wat de influencer voor Inntel Hotels kan betekenen. ,,Wij hebben door de vele aanvragen gekozen voor dit formu lier'', zegt sales medewerker Oscar Risamena. „Hierdoor behouden wij het overzicht en kunnen we in een oogopslag zien wat wij eventueel voor elkaar kunnen betekenen.'' De keten krijgt vijf tot tien aanvra gen per week binnen. Vooral het vijf sterren Mainport hotel van Inntel Hotels in Rotterdam, Inntel Hotels Amsterdam Centre en het hotel in Zaandam zijn populaire verzoekjes. ,,Onze hotels staan bekend om de goede locaties en de grote ronde 'Influencer zijn is ook gewoon een beroep. Als je vraagt of iemand langskomt, staat daar een vergoeding tegenover' whirlpools in de kamers'', verklaart Risamena de belangstelling. Veruit de meerderheid van de aanvragen - 95 procent - wordt afgewezen. ,,Wij hebben een strenge selectie procedure'', zegt de marketing- en communicatiemedewerker. ,,Het moet ons wel iets opleveren. We kijken naar de inhoud van de blogs, de kwaliteit van volgers en of de in- fluencer bij ons past. Schrijft iemand bijvoorbeeld vooral over fashion? Dan is dat voor ons een no-go.'' IJsverkoper Onlangs kwam de Amerikaanse ijsverkoper Joe Nicchi in het nieuws, omdat hij de vraag voor een gratis ijsje in ruil voor aandacht op social media zo zat was, dat hij de prijs voor influencers verdubbelde. ,,Ik denk niet dat de school van mijn kinderen foto's van beroemdheden aanvaardt als betaalmiddel'', verklaarde hij. Ook in Nederland krijgen horecabedrij ven aanvragen binnen voor een gratis nachtje slapen, een maaltijd of een drankje. Maar zo veelvoorkomend als in de VS is het fenomeen nog niet. Toch zijn er, volgens ruwe schat tingen van influencer marketing bureau First inmiddels 25.000 Nederlandse influencers actief. Anderhalf jaar geleden waren dat er nog 15.000. In de gehele Nederlandse influencer-marketingindustrie gaat ongeveer 200 miljoen euro om, schat oprichter Rocco Stallvord. In 2017 was dat nog de helft. ,,Echt harde cijfers zijn er niet, maar we verwachten dat het aandeel de komende twee jaar opnieuw verdubbelt." Niet alleen in de horeca zijn influencers actief. Ook in de mode, sport, gezondheid en 'Somszijn influencers op zondag-Welkom, als het minder drüki&in het restaurant' donderdag 25 juli 2019 GO Waar let je geheugen dan wel Hoe de vakantie afloopt, is VINCE HOEK (25) is magazijnmanager en orderpicker bij SolarNRG. Orderpicker van zonnepanelen? ,,De panelen zijn best groot, die kun je niet zomaar even in je eentje tillen. Dat gaat met heftruks en doe je met z'n tweeën.'' Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt In samenwerking met Nationale Vacaturebank Wat voor muziek staat er aan in het magazijn? „Skyradio. Of 100% NL, goede Hollandse klappers." Kiekje in ruil MARJOLEIN KOOYMAN -KIM HEINEN -ERWIN GIEL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18