II
7
Verzekeraars willen het vooraf weten als een schip de Straat van Hormuz kiest
Nee, bevreesd is hij niet, alert vooral,
zegt Maarten Brasser van Seacontrac-
tors per telefoon vanuit Dubai. Daar
stuurt hij als directeur Midden-Oos
ten de activiteiten van het Vlissingse
maritieme bedrijf aan. Tien schepen
bezit Seacontractors in de regio. „Toe
vallig heeft net één van onze schepen
de bocht in de Straat van Hormuz af
gelegd." Het gaat om de Sea Bison, een
sleepboot. ,,Die heeft geen lading,
vandaar dat we het risico minder hoog
inschatten", vertelt Brasser.
Desalniettemin ondervindt Seacon
tractors wel degelijk hinder van de op
gelopen spanningen. Die zijn het ge
volg van de hernieuwde Amerikaanse
sancties tegen Iran, die de economie
van het regime in Teheran afknijpen.
,,Elke keer als een schip de route gaat
afleggen, moeten we vooraf de verze
keraar inlichten", vertelt Brasser. ,,De
huidige situatie leidt tot hogere verze
keringspremies." Seacontractors zegt
momenteel dezelfde voorzorgsmaat
regelen te treffen als bij varen door pi-
ratengebieden zoals de Golfvan Aden.
,,Zo verzamelen we zo accuraat moge
lijke inlichtingen over de situatie."
Brasser, die sinds 2016 het Dubaise
kantoor van Seacontractors leidt, stelt
dat kapiteins die zich zorgen maken
dat mogen aangeven. ,,Desnoods zoe
ken we een andere gezagvoerder voor
de reis." Seacontractors meeste andere
schepen liggen overigens veilig voor
de kust van Saoedi-Arabië. ,,Wij doen
vooral werk in ondiepe olievelden,
waar we offshorebedrijven assisteren,
bijvoorbeeld door ankers te leggen. In
Saoedi-Arabië worden de schepen be
schermd door de Amerikanen en de
Saoedi's."
Hogere risico's
Ook rederij Vroon, die 140 schepen
heeft varen op de wereldzeeën, ziet de
verzekeringspremies omhoog gaan.
,,De risico's liggen immers flink ho
ger", zegt woordvoerder Christopher
Savage. Vroon vaart zo nu en dan door
de Straat van Hormuz, maar heeft mo
menteel geen schip in de buurt.
Het risico voor Nederlandse sche
pen, schat Savage voorlopig laag in.
,,Iran heeft het vooral gemunt op
Britse schepen." Wel heeft Vroon en
kele schepen die rondvaren onder de
vlag van Gibraltar. ,,Omdat Gibraltar
Brits is bekijken we momenteel of
deze schepen meer gevaar lopen."
De situatie in de Straat van Hormuz
escaleerde vorige week verder toen
Iran de Britse tanker Stena Impero aan
de ketting legde. Eerder dit jaar viel de
Iraanse kustwacht al tankers aan. De
Straat van Hormuz geldt als 'de aorta
van de olie- en gasmarkt'. Dagelijks
varen er gemiddeld veertien tankers
doorheen met aan boord zeventien
miljoen vaten olie. Een derde van de
ruwe olie in de wereld en een vijfde
van het gas passeert de straat, die op
het smalste punt 39 kilometer breed is.
Voor schepen zijn slechts twee 3 kilo
meter brede vaarstroken beschikbaar.
Volgens de Koninklijke Vereniging
van Nederlandse Reders (KVNR) va
ren maandelijks enkele tientallen Ne
derlandse schepen door de Straat van
Hormuz. „Gemiddeld één tot twee
schepen per dag", zegt woordvoerder
Nathan Habers. Veel meer schepen
zijn het niet, onder de circa 1100 sche
pen die onder Nederlandse vlag varen
zitten weinig olietankers. Een exact
overzicht van alle schepen en welke
maritieme bedrijven het betreft, kan
de KVNR niet geven. ,,Dat houden
we niet bij." Dat doet de Neder
landse Kustwacht wel. Die weigert
met concrete cijfers te komen. ,,Uit
veiligheidsoverwegingen verstrekken
we die niet", laat een zegsman weten.
De KVNR is bezorgd over de recente
escalatie. ,,Ik hoop en denk dat we de
beveiliging van Nederlandse schepen
en onderdanen op een andere manier
kunnen organiseren", zei directeur
Annet Koster vorige maand. Die uit
spraken deed ze nadat Groot-Brittan-
nië bekendmaakte marineschepen
naar de Perzische Golf te sturen ter be
scherming van de koopvaardij. ,,Bij-
voorbeeld door samen te werken met
andere overheden. Voor ons is het be
langrijkste dat die veiligheid gegaran
deerd is, maakt niet uit hoe."
Vorige maand uitte de KVNR zijn
zorgen in het reguliere overleg met
Defensie. Een maand later vindt de
KVNR hulp van de marine nog niet
nodig. „De gebeurtenissen vorige
week bevestigen echter onze bezorgd
heid", zegt KVNR-woordvoerder Ha
bers. Brasser van Seacontractors zegt
dat het kabinet begeleid transport
mogelijk zou kunnen maken.
De oplopende
spanningen tussen
Iran en het Westen
in de Straat van Hormuz
- de aorta van de
wereldoliehandel -
treffen ook Nederlandse
reders en maritieme
bedrijven. Zij zien
verzekeringspremies
omhoogschieten.
Maandelijks
varen enkele
tientallen
Nederlandse
schepen door
de Straat van
Hormuz
Nederlanders komen
om bij ongeluk in Spanje
Bij een zware botsing gisteren
tussen een Belgische en een Ne
derlandse auto in het Spaanse El
Campello (Alicante) zijn vier
doden gevallen. Een 61-jarige
Nederlandse man en zijn 22-ja-
rige dochter zijn onder de dode
lijke slachtoffers. Dat meldt het
ministerie van Buitenlandse Za
ken. Ook een Belgische vrouw
van 25 jaar en haar peuter van 2
kwamen bij het ongeval om het
leven. De moeder uit het Neder
landse gezin raakte zwaarge
wond. De twee voertuigen kwa
men door onduidelijke oorzaak
met elkaar in botsing en raakten
volledig vernield.
Rode kruizen
A4 genegeerd
Straaljager
op snelweg
Keniaanse
minister vast
dinsdag 23 juli 2019
David Bremmer
Rotterdam/Dubai
Iran drijft premie reders op
A Twee gewa
pende militairen
van de Iraanse
Nationale Garde
inspecteren de in
beslag genomen
tanker Stena
Impero. foto ap
-Nathan Habers, KVNR
ALICANTE
LEIDSCHENDAM
De politie slingert
meer dan honderd
automobilisten op
de bon voor het ne
geren van rode krui
zen boven de A4.
Zij veroorzaakten
zondagmiddag vol
gens de politie le
vensgevaarlijke si
tuaties op het mo
ment dat een auto
in brand stond op
de A4 bij het Fore-
park, in de buurt
van de afslag Leid-
schendam-Voor-
burg.
TUNIS
Een Libische straal
jager is gisteren ge
land op een weg in
de Tunesische stad
Beni Khadash. Het
staatspersbureau
TAP zei dat het
vliegtuig een nood
landing had ge
maakt en dat de pi
loot was gearres
teerd door militai
ren. Volgens Tune
sië had de piloot de
autoriteiten laten
weten dat hij moest
landen vanwege
een storing.
GEORGE 6 JAAR!
De Keniaanse mi
nister van Financiën
Henry Rotich is gis
teren gearresteerd
op verdenking van
corruptie. Hij zou
fondsen voor de
aanleg van twee
dammen hebben
misbruikt.
Schaterlachend op deze foto, gemaakt door zijn moeder
Kate, laat George als kersverse 6-jarige zien dat hij het prima
naar zijn zin heeft. George is het eerste kind van de Britse prins
William en Kate Middleton. fotos ap
NAIROBI