II 7 Verzekeraars willen het vooraf weten als een schip de Straat van Hormuz kiest Nee, bevreesd is hij niet, alert vooral, zegt Maarten Brasser van Seacontrac- tors per telefoon vanuit Dubai. Daar stuurt hij als directeur Midden-Oos ten de activiteiten van het Vlissingse maritieme bedrijf aan. Tien schepen bezit Seacontractors in de regio. „Toe vallig heeft net één van onze schepen de bocht in de Straat van Hormuz af gelegd." Het gaat om de Sea Bison, een sleepboot. ,,Die heeft geen lading, vandaar dat we het risico minder hoog inschatten", vertelt Brasser. Desalniettemin ondervindt Seacon tractors wel degelijk hinder van de op gelopen spanningen. Die zijn het ge volg van de hernieuwde Amerikaanse sancties tegen Iran, die de economie van het regime in Teheran afknijpen. ,,Elke keer als een schip de route gaat afleggen, moeten we vooraf de verze keraar inlichten", vertelt Brasser. ,,De huidige situatie leidt tot hogere verze keringspremies." Seacontractors zegt momenteel dezelfde voorzorgsmaat regelen te treffen als bij varen door pi- ratengebieden zoals de Golfvan Aden. ,,Zo verzamelen we zo accuraat moge lijke inlichtingen over de situatie." Brasser, die sinds 2016 het Dubaise kantoor van Seacontractors leidt, stelt dat kapiteins die zich zorgen maken dat mogen aangeven. ,,Desnoods zoe ken we een andere gezagvoerder voor de reis." Seacontractors meeste andere schepen liggen overigens veilig voor de kust van Saoedi-Arabië. ,,Wij doen vooral werk in ondiepe olievelden, waar we offshorebedrijven assisteren, bijvoorbeeld door ankers te leggen. In Saoedi-Arabië worden de schepen be schermd door de Amerikanen en de Saoedi's." Hogere risico's Ook rederij Vroon, die 140 schepen heeft varen op de wereldzeeën, ziet de verzekeringspremies omhoog gaan. ,,De risico's liggen immers flink ho ger", zegt woordvoerder Christopher Savage. Vroon vaart zo nu en dan door de Straat van Hormuz, maar heeft mo menteel geen schip in de buurt. Het risico voor Nederlandse sche pen, schat Savage voorlopig laag in. ,,Iran heeft het vooral gemunt op Britse schepen." Wel heeft Vroon en kele schepen die rondvaren onder de vlag van Gibraltar. ,,Omdat Gibraltar Brits is bekijken we momenteel of deze schepen meer gevaar lopen." De situatie in de Straat van Hormuz escaleerde vorige week verder toen Iran de Britse tanker Stena Impero aan de ketting legde. Eerder dit jaar viel de Iraanse kustwacht al tankers aan. De Straat van Hormuz geldt als 'de aorta van de olie- en gasmarkt'. Dagelijks varen er gemiddeld veertien tankers doorheen met aan boord zeventien miljoen vaten olie. Een derde van de ruwe olie in de wereld en een vijfde van het gas passeert de straat, die op het smalste punt 39 kilometer breed is. Voor schepen zijn slechts twee 3 kilo meter brede vaarstroken beschikbaar. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) va ren maandelijks enkele tientallen Ne derlandse schepen door de Straat van Hormuz. „Gemiddeld één tot twee schepen per dag", zegt woordvoerder Nathan Habers. Veel meer schepen zijn het niet, onder de circa 1100 sche pen die onder Nederlandse vlag varen zitten weinig olietankers. Een exact overzicht van alle schepen en welke maritieme bedrijven het betreft, kan de KVNR niet geven. ,,Dat houden we niet bij." Dat doet de Neder landse Kustwacht wel. Die weigert met concrete cijfers te komen. ,,Uit veiligheidsoverwegingen verstrekken we die niet", laat een zegsman weten. De KVNR is bezorgd over de recente escalatie. ,,Ik hoop en denk dat we de beveiliging van Nederlandse schepen en onderdanen op een andere manier kunnen organiseren", zei directeur Annet Koster vorige maand. Die uit spraken deed ze nadat Groot-Brittan- nië bekendmaakte marineschepen naar de Perzische Golf te sturen ter be scherming van de koopvaardij. ,,Bij- voorbeeld door samen te werken met andere overheden. Voor ons is het be langrijkste dat die veiligheid gegaran deerd is, maakt niet uit hoe." Vorige maand uitte de KVNR zijn zorgen in het reguliere overleg met Defensie. Een maand later vindt de KVNR hulp van de marine nog niet nodig. „De gebeurtenissen vorige week bevestigen echter onze bezorgd heid", zegt KVNR-woordvoerder Ha bers. Brasser van Seacontractors zegt dat het kabinet begeleid transport mogelijk zou kunnen maken. De oplopende spanningen tussen Iran en het Westen in de Straat van Hormuz - de aorta van de wereldoliehandel - treffen ook Nederlandse reders en maritieme bedrijven. Zij zien verzekeringspremies omhoogschieten. Maandelijks varen enkele tientallen Nederlandse schepen door de Straat van Hormuz Nederlanders komen om bij ongeluk in Spanje Bij een zware botsing gisteren tussen een Belgische en een Ne derlandse auto in het Spaanse El Campello (Alicante) zijn vier doden gevallen. Een 61-jarige Nederlandse man en zijn 22-ja- rige dochter zijn onder de dode lijke slachtoffers. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Za ken. Ook een Belgische vrouw van 25 jaar en haar peuter van 2 kwamen bij het ongeval om het leven. De moeder uit het Neder landse gezin raakte zwaarge wond. De twee voertuigen kwa men door onduidelijke oorzaak met elkaar in botsing en raakten volledig vernield. Rode kruizen A4 genegeerd Straaljager op snelweg Keniaanse minister vast dinsdag 23 juli 2019 David Bremmer Rotterdam/Dubai Iran drijft premie reders op A Twee gewa pende militairen van de Iraanse Nationale Garde inspecteren de in beslag genomen tanker Stena Impero. foto ap -Nathan Habers, KVNR ALICANTE LEIDSCHENDAM De politie slingert meer dan honderd automobilisten op de bon voor het ne geren van rode krui zen boven de A4. Zij veroorzaakten zondagmiddag vol gens de politie le vensgevaarlijke si tuaties op het mo ment dat een auto in brand stond op de A4 bij het Fore- park, in de buurt van de afslag Leid- schendam-Voor- burg. TUNIS Een Libische straal jager is gisteren ge land op een weg in de Tunesische stad Beni Khadash. Het staatspersbureau TAP zei dat het vliegtuig een nood landing had ge maakt en dat de pi loot was gearres teerd door militai ren. Volgens Tune sië had de piloot de autoriteiten laten weten dat hij moest landen vanwege een storing. GEORGE 6 JAAR! De Keniaanse mi nister van Financiën Henry Rotich is gis teren gearresteerd op verdenking van corruptie. Hij zou fondsen voor de aanleg van twee dammen hebben misbruikt. Schaterlachend op deze foto, gemaakt door zijn moeder Kate, laat George als kersverse 6-jarige zien dat hij het prima naar zijn zin heeft. George is het eerste kind van de Britse prins William en Kate Middleton. fotos ap NAIROBI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7