Werkgevers pleiten voor ingrijpende verbetering van verkeersader
Pech
op reis
Mick van Dijke
ZK ringlopen
is een trotse
kampioen
mountainbike
De ideale leerschool
om ringrijderte
worden
HOEK Een opmerkelijk begin van de internationale
zeilweek gisterochtend in Hoek. Ruim dertig
deelnemers - jongeren van 7 tot en met 15 - deden
eerst een haka, de ceremoniële dans van de Maori's
die wereldwijd bekend is geworden door de
rugbyers van Nieuw-Zeeland. Zo vierden ze
het 55-jarig bestaan van zeilclub
Vremdijck. De Braakman is het
domein van de jarige
watersportvereniging.
Regiomanager Cees Pille vindt dat
het tijd is om na onder meer de
Sloeweg en de Tractaatweg de fo
cus op de Deltaweg te leggen. Hij
noemt dat een belangrijke ver
keersader. Een goede doorstro
ming is volgens Pille cruciaal voor
het vestigingsklimaat voor bedrij-
ven, maar ook voor de bereikbaar
heid. Daarbij denkt hij ook na
drukkelijk aan ondernemers op
Schouwen-Duiveland. ,,Veel men
sen realiseren zich niet dat de Del
taweg na de A58 de drukste weg
van Zeeland is. Er zijn nu al gere
geld opstoppingen. En dan gaat het
aantal verkeersbewegingen in de
toekomst nog met twintig procent
groeien.'' Pille wijst erop dat de
weg nu ook relatief onveilig is.
Varianten
De provincie liet onlangs een vari
antenstudie uitvoeren. Daaruit
bleek dat de meest ingrijpende
aanpak 75 tot 150 miljoen euro zal
kosten. In deze variant wordt de
weg tussen Goes en Noord-Beve
land volledig 2x2-baans en worden
de grote kruisingen bij Goes en
Wilhelminadorp ongelijkvloers.
Dat betekent dat automobilisten
op de Deltaweg nergens meer
staan te wachten voor het rode
licht. Het verkeer uit bijvoorbeeld
Wilhelminadorp of de stad Goes
rijdt via opritten de Deltaweg op.
In de dure variant komt er een
hoge brug over de Zandkreek.
Pille realiseert zich dat de kosten
hoog zijn, maar het is volgens hem
de enige toekomstgerichte oplos
sing. ,,Je zou kunnen overwegen
om het gefaseerd aan te pakken
door bijvoorbeeld de brug later aan
te leggen, maar daar wordt het nóg
duurder van.''
De veelgehoorde kritiek dat ver-
dubbeling van de Deltaweg weinig
zin heeft, omdat het verkeer uit
eindelijk toch op de Zeelandbrug
Veel verkeer is vóór
de Zeelandbrug al
afgeslagen om verder
Noord-Beveland
op te rijden
als flessenhals stuit, deelt de regio
manager van VNO-NCW niet.
,,Veel verkeer is vóór de Zeeland-
brug al afgeslagen om verder
Noord-Beveland op te rijden.''
Zanddijk
De provincie liet eerder weten in
deze collegeperiode (die nog bijna
vier jaar duurt) een besluit over
een variant te willen nemen. Uit
voering is pas voor later. De aanpak
van de onveilige en drukke Zand
dijk bij Yerseke krijgt voorrang.
Pille begrijpt dat. ,,Maar een be
sluit over de Deltaweg moet in
deze periode dan wel echt worden
genomen.'' De gemeenten Goes,
Noord-Beveland, Borsele, Schou-
wen-Duiveland en Terneuzen
pleitten in een gezamenlijke brief
onlangs ook al voor haast met de
Deltaweg én de duurste variant.
It
ZEELAND 8&9
ZEELAND 11
I dinsdag 23 juli 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND 7
FOTO BOAZ TIMMERMANS
'Pak Deltaweg in één keer aan'
Pak de Deltaweg tussen Goes
en Noord-Beveland in één keer
goed aan. Dat stelt werkgevers
organisatie VNO-NCW. Ze pleit
voor ongelijkvloerse kruisingen
bij Goes en Wilhelminadorp,
een brug bij de Zandkreekdam
en verdubbeling van de weg.
Rob Paardekam
Goes
- Cees Pille, regiomanager
van VNO-NCW