Werkgevers pleiten voor ingrijpende verbetering van verkeersader Pech op reis Mick van Dijke ZK ringlopen is een trotse kampioen mountainbike De ideale leerschool om ringrijderte worden HOEK Een opmerkelijk begin van de internationale zeilweek gisterochtend in Hoek. Ruim dertig deelnemers - jongeren van 7 tot en met 15 - deden eerst een haka, de ceremoniële dans van de Maori's die wereldwijd bekend is geworden door de rugbyers van Nieuw-Zeeland. Zo vierden ze het 55-jarig bestaan van zeilclub Vremdijck. De Braakman is het domein van de jarige watersportvereniging. Regiomanager Cees Pille vindt dat het tijd is om na onder meer de Sloeweg en de Tractaatweg de fo cus op de Deltaweg te leggen. Hij noemt dat een belangrijke ver keersader. Een goede doorstro ming is volgens Pille cruciaal voor het vestigingsklimaat voor bedrij- ven, maar ook voor de bereikbaar heid. Daarbij denkt hij ook na drukkelijk aan ondernemers op Schouwen-Duiveland. ,,Veel men sen realiseren zich niet dat de Del taweg na de A58 de drukste weg van Zeeland is. Er zijn nu al gere geld opstoppingen. En dan gaat het aantal verkeersbewegingen in de toekomst nog met twintig procent groeien.'' Pille wijst erop dat de weg nu ook relatief onveilig is. Varianten De provincie liet onlangs een vari antenstudie uitvoeren. Daaruit bleek dat de meest ingrijpende aanpak 75 tot 150 miljoen euro zal kosten. In deze variant wordt de weg tussen Goes en Noord-Beve land volledig 2x2-baans en worden de grote kruisingen bij Goes en Wilhelminadorp ongelijkvloers. Dat betekent dat automobilisten op de Deltaweg nergens meer staan te wachten voor het rode licht. Het verkeer uit bijvoorbeeld Wilhelminadorp of de stad Goes rijdt via opritten de Deltaweg op. In de dure variant komt er een hoge brug over de Zandkreek. Pille realiseert zich dat de kosten hoog zijn, maar het is volgens hem de enige toekomstgerichte oplos sing. ,,Je zou kunnen overwegen om het gefaseerd aan te pakken door bijvoorbeeld de brug later aan te leggen, maar daar wordt het nóg duurder van.'' De veelgehoorde kritiek dat ver- dubbeling van de Deltaweg weinig zin heeft, omdat het verkeer uit eindelijk toch op de Zeelandbrug Veel verkeer is vóór de Zeelandbrug al afgeslagen om verder Noord-Beveland op te rijden als flessenhals stuit, deelt de regio manager van VNO-NCW niet. ,,Veel verkeer is vóór de Zeeland- brug al afgeslagen om verder Noord-Beveland op te rijden.'' Zanddijk De provincie liet eerder weten in deze collegeperiode (die nog bijna vier jaar duurt) een besluit over een variant te willen nemen. Uit voering is pas voor later. De aanpak van de onveilige en drukke Zand dijk bij Yerseke krijgt voorrang. Pille begrijpt dat. ,,Maar een be sluit over de Deltaweg moet in deze periode dan wel echt worden genomen.'' De gemeenten Goes, Noord-Beveland, Borsele, Schou- wen-Duiveland en Terneuzen pleitten in een gezamenlijke brief onlangs ook al voor haast met de Deltaweg én de duurste variant. It ZEELAND 8&9 ZEELAND 11 I dinsdag 23 juli 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 7 FOTO BOAZ TIMMERMANS 'Pak Deltaweg in één keer aan' Pak de Deltaweg tussen Goes en Noord-Beveland in één keer goed aan. Dat stelt werkgevers organisatie VNO-NCW. Ze pleit voor ongelijkvloerse kruisingen bij Goes en Wilhelminadorp, een brug bij de Zandkreekdam en verdubbeling van de weg. Rob Paardekam Goes - Cees Pille, regiomanager van VNO-NCW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33