©NDERNEMER Het merk doet zijn werk 0! 'Wie wil nou niet veilig inloggen bij alle instanties?' O VEILINGSITE VOOR RESTAURANTMAALTIJDEN deondernemer.nl 'Makkelijk iemand machtigen om bepaalde zaken voor je te doen' Ari Rafimanesh werkt sinds 2013 met eHerkenning. Omdat het volgens de DGA van A&A Capacity dé manier is voor bedrijven om veilig en eenvoudig in te loggen. Inmiddels al bij meer dan 400 overheidsdiensten. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar. De jongensdroom van Ari Rafimanesh werd in 1997 werkelijkheid. Samen met een goede vriend begon hij een bedrijfje. „We begonnen gewoon met het helpen van particulieren. Computers, modems en software installeren om toegang tot het internet te kunnen krijgen, van die opdrachten. Zo kwam ik bij veel mensen over de vloer en het viel me op dat dienstverleners weinig aandacht hadden voor hun klant én dat de prijzen hoog waren. 'Dat moet beter en eerlijker kunnen', dacht ik. Om in 2003 met de oprichting van van A&A Capacity de daad bij het woord te voe gen. Rafimanesh gebruikt met zijn onderneming sinds vijf jaar eHerken- ning. Daarmee kan hij met één wacht woord en gebruikersnaam eenvoudig en veilig inloggen bij meer dan 400 organisaties. ,,Het was destijds nodig voor het aanvragen van de milieu- investeringsaftrek. Daarom hebben we het aangeschaft. Inmiddels is het uitge breid en zetten we het vaker in.'' Dat bevalt hem prima: ,,Met eHerkenning kun je gemakkelijk iemand machtigen bepaalde zaken voor je te doen. Dat betekent dat je een accountant of je medewerkers toestemming geeft om namens jouw organisatie in te loggen bij de instellingen. Op het moment dat dat niet meer nodig is, kun je die mach tiging weer intrekken. Ideaal. Het is vei lig en je hebt niet allerlei verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden die je moet onthouden en bewaren. Dat scheelt veel gedoe.'' Zelf gebruikt hij eHerkenning zo'n twee keer per maand. „Bijvoorbeeld voor ziekmeldingen bij het UWV of een aanvraag voor BTW.'' Het is nu al een aanrader, vindt Rafi- manesh: ,,Het is nu beschikbaar, straks wordt het een verplichting en ontkom je er dus echt niet aan. Bovendien, nu of straks: wie wil nou niet op een veilige manier inloggen bij alle instanties?'' Twee tips De ervaren ondernemer deelt twee tips: ,,Lees de aanvraag van tevoren goed door. Het duurt even voordat het mid del binnen is. Dat is inherent aan de beveiliging, want je wordt op locatie geïdentificeerd. Er zijn vijf verschillende beveiligingsniveaus. Welk beveiligings niveau je precies nodig hebt, hangt af van de handelingen die je moet verrich ten. Lees je goed in en weeg goed af waar je precies voor kiest. Zo voorkom je problemen achteraf.'' Opnieuw een competitieve markt in, weer volop in de operatie en weer de zorgen van het ondernemen: de start- up van Print.com kost me bloed, zweet, tranen en veel geld. Ik krijg dan ook ge regeld de vraag: waarom doe je dat jezelf nog eens aan? Het antwoord is simpel: onder nemen is een aangeboren versla ving! Die kick die het geeft als straks je droom stukje bij beetje weer werkelijkheid wordt...WOW. De uitdaging is om je niet te ver liezen in de waan van de dag. Hoe? Door af en toe even uit te zoomen en stil te staan bij een belangrijke vraag: wat is mijn drijfveer? Het antwoord: trots. Hoewel iedere ondernemer zijn eigen dromen najaagt en zijn eigen drijfveren heeft, valt me op dat veel traditionele organisaties geneigd zijn resultaat als drijfveer aan te houden. Ik zie dit persoon lijk als ouderwetse bedrijvigheid. Die organisaties bouwen aan een bedrijf waar winst het doel is en klanten het middel om dat doel te behalen. De meeste onderne mers of managers zullen het niet zeggen, maar businesscases zijn leidend en targets vaak heilig. Vandaag de dag gaat het om je merk. Bij het bouwen aan een merk zijn klanten het doel en is winst het middel. Klantcases zijn leidend en cultuur is heilig. Wij hebben bij Print.com een ontzet tend betrokken team en samen bouwen we aan een sterk merk. We maken dingen waar we trots op zijn, omdat we weten dat klanten er blij van worden. We zijn trots op alle successen, klein en groot. Trots op de fijne relatie met leveranciers en partners. Trots op ons werk; ons levenswerk. Word of mouth Ik zit daarbij nooit strak op de cijfers. Want, is mijn overtuiging, als je je te veel op winst oriën teert, laat je kansen liggen. Als je te veel winst maakt, moet je investeren. Vooruit investeren, vooral in mensen. Talent aantrek ken zonder ervaring bijvoorbeeld. Financieel niet direct effectief, maar juist zulke mensen komen vaak met innovatieve ideeën van onschatbare waarde. Dankzij hun 'onervaren', frisse blik. Mensen maken het bedrijf, of beter: het merk. De merkgeoriënteerde ondernemer zet zichzelf op de laatste plek en zijn mensen op de eerste plek. Hij of zij is trots op wat er over het merk wordt gezegd en geschreven en hecht sterk waarde aan hoe klanten en medewerkers zich voelen. Het bouwen aan een merk is voor hen een passie, een roeping, hun leven. Het merk doet uitein delijk zijn werk en verspreidt zich door middel van word of mouth. Dan komen de resultaten in de vorm van geld vanzelf. Wat is jouw drijfveer? Geld of je leven? PZ Ari Rafimanesh werkt al vijfjaar met eHerkenning Dit artikel kwam tot stand i.s.m. eHerkenning. Meer weten? Beluister de podcast eHerkenning op deondernemer.nl. Luister de podcast volg ons op Veilingsites voor vliegtickets en hotels zijn al gemeengoed. Met Restoranto van Ralph de Groot kun je sinds een week behalve vooraf bestellen en betalen via een app, ook bieden op gerechten. „We zijn drie jaar geleden begonnen'', vertelt Ralph de Groot, oprichter van Restoranto. ,,Toen kon je vooraf bij ons je maaltijd bestellen en via de app betalen. Dat leverde vooral veel zakelijke gebruikers op die even iets anders wilden dan de bedrijfskantine." Inmiddels heeft De Groot dit uitgebreid met de fluctuerende menukaart, oftewel intekenen op een gerecht volgens een veilingsysteem. ,,Ik heb het zelf bedacht. Tenminste, voor restaurants, want voor vliegtickets en hotels bestaat het natuurlijk al langer. Waarom het er nog niet was voor restaurants? Dat heeft er vooral mee te maken dat je op een papieren menukaart niet continu de prijzen kunt wijzigen.'' ACQUIREREN Op Restoranto vind je dan ook alleen digitale menu kaarten. ,,We werkten al met zestig restaurants in Rotterdam en daar komen er nu twintig bij in Amsterdam. We zijn dus flink aan het acquireren en dat gaat goed. Vervolgens is het een kwestie van hersenloos menukaarten importeren!" Hierna komen Utrecht en Den Haag aan de beurt. Restoranto was met 6000 gebruikers geen e-reus, maar sinds de lancering van de maaltijd veiling een week geleden gaat het hard. ,,Per dag komen er 200 nieuwe gebruikers bij. We zitten nu al op 7000. Voor elke reservering doneren we een maaltijd aan een kind in Oeganda. Het idee van Restoranto is ontstaan terwijl ik op reis was door Oeganda, vandaar die link." Restauranthou ders klagen over geringe marges en daarom is niet iedereen blij met het initiatief. ,,Ik begrijp best dat het niet voor elk restaurant geschikt is. Toch zijn er ook voordelen. Door de bestelling vooraf kun je op de komst van de klant anticiperen, zodat zijn eten klaarstaat en hij korter een tafel bezet houdt. Zodoende kun je een tafel vaker op een avond verkopen." Lees ook over kortingen, bijbestellen en fooien op deondernemer.nl/restoranto. MARCO AARNINK OVER ONDERNEMEN Marco Aarnink is oprichter van Print.com en als topondernemer lid van onze Raad van Advies. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17